Naar
boven
Logo Karel Geenen

Gepersonaliseerde zoekresultaten; een interpretatie

Sinds kort personaliseert Google de SERP’s permanent (mits het door een gebruiker niet wordt uitgeschakeld). Dat wil zeggen, indien aanwezig worden cookies door Google bekeken en op basis daarvan worden de SERP’s individueel aangepast. Mocht Google geen gegevens hebben van waaruit zij kunnen personaliseren, zullen zij de ‘standaard’-zoekresultaten van een bepaalde zoekopdracht tonen. De standaard-zoekresultaten zijn dus de basis van waaruit Google gaat personaliseren.

Zoals al eerder gezegd, personal search is de meest ingrijpende verandering van Google sinds zijn bestaan. Aan de hand van de onderstaande onderwerpen probeer ik een beeld te schetsen van de personalisatie van Google’s zoekresultaten.

  • Zoekgeschiedenis gekoppeld aan CTR
  • Personalisatie; Adwords vs. organische zoekresultaten
  • Personalisatie; nieuw domein vs. bestaand domein

1. Zoekgeschiedenis gekoppeld aan CTR

Google gebruikt de zoekgeschiedenis (cookies tot 180 dagen geleden) van een individuele gebruiker om de zoekresultaten te personaliseren. Zoekgeschiedenis bestaat in dit geval uit de eerder uitgevoerde zoekopdrachten in combinatie met het gedrag van een gebruiker bij de eerder getoonde zoekresultaten (CTR, doorklikratio). De zoekopdrachten die iemand eerder heeft ingegeven en het bijbehorende gedrag (CTR), zouden van invloed zijn op de resultaten die Google aan een individu toont. Het idee hierbij is dat webpagina’s die eerder door een Google-gebruiker zijn bezocht, op een later moment hoger zullen ranken bij dezelfde zoekopdracht, omdat het blijkbaar een waardevolle webpagina was (op basis van CTR).

Nu zou je kunnen denken dat dit alleen geldt wanneer iemand binnen een tijdsbestek van 180 dagen bijvoorbeeld 2 of meer keer een identieke zoekopdracht ingeeft. Wanneer iemand 5 keer zoekt met de zoekopdracht ‘bloemen bestellen’. Dan zou Google enkel personaliseren bij identieke zoekopdrachten. Mijn sterke vermoeden is echter dat Google relaties zal leggen tussen een nieuwe unieke zoekopdracht en de eerder uitgevoerde zoekopdrachten van een gebruiker. Deze relatie zouden ze kunnen leggen op basis van betekenisrelevantie (semantisch netwerk) of op basis van morfologie.

Betekenisrelevantie

In het geval van betekenisrelevantie zou een zoekopdracht uit iemands zoekgeschiedenis, bijvoorbeeld ‘rozen bestellen’ (uit hetzelfde semantisch netwerk als ‘bloemen bestellen’), samen met de bijbehorende CTR, van invloed zijn op de gepersonaliseerde zoekresultaten bij ‘bloemen bestellen’.

Morfologie

Door middel van het vergelijken van morfemen uit de woorden van een zoekopdracht uit iemands zoekgeschiedenis, met de morfemen van een nieuwe zoekopdracht zou Google de zoekresultaten bij de nieuwe zoekopdracht kunnen personaliseren. Een zoekopdracht ‘bloemstukken bestellen’ uit iemands zoekgeschiedenis en de nieuwe zoekopdracht ‘bloemen bestellen’ hebben gedeeltelijke overeenkomstige morfemen. De zoekgeschiedenis van een gebruiker bij de zoekopdracht ‘bloemstukken bestellen’ zou dus relevant kunnen zijn bij de nieuwe zoekopdracht ‘bloemen bestellen’. Op deze manier zou Google, op basis van morfologie, de zoekgeschiedenis van iemand kunnen gebruiken om zoekresultaten te personaliseren (zie ook Google en morfologie).

2. Personalisatie; Adwords vs. organisch zoekresultaten

Google zal vanuit commercieel oogpunt de ‘organische zoekgeschiedenis’ van een gebruiker willen hanteren om de Adwords advertenties te personaliseren. Het idee hierbij is dat Google, door inzicht te krijgen in iemands persoonlijke zoekgeschiedenis, gepersonaliseerde relevantere Adwords-advertenties kunnen tonen. Maar hoe zit het omgekeerd? Zou Google de ‘Adwords- zoekgeschiedenis’ (of Adsense) ook gebruiken om de organische zoekresultaten te personaliseren? Dit zou betekenen dat er geen duidelijke scheiding meer zou zijn tussen de organische zoekresultaten en Adwords. Bovendien zouden de Adwords biedprijzen hierdoor enorm stijgen.

3. Nieuw domein vs. bestaand domein

Door het personaliseren van zoekresultaten is het moeilijker geworden voor nieuwe domeinen om een goede positie te krijgen tussen de gevestigde domeinen (autoriteiten). Gevestigde domeinen zitten immers al in de zoekgeschiedenis van vele gebruikers. De zoekgeschiedenis wordt door Google gebruikt om te personaliseren, vandaar dat nieuwe domeinen nu een nog grotere horde moeten nemen om in de buurt te komen van gevestigde domeinen. Het zal belangrijk worden om in een zoekgeschiedenis van een individuele gebruiker te komen en te blijven (focus op branding).

* Met dit artikel probeer ik een aanzet te geven. Reacties of vervolgartikelen zouden uiteraard welkom zijn.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Antwan Rijkers
8 reacties op "Gepersonaliseerde zoekresultaten; een interpretatie"
  • Hypotheek Deventer zegt:
    17 dec, 2009 om 16:16

    Deze week viel het mij op dat ik mobiel geen gebruik meer kon maken van G zonder cookie toestaan aan te zetten.

    Na de eerste berichten over het opslaan en gebruiken van mijn zoekgedrag had ik Cookies uitgezet omdat ik wilde weten welke veranderingen er in de zoekresultaten teweeggebracht werden voor een nieuwe site en een paar oudere.

    De gedacht hierbij was dat als ik iedere ochtend en avond 3 kwartier zit te zoeken naar mijn eigen resultaten het beeld wel eens verstoort zou kunnen worden door mijn eigen zoekgeschiedenis.

    Eigenlijk vind ik het dan ook maar niks dat deze gegevens worden gebruikt. Net als ieder ander die zich bezig houd met SEO wil ik in staat zijn de Serp`s te beïnvloeden. En dat zal op deze manier met onsite seo en linkbuilden etc. toch een stuk moeilijker worden. Wie zegt mij dat een ander hetzelfde ziet als ik op mijn scherm?

    In het verleden was het toch goed mogelijk om met een nieuwe website hoog te scoren zonder dat er in het verleden veel verkeer was geweest.

    Hmmm! daar moeten we toch iets op gaan vinden.

    Zou de inzet van sociale media iets kunnen zijn? Zuiver voor de aantallen, e-mail marketing via spaarprogramma`s? Alles voor de aantallen van af nu?

    Reageren
  • Verwarming Site België zegt:
    18 dec, 2009 om 08:53

    Hoi Hypotheek, ik merk dat social media en in het bijzonder Twitter inderdaad behoorlijk gewicht krijgen. Het lijkt me essentieel om hier voldoende aandacht aan te besteden.

    Reageren
  • Wieger Waardenburg zegt:
    18 dec, 2009 om 10:19

    Goed artikel: duidelijk beknopt en overzichtelijk.
    Ben benieuwd hoe ver Google kan en mag gaan met het via ons eigen gedrag samenstellen van een digitale biografie.

    Maar dat zal de eeuwige discussie wel blijven: Google & Privacy

    Reageren
  • Leendert zegt:
    18 dec, 2009 om 22:21

    Om op jouw scherm de ‘standaard’ resultaten van Google te zien, zet je &pws=0 achter de URL van de Google-zoekresultaten pagina.

    Reageren
  • Mario zegt:
    19 dec, 2009 om 00:53

    Het probleem wat ik hier zie is dat onrelevante zoekresultaten nog onrelevanter bij toekomstige zoekopdrachten worden. Daarom heb ik die toestand uitgezet.

    Het kan gebeuren dat voor bepaalde zoekopdrachten geen websites te vinden zijn die mijn vraag beantwoorden of het onderwerp op een bevredigende manier behandelen. Toch klik ik uiteraard op sommige links op de eerste resultaten pagina. Als dit bewaard blijft komt Google dus in toekomst met meer van deze pagina’s.

    Hetzelfe valt me bij Youtube op, waar je startpagina ook gepersonaliseerd is (tenminste als je een account hebt en altijd ingelogd bent). Als ik in een gekke bui eens een filmpje bekijk over een onderwerp wat mij normaliter niet boeit krijg ik de volgdende keer als ik de site bezoek nog meer van die onzin als ‘recommended for you’ voorgeschotelt. Ik moet dan eerst een paar van mijn favoriete clips kijken om dit weer op orde te krijgen.

    Die hele privacy discussie is m.i. onzin en tijdverspilling. Er is geen mens die je surfgedrag tegen het licht houd. Het is gewoon een technisch process die in gang gezet word zodra je op ‘zoeken’ klikt. Zo beklaagde een vriend zich dat de reclames in Gmail gerelateerd aan de inhoud van zijn mailverkeer zijn. Hij vond dat hierdoor zijn privacy aangetast werd. Mijn tip was: als je je eraan stoort, gebruik het dan niet. Gebruik iets anders. Een andere zoekmachine een andere e-mail oplossing. Die zijn er zat.

    P.S.: Let niet op mijn typefouten. Het is laat.

    Reageren
  • Andre rieu tickets bestellen zegt:
    19 dec, 2009 om 20:08

    Dit kan ook uitgeschakeld worden in de settings rechtsbovening Google.nl.

    Reageren
  • supplementen zegt:
    24 dec, 2009 om 13:23

    Het wordt mbt seo misschien moeilijker maar het doel van google is om de gebruiker een persoonlijk advies te geven over de gevraagde zoekopdracht… zodoende bereiken ze een beter aanbod voor de eindgebruiker

    Reageren
  • Verwarming Site België zegt:
    02 jan, 2010 om 12:13

    Supplementen, ik deel deze mening volkomen, in feite is de relevantie voor de gebruikers van Google de reden van bestaan voor Google.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014