Naar
boven
Logo Karel Geenen

Kleur bekennen.. in het belang van je identiteit!

Kleur is onmiskenbaar belangrijk bij branding, hoe je het ook wendt of keert, het doet iets met mensen. Door middel van kleur kan je je merk een duwtje in de juiste richting geven. Kleur kan er maar net voor zorgen dat jouw merk opvalt en eruit springt!

Betekenis van kleur

Maar wát kan kleur nou precies voor je merk betekenen? Dat vind je in dit mooie overzicht gemaakt door Column Five(Klik op de afbeelding voor de vergroting)

Lijkt me duidelijk waarom wij voor blauwtinten gaan, toch? ;-)

Kleine beslissing, grote gevolgen

Wat mij verbaasde is dat de relatief kleine (en goedkope..) beslissing, over de kleuren die je gaat gebruiken, erg grote gevolgen heeft; kleur is namelijk het meest opvallende aspect van je merk(logo).
Om het maximale uit je kleuren te halen verwerk je ze niet alleen in je logo, maar ook in de huisstijl van je website, promotiemateriaal (bv. folders) en je productverpakking, zo creëer je consistentie en eenheid.

Kleur en identiteit

Een mooi voorbeeldje van de link tussen kleur en identiteit is de verandering in het logo van McDonalds, zij gingen (geleidelijk vanaf 2009) van rood naar groen:

Hiermee willen ze letterlijk hun groene kant naar voren laten komen, om zo duurzamer en milieuvriendelijker over te komen bij het publiek. Dit nieuwe (gewenste) imago meten ze zichzelf niet alleen aan het logo en de restaurants letterlijk groen te kleuren, ook met uitgebreide rapporten over de wereldwijde duurzame activiteiten en het bouwen van “groene” restaurants willen ze het goede voorbeeld geven.

Toch een goede zet om af te stappen van het rode logo (niet alleen vanwege het imago) erg origineel was het rood niet meer. Kijk maar eens naar de logo’s van de concurrentie:

bron: KFC, Wendy’s & Arby’s

Ik ben benieuwd hoe dit groene verhaal gaat aflopen..

 

Hebben jullie bewust nagedacht over het gebruik van kleur voor je imago en identiteit?

Laat het ons weten in de reacties!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Communicatie & Content Manager bij Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.
5 reacties op "Kleur bekennen.. in het belang van je identiteit!"
  • Peter Post zegt:
    22 aug, 2012 om 11:49

    Hi Karel,

    Interessant stuk en kleur… tsja… er komt ook altijd nog zoiets bij kijken als smaak. Het is jouw identiteit, dus jij moet je er senang bij voelen. Vind je blauw niet mooi maar verkoopt dat eigenlijk beter? Wat doe je dan…

    Bij McDonalds hebben ze de verandering van identiteit die wereldwijd plaatsvindt, zeer zorgvuldig voorbereid. Idd met, zoals jij stelt, niet alleen een ander logo maar een hele verandering in benadering van het bedrijf. Stellen dat rood zo bijster origineel niet meer was, is wat kort door de bocht. De gele ‘M’ die we overal ter wereld zien prijken is echt en aleen van McDonalds en kennen we door het logo dat jarenlang is toegepast. Dat het rood daarna ook door andere (en op wereldschaal veel kleinere) concurrenten is toegepast zegt eerder iets over de kracht van McDonalds dan over originaliteit.

    Succes met de blog. Groet, Peter

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      22 aug, 2012 om 11:56

      Hoi Peter,

      Dank voor je reactie!

      Klopt wat je zegt over de kracht van het McDonalds logo, misschien zien we straks ook “groene” logo’s verschijnen bij de concurrentie? ;-)

      groet,
      Lianne

  • Astrid zegt:
    23 aug, 2012 om 20:47

    Ho Lianne,

    Interessant onderwerp.

    Ja, kleuren zijn voor mij heel belangrijk. Ik heb ze destijds meer op gevoel gezocht en er niet echt over gelezen. Maar, omdat mijn naam DavidZON is en ik de zon ook in mijn logo en bedrijfsnaam heb verwerkt, heb ik gekozen voor oranje, geel en rood.

    Niet iedereen zal ervan gecharmeerd zijn, maar veel mensen geven aan dat ze er juist zo’n vrolijk en zonnig gevoel van krijgen. En dat is nou net de bedoeling.

    Zonnige groet,

    Astrid

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      24 aug, 2012 om 09:38

      Hoi Astrid,

      Leuk dat je bezoekers het gevoel krijgen wat je graag wilt uitstralen! Ik heb net je site bekeken en ze hebben gelijk :). Krijg er een positief gevoel van.

      Groet,
      Lianne

  • Peter De Bruyn zegt:
    26 aug, 2012 om 17:11

    Telkens ik over een online project moet beslissen waarbij de kleur niet vastligt, trek ik een half uurtje de stad in.

    Dat heb ik gisteren nog gedaan. Eerst een paar voorbeelden uitgewerkt en dan testen. Ik doe 30 interviews in evenveel tijd en soms met verrassend resultaat. Zoals gisteren voor een startersproject: blauw tegen geel-groen 25-5

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014