Naar
boven
Logo Karel Geenen

Spreken is zilver en luisteren is goud

Het is crisis. Tenminste dat laat de media ons geloven en steeds meer ondernemers beginnen in paniek te raken. Als een verschrikt konijn kijken zij in de koplampen van een naderende auto. Verlamd van angst. Natuurlijk is dit geen goede basis voor het vertrouwen van je achterban. Paniek zorgt ervoor dat we discutabele beslissingen nemen. Klanten en medewerkers raken besmet met het crisisvirus en samen begeven we ons in de neerwaartse spiraal.

Agressieve verkoop

Marketingbudgetten worden beperkt en de focus wordt gelegd op de verkoop. Zeer agressieve verkoopmethoden worden soms aangewend om omzet te genereren. Alles waar de meeste marketeers de afgelopen jaren voor gestreden hebben lijkt teniet gedaan. We gaan weer verkoopgericht handelen in plaats van klantgericht. En al die zeurende klanten kunnen het beste zo snel mogelijk oprotten. Daar hebben we geen tijd meer voor want het is nu eenmaal crisis.

Kaf van het koren scheiden

Tenenkrommend natuurlijk en aan de ene kant heeft deze ontwikkeling wel weer een positieve kant. Het kaf wordt van het koren gescheiden. Juist nu kun je als (internet) marketeer en ondernemer de banden met de achterban aanhalen. Hoe doe je dat? Simpelweg door te luisteren en kennis te delen. Er is namelijk geen mooier medium dan het internet om trends te signaleren en behoeften te monitoren.

Discussies op internet

Neem deel aan discussies op het internet, profileer je als kennispartij en leer van de meningen van anderen. Zet nieuwsbrieven in om je achterban te informeren. Gebruik whitepapers om in te springen op probleemstellingen en reik oplossingen aan. Gebruik Twitter en Linkedin om contact te houden met de achterban. Word lid van relevante groepen en neem deel aan discussies. Pas de teksten op je website aan en schrijf deze voor je klant en niet voor je organisatie. Dit zijn slechts een handvol voorbeelden hoe je diverse middelen kan benutten.

Zonder verkoop geen omzet

Zonder verkoop geen omzet en zonder omzet geen onderneming. Natuurlijk ligt de focus in mindere tijden op verkoop. Zet het internet in om vertrouwen te winnen en omzet te genereren. Zoals al eerder besproken kijken veel ondernemers halsstarrig de andere kant op als het aankomt op het inzetten van internet als verkoopkanaal. Het beste voorbeeld hiervan is natuurlijk de detailhandel en muziekbranche. Verken voor jezelf de mogelijkheden en sta open voor nieuwe ideeën. Paniek en een negatieve instelling hebben namelijk de vervelende bijwerking dat ze juist creatieve onderscheidende ideeën blokkeren.

Niet iedereen is negatief

Gelukkig zijn er ondernemers die wel een positieve instelling hebben. Goed voorbeeld hiervan is de Linkedin Group Iedereen Elke Dag Veel Plezier, die in een maand tijd al gegroeid is naar over de 1400 leden. Een andere positieve groep is Sales en Marketing 2009. Wat werkt nu? Kortom er zijn vast nog veel andere voorbeelden te noemen van goede initiatieven. Laten we ophouden met zeuren en weer eens beginnen met luisteren naar elkaar. Immers spreken is zilver en luisteren is goud.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
3 reacties op "Spreken is zilver en luisteren is goud"
  • Adriaan zegt:
    17 mrt, 2009 om 21:59

    Inderdaad, mooi geschreven. Ik erger me er ook aan dat er zoveel aandacht aan wordt besteed. Als de media het eens wat minder belichten, komt het vanzelf wel weer goed. Het is in ieder geval erg goed voor het vertrouwen van de consument.

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    18 mrt, 2009 om 08:35

    Het grappige is dat positief spreken dan wel weer goud is, goede berichten/succesverhalen etc worden door velen toch gewaardeerd en stimuleren ook je eigen gedrag.

    Reageren
  • stephan zegt:
    19 mrt, 2009 om 01:46

    Ik bekijk alles zo positief mogelijk maar die banenkrant is niet zo dik meer de afgelopen weken (maanden) en er zijn veel meer reacties op 1 advertentie dan normaal gesproken. Voor de mensen die de baan kwijt zijn vanwege de kredietcrisis is het niet makkelijk om aan werk te komen. Voor sommige gaat dit niet op maar voor velen wel.

    Reageren

Reageren