Naar
boven
Logo Karel Geenen

Stuur jij mobiele bezoekers rechtstreeks naar de concurrent?

Geef mobiele bezoekers wat ze willen: duidelijke, simpele en snelle sites. Dat is de conclusie van het onderzoek van Google. Wanneer bezoekers een website op hun mobile devices bezoeken willen ze snel kunnen vinden wat ze zoeken. Is die informatie er niet, dan vertrekt 61% direct naar een andere website. Sterker nog, 67% van de respondenten zou op een mobiel-vriendelijke website eerder een product kopen. Nog een conslusie: geen goede mobiele site? Dan verlies je bezoekers aan de concurrent!


Gemiste kans!

Karel legde in dit artikel uit hoe je in Google Analytics kunt zien hoeveel procent van je bezoekers, mobiele bezoekers zijn. Wanneer er mobiele bezoekers zijn, is het niet hebben van een mobiele site een gemiste kans. Het is immers een deel van je doelgroep, die een deel van de omzet zou kunnen bepalen. Tijd om actie te ondernemen, maar hoe?

Kenmerken van een goede mobiele website

Hier kunnen we, net zoals de mobiele site zelf, kort en krachtig over zijn: grote knoppen en tekst, minder content, minder stappen bij de kassa en de focus op snelheid. Het draait om het versimpelen van de ‘gewone’ website. Bezoekers willen snel en simpel de (voor hun) belangrijkste content kunnen bekijken.

Welke content is het belangrijkste?

Mobiele bezoekers van je website zoeken het meeste naar contactgegevens, openingstijden en ‘click-to-call’ opties. Iedere branche heeft zijn eigen kenmerken. In onderstaande afbeeldingen heeft Google uiteen gezet wat de kenmerken per sector zijn:

Financiële sector

 

Checken van het saldo, openingstijden, rekeningen betalen en geld overmaken.

Reisbranche

 Bekijken van vluchtinformatie, contactgegevens, reservering bevestigen en inchecken.

Retail

Openingstijden en product informatie bekijken, met één druk op de knop contact opnemen.

Automotive

Bekijken van openingstijden en route,  contact opnemen en online afspraak maken.

Core content

Voordat je aan de slag gaat is het van belang te bekijken wat voor soort content op de website aanwezig is. Gebruik alleen de ‘core’ content die van belang is voor mobiele bezoekers en verwerk dat in de mobiele versie. Bekijk ook dit artikel nog eens over het gebruik van verschillende soorten devices, 90% van de mensen gebruikt namelijk verschillende schermen om een doel te bereiken. De beleving op de verschillende platformen moet naadloos in elkaar overlopen.

Op zoek naar nog meer informatie en praktijkvoorbeelden? Download dan de case studies van ProFlowers, FragranceNet.com of TicketNetwork.

Deel je ervaringen met het optimaliseren van jouw website voor mobiel!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Communicatie & Content Manager bij Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.
1 reactie op "Stuur jij mobiele bezoekers rechtstreeks naar de concurrent?"
  • 10 consumententrends voor 2013 zegt:
    19 dec, 2012 om 19:17

    [...] Dat mobiel belangrijk is hoeven we niet nog eens te herhalen, maar ook in 2013 zullen consumenten echt ALLES uit hun mobiele apparaat willen halen. Het draait om “on-the-go”-diensten waarbij multitasken nog sneller en beter gaat. Onderstaande voorbeelden voldoen perfect aan de voorwaarden: [...]

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014