Zo zet je social media in voor je event!

Karel
17/9/2012
Social media
X
min leestijd
Karel
17/9/2012
Social media
X
min leestijd

Ben je bezig met het opzetten van een evenement? Ben je al van start gegaan met je social media strategie? Dat is de eerste stap nadat je de datum voor je event hebt vastgesteld. Nu ga je van start met het plan om je bezoekers de beste mogelijke experience te geven. Vandaag hebben we een aantal tips om social media optimaal in te zetten voor je event.

1. Creëer een #hashtag

Twitter is tegenwoordig niet meer weg te denken bij evenementen. Veel mensen tweeten van te voren dat ze naar een event toe gaan, stellen vragen over het evenement of laten hun volgers tijdens het event weten wat ze ervan vinden. Betrek jezelf bij deze conversatie door zelf te starten met een hashtag voor het evenement. Dan ben je in staat de conversatie te volgen en op vragen en comments te reageren. Zo blijf je als organisatie betrokken bij je bezoekers.Het is een makkelijke manier om in de dagen (of maanden) tot aan het event, tijdens het event en de dagen erna, op de hoogte te blijven van de persoonlijke ervaringen van je bezoekers. Dit kan je helpen bij de beeldvorming van het succes van je evenement als geheel.

Tip

Check de hashtag die je wilt gaan gebruiken op Twitter Search. Krijg je veel resultaten en wordt het al actief gebruikt? Probeer dan een andere. Gebruik uiteraard keywords die relevant zijn voor je industrie of merk.

Natuurlijk zet je Twitter alleen in, wanneer je doelgroep Twitter gebruikt.. Als het goed is ben je hier al achter gekomen tijdens het maken van je - social media strategie - plan.

2. Update je bezoekers regelmatig

Gebruik je social media kanelen om regelmatig updates te versturen, ook over gebeurtenissen tijdens het plannen. Neem je doelgroep mee op weg naar de dag van het evenement, maak ze enthousiast over wat er allemaal komen gaat! Heeft een spreker bevestigd dat hij of zij zal komen, deel dit. Is de startdatum van de kaartverkoop of inschrijving bekend, kondig het aan. Hebben sponsors toegezegd, deel je blijdschap met je volgers!

Tip

Met dit soort “inside information" maak je het voor bezoekers mogelijk met je mee te leven naar het event. Met dit soort updates zou je (zomaar) extra tickets kunnen verkopen door je goede en persoonlijke “social media presence". Wie weet haal je zelfs twijfelende mensen over ;-)!

3. Bekijk het per kanaal

Niet al je bezoekers hebben Twitter, sommige mensen zullen je volgen via Facebook en weer andere via Google+ of LinkedIn. Bekijk dit goed en bedenk voor ieder kanaal (in je social media strategie) een plan. Ieder kanaal heeft een eigen manier van communiceren en zorg ervoor dat je daar op eigen wijze bij aansluit. Ok, ik snap dat het makkelijk is om overal dezelfde boodschap te verkondigen, maar hen ene kanaal leent zich nu eenmaal beter voor afbeeldingen (Facebook, Pinterest) dan het andere (LinkedIn). Het vraagt om een andere “tone of voice" en vorm van je boodschap. Je connecties op LinkedIn spreek je bijvoorbeeld anders aan dan je fans op je Facebook pagina.

Tip

Je hebt verschillende types (potentiële) bezoekers op je social media kanalen. Bekijk dit per kanaal en stem je boodschap hierop af. Ga uit van de behoefte en interesses van de verschillende typen mensen.

4. Zorg voor opvallende content

Het is erg makkelijk om te vervallen in de klassieke zender - ontvanger modus, waarbij je simpelweg updates de wereld in zend met: “Vandaag is de kaartverkoop begonnen! Wees er snel bij!" of “We hebben hem: "¦ komt spreken!". Wees creatief! De content die je verspreid zal op moeten vallen om mensen enthousiast te maken voor je event.

Tip

Een aantal voorbeeldjes ter inspiratie: Start een wedstrijd op Facebook voor tickets naar je event, maak sneak preview filmpjes, afbeeldingen of foto's en post ze online of schrijf artikelen op je bedrijfsblog over de voortgang van je event en deel ze via je social media kanalen!

5. Maak een Google+ en LinkedIn event pagina

Vaak wordt er meteen naar Facebook gegrepen wanneer er voor een evenement een pagina gemaakt moet worden. Vergeet LinkedIn en Google+ niet! Organiseer je een event voor mensen uit de branche, dan is LinkedIn de ideale plek om een pagina aan te maken. Al je updates centraliseer je dan op die pagina, zodat je bedrijfspagina niet wordt overspoeld met de event-updates. Hetzelfde geldt voor Google+.

Tip

Google+ heeft nog een paar extra voordelen: je kunt automatisch uitnodigingen verzenden, je event toevoegen aan de Google Agenda's van mensen die hebben toegezegd te komen. Is dat eenmaal gedaan dan ontvangen zij de dag voor het event ook nog een herinnering. Google+ is dus zeker het overwegen waard!

6. Neem je verantwoordelijkheid, ook tijdens het evenement

Wanneer de dag van het event is gekomen, gaat de communicatie via social media gewoon door. Wees verantwoordelijk en zorg ook tijdens het evenement voor interactie. Wijs een aantal medewerkers aan die tijdens de dag, avond of middag de kanalen in de gaten houden en reageren op eventuele vragen en opmerkingen. Het is belangrijk dat bezoekers van je event zo snel mogelijk een antwoord krijgen op hun vragen.

Tip

Dit draagt bij aan een positieve beleving van de bezoekers, dit geldt niet alleen voor het evenement, ook het imago van je bedrijf / merk profiteert hiervan.

Welke strategieën gebruik jij voor je evenement? Heb je nog meer tips? Laat dan een reactie achter!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier