Naar
boven
Logo Karel Geenen

Zoekmachine optimalisatie tips voor webwinkeliers

Ecommerce studie, zoekmachine optimalisatie tips voor webwinkeliersOneupweb.com heeft onlangs weer een studie gedaan naar de zoekmachine optimalisatie van de top 100 van internationale webwinkels. Hieronder volgt een samenvatting van de belangrijkste uitkomsten en volgen een aantal zoekmachine optimalisatie tips die voortkomen uit de studie.

Belangrijkste uitkomsten van de studie:

 

  • Goed geoptimaliseerde webwinkels maken in 60% van de gevallen gebruik van een blog en/of podcasts;
  • Slechts 40% van de webwinkels zijn matig tot goed geoptimaliseerd voor de zoekmachines, dit percentage is de afgelopen jaren niet gestegen, er zijn dus nog genoeg kansen binnen de organische zoekresultaten;
  • Automatische CMS systemen werken in sommige gevallen een goede positie binnen de zoekmachines tegen;
  • De meest succesvolle webwinkels hebben vaak een aanzienlijk aantal meer inkomende links dan de concurrentie.

Enkele tips voor webwinkeliers:

Hoe ben je op dit moment gepositioneerd binnen de zoekmachines?
Stel je eens voor dat je een klant bent die op zoek is naar jouw product. Op welke termen zou je dan zoeken? Typ deze termen eens in bij de zoekmachines (Google) en kijk eens op welke positie je staat voor die termen. Sta je op de eerste pagina? Mooi zo! Ben je nergens te vinden overweeg dan een advertentiecampagne (Google Adwords) zodat je toch op de eerste pagina komt te staan met de betreffende termen.

Bevat je website genoeg content (inhoud)?
Nu dat de Google ook allerlei andere inhoud indexeert dan alleen tekst wordt het tijd om eens te kijken naar wat je allemaal op je webwinkel hebt staan. Maak gebruik van (instructie)video’s, een blog, podcasts, persberichten en pdf-files om ervoor te zorgen dat er genoeg inhoud op je webwinkel staat.

Maak je op dit moment gebruik van een afilliate of partner programma?
Uit de studie is gebleken dat de meest succesvolle webwinkels gebruik maken van een partnerprogramma. Dit zorgt namelijk voor meer verkopen en voor meer inkomende links (mits het zoekmachine vriendelijke url’s zijn).

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
4 reacties op "Zoekmachine optimalisatie tips voor webwinkeliers"
  • HP zegt:
    17 aug, 2007 om 18:58

    Hoi,

    Tja een weblog, daar geloof ik wel in maar als je een kleine webwinkel naast je fulltime baan hebt wordt het lastig deze bij te houden.

    Henk-peter

    Reageren
  • Marc zegt:
    18 aug, 2007 om 13:08

    maar als je fulltime job hebt en een webwinkel (dus feiten ook deel zelfstandige) heb je dan nog recht op een pensioen? ik vroeg mij dat gewoon af !

    Reageren
  • HP zegt:
    18 aug, 2007 om 17:11

    Zoals ik het doe wel, mijn pesioen wordt opgebouwt bij mijn werkgever. En dat wat je extra verdient geef je op als extra inkomsten!

    Reageren
  • Marlies Ketelaar zegt:
    10 jun, 2008 om 13:06

    Beste lezer van dit interessante weblog:

    Wij willen onze .NL website ook voor .BE beschikbaar stellen, zodat we meer Belgische bezoekers trekken. Nu willen we de inhoud op de website identiek houden, behalve de contactgegevens en kleine andere details. Bij ons speelt efficientie een grote rol, aangezien de website erg aan veranderingen onderhevig is. Dus zodra de NLse website iets wordt aangepast, moet dit ook worden doorgevoerd naar BE.
    Het is onhandig om de tekst helemaal te herschrijven. Nadeel hiervan is, dat Google dit als duplicate content kan zien en 1 van de 2 websites kan uitsluiten van de resultaten. Is een Be dan juist eerder een bedreiging voor onze huidige NL website, of andersom? Of denken jullie dat het niet zoveel kwaad kan?

    Ik ben benieuwd naar jullie visies…

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014