Naar
boven
Logo Karel Geenen

Zoekmachine optimalisatie tips voor webwinkels

Steeds meer webwinkels verschijnen op het net. Maar de ene is de andere niet… En de ene wordt beter gevonden dan de ander. In dit artikel twee zoekmachine optimalisatie tips voor webwinkeliers.

Unieke content
Toen ik een aantal jaar geleden zelf nog een webwinkel exploiteerde kregen wij van de verschillende fabrikanten productinformatie toegestuurd. Lekker makkelijk dachten wij. Gewoon even een nieuw product toevoegen en de productinformatie die we van de fabrikant kregen er bij plakken. Dat scheelt namelijk een hoop tijd.

Helaas zaten we er toen helemaal langs. Wat dachten we toen wel niet? Dat we zo gevonden gingen worden door de zoekmachines? Het probleem was dat wij niet de enigste waren die van die fabrikant dergelijke productinformatie opgestuurd kregen.

Je begrijpt denk ik al wel waar ik naartoe wil. Echt uniek was die productinformatie niet te noemen. Wij, en nog 1000 anderen plaatsen deze productinformatie. Zo waren er in een mum van tijd duizenden pagina’s door de zoekmachine geïndexeerd met allemaal dezelfde inhoud. Probeer dan maar eens bovenaan te komen bij de zoekresultaten…

Je zult er dus voor moeten zorgen dat jouw productpagina uniek is en natuurlijk interessant voor de zoekmachines. Het zoekwoord (vaak de naam van het product) moet dus voldoende terugkomen in de tekst.

Je zou dus al kunnen beginnen met het herschrijven van de productinformatie die je toegestuurd krijgt van de fabrikanten. Met in je achterhoofd natuurlijk de zoekmachine optimalisatie gedachte!

Om productpagina’s genoeg unieke content mee te geven kun je verder gebruik maken van je bezoekers. Geef de mogelijkheid om reacties over een product te geven. Op deze manier groeit je pagina en krijg je meer unieke content.

Unieke paginatitels
Een belangrijk aspect voor goede rankings bij de zoekmachines zijn unieke paginatitels. Toch is dit bij webwinkels soms erg lastig. Wanneer je een productcategorie hebt met 30 producten is het lastig (en kost het veel tijd) om voor elke pagina een aparte titel te schrijven.

Toch loont het zeker de moeite om deze dieper liggende pagina’s te voorzien van een unieke paginatitel. Het is verstandig om hiervoor de gehele productnaam te gebruiken, eventueel met typenummer. Op deze manier profiteer je namelijk van het long-tail principe.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
8 reacties op "Zoekmachine optimalisatie tips voor webwinkels"
  • dave zegt:
    17 okt, 2007 om 21:38

    Zelf ben ik ervan overtuigd dat een je een beschrijving van een product niet “zoekmachine vriendelijk” hoeft te maken want je rankings zullen er (volgens eigen ervaring) niet mee stijgen&dalen. Het is daarentegen wel super belangrijk voor je bezoekers. Wat ik altijd heb geleerd..verkoop geen product(en) die je zelf nooit hebt gebruikt/getest/etc..

    We hebben zelf verschillende pagina’s die goed ranken waar niks van tekst op staat. Enkel een goede titel, beschrijving , een H1 en wat links op de pagina (en natuurlijk inkomende links).

    Je kan ook perfect goede posities halen met de standaard beschrijvingen die de fabrikant meegeeft, duplicate content op verschillende sites is niet zo erg (op je eigen site is het een ramp!). Maar waar differentieer je jezelf dan van alle anderen die net hetzelfde verkopen ? Zelfde foto’s, zelfde prijs en zelfde beschrijving…

    Met eigen foto’s en zeker eigen beschrijvingen & bevindingen zal je een bezoeker veel makkelijker over de streep trekken.

    Gisteren hoorde ik nog over een onderzoek dat onlangs werd gehouden ivm kopen op het web. De 10 redenen (volgens prioriteit in ogen van een potentiële koper) om al dan niet te kopen op een site : De “trust” factor stond op 1, info over de beschikbaarheid&shipping op 2 en de prijs stond slechts op de 6e plaats.

    Genoeg geschreven karel :D ?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    17 okt, 2007 om 22:44

    Dat is inderdaad bijna een artikel op zich ;-)

    Bedankt voor je feedback!

    Reageren
  • dave zegt:
    17 okt, 2007 om 22:45

    You’re welcome…en e-commerce is wel mijn ding :D

    Reageren
  • Leo zegt:
    18 okt, 2007 om 13:24

    Karel, van harte gefeliciteerd met je verjaardag !
    Dat je nog maar lang voor ons mag bloggen !

    Reageren
  • Pascalle zegt:
    18 okt, 2007 om 14:36

    Hallo Karel,

    Ik heb je nieuwsbrief ontvangen en zag dat je vandaag jarig bent.
    Daarom kon ik het niet nalaten om je een fijne dag toe te wensen.
    Van Harte Gefiliciteerd Karel!
    Ik wens je hierbij ook nog veel succes met je blog!

    Groetjes uit België.

    Reageren
  • Vrouwkje zegt:
    18 okt, 2007 om 21:25

    Hallo Karel,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, nog vele jaren toegewenst en veel succes met je business!
    Nou ik je tòch “spreek”: Er gaat steeds iets mis bij het bestellen van je nieuwe webwinkelprodukt! Verder dan stap 1 kom ik niet!
    Groetjes,
    Vrouwkje

    Reageren
  • Comsult - Joshua Valkenier zegt:
    23 okt, 2007 om 12:56

    Beetje laat, maar toch nog gefeliciteerd!

    @dave Unieke content telt volgens mij zwaar mee in de ranking. Wel is mijn ervaring dat je ook goede zoekmachine resultaten en conversie kunt bereiken zonder veel te schrijven. Bijvoorbeeld door de presentatie van deelteksten in een overzicht op categorie/tag of de suggestie die Karel geeft (reviews).

    Reageren
  • Webwinkelkeur zegt:
    04 jan, 2012 om 17:21

    Het artikel is al wat ouder, desondanks toch mijn reactie. Ik ben momenteel zelf ook bezig met een artikel rondom zoekmachine optimalisatie van webwinkels. Naar mijn eigen ervaring is de unieke inhoud bij producten zeker van belang. De grote massa neemt allemaal omschrijving over van de fabrikant, deze is vaak erg beperkt en zeker niet uniek. Een goede webwinkel kent zijn producten en kan hier de klant beter over informeren. Deze unieke inhoud (en kennis!) wordt zowel door zoekmachine (Google) als bezoeker (toekomstige klant) gewaardeerd.

    Wij raden onze leden dan ook zeker aan veel aandacht te besteden aan de inhoud van hun webwinkel. Te vaak wordt dit onderdeel verwaarloosd terwijl het echt de basis van je winkel is.

    Kortom, zelf na 4 jaar is je blog nog van groot belang en hebben veel winkeliers je tip nog niet gebruikt ;) .

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014