1 site of meerdere sites? Wat is beter?

Karel
18/5/2010
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
18/5/2010
Internet marketing
X
min leestijd

In de ‘hoe krijg ik meer bezoekers' post van vorige week kwamen er terecht de reactie van @Gokautomaten (vreemde namen toch in Nederland:o) dat het beter was om je te concentreren op het runnen van 1 site in plaats van je energie en tijd te verdelen over meerdere.Ben ik gedeeltelijk mee akkoord"¦Ik ga akkoord in die zin dat het opsplitsen van een site zoals bijvoorbeeld Wehkamp (waar vele verschillende departementen zijn) geen goede strategie is die teveel rompslomp met zich meebrengt.Met alle andere redenen (content, linkbuilding, onderhouden, etc) ga ik niet akkoord.Alles heeft voordelen en nadelen maar als ik naar mijn eigen projecten kijk, dan vind ik dat de voordelen zwaarder doorwegen dan de nadelen dus voor mij blijft het een elementair element van mijn seo/marketing mix.De kunst van deze ‘techniek' bestaat erin om een team van mensen rondom je te scharen die je kan dirigeren. Ben je van mening dat je alles zelf moet doen (of je het niet kan betalen"¦een klassieker) , dan is dit inderdaad niks voor jou maar ik vrees dan ook dat je vroeg of laat voorbij gelopen zal worden door concurrenten"¦Het is een ideale strategie om je hoofd biz te versterken op vele vlakken maar er zijn inderdaad bepaalde zaken die je moet gaan afwegen voor je beslist of het al dan niet een haalbare kaart voor je wordt.Mocht je de grootste voordelen ervan nog niet inzien, dan soms ik ze hier nog even heel kort op (misschien moet ik daar ook maar eens verder op ingaan ?) :

  • Eigen beheer van sites om je linkbuilding proces naar je hoofdsite op steroïden te doen draaien (werkt gewoon fantastisch)
  • Meer kans om met verschillende sites in Google's top 10 terecht te komen en je concurrenten nog dieper te duwen.
  • Meer zoekwoord combinaties om op te scoren = meer bezoekers = meer kans om die om te zetten naar conversies = meer cash = vroeger met pensioen gaan :o

Maar...het is niet voor iedereen weggelegd (alhoewel, als je met eentje begint en dan ziet hoe het loopt dan kan je mening snel veranderen...) en overal hangt een prijskaartje aan vast dus dit zijn hier een paar zaken waar je zeker rekening mee moet gaan houden :

1. Organisatie

Als je begint met het opzetten van extra/niche sites, dan zal het er vooral op aankomen om de boel goed te organiseren als je niet gek wilt worden en als een 'normaal' mens door het leven wilt gaan...Serieus, je merkt zelf wel hoeveel tijd er in het onderhouden van 1 site kruipt, laat staan dat je er 10-20-30 hebt te doen. Dat was trouwens het tegenargument van @Gokautomaten in de vorige post.De grootste lijnen van je todo lijstje zullen er zo uitzien :

  • Je complete strategie uit tekenen, tot en met de topics waarover er gaat geschreven worden toe. Dat gaat je meer dan een paar uurtjes werk kosten , geloof me.
  • Makkelijk platform om de sites mee te maken en waar ook externe mensen (denk ik aan schrijvers vb.) makkelijk mee kunnen werken. Wordpress is natuurlijk de meest voor de hand liggende.
  • 'SEO vriendelijk' maken van je sites die je kan beperken tot :
  • Cleane url's
  • Unieke titel & description tag / pagina
  • Automatiseren van je interne linkbuildingMeestal stel ik 1 wordpress pakket samen (wordpress download en de nodige plugins) die ik dan naar alle sites upload. Zo hoef ik niet telkens opnieuw alles in elkaar te knutselen op elk domein.

In Wordpress 3.0 zal je verschillende sites kunnen beheren vanuit 1 backoffice dus dat kan je behoorlijk wat werk besparen. Dat kan je nu trouwens ook al als je een Wordpress MU installatie gebruikt.

  • Wie schrijft wat , waarover en wanneer ? Als 1 persoonsbiz kan je misschien zelf nog alle sites opzetten en configureren maar onmogelijk alle tekstmateriaal en verdere werk gaan doen.
  • Op welke manier wordt het verkeer dat door die extra sites wordt gegenereerd in onze verkoopstrechter gestopt ? In het geval van een e-commerce site, heeft elke niche site een shop of wordt al het verkeer naar onze mainshop doorverwezen ?

Vergeet ook niet dat 10 nieuwe sites = 10 nieuwe ftp gegevens + 10 nieuwe Database gegevens + 10 nieuwe wordpress logins (valt natuurlijk weg met een MU installatie) voor jezelf en een hoop extra logins voor schrijvers of andere mensen die je helpen met het onderhouden van die sites + eventueel nieuwe Google analytics accounts, etcEen pak data om bij te houden ! En je wilt geen half uur verliezen door het moeten zoeken & opgraven van één of ander paswoord wat je even niet meer weet.Een zeer interessant en profi platform om alles alle werk en taken (samen met eventueel andere personen die voor je gaan werken) bij te houden en te 'dirigeren' is http://basecamphq.com/ of Collabpress als je een gratis (Wordpress based) oplossing wilt.

2. Kostenplaatje

Ook al is wordpress gratis , je hebt nog steeds een domein en hosting nodig en als je 10 sites gaat opzetten, dan mag je op een jaarlijkse terugkerende kost rekenen van 400-500 euro (voor die 10 sites) enkel om de technische kant van de zaak te financieren.Aangezien het de bedoeling is om kwalitatieve sites op te zetten (en niet zomaar een spam site waar je wat links wilt gaan droppen) die moeten gaan scoren in Google zal je content moeten gaan produceren. En omdat een dag maar 24h telt is de kans heel klein dat jij alle sites van teksten gaat voorzien.Schrijvers zal je nodig hebben en ook die mensen zullen betaald moeten worden. Misschien heb je ook iemand nodig die wat (basic) linkbuilding voor je gaat doen en of misschien koop je ook wat links om sneller op weg te raken..Dus snel even rekenen :

  • Domein & hosting 50 euro/jaar
  • Schrijver 50 artikels/jaar a 8 euro = 400 euro (het kan natuurlijk ook met iets minder, dit voorbeeld hier is ongeveer 1 artikel/week)
  • Basis linkbuilding (beetje directory aanmeldingen, blogcomments,linkruil,etc) en paar linkjes kopen/huren 250 euro/jaar

En als je aparte shops draait, kan daar evengoed nog adwords of andere advertentiekosten bijkomen.Zitten we aan 700 euro per jaar voor 1 site..dat maal 10 is ..best veel geld als de sites niks aan $$$ binnen brengen. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling J en snap je gelijk ook dat het zeer belangrijk is dat je weet waar je mee bezig bent.En naast het feit dat je die sites kan gebruiken voor je linkbuilding plan van je mainsite en het genereren van extra verkeer (en hopelijk ook conversies) is er niks dat je gaat tegenhouden om er adsense of advertentie ruimte te verkopen/verhuren waarmee je makkelijk de jaarlijkse kosten kan dekken en er nog eens alle voordelen uit haalt.

Tip :

Gooi er de eerste maanden geen advertenties op (van welke aard dan ook), dat zal je linkbuilding een stuk makkelijker maken !

3. Strategie

Iets wat je zelf zal moeten uitdokteren en vooral het keyword research en het opbouwen van je site structuur zal van doorslaggevende factor zijn voor succes.Het complete proces hier gaan uitleggen zou de post te lang maken en een stukje off topic gaan dus laten we het houden bij een cyclus opsomming :

  1. Zoeken van de juiste keywords
  2. Competitie analyse : hoe makkelijk moeilijk wordt het
  3. Structureren van je site
  4. Content strategie
  5. Link strategie
  6. Analyseren

En dan opnieuw beginnen bij puntje 1En als dat allemaal recht staat zal het er op aankomen om de schrijvers de juiste topics aan te leveren zodat ze aan het schrijven kunnen.Het hangt een beetje af van de omvang van het project en de mensen die ik kan strikken maar soms laat ik 50 artikels in 1 keer schrijven en post ik die (of laat ik die posten) via de schedule functie die Wordpress rijk is. Kan het ding een jaartje op auto draaien zonder dat ik me daar nog zorgen hoef over te maken en heb je ook zeer weinig onderhoudswerk aan natuurlijk.In sommige gevallen vind ik niet gelijk 50 topics of kan de schrijver ze niet alle 50 schrijven en krijgt hij toegang tot de site zodat hij die zelfstandig kan gaan posten op vooraf besproken tijdstippen.Beide systemen werken prima voor me dus ik veronderstel dat dit bij jou ook geen probleem mag vormen.

4. Opvolging

Dan heb ik het hier vooral op het opvolgen van je analytics data maar daar begin ik niet mee zolang de site geen 2-3maand aan het lopen is.Het belangrijkste is dat de site aan het rollen gaat en dat er content wordt gepubliceerd.Pas na 3 maand gooi ik Google Analytics eens open om te zien of er grote pijnpunten te vinden zijn en om eens te checken of we onze longtail strategie moeten gaan aanpassen.Met andere woorden, weer ga ik keyword research gaan uitvoeren maar dan op basis van data die in GA is te vinden. Zie ik dat we ergens op pagina 2 hangen voor bepaalde kw combinaties die ons nu al wat verkeer opleveren (en of conversies) dan kunnen we daar een extra inspanning gaan doen om op pagina 1 te komen.Of zien we dat we al in de top 5-10 ranken voor bijvoorbeeld 'honden puppies te koop', dan zal ik snel een artikel laten schrijven over 'honden puppies opvoeden' als die combinatie nog niet wordt gebruikt en gegarandeerd dat we heel snel in de top 10 gaan ranken daarvoor.Als de site reeds een tijdje 'on air' is, dan zie ik veelal dat we binnen de 5 minuten na het publiceren van ons nieuw artikel met een dubbele lijsting in de top 10 hangen en daar ook blijven wat = diezelfde dag nog extra verkeer binnen halen..Elke maand doe ik meestal een snelle checkup van de sites om dergelijke kansen te vinden en er snel op in te spelen.

5. Conclusie

Is het de moeite waard ? Voor mij in ieder geval wel maar ik kan me voorstellen dat je na het lezen van dit hier er misschien anders gaat over denken :o

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier