Naar
boven
Logo Karel Geenen

Het nut van Twitter

In navolging op het eerdere artikel Twitter jij ook hierbij nog een korte follow-up. Deze week is het in de media Twitter voor en Twitter na. En niet geheel toevallig kwam ik een interessant artikel over Twitter tegen in de VK Banen. In dit artikel werd op de toegevoegde waarde voor zakelijk gebruik ingegaan en met name als voornaamste communicatiemiddel binnen bedrijven. IBM is zo met een eigen besloten Twitter variant Blue Twit aan het testen. Dit wordt gebruik als aanvulling en wellicht ter vervanging van de interne e-mail.

Intern communicatiemiddel

Het voordeel van deze applicatie is dat er gecommuniceerd wordt via korte boodschappen die door iedereen te volgen zijn. Je kunt kernachtig aangeven waar je mee bezig bent of een verzoek neerleggen. Ben je even in gesprek, ben je bezig met een bepaald project of ben je misschien op zoek naar bepaalde informatie? Dit kan veel communicatieproblemen bij de kern aanpakken.

Zo is het niet meer nodig om korte boodschappen via e-mail te verzenden met een hoop geadresseerden in de CC. Iedereen kan de korte boodschappen volgen wat een hoop: ” had dat maar gezegd” en “als ik dat had geweten” situaties oplost.

Doordat er steeds meer flex- en telewerkers zijn vergroot het ook het wij-gevoel en de betrokkenheid bij een organisatie. Twitter of althans een besloten variant hiervan kan dus helpen bij het stroomlijnen van de interne communicatie.

Ik heb geen tijd voor die onzin!

Een veelgehoord argument tegen het (zakelijk) gebruik van Twitter is dat men er geen tijd voor heeft. Ik moet eerlijk bekennen dat dit voor mij ook een issue is. Wanneer ik extern bij opdrachtgevers aan het werk ben zie ik me niet zo snel actief mijn tweets bijwerken. Het voelt toch een beetje als internetten in de baas zijn tijd. En ik kan me voorstellen dat bazen omgekeerd niet echt blij zijn met medewerkers die hun de hele dag op Twitter actief zijn.

Maar dan komen we gelijk op het grote voordeel van Twitter terecht. Via de mensen die ik volg op Twitter ben ik geattendeerd op een aantal alleraardigste applicaties om effectiever met Twitter om te gaan. Via Tweetdeck kan ik bijvoorbeeld structuur aanbrengen door groepen aan te maken en een overzicht maken van replies en direct messages.

Twitter is namelijk niet alleen een manier om jezelf te profileren maar bovenal een medium om te communiceren en kennis over te dragen. Het kan in veel gevallen zelfs tijdbesparend werken doordat je op de hoogte wordt gebracht op relevante nieuwtjes of hardop kan mijmeren over een bepaald vraag of behoefte. Alleen daarom al geloof ik sterk dat Twitter in Nederland het komende jaar een ontzettende groei gaat doormaken.

Politie op Twitter

Gisteren maakte een woordvoerder van politie Brabant Zuid-Oost bekend dat zij het eerste politiekorps is dat actief gebruik gaat maken van Twitter. Bedrijven zoals Albert Heijn, Telfort en SNS Bank hebben eerder al de stap gewaagd. En wat te denken van Lance Armstrong die Twitter inzet om zijn gestolen fiets boven water te krijgen. De mogelijkheden zijn legio.

Ik denk dat je als ondernemer of marketeer dit medium wel moet omarmen. Waarom dure marktonderzoeken doen of gissen naar de behoefte van de klant als hij hoogstpersoonlijk zijn verrichtingen, interesses en behoeftes voor je optekent?

Argumenten voor Twitter

Nog steeds niet overtuigd? Hieronder mijn argumenten voor Twitter:

  • Uitbreiding van je netwerk.
  • Op de hoogte van de laatste nieuwsfeiten en interessante links (deze worden snel verspreid kijk naar de Twitter verslagen van de bombardementen in Gaza of de aanslagen in Mumbai).
  • Op de hoogte blijven van de verrichtingen van vrienden, zakelijke relaties en je doelgroep.
  • Focus ligt niet op het aantal connecties maar op discussie en feedback (communicatie!).
  • Traffic naar je website generen.
  • Nog steeds niet overtuigd: kijk naar dit filmpje van Eén Vandaag en hoor een aantal fervente Twitteraars hun mening geven.

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
27 reacties op "Het nut van Twitter"
  • Rob Klaassen zegt:
    18 feb, 2009 om 13:22

    Nee sorry je hebt me nog niet. Het uitbereiden van je netwerk. ja ik kan andere makkelijk volgen maar voordat andere mij gaan volgen…. dan zal je toch eerst iets op moeten bouwen met andere mensen of je moet een dusdanige status hebben dan andere je willen gaan volgen.

    Voor interne communicatie kan ik me voorstellen dat er voordelen zijn. Wij gebruiken daar nu MSN voor. Het staat me vooral tegen dat ik weer een medium heb dat ik dan de hele dag in de gaten moet houden.

    Voor mijn gevoel is het een beetje een kruising tussen een weblog en een forum.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      18 feb, 2009 om 13:47

      Je bent natuurlijk niet verplicht om een Twitter account te nemen :-)

  • Edwin zegt:
    18 feb, 2009 om 13:47

    Argumenten tegen Twitter :
    -”..people who twitter are twats..” ( beste quote ooit over twitter)
    -Tijdrovend,verslavend en onproductief vertier
    -Vorm van sociaal exhibitionisme
    -Een hype
    - MSN’en voor volwassenen
    - Eén van de zwakste online networking tools die er bestaan
    - It doesn’t come even close to the real thing ( Live social contacts)

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    18 feb, 2009 om 15:03

    Oh maar ik heb een account maar doe er nog niet echt iets mee. Uiteraard heb ik me er wel in proberen te verdiepen. Ik hoor graag nu positieve ervaringen die mensen hebben gehad en niet mijn netwerk is groter en ik ben sneller op de hoogte. Maar echt concrete voorbeelden. Zo’n verhaal als intern gebruik van IBM vind ik interessant.

    Reageren
  • Edwin zegt:
    18 feb, 2009 om 16:42

    Ik heb ook een ( dode ) account omdat ik had gemerkt dat Netlash.com een PR5 twitter had. Tot G. ingreep en de twitter linkvalue met “nofollow” kwam vern**ken :)

    Er wordt veel blabla verkocht rond dit soort netwerken om eigenlijk te verdoezelen dat men er gewoon graag bij hoort of het geinig vindt.

    V.I.P. account zijn veelal fake, of worden beheerdt door een entourage..

    Personen die vanwege hun beroepswerkzaamheden niet op regelmatige (lees: continu ) basis online kunnen zijn, hebben er uberhaupt niks aan.
    Enja, je kan het ook via je mobieltje actief blijven..

    Reageren
  • Gerben zegt:
    18 feb, 2009 om 17:09

    Ik heb mijn twitteraccount nu ongeveer een jaar en ik moet zeggen dat ik het nut in het begin ook niet zag. Een maand of twee geleden heb ik het herondekt en het bevalt me zeer goed. Nieuwe Blogposts van je favoriete Blogs zie je meteen en als je de juiste mensen volgt hoor je altijd de laatste nieuwtjes. een mooi voorbeeld is @Searchcowboys die verslag doen van de SES.

    Reageren
  • Website promotie zegt:
    18 feb, 2009 om 17:29

    Ik zie het nut niet echt in voor prive gebruiker. Zakelijk nu wel wat meer.

    Ik zie dat twitter ook vaak wordt gebruikt als RSS tool. Weet iemand of het mogelijk is om met bijv. een script een bericht op je twitter plaatsen?

    Reageren
  • Maarten zegt:
    18 feb, 2009 om 19:05

    Voor http://www.dagactie.com worden er via de Twitter API automatisch alle aanbiedingen op Twitter gepost.
    Er zijn wel followers maar de bezoekers toename zijn niet echt toegenomen.

    Wellicht is de groep volgelingen te klein om het merkbaar te zien.
    Het is wel een leuk medium en integreren kost niet veel tijd, maar echt meerwaarde zie ik er nog niet in.

    Reageren
  • Dave zegt:
    18 feb, 2009 om 20:36

    Lijkt me een eindeloze discussie :o Voor de ene zal het nuttig zijn en voor de andere tijdverdrijf.

    Heb je trouwens met alles..voor de ene is een mailing tijdverlies terwijl de andere er een aardige stuiver mee binnen haalt..

    Dave

    Reageren
  • Internet Marketing zegt:
    18 feb, 2009 om 22:32

    Twitter werkt vooral door handige applicaties toch mooi als tussenvariant van allerlei communicatiemiddelen. Volgens mij moet het wel nog doorontwikkeld worden, maar zit er veel potentie in. Denk bijvoorbeeld aan ‘personal branding’ met alle zzp’ers in ons land…

    Reageren
  • Arend zegt:
    19 feb, 2009 om 01:58

    Ik post nu op m’n myspace.. dat gaat naar twitter via de Twitter Sync app en m’n facebook plukt et weer van twitter.. hoe 2009 wil je het hebben :) ik heb net een heerlijk recept getweet ^_^ man wat heb ik lekker gegeten :D

    http://twitter.com/joax

    Reageren
  • Mooren zegt:
    19 feb, 2009 om 12:58

    Ik zie het als compleet nutteloos. Het doet me vrij weinig waar Francisco van Jole zich op dit moment bevindt of welk boek bij leest. Om maar een voorbeeld te geven van een actief twitteraar (twat).

    Het zou een leuke tool zijn als je je links nog kwijt kon. Maar zoals Edwin ook al zei; door die nofollow tag overal voor is dit ook niet nuttig.

    Het is wel geinig dat je iets kan volgen en zo iets meer traffic kan opbouwen. Maar dit valt in de praktijk heel erg tegen.

    Reageren
  • Berend Iwema zegt:
    19 feb, 2009 om 13:05

    Ik heb een Twitter account, gebruik het niet, kost me net wat te veel tijd (wat ik niet heb). Daarnaast, als ik het zou inzetten, zou ik alleen op de hoogte willen worden gehouden van zakelijke dingen en niet “nu boodschappen aan het doen” – twitterspam ;)

    Reageren
  • katootje zegt:
    19 feb, 2009 om 16:33

    Ik zocht een oplossing voor een probleem. In 5 tellen probleem op twitter voorgelegd. Binnen 1 minuut antwoord. Daar kan ik niet tegenaan googlen.

    Reageren
  • Marco Dekkers zegt:
    19 feb, 2009 om 16:35

    Volkomen eens met Dave. Twitter adepten ervaren twitter als waardevol. Dus is dat voor hen ook zo. Anderen zien er geen heil in. Ben er zelf nog niet uit.

    Sinds een paar weken beschik ik over een Twitter account. Maar de toegevoegde waarde ervan moet ik (nog) ontdekken. Uit beroepsmatige interesse heb ik een account aangemaakt en ben nu een aantal twitteraars aan het volgen. Wat anderen er geweldig aan vinden heb ik nog niet kunnen ontdekken. Maar misschien komt dat nog.

    Reageren
  • Anja zegt:
    19 feb, 2009 om 21:57

    Ik heb mijn twitteraccount nu bijna een jaar en ga meer en meer het nut ervan inzien. In eerste instantie voelde het een beetje of ik tegen mezelf of tegen een muur aan het twitteren was. Maar na een tijdje begon ik de meerwaarde van twitter in te zien en gelden dezelfde argumenten uit het artikel eigenlijk ook voor mij.

    - Mijn netwerk is zeker fors uitgebreid en binnenkort ga ik naar meetings en andere twitteraars dus ook irl ontmoeten.
    - Wat ik vooral erg fijn vind aan twitter is dat je inderdaad supersnel op de hoogte bent van het laatste nieuws, nieuwe ontwikkelingen en events (je zit echt dicht bij het vuurtje als je de juiste mensen volgt)
    - Ook wordt er aardig wat traffic naar m’n website gegenereerd, ook waarschijnlijk doordat ik via twitterfeed mijn blogs ook op twitter verschijnen en natuurlijk door mijn tweets over mijn dagelijkse bezigheden met mijn eigen bedrijf.

    Ja, ik ben behoorlijk twitterfan en zie zeker de meerwaarde van twitter en ben dan ook erg benieuwd naar de ontwikkelingen van twitter in 2009.

    Reageren
  • Jos Houben zegt:
    24 feb, 2009 om 15:14

    Ik heb me onlangs aangemeld ( http://www.twitter.com/ikenmijnkind ) met als doel het zakelijk te gaan gebruiken. Ik verstuur 2-wekelijks een nieuwsbrief naar 4000 (a.s.) moeders en hoopte ze via twitter vaker naar onze site te krijgen. We zetten nl. vaak nieuwe producten op de site, maar wil ze niet bijna dagelijks mailen. Echter, vrijwel niemand meldt zich aan, terwijl 10% zich wel op onze hyves heeft aangemeld. Ik vermoed dat mijn doelgroep nog niet zo in is voor Twitter.

    Reageren
  • Marianne zegt:
    24 feb, 2009 om 20:12

    @Jos ik denk dat je via Twitter een andere doelgroep kan benaderen en het aanvullend kan gebruiken. Ik als vrouwelijke ondernemer heb weinig tijd en ben met name geinteresseerd in websites zoals de jouwe. Ik ben (nog) geen moeder maar heb wel vriendinnen die moeder zijn of worden. Door juist via Twitter die doelgroep te benaderen die voornamelijk online de focus heeft liggen kun je in mijn ogen juist nog meer traffic generen naar je website. De aanhouder wint!

    Reageren
  • Gert-Jan zegt:
    25 feb, 2009 om 10:06

    @Jos Ik heb je website eens bekeken en ik denk dat je het juiste medium kiest. Twitter is voor velen nog onbekend, maar dat zal snel veranderen. By the way wellicht mag ik je nog eens tips geven over je website http://www.ikenmijnkind.nl. Succes! (blij dat mijn kinder al wat groter zijn en mijn vrouw je website niet weet te vinden).

    Reageren
  • Jos Houben zegt:
    25 feb, 2009 om 14:28

    @Gert-Jan: bedankt voor je reactie. Ik sta zeker open voor tips. Ik wil op dit moment echter technisch niet teveel aan de site veranderen, omdat ik sterk overweeg naar een ander platform over te stappen (misschien Magento, maar ik ben er nog niet uit). Ik zie dat jullie ook diverse diensten op dit gebied aanbieden, dus wie weet. Leuke naam trouwens, http://www.toverteam.nl

    Reageren
  • Heleen zegt:
    25 feb, 2009 om 15:45

    Onder andere door de artikelen hier ben ik overstag gegaan! Ik twijfelde al een tijdje. Ik heb besloten mijn twitter account vooral zakelijk te gebruiken, oa om mijn eigen web-activiteiten kenbaar te maken, maar ook om op de hoogte te blijven van ontwikkelen en te netwerken…
    Ik zoek alleen nog wat followers… :-)

    Reageren
  • Adriaan zegt:
    14 mrt, 2009 om 08:13

    Ik zie het nut van Twitter eigenlijk nog steeds niet in. Wat ik wel apart vind, is dat je Twitter aanraad als intern communicatiemiddel. Moet je hiermee niet heel erg oppassen? Iedereen kan een persoon volgen. Je moet dus wel oppassen wat je zegt.

    Reageren
  • Leen zegt:
    06 apr, 2009 om 11:29

    Ik heb het idee dat twitteren goed is voor bekende personen (en dat kunnen BN-ers zijn, politici, maar ook journalisten) zodat zij op de voet gevolgd kunnen worden. Dat heeft zeker meerwaarde.
    Voor mij persoonlijk geldt dat ik meer zie in het volgen van personen dan dat ik zelf iets te melden heb.

    Reageren
  • Carnaval in Nederland zegt:
    06 apr, 2009 om 13:54
  • Koen Rens zegt:
    12 apr, 2009 om 19:09

    Heb Karel net ook toegevoegd :-)
    http://twitter.com/K_Rens

    Reageren
  • Barry Johnson zegt:
    29 jan, 2010 om 12:18

    Veel mensen die best wel geïnteresseerd zijn in Twitter laten de site links liggen simpel omdat alles in het Engels is. De werking, de uitleg en de meeste berichten kunnen voor een nieuwkomer intimiderend zijn, als je niet zo goed in de Engelse taal bent. Mensen zoals mijn moeder, van een vorige generatie, zijn wel bekend met Internet, maar schrikken terug van de engelse taal en begrippen.

    Er zijn Twitter immitaties ontstaan van Nederlandse bodem, maar… die waren vreemdgenoeg voornamelijk in het Engels! De laatste poging tot een Nederlandse (en deze keer Nederlandstalige-) Twitter kloon, is http://www.kwex.nl .

    Hier heeft men het wel begrepen naar mijn idee. De werking is simpel, alles is in het Nederlands en er wordt aktief aan gewerkt.

    Het succes van “de Nederlandse Twitter” hangt af van voldoende gebruikers; Kwex zit nu in het beta stadium en nodigen uiteraard iedereen uit om het te komen gebruiken.

    Gun ze een kans zou ik zeggen!

    Reageren
  • CXW - Twitter achtergronden zegt:
    19 mrt, 2011 om 17:25

    Vooral de amber alerts via twitter vind ik een uitstekend plan van de politie, zo zetten ze social media in voor iets wat ECHT levens kan redden…

    Reageren

Reageren