Naar
boven
Logo Karel Geenen

ROI social media.. meet jij al?

Wanneer we het hebben over ROI – Return on Investment – op het gebied van social media, zijn er een heleboel meningen te vinden op Internet. Moet je het nu wel of niet meten? Hoe en waar dan? En is het eigenlijk wel mogelijk? Hier vind je een aantal praktische tips om zelf mee aan de slag te gaan.

Wel of niet?

Uit het  Social Media Onderzoek 2012, uitgevoerd door Pondres in samenwerking met MWM2, blijkt dat slechts de helft van de Nederlandse bedrijven de resultaten meten van hun social media inspanningen. Maar waarom meten zoveel bedrijven eigenlijk geen resultaten? Verschillende redenen zijn:

  • Er is geen budget om iemand onderzoek te laten doen
  • De kennis is niet in huis aanwezig
  • Het is simpelweg niet opgenomen in het takenpakket
  • Social media is nog in ontwikkeling binnen het bedrijf

Wat opvalt is dat het gedeelte ROI (m.b.t. social media) nog niet echt geïmplementeerd is binnen organisaties, net zoals dat overigens voor social media plannen ook nog veelal het geval is. Eigenlijk ook logisch, het is niet iets wat je binnen een week even onderdeel maakt van je marketing- en/of communicatieplan.

Na verloop van tijd zal het meten van de ROI ook steeds normaler worden en worden geïmplementeerd. Het is dan ook erg belangrijk voor je online activiteiten en de verdere invulling daarvan. Hoe kom je er anders achter wat er wel of juist niet werkt? Inderdaad: door te meten.

Wat meet je dan?

Om jullie een beetje op weg te helpen zet ik vandaag een aantal tips op een rijtje om er zelf mee aan de slag te gaan. Want hoe je het ook bekijkt, je wilt aan het eind van de rit toch weten wat je inspanningen hebben opgeleverd. Niet alleen vanuit een financieel perspectief, maar ook een ‘betrokken’ perspectief – engagement van je fanbase –  is van belang.

Er zijn een heleboel verschillende variabelen mogelijk. Het ligt er natuurlijk aan waarvoor je social media hebt ingezet en met welke doelstellingen je een campagne bent begonnen. Dit is misschien niet altijd even duidelijk, omdat je bijvoorbeeld nog aan het experimenteren bent. Zorg ervoor dat je bijhoudt welke inspanningen je levert. Zo kun je door te meten erachter komen of die inspanningen daadwerkelijk wat opleveren.

Indicatoren

De volgende indicatoren kan je meten om te bekijken of je social media inspanningen daadwerkelijk iets opleveren. Zoals eerder genoemd: er is nog veel meer mogelijk, maar ik wil jullie graag een aantal ‘start-tips’ geven.

  • Bereik
    Wie bereik je allemaal en zit hier groei in? Bekijk per maand bijvoorbeeld de aantallen fans, vrienden en volgers. Zo krijg je een overzicht of er daadwerkelijk groei in zit en je inspanningen niet voor niets zijn.
  • Engagement
    Hoe betrokken is je doelgroep bij je organisatie / merk? Het gaat dan om ‘interactie’. Dit kan je meten door te kijken naar: aantal keren dat je berichtjes worden gedeeld op bijvoorbeeld Twitter door retweets of via facebook met ‘delen’. Ook reacties op blogberichten, aantal Google+1’s, Twitter Favorites en Facebook likes behoren tot engagement. Dit kan je bijvoorbeeld zien op je Facebook ‘Insights’ pagina:
  • Traffic
    Hoeveel mensen komen vanaf je social media op je website terecht? Dit kun je uiteraard bijhouden met Google Analytics. Bekijk of je aanwezigheid op social media er voor zorgt dat je beter wordt gevonden.

 

Tot slot

Ga hier eens mee aan de slag en analyseer de resultaten. Doe dit niet twee weken na de start van je social media activiteiten, geef het even een kans om zich te ontwikkelen. Mijn advies zou zijn begin met metingen na de eerste maand, bekijk rustig of de aantallen stijgen en documenteer dit. Doe dit niet alleen voor de algemene bezoekersaantallen en likes, aparte acties en campagnes (bijvoorbeeld een win-actie) kan je ook monitoren. Alleen dan kom je er achter wat wel en niet werkt m.b.t. doelgroep.

Hebben jullie nog tips en /of aanvullingen? Laat dan een reactie achter!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Communicatie & Content Manager bij Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.
6 reacties op "ROI social media.. meet jij al?"
  • Hans zegt:
    19 jul, 2012 om 11:32

    Een reactie op je stelling, vraag, inzake het meten van ROI op Social media. Ben ervan overtuigd dat de SM je helpt om beter geindexeerd te worden, ROI geloof ik niet in. Kan me niet herinneren dat een van mijn klanten me gevonden heeft via Social Media. Men kijkt in Google, niet in LinkedIn, of Facebook etc.
    Wel heb ik een aantal seminairs bezocht, waarbij het ROI verdwijnt in diegenen welke voor de groep staat.
    Elke keer de vraag naar ROI gesteld, en van niemand een duidelijk antwoord gekregen. Ik zag het allemaal in een verkeerd perspectief, hun waren tenslotte de specialisten, Right, dus niet, zakkenvullers m.i.

    Reageren
    • Hans zegt:
      19 jul, 2012 om 11:35

      Even een grammaticale correctie,

      Een reactie op je stelling, vraag, inzake het meten van ROI op Social media.
      Ben ervan overtuigd dat de SM je helpt om beter geindexeerd te worden, ROI geloof ik niet in.
      Kan me niet herinneren dat een van mijn klanten me gevonden heeft via Social Media. Men kijkt in Google, niet op LinkedIn, of Facebook etc.
      Wel heb ik een aantal seminairs bezocht, waarbij het ROI verdwijnt in de zakken van degene welke voor de groep staat.
      Elke keer de vraag naar ROI gesteld, en van niemand een duidelijk antwoord gekregen. Ik zag het allemaal in een verkeerd perspectief, hun waren tenslotte de specialisten, Right, dus niet, zakkenvullers m.i.

    • Navin Poeran zegt:
      23 jul, 2012 om 00:56

      Beste Hans,

      Misschien vind je dit artikel van mij handig om te lezen:
      http://www.navinpoeran.com/500-nieuwe-likes-facebook-binnen-2-weken/

      ROI definieer je zelf, ik meet nog dagelijks ROI vanuit social media effort.

  • Nick zegt:
    20 jul, 2012 om 16:59

    Blijft een interessant onderwerp social media ROI.

    Wat heel erg belangrijk is om te bedenken, is dat er een ontzettend groot verschil zit in de interesse van mensen op het moment dat ze met jouw bedrijf in aanraking komen via social media tegenover search.

    Social is vaak nog bij “toeval” omdat anderen het delen, terwijl search heel specifiek is.

    Sommige mensen komen voor het eerst met je in aanraking via social media om je later nog even te Google’n. Dat is lastig meten.

    Toch geloof ik er heilig in dat “fans” of mensen die heel betrokken zijn, goed zijn voor business en dat social media (maar zeker bloggen en e-mail) bij uitstek tools zijn die helpen om mensen meer betrokken te krijgen :)

    Reageren
  • Paul zegt:
    22 jul, 2012 om 16:02

    Goed stuk…begrijpelijk en praktisch. Wij hebben ook geprobeerd om het resultaat meten in bereik en bereikt (engagement) onder te verdelen. Echter denk ik dat het goed is om wat breder te gaan kijken dan alleen social. Al helemaal vanuit seo en linkbuilding is het goed om te weten wat er waar wordt geschreven zodat je hier op in kunt spelen…

    Wellicht interessant om dit artikel ook eens te lezen over roi en online PR (ook social dus ;-)

    http://www.frankwatching.com/archive/2012/05/09/hoe-meet-je-de-roi-van-online-pr/

    Reageren
  • Social media strategy / Digitale technieken zegt:
    17 mrt, 2014 om 11:34

    […] Bereik, engagement, traffic […]

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014