Naar
boven
Logo Karel Geenen

Webwinkel beginnen in 6 stappen

Tegenwoordig zie je steeds meer webwinkels verschijnen. Ze schieten als paddenstoelen uit de grond. Echter is een groot deel van deze webwinkels onder de maat (naar mijn mening).

Het beginnen van een webwinkel vergt een degelijk onderzoek en een goede planning. In dit artikel geef ik een beknopt 6 stappenplan…

Voorbereiding (stap 1)

Dit is uiteraard de meest belangrijke en cruciale stap, hier ga je bekijken wat je precies gaat verkopen en alle wettelijke zaken regelen. Hieronder volgen de punten waar je rekening mee dient te houden:

  • Kiezen van assortiment (marktonderzoek);
  • Kiezen van een domeinnaam en registreren;
  • Wettelijke zaken regelen met betrekking to kamer van koophandel en belastingdienst;
  • Kiezen van een hostingbedrijf;
  • Boekhouding regelen;

Op papier zetten van eerste ideeën voor de webwinkel, wat wil je, hoe moet het één en ander er uit gaan zien enz..

Het functionele ontwerp (stap 2)

In deze stap ga je de ideeën die je op papier hebt gezet, het (functionele) ontwerp verder uitwerken. Dit kan eventueel in samenwerking met een webdesignbureau, zij kunnen je dan ondersteunen in bepaalde keuzes. Houd rekening met de volgende punten:

  • Welke software ga je gebruiken?
  • Welke functies wil je, eventueel in de toekomst, terug laten komen op uw webwinkel?
  • Hoe moet de lay-out er uit komen te zien? (Ga hiervoor eens kijken bij de concurrenten, hoe pakken zij dit aan?
  • Wat zijn de kosten? (belangrijk!)
  • Houd rekening met een zoekmachine vriendelijke webwinkel.

Het (laten) bouwen van de webwinkel (stap 3)

Je bent nu zover dat de webwinkel ook daadwerkelijk gebouwd kan gaan worden. Zorg er wel voor dat je duidelijke afspraken maakt met de webdesigner over bijvoorbeeld de levertijd, de uiteindelijke kosten en de kwaliteit.

Verder is het belangrijk dat je tussendoor bij kunt houden wat er gebeurd zodat je waar nodig kunt bijsturen. Wanneer je hier te lang mee wacht kunnen de tijd en de kosten onverhoopt oplopen.

Vullen en testen van de webwinkel (stap 4)

Dit is een zeer belangrijke stap. Je gaat nu namelijk de webwinkel vullen met producten en testen of dat alles goed werkt. Houd rekening met de volgende punten:

  • Heb je de verschillende statistiekencodes en conversiecodes (indien je gebruik gaat maken van bijvoorbeeld Google Analytics) juist geïnstalleerd?
  • Werken alle onderdelen van de website zoals: nieuwsbrief, bestelsysteem, betalingssysteem.
  • Worden alle producten goed weergegeven?
  • Werkt de webwinkel in alle browsers? Dus alle versies van internet explorer en alternatieve browsers als Mozilla Firefox (Firefox wordt overigens door steeds meer mensen gebruikt).
  • Laat je vrienden eens iets bestellen op de webwinkel en vraag naar de ervaringen.

Het promoten van de webwinkel (stap 5)

Nu je zeker weet dat alles goed werkt is het tijd om ervoor te zorgen dat er ook daadwerkelijk bezoekers (en kopers!) naar de webwinkel komen. Je kunt de webwinkel bijvoorbeeld op de volgende manieren promoten:

  • Via goede zoekmachine optimalisatie. Bezoekers komen dan via zoekopdrachten binnen bijvoorbeeld Google terecht op uw webwinkel;
  • Via zoekmachine adverteren. Met Google Adwords kun je bijvoorbeeld advertenties plaatsen bij Google;
  • Via een persbericht;
  • Via een mailinglijst;
  • Via link die u op andere websites plaatst (zoals op een startpagina gerelateerd aan uw onderwerp).

Testen, meten en bijsturen (stap 6)

In deze fase ga je allerlei zaken testen, meten en bijsturen. Via bijvoorbeeld Google Analytics kun je zien welke verkeersbronnen voor de meeste verkopen heeft gezorgd. Je weet dan ook meteen welke verkeersbronnen het meeste geld opleveren en waar je dus de aandacht op moet vestigen.

Verder kun je testen welke lay-out zorgt voor de meeste verkopen. Dit kun je bijvoorbeeld doen met de website optimizer van Google.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
22 reacties op "Webwinkel beginnen in 6 stappen"
  • Heleen zegt:
    18 sep, 2008 om 11:16

    Nog een goede promotietip voor webwinkels: verspreid je content. Zorg voor productfeeds bij relevante (vergelijking) sites, zoals bv Kelkoo en andere overzichtspagina’s.

    Reageren
  • Jan zegt:
    18 sep, 2008 om 13:01

    Zelf ik heb altiojd nod de volgende eisen
    en met name die combinatie van drie geeft me een soort garantie dat men niet kan rommelen in de marge

    Aangezien dit eenvoudig is te controleren

    - table less
    - fully compatible with IE, Firefox and Opera, Safari
    - W3C Valid XHTML 1.0 strict

    Reageren
  • Bongoman zegt:
    18 sep, 2008 om 14:28

    Kiezen van een assortiment!

    Lijkt makkelijk, maar is het grootste dillema van een beginnend webwinkelier.

    Zelf ben ik recent gestart met het opzetten van mijn webwinkel. Het kiezen van een assortiment is het moeilijkste.

    Welke producten?
    Moet je nou handelaar worden? Inkopen van producten en doorverkopen aan consumenten of bedrijven. En: hoe ga je de logistiek regelen van die producten? Zelf rondbrengen of via een koerier? De producten die in aanmerking komen voor doorverkoop moeten wel door de brievenbus passen. Anders moeten je klanten thuis zijn bij de bezorging. En hoe ga je om met retouren, met de 7 daagse afkoelingsperiode voor je klanten?

    Welke klanten?
    Moet je kiezen voor bedrijven als klant of voor consumenten?

    Of moet je juist e-producten en diensten gaan aanbieden, waarbij je geen issues krijgt met de logistiek. Maar dan moet je zelf aan product/dienstontwikkeling gaan doen. Zelf die e-boek maken. Die makkelijk te downloaden is en naar andere klanten gekopieerd kan worden, zonder dat je betaling ontvangt.

    Het kiezen van producten is de moeilijste dat er is. Als je over deze hobbel heen bent, dan kan je eindelijk focussen.

    Hoe hebben anderen dit opgelost? Hoe hebben jullie contacten met de groothandel (als je als detailhandel echte fysieke producten gaat leveren) opgelost? Heb je je aangesloten bij verenigingen? Hoe vind je de juiste leverancier voor je webwinkel?

    Reageren
  • Ferdi Gosseling zegt:
    18 sep, 2008 om 19:59

    En een zeker niet te vergeten promotietip: Bekijken of het rendabel is een affiliate progamma te integreren.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    18 sep, 2008 om 21:57

    @Heleen
    Is natuurlijk een hele goede tip!

    @Bongoman
    Deze vraag krijg ik wekelijks. Mijn advies is om een product te nemen wat je zelf ook leuk vindt en waar je feeling mee hebt. Zo blijft het ook leuk om te doen.

    Het kiezen van een leverancier is meestal een kwestie van goed zoeken (via Google bijvoorbeeld).

    @Ferdi
    Ook een goede tip uiteraard. Mijn ervaring is echter wel dat het flink wat kost alvorens je bij zo’n partij mag aansluiten.

    Reageren
  • Rien Stierman zegt:
    19 sep, 2008 om 08:20

    Tip 7.

    Natuurlijk is het aan te raden om zo goed mogelijk uit de startblokken te komen. Maar in de praktijk zie je vaak dat de eerste winkel al heel snel gevolgd wordt door een versie waarin alle ervaringen zijn verwerkt. Om met Nike te spreken, Just do it!

    Reageren
  • Oeds zegt:
    19 sep, 2008 om 15:13

    He Karel,

    Wederom een leuk en informatief stuk!
    Heb je nog wel tijd om je huis in te richten?
    Wat betreft affiliates hoeft het niet duur te zijn, je kunt bij de meesten nl. heel gemakkelijk een CPS instellen. Hierdoor creeer je soort no cure no pay.
    Uiteraard leer je door het gewoon te doen wat het beste verkoopt en welke kant je met webwinkel uit kan gaan.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    19 sep, 2008 om 17:50

    @Oeds
    Lukt toch nog vrij aardig! De sloopwerken zijn bijna klaar, dan kunnen we weer beginnen met opbouwen. Bedankt voor de interesse!

    Reageren
  • Oeds zegt:
    20 sep, 2008 om 20:44

    @Karel

    Succes met het opbouwen! Heb je veel uitbesteed of ben je zelf zo handig? Het is mijn hobby eigenlijk wel een beetje. Heb net het huis verbouwt en ben nu bezig met een kap op een bestaande aanbouw.

    Reageren
  • Marcel Jansens zegt:
    22 sep, 2008 om 17:07

    hallo allen,

    ik zie hier veel tips die te maken hebben met de ontwikkeling en uitrol van een website/-winkel an sich en niet zozeer met de functionele kant van de webwinkel (bijv het maken van afspraken tussen jouw als webwinkel-eigenaar en de ontwikkelende partij is niet echt interessant maar meer vanzelfsprekend). Er worden bijvoorbeeld geen tips gegeven over het kiezen van een website-bouwer en ik verwacht dat de (toekomstige) webwinkel-eigenaar hier meer behoefte aan heeft.

    Beta-testing en usability testing geven dit artikel body. Is het misschien een idee om juist over de functionele kant van de website meer informatie te geven? Of maai je dan het gras van de cursus weg ;)… Hier ligt in mijn ogen het onderscheidend vermogen van dit artikel waar een webwinkel-eigenaar meer aan heeft.

    Hoop dat deze mening helpt …

    Reageren
  • Dave zegt:
    22 sep, 2008 om 18:05

    De winter staat voor de deur dus veel gras kan er niet meer gemaaid worden :o

    De functionele kant van een webwinkel is sterk afhankelijk van de sector. Er zijn veel toeters en bellen maar de vraag is natuurlijk of ze ook enig nut hebben. Bij de ene site niet en de andere wel. Neem nu de product review optie..is een super handig ding die sterke invloed kan hebben op de verkopen maar als je op een site terecht komt waar die functie inderdaad aanwezig is maar geen enkel product heeft een (liefst meerdere) review, dan kan het eerder een negatief effect hebben.

    Zelfde voor de up/cross sell producten die soms verschijnen op productpagina’s. Stel je hebt je portemonnee in de hand om model x te kopen maar onderaan de pagina zie je “andere klanten kochten ook dit” en er staat een soortgelijke camera tussen die maar de helft van de prijs kost dan schiet je jezelf mogelijk in de voet.

    Vele toeters en bellen maar niet voor iedereen en heel belangrijk dat je alles naar jouw eigen biz kan zetten en geen random systeem neemt die standaard alles aanbiedt maar waar je weinig in te zeggen/configureren hebt.

    Of heb ik de vraag verkeerd begrepen ? :o

    Dave

    Reageren
  • bongoman zegt:
    22 sep, 2008 om 19:08

    ik heb gekozen voor standaard functionaliteit ipv ontwikkelen. Alleen de huisstijl laat ik ontwikkelen. En daarnaast als eis dat de winkel met analytics werkt en verder met ideal en credit card. Voordelen: ik kan snel live, kan me concentreren op de business ipv techniek. Later kan ik altijd extra functies bijkopen. Wat vinden jullie van deze aanpak?

    Reageren
  • Dave zegt:
    22 sep, 2008 om 21:53

    Hoe sneller je kan beginnen hoe beter, gewoon ervoor zorgen dat je makkelijk kan uitbreiden..dus beetje vooruitziend zijn..das alles :o

    Dave

    Reageren
  • Oeds zegt:
    22 sep, 2008 om 23:11

    Ik zou inderdaad ook zo kaal mogelijk beginnen, je kunt altijd nog toevoegen. Wel is de basis belangrijk, met name de zoekmachinevriendelijkheid van de website is erg belangrijk. Ook daarvoor geldt meestal hoe simpeler hoe beter. Kijk goed naar je toekomstige doelgroep. Als het goed is bepaalt die jouw site.

    Reageren
  • Dave zegt:
    22 sep, 2008 om 23:48

    Als de linkstructuur van je webshop bestaat uit tekstlinks (geen foto’s of meer info links),elke pagina een ‘cleane url’, titel en beschrijving heeft dan is je seo op en top en zal het vooral de usability & branding zijn die een bepalende factor zal gaan spelen in het wel of niet verkopen van je spullen.

    Maar zoals Oeds aangeeft, voor je je shop begint, moet je eerst gaan uitmaken in welk segment van een markt je je wilt gaan begeven. Kies je voor de prijsshoppers waar de laagste prijs op 1 staat (niet echt aan te raden) of ga je voor de midden of duurdere klasse waar het wel iets meer mag gaan kosten. Iemand die een onderbroek wil van Armani, of welk ander duurder merk dan ook, zal meestal niet tevreden zijn met een shop die een “wibra look” (is het beste waar ik nu even kan opkomen :o) heeft.

    Mijn volgorde is kies je markt, kies je doelgroep in die markt, probeer te achterhalen wat er leeft in die doelgroep (enquêtes zijn een fantastisch middel)en ga dan pas je shop & assortiment gaan bouwen of aanpassen.

    Dave

    Reageren
  • Marcel Jansens zegt:
    24 sep, 2008 om 10:08

    @Dave, je hebt de vraag wel goed begrepen hoor. Misschien is een verdeling in het artikel handig. Enerzijds de keuzes die je als toekomstig webwinkel-eigenaar moet maken omtrent de ontwikkeling (wie, wanneer, welke voorwaarden) en anderszijds de functionele keuzes (exposures, cross-selling, etc).

    btw, ‘t is trouwens niet zo dat ik het niet eens ben met je artikel. integendeel. ik ben vooral geinteresseerd in de substappen. die kunnen veel invloed hebben op het succes van de winkel

    Reageren
  • Dave zegt:
    24 sep, 2008 om 11:19

    @Marcel….ik ben niet de auteur van het artikel :o

    Dave

    Reageren
  • Oeds zegt:
    24 sep, 2008 om 20:50

    @Dave en Karel

    Misschien kunnen jullie samen een mooi en wat diepgaander artikel schrijven over de belangrijkste aspecten van een webshop?

    Reageren
  • Jaap van Goor zegt:
    29 sep, 2008 om 17:13

    Een optie die ook de moeite waard kan zijn voor een starter is het overnemen van een bestaande winkel. Net als in de “echte” wereld bestaan er veel winkels die maar matig lopen en waarvan de eigenaar eigenlijk liever af wil. Zo’n webwinkel overnemen en met goede focus, enthousiasme en energie is er beslist iets van te maken. Zeg maar een soort van turn-around webwinkelmanager.

    Reageren
  • Jaap zegt:
    07 mrt, 2009 om 18:08

    Een webwinkel beginnen lijkt soms eenvoudiger dan het is.
    Veel mensen vergeten dat een mooie website en een verkopende product niet voldoende zijn.

    Hoeveel webwinkels zie ik zonder contactinformatie…..
    Hoeveel zonder terms and conditions…..
    Hoeveel webwinkels hebben een klantenservice?
    Wie beantwoordt alle mails binnen een redelijlke termijn?
    Wie neemt de toko waar in jouw vakantie, of moeten je klanten dan even geduld hebben?
    Wat als jouw goed verkopende product niet meer leverbaar is?

    Denk aan alles.
    Focus op het resultaat.
    Je klanten zijn jouw brood, vervelende klanten bestaan (bijna) niet.
    Maak of laat eerst een website maken die je vrienden kennissen en familie mogen testen.
    Ga voor een super vriendelijke website voor Google, adverteren kost op den duur veel meer geld.
    Natuurlijk kan adverteren geen kwaad, maar dit dient een aanvulling te zijn.
    Doe aan branding.
    Geef iets gratis weg.
    Etc, etc.

    Zoals hier al genoemd is, denk eerst aan de basis en vervolgens pas aan uitbreidng.

    Reageren
  • Sonja zegt:
    16 dec, 2009 om 20:34

    Een shop beginnen begint m.i. bij zelf een goede en betrouwbare leverancier hebben.
    Vervolgens met een pakket dat goed SEO ondersteund hebben en vervolgens tijd heel veel tijd steken in een goed ontwerp dat past bij je doelgroep.

    Reageren
  • Webwinkel beginnen, de valkuilen zegt:
    01 okt, 2012 om 15:31

    [...] die strikt noodzakelijk is voor de bestelprocedure.Wil je een webwinkel beginnen? Lees dan ook:Webwinkel beginnen in 6 stappenSnel een webwinkel beginnen Tweet $BTB.execCallback("al_lid_onder_artikel"); Bekijk ook:Webwinkel [...]

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014