Wist je dat: Bezoekers gemiddeld slechts 20% van de woorden op een pagina lezen?

Karel
18/1/2011
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
18/1/2011
Internet marketing
X
min leestijd

Dit werd al duidelijk in een experiment van een aantal jaar geleden door Jacob Nielsen. Het is een erg interessant experiment, wat zeker de moeite waard is om eens te lezen.Conclusie is dus dat op een gemiddelde pagina van ongeveer 500 woorden slechts 20% van die woorden ook daadwerkelijk wordt gelezen. Dat is weinig! In dit artikel gaan we eens kijken wat we hier aan kunnen doen!

Kleine nuance bij het experiment

Wat even belangrijk om te weten is dat des te minder woorden er op een pagina staan er in verhouding meer woorden worden gelezen. Bij een 110-tal woorden zal ongeveer 50% worden gelezen, aldus het onderzoek"¦

Probleem voor onze conversie?

De teksten die je schrijft hebben waarschijnlijk maar één doel, het informeren van een bezoeker en aansporen tot actie. Maar wat als ze nu net die ene belangrijke zin missen? Of die ene belangrijke call-to-action?De vraag is nu wat we van het experiment kunnen leren. Hier komen een aantal tips:

Gebruik minder woorden

Simpel maar ontzettend effectief. Uit het experiment blijkt dat des te minder woorden er worden gebruikt, des te meer er daadwerkelijk worden gelezen. Oftewel, door het schrappen van overbodige woorden, zinnen en alinea's gaat het aantal gelezen woorden er op vooruit!Zorg dus dat je alleen datgene schrijft wat de lezer wil, en laat al het overbodige achterwege! Focus op de kernboodschap en call-to-actions. Lees ook eens het artikel schrijven is schrappen op Contentgirls.

Gebruik (duidelijke) koppen

Voor sommige een inkopper (ha, ha), maar wederom ontzettend effectief. Heb je meerdere alinea's, onderscheid deze dan doormiddel van koppen (header tags). Zorg ervoor dat deze koppen duidelijk de onderliggende alinea beschrijft.

Eén punt per alinea

Door het gebruik van koppen weet iemand dus snel waar een alinea over zal gaan. Daarom is het belangrijk om per alinea slechts één punt te maken (of één idee, één mening, één call-to-action). Op deze manier zorg je ervoor dat wanneer men beslist om een bepaalde alinea niet te lezen, ze niet direct meer informatie missen.

Scanbare tekst

Scanbare tekst bestaat uit koppen en alinea's, maar ook uit:

  • Opsommingslijsten;
  • Belangrijke woorden die vetgedrukt staan;
  • Korte zinnen;

Conclusie

Goede teksten schrijven behelst veel meer dan wat ik hierboven heb besproken. Maar ik hoop dat het experiment wat Jacob heeft uitgevoerd je wel even wakker heeft geschud. Mij indertijd wel. Op deze blog bijvoorbeeld maak ik veelvuldig gebruik van koppen, kortere zinnen en korte alinea's.

Bronnen rond het onderwerp copywriting:

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier