Naar
boven
Logo Karel Geenen

Zo gaat uw onderneming van goed naar excellent

Waarom zijn veel bedrijven wel goed, maar worden ze niet beter? De internationale bestseller ‘Good to great’ (vrij vertaald: van goed naar excellent) van Jim Collins beschrijft de succesfactoren waarin een zichzelf steeds verbeterende organisatie zich onderscheidt van een goede organisatie.

Jim Collins en zijn onderzoeksteam dompelden zich gedurende meer dan 10 jaar onder in de successen en mislukkingen van honderden bedrijven. Hun doel: vinden wat excellente bedrijven onderscheidt van ‘gewone’ goede bedrijven. Als uitgangsbasis kan dit tellen. Het boek probeert niet een zoveelste managementtheorie te bewijzen, maar vertrekt vanuit de harde realiteit en zoekt naar patronen die aan de basis liggen van succes of mislukking.

Hoewel het boek een managementboek is, en geen marketingboek, hebben de resultaten mij toch verrast. Ten eerste hebben de door Collins gepresenteerde succesfactoren een onmiddellijke weerslag op een marketingbeleid van een onderneming. Ten tweede gelden de resultaten voor elke onderneming, klein of groot. Ten derde zijn het tijdloze factoren voor succes, geen hypes.

Voor ik de samenvatting geef, nog dit: ‘excellent’ betekent dat een onderneming gedurende meer dan 15 opeenvolgende jaren een financieel rendement haalt dat 7 maal hoger lag dan de standaard van de markt.

Groei als leider, zaakvoerder of CEO van binnen het bedrijf
Managers die van buitenaf worden aangetrokken scoren negatief op het proces van goed naar geweldig. CEO’s van excellente bedrijven komen uit het eigen bedrijf. Ze bouwen aan langdurig succes met een tegenstrijdige mix van persoonlijke bescheidenheid en professionele wil. Ze koppelen nederigheid aan wilskracht, vastberadenheid – bijna stoïcijns – om goed te doen wat nodig is voor het bedrijf.

Kies de juiste mensen, eerder dan goede mensen of de goede strategie
Hoe groot of hoe klein ook uw organisatie, neem mensen in dienst die passen bij uw visie, uw waarden of uw bedrijfsidentiteit. Als dit niet opgaat, werf ze dan niet aan, hoe goed ze ook zijn of hoe sterk hun ervaring ook is. Anders gesteld: durf afstand nemen van mensen die niet binnen uw bedrijf passen. Zorg eerst dat de juiste mensen op trein springen en de verkeerde eraf. Zorg er dan voor dat de juiste mensen op de juiste plaats gaan zitten.

Durf dromen, maar zie de feiten onder ogen
Een visie op de toekomst hebben is uitstekend, maar blind zijn voor de realiteit van vandaag is nefast. Durf beslissingen nemen en bijsturen waar nodig. Excellente bedrijven richten zich niet voornamelijk op wat ze moeten ‘doen’ om geweldig te worden. Ze richten zich even vaak op wat ze ‘niet moeten doen’ of waarmee ze moesten stoppen.

Handel steeds vanuit uw passies en sterktes
Excellente bedrijven hebben een sterk inzicht waar ze het beste in zijn, waarin ze zich kunnen onderscheiden van hun concurrenten. Dat koppelen ze aan het talent om hiermee geld te verdienen. Onderscheidend voordelen, passie en uw economische motor zijn een gouden driehoek. Fusies en overnames bijvoorbeeld spelen nauwelijks een rol in het proces van goed naar geweldig. Twee samengevoegde, middelmatige bedrijven maken nooit één geweldige onderneming.

Verhef discipline tot uw bedrijfscultuur
Discipline loopt als een rode draad doorheen de excellente bedrijven. Ze zwichten niet voor de korte termijn druk, maar hebben een gedisciplineerde organisatiestructuur. Als je over gedisciplineerde mensen beschikt, heb je geen hiërarchie nodig. Als er een gedisciplineerde denkwijze is, is bureaucratie overbodig. Als er gedisciplineerde activiteiten zijn, is beperkte controle genoeg. Het proces van goed naar geweldig gebeurt niet met overweldigende acties, doorslaggevende programma’s, grootse innovaties, toevalstreffers of magische momenten.

Gebruik geen technologie als factor voor succes
Excellente bedrijven hechten wel belang aan technologie, maar zijn daarin selectief. Technologie of door technologie beïnvloede veranderingen hebben weinig impact op het proces van goed naar beter. Technologie kan veranderingen versnellen maar niet veroorzaken.

Heb een innerlijke drang tot excelleren
Bij veel ondernemers haalt de angst om achter te blijven het bij het nemen van beslissingen. Excellente bedrijven handelen altijd vanuit een innerlijke drang om te excelleren of uit te blinken, en komen zo tot echte vernieuwing of innovatie. Ze voeden dit nog eens extra door open te staan voor feedback van hun markt, door slimme vragen te stellen aan klanten of door brainstormsessies met klanten te organiseren. Ze stellen zich continu de vraag: “Hoe kunnen we nog beter worden?”.

Bovenstaande 7 stellingen worden in het boek uitvoerig toegelicht, vaak tot het langdradige toe. Maar dat maakt de resultaten niet minder interessant. Het boek geeft in elk geval een duidelijk antwoord op de vraag: “Kan een goede organisatie een geweldige organisatie worden en zo ja, hoe dan?”. En brengt dit aan de hand van tijdloze, universele antwoorden die elke organisatie kan toepassen.

Dat laatste steekt er voor mij met kop en schouders bovenuit. Ik geloof dat bijna elke onderneming haar kwaliteit en prestaties kan verbeteren, misschien zelfs ‘geweldig’ kan worden, als ze nauwgezet het schema van ideeën toepast dat Collins en zijn team heeft blootgelegd.

Dit artikel is ook verschenen op de persoonlijke weblog van Peter Desmyttere.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Peter Desmyttere
Peter Desmyttere adviseert en begeleidt ondernemers op vlak van marketing en communicatie. Zijn dienstverlening bestaat uit het verlenen van strategisch marketingadvies, het uitvoeren van een marketing audit en het schrijven van een marketingplan.
2 reacties op "Zo gaat uw onderneming van goed naar excellent"
  • Thijs zegt:
    19 nov, 2008 om 09:39

    Klinkt interessant, management boeken zijn vaak erg leerzaam en toepasbaar in meerdere vakgebieden dus ook in Marketing.

    Zelf vind ik Het doel van Goldratt een goed management boek, gaat over productieprocessen maar je kunt het in bijna elke situatie toepassen.

    Reageren
  • Koen zegt:
    25 nov, 2008 om 20:01

    Wat men vergeet erbij te vertellen is dat veel van deze “excellente” bedrijven ondertussen al lang failliet zijn.

    Het is en blijft een boek, niet iets dat zomaar voor elk bedrijf volledig zo toepasbaar is.

    Reageren

Reageren