Naar
boven
Logo Karel Geenen

De 21 geheimen voor meer Social Shares

Geweldige content is pas geweldig wanneer het gelezen wordt.

Haal het maximale uit jouw artikel

Het publiceren van het artikel is pas het halve werk.

De volgende stap: het promoten van het artikel.

Hoe krijg je het voor elkaar dat het artikel de aandacht krijgt die het verdient?

Delen is vermenigvuldigen

Met elke social share bereikt jouw bericht een grote groep potentiële lezers.
Ik heb de beste tips en geheimen voor meer social shares voor jullie op een rijtje gezet.

Wat komt allemaal aan bod?

  • Minder knoppen is meer delen
  • De kracht van vragen en vertellen!
  • De 6 aspecten die de click through rate bepalen
  • De 4 vragen die de bezoeker stelt, voordat hij klikt
  • Meest gedeelde artikelen van Karel Geenen
  • 5 interessante resultaten uit een onderzoek over de ctr van titels
  • 160 tekens per artikel
  • Een afbeelding zegt 27% meer dan woorden
  • Herhaal, maar pas op herhaling
  • De vicieuze cirkel van social shares

Het sociale succes

Het sociale succes van jouw artikel is afhankelijk van twee aspecten.

  • De kracht van het bericht
  • De social share knoppen

Minder knoppen is meer delen

Hoe meer keuze je geeft, hoe moeilijker je het maakt.

Maak het de bezoeker gemakkelijk en focus je op een beperkt aantal shareknoppen.

Welke shareknoppen moet ik gebruiken?

  • Je doelgroep moet er te vinden zijn
  • Jij moet er (actief) te vinden zijn
  • Het artikel moet bij het medium passen

Zelf focus ik mij op Twitter, Linkedin (weinig onderhoud) en Google+ (toekomst).

Positionering knoppen

Om zichtbaar te zijn moet je vindbaar zijn.

Positioneer de shareknoppen op een logische en zichtbare plek

Waar kan je de social media knoppen plaatsen?

  • Na het artikel
  • De belangrijkste shareknop boven aan de pagina (focus)
  • Een zwevende sharebar (net zoals bij Karelgeenen.nl)

The bigger the better

Hoe groter je de knoppen maakt, hoe makkelijker je het de bezoeker maakt.

Geef de knoppen adem

Witruimte creëert rust en focus.

Stop de share knoppen dus niet in een hoekje, maar geef ze een prominente plek met weinig afleidingen.

De kracht van vragen en vertellen!

Volgens het boek ‘Influence: The Psychology of Persuasion’ (aanrader) krijg je meer voor elkaar als je een reden geeft wanneer je iets vraagt.

Klinkt logisch.

Maar het interessante is dat het niet (veel) uitmaakte wat voor reden je gaf (bijvoorbeeld: zou ik voor je in de rij mogen, omdat ik weg moet).

Geef de lezer dus een reden om het artikel te delen met hun netwerk.

Vertel en ze luisteren

Laat weten wat je wilt en je vergroot de kans dat je het krijgt.

  • Voorbeeld van combinatie: Interessant artikel? Deel het!

De 6 aspecten die de click through rate bepalen

Voordat een artikel gedeeld wordt, moet het gelezen worden (buiten ‘blinde shares’ om).

Een belangrijk aspect van het krijgen van meer social shares is dus het vergroten van de click through rate (ctr).

Welke aspecten beïnvloeden de ctr?

  • Paginatitel
  • Beschrijving (meta-description)
  • Afbeelding (featured image of auteurfoto)
  • Domeinnaam
  • Auteur
  • Datum

Op 3 van de 6 onderdelen (titel, beschrijving en afbeelding) heb je direct invloed.

Het creëren van de perfecte titel

Volgens Brian Clark (van Copyblogger) leest 8 van de 10 personen enkel de paginatitel en 2 van de 10 de rest van het artikel.

De populariteit van een artikel is dus sterk afhankelijk van de paginatitel.

De titel zou antwoord moeten geven op 4 vragen

  • Wat maakt het artikel waardevol?
  • Wat kan ik precies leren van het artikel?
  • Waarom is dit artikel interessant en uniek?
  • Waarom zou ik het artikel nu moeten lezen?

5 interessante resultaten uit een onderzoek over de ctr van titels

Outbrain heeft onderzoek gedaan naar de click through rate (CTR) van 150.000 paginatitels. Daar kwamen 5 opvallende resultaten uit.

  • Titels met 8 woorden presteerde 21% beter dan gemiddeld.
  • Titels met een hyphen ( – ) presteerde 9% beter.
  • Artikels met een thumbnail (afbeelding) kregen 27% meer kliks.
  • Titels met oneven lijstnummers kregen 20% meer kliks dan met even nummers.
  • Titels met een vraagteken kregen meer kliks dan titels met een uitroepteken of met een punt.

Meer verdiepen in het schrijven van geweldige titels?

Lees dan ‘How to Write Magnetic Headlines’ op Copyblogger.com.

160 tekens per artikel

Een goed geschreven beschrijving verhoogt de click through rate.

Tips voor een uitstekende beschrijving

  • Hou het bij een a twee zinnen die de bezoeker informeren of activeren
  • Een beschrijving van 160 tekens past in Facebook, Google+, Twitter en Linkedin (zonder afgekapt te worden)

Een thumbnail zegt 27% meer dan woorden

Volgens het onderzoek van Outbrain is de ctr van artikel met afbeelding 27% hoger dan zonder.

Basic tips en tricks

  • Zo’n thumbnail is zichtbaar in Facebook, Linkedin en Google+.
  • Gebruik een afbeelding die relevant is aan het artikel
  • Hoe beter de afbeelding, hoe hoger de CTR

Herhaal, maar pas op herhaling

Niet iedereen zal jouw bericht na één keer delen onder ogen krijgen.

Deel het bericht dus meerdere keren op diverse dagen/tijdstippen om zo groot mogelijke gedeelte van jouw netwerk te bereiken

Verklaar je nader

Het te vaak delen van hetzelfde bericht biedt geen toegevoegde waarde aan de personen die jouw bericht al hebben gelezen.

  • Geef dus aan waarom je het bericht herhaalt

Hoe kan je dit doen?

  • ‘Voor de mensen die het bericht gemist hebben -> .. ‘
  • “Gister het artikel ‘…. ‘ gepubliceerd”

Verander het bericht om uniek te blijven

Het zou zonde zijn wanneer een grote groep jouw artikel niet leest, omdat de titel niet aantrekkelijk genoeg was.

De herhaling van het bericht is een goed moment om te experimenteren met de click through rate van diverse titels.

Connect met personen in je niche met een groot netwerk

Het bereik van jouw artikel wordt enorm vergroot wanneer personen in je niche met een enorm netwerk jouw bericht delen.

Hoe krijg je dat voor elkaar?

Zoek interactie met de persoon op social media, op hun blog of zelfs persoonlijk.

Reageer, deel artikelen en help de persoon en zij zullen eerder geneigd zijn om jouw artikel te delen.

De vicieuze cirkel van social shares

De barrière om een bericht te delen is groter als het bericht nog niet eerder gedeeld is.

Sociale bewijskracht

Hoe vaker het bericht gedeeld is, hoe groter de kans is dat het bericht gedeeld wordt.

  • Deel dus jouw net-gepubliceerde artikel direct met jouw netwerk op de verschillende kanalen.
  • Vraag jouw partnernetwerk of collega’s of ze jouw bericht willen delen

Wat doen jullie om meer social shares te krijgen?

Hebben jullie extra tips? Laat ze horen in de reacties!

P.S.

Interessante tips? Deel ze met je netwerk! ;)


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Ruben Bunskoeke
Ruben Bunskoeke is online marketeer bij Xel Media en eigenaar van het online marketing weblog 000.nl.
2 reacties op "De 21 geheimen voor meer Social Shares"

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014