Naar
boven
Logo Karel Geenen

De basis van online usability

Of het nu een e-commerce site, een bedrijfswebsite of een online tool betreft, de usability is van groot belang. Usability is een andere naam voor gebruiksvriendelijkheid. Logischerwijs is de gebruiksvriendelijkheid van je website doorslaggevend voor een succesvolle online onderneming/webshop.

In dit artikel gaan we de basis van de usability van websites eens nader bekijken.

Hyperlinks
Zorg ervoor dat hyperlinks er uitzien als hyperlinks. Webdesigners zijn meestal niet zo blij met die lelijke blauwe onderlijnde tekst maar je bezoekers zijn het gewend en zien zo in één oogopslag dat het een hyperlink betreft. Nu hoef je niet perse deze blauwe kleur aan te houden maar zorg ervoor dat het wel duidelijk is dat het een link is en dat er op geklikt kan worden. Zorg er verder ook voor dat een reeds bezochte link van kleur verandert.

Navigatie
Je navigatie is één van de belangrijkste aspecten van de usability. Zorg voor een duidelijke navigatiestructuur.

Oriëntatie
Wanneer je site diep is, wat betekent dat je veel pagina’s hebt in verschillende lagen zorg er dan voor dat je bezoekers weten waar ze zich bevinden en dat ze de weg terug kunnen vinden. Een perfecte manier om dit te doen is via de broodkruimelmethode. Dit laat de “klikpaden” zien van de bezoeker. Een voorbeeld hiervan kan zijn: Home > Heren > Broeken > Jeans.

Home
Bezoekers verwachten een link naar de homepage linksboven op je website. Probeer niet de creatieveling uit te hangen door de link ergens anders op de pagina te plaatsen of zelfs helemaal geen link naar je homepage te plaatsen. Dit frustreert je bezoekers alleen maar.

Positie van onderdelen
Plaats bepaalde onderdelen van een website waar ze thuishoren. Het logo hoort bijvoorbeeld linksboven in de hoek en is meteen een link naar je homepage. De zoekbalk hoort rechtsboven.

30 seconden regel
De 30 seconden regel stelt dat bezoekers moeten kunnen zien wie je bent, wat je doet en wat ze verder moeten doen op je website. Vraag iemand die je website niet kent om deze test te doen.

Zoeken
50% van je bezoekers maken liever gebruik van de zoekbalk dan door je navigatie te grasduinen. Zorg er dus ook voor dat je een mogelijkheid geeft om te zoeken op je website.

Snelheid
Bezoekers haten het om te wachten. Ze geven echt niet zoveel om je flashy presentatie. Studies hebben aangetoond dat flash intro’s geen meerwaarde bieden (tenzij je als product bijvoorbeeld flashpresentaties verkoopt..). Zorg dus dat je alle overbodige elementen van je website verwijderd om ervoor te zorgen dat je website een optimale laadsnelheid heeft.

Tekstgrootte
Designers willen vaak een klein lettertype gebruiken. Wanneer je gebruikers de tekst niet kunnen lezen zullen ze vertrekken. Zorg ervoor dat je tekstgrootte minimaal 11pt. is.

Indien je meer informatie wil over website usability kun je hier het E-book van Chris Meijer bestellen. (aff.)


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
9 reacties op "De basis van online usability"
  • Rogier zegt:
    19 mrt, 2007 om 16:27

    Mee eens; die flashy intro’s kunnen gestolen worden! Ook ben ik van mening dat welke website ‘n soort van RSS moet hebben. (natuurlijk alleen in ‘t geval van dynamische content)

    Reageren
  • Ronald zegt:
    19 mrt, 2007 om 16:37

    Is het niet zo dat broodkruimels (punt Oriëntatie) eigenlijk als een noodzakelijk kwaad beschouwd moeten worden? Anders gezegd, kunnen ze niet beter achterwege blijven vooropgesteld dat je navigatie helder (o.a. highlighten of anders visueel aangeven waar de users zich bevindt) en consistent is opgezet?!

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    19 mrt, 2007 om 17:25

    @Ronald

    Wanneer je geen diepe lagen hebt zou dit volstaan. Webshops zijn echter vaak wat dieper en dan is de broodkruimelmethode een goed toevoeging.

    Reageren
  • TruFu zegt:
    19 mrt, 2007 om 22:23

    Goede aanbevelingen, maar ik mis de echte materie voor usability. Ik begrijp dat je een basis overview wilt geven, maar zonder concrete voorbeelden vergeet ik deze overview weer over 2 minuten.

    Reageren
  • Leo S. zegt:
    20 mrt, 2007 om 00:08

    2 minuten, TruFu? Vroeger noemden we dat Alzheimer… ;)

    Reageren
  • leo van oostrom zegt:
    20 mrt, 2007 om 00:15

    Je opmerkingen zijn erg oppervlakkig. Het is toch les één in publijkscommunicatie, ongeacht het medium, dat de eerste aanblik van de boodschap een goede indicatie moet zijn op de strekking van de boodschap of het produkt!

    Reageren
  • Dave zegt:
    20 mrt, 2007 om 10:15

    Waarom willen mensen toch altijd lastig doen -)

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    20 mrt, 2007 om 17:13

    @Chris Meijer

    Bedankt voor je tip, ik heb je ebook toegevoegd onderaan het artikel!

    Reageren
  • Marcel van Doornen zegt:
    09 aug, 2010 om 13:38

    Nog een tip loop de website na of alle linkjes werken

    ‘Indien je meer informatie wil over website usability kun je hier het E-book van Chris Meijer bestellen. (aff.)’

    Het linkje hier werkt niet (meer) ;)

    Reageren

Reageren