Hyperlinks: Alleen de eerste ankertekst telt. Of toch niet?

door | 19 januari 2011 | Linkbuilding, Zoekmachine Optimalisatie

Let op: dit is een vrij ingewikkeld artikel over zoekmachine optimalisatie. Het zal dus niet voor iedereen even waardevol zijn.

Wanneer we naar een andere pagina linken doen we dat met een bepaalde tekst, de ankertekst. Dat is dus meestal die blauwe en onderstreepte tekst. De woorden die in deze ankertekst worden gebruikt zijn voor Google belangrijk, want ze geven een hint waar de pagina die gelinkt wordt over zal gaan.
Om hoog te scoren is het dus belangrijk dat we voldoende kwaliteitslinks ontvangen, naar die pagina, en deze links als ankertekst het zoekwoord bevatten (waar we mee willen scoren).
Op de externe inkomende links hebben we niet altijd invloed, maar op de interne links wel. En daar gaan we in dit artikel eens dieper op in.

Interne links + Ankertekst

We weten dat gelinkt worden met een goede ankertekst belangrijk is om hoog te scoren. Qua interne linkbuilding kunnen we hier dus van profiteren.

Voorbeeld 1:

In het onderstaande voorbeeld zien we wat hiermee wordt bedoeld. Door van de homepage te linken naar de categoriepagina over Appels, en als ankertekst ook “appels” te gebruiken, maken we deze categoriepagina interessanter voor Google voor deze zoekterm.

Voorbeeld 2: Twee ankerteksten naar dezelfde pagina

Maar wat als we die categoriepagina nu ook richten op het zoekwoord “rode appels”? Logischerwijs zouden we dan het volgende kunnen doen:

Helaas gaat deze vlieger niet op. Want Google telt alleen de eerste ankertekst naar een pagina. Link je dus vanuit één pagina (in het voorbeeld de homepage) twee of meer keer naar een andere pagina (in dit geval de categoriepagina over appels) dan wordt alleen de eerste ankertekst meegenomen. “Appels” in dit geval dus.
Conclusie, we maken deze pagina niet sterker voor de zoekterm “rode appels” op deze manier.
Dit is overigens geen aanname, maar uitvoerig getest door SEOmoz.

Waarom is dit een probleem?

In het bovenstaande voorbeeld is het al duidelijk dat dit een probleem kan zijn, maar ik kan het aan de hand van een ander voorbeeld nog iets duidelijker maken, kijk maar eens naar de onderstaande afbeelding:

In dit voorbeeld hebben we het even omgedraaid. Stel nu dat we met onze homepage willen scoren op het woord “fruit”. Theoretisch zouden we dan vanuit elke pagina moeten linken naar onze homepage met als ankertekst “fruit”.
Maar!
Op 99% van de websites staat er al een link naar de homepage met een ankertekst als “home” of “homepage”. Elke link en bijbehorende ankertekst die we daarna nog gebruiken heeft dus geen zin meer. We hebben immers geleerd dat alleen de eerste ankertekst wordt “gebruikt” door Google.

3 oplossingen?

Toch zijn er blijkbaar creatieve oplossingen om toch meerdere ankerteksten vanuit één pagina naar één andere pagina door te geven.
Op SEOmoz is onlangs een artikel verschenen waarbij iemand een interessante test heeft opgezet, en daarbij 3 manieren heeft gevonden om dit probleem te omzeilen.
Het artikel en de test kun je hier bekijken: 3 ways to avoid the first link counts rule. Wanneer dit onderwerp je interesseert raad ik je aan om dit artikel zeker te lezen!
De drie manieren die volgens de test wel werken zijn:

  • Linken door # in de URL te gebruiken;
  • Linken naar een variabele van de pagina, en dan gebruik te maken van het canonical attribuut;
  • Linken naar een andere pagina, en deze pagina via 301 te redirecten naar de hoofdpagina.

Conclusie

Hoewel het nog maar een eerste experiment is zijn de resultaten wel erg interessant. Nogmaals, lees het artikel maar eens, dan begrijp je ook beter wat ik bedoel.
Zelf zullen we hier in ieder geval eens mee gaan testen, ben benieuwd!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company