Naar
boven
Logo Karel Geenen

Landingspagina optimalisatie: Zo hoort het…

Landingspagina optimalisatie..fancy woord die niks meer of minder wilt zeggen dan: denk even na voor je ‘zomaar’ iets in elkaar stopt. De meeste mensen denken gelijk aan Google adwords of andere advertentie programma’s als ze het woord horen maar in feite is elke pagina op jouw site een landingspagina en dus het bestuderen waard.

Elke pagina gaan optimaliseren is natuurlijk een beetje teveel van het goede maar de belangrijkste moet je toch even gaan bekijken.

Waarschijnlijk kan ik makkelijk met 16 tips komen ipv. 6 maar “trop is teveel” en als je teveel moet kauwen gaat er meestal veel verloren. Beter 6 tips waar je 2 dingen in de praktijk gaat omzetten dan 16 tips die je ‘morgen’ wel eens gaat uitvoeren :)

Gelijk even bijzeggen dat ik segmentatie eruit heb gelaten, als ik daar over begin wordt het gelijk veel te lang en ik ga er van uit dat je zowieso verstandig genoeg bent om aparte landingspagina’s op te zetten voor mensen die op zoek zijn naar bijvoorbeeld honden- en kattenmateriaal…alhoewel de praktijk toont dat velen dat nog niet doen.

1. Beperkte navigatie

Als jij met 20 mensen gezellig aan tafel zit en plotseling beginnen 15 van hen op hetzelfde moment tegen je te praten dan is de kans heel klein dat je ook maar met iemand een communicatie op gang kan brengen. Zelfde met je landingspagina’s dus..

Hoe meer keuzes of beter hoe meer afleiding je op die pagina plaatst , hoe groter de kans dat ze niet de actie gaan ondernemen die jij wilt dat ze moeten ondernemen.

Ik zeg niet dat je je toevlucht tot een “click or leave pagina” moet nemen maar het aantal links beperken en vooral je call to action DUIDELIJK NAAR VOOR SCHUIVEN is een must !
Zelf gebruik ik het click or leave principe niet omdat je mensen in een hoek gaat duwen.

Dat doe je bijvoorbeeld door slechts 1 link op de pagina te plaatsen of enkel de mogelijkheid te geven om hun naam&email in te vullen en door te sturen.

In bepaalde markten zal het zeker nog lukken maar de vraag is natuurlijk of je daarmee echt kwalitatieve leads/prospects mee binnen haalt.

Ik neem Google bij de hand en ga op zoek naar hondenbrokken :

De advertentie is duidelijk: “Van mops tot retriever, ons topvoer eten ze liever. Spaar 10% op alles”..Ok dat is Bingo !

Ow..nu moet ik toch even de volledige zin lezen voor ik weet dat ik juist zit..

WTF ? Heb ik toch niet gevraagd, ik ben op zoek naar hondenbrokjes en dat hebben jullie mij ook belooft in jullie advertentie

Nog meer WTF..Ik zoek naar hondenbrokjes, geen andere rotzooi !

Ow ja die 10% korting waar jullie van spreken in jullie advertentie..mooi plaatje maar er gebeurt niks als ik daar op klik..hoe zit dat dan met mijn 10% korting, hoe verkrijg ik die ?

Een prachtige pagina met welgeteld 144 link die voor genoeg afleiding zorgt. Ook een mooie illustratie van punt 4 in de lijst…

Dit zou mijn (ruwe) versie worden :

Ja, je zit wel degelijk op een pagina die gaat over hondenbrokken

De grootste categorieën op een rijtje (droog hondenvoer, nat hondenvoer,etc)

Voor de mensen die liever op merk willen zoeken, duidelijk de logo’s naar voor schuiven…

Zo kan je die 10% korting krijgen

Omdat er een pak meer informatieve zoekopdrachten gebeuren dan commerciële en je niet altijd gelijk aan de sale moet denken: hondenbrokken gerelateerde vragen

Ik zeg niet dat deze opstelling het van het is maar alvast beter dan wat zij daar doen :o

2. Duidelijke Value Proposition

Lijkt logisch maar je moet zelf maar een keer op adwords ads gaan klikken en zien hoeveel er hun value proposition naar voor brengen. Weinigen…

Laat je bezoekers dus duidelijk weten waarom ze bij jou beter af zijn dan bij de concurrentie. Onthoud, het is niet omdat het vanzelfsprekend is voor jou dat het dat ook is voor je bezoekers!

Als je bezoekers via Adwords weet to overtuigen om op jouw advertentie te klikken omdat je de woorden “de laagste prijzen” gebruikt , vertel hun dat dan ook nog eens op je landingspagina en ga er niet vanuit dat ze dat al weten omdat het in je Adwords advertentie stond !

3. Wat doet de concurrentie ?

Het is pure tijdverspilling om het wiel opnieuw uit te vinden dus even gaan kijken bij je concurrentie kan nooit kwaad. Desnoods ga je gewoon gaan kijken in jouw markt in bijvoorbeeld de States of ergens anders.

Daar zijn die mannen meestal al iets verder en is de kans groter dat die meer testen.

Ik zeg niet dat je zomaar moet gaan overnemen maar zeker weten dat je er de nodige inspiratie kan opdoen.

4. Geef wat je belooft

Als mensen “goedkoop hemd voor mijn vent” in Google intikken en jouw advertentie verschijnt =>

Goedkoop hemd nodig ?
Alle grote merken in huis
voor Minder dan €50/stuk !

Dan zorg je er maar beter voor dat mensen die doorklikken op een pagina terecht komen waar dat nogmaals wordt bevestigd en dat je ook geeft wat je beloofde in je advertentie, namelijk merkhemden waarvan de prijs niet duurder is dan 50 euro.

Klinkt logisch ? Je moet maar eens zien hoeveel er daar in de mist gaan !

Doe je dat niet of maar half (of is het niet duidelijk voor je bezoeker) dan raken ze in de eerste plaats gefrustreerd en  komt je geloofwaardigheid serieus in het gedrang en een slechte ervaring vergeet je meestal niet zo snel en wordt zeer makkelijk rond verteld.

Waarom denk je anders dat grote bedrijven ganse dagen op het net zitten surfen en gebruik maken van Google alerts om alles wat Google indexeert en hun naam bevat te monitoren ? Reputation management…weet je wel…

Zouden ze niet of minder moeten doen als ze iets slimmer te werk zouden gaan …

5. Stippel de weg uit

Hm..misschien gaan we het nu toch even over segmentatie hebben. Als je bezoekers op je goedkope hemden advertentie hebben geklikt kan je ze naar een relevante pagina sturen waar inderdaad merk hemden staan die niet duurder zijn dan 50 euro maar wat doe je met mensen die op kleur, motief,snit ,etc willen shoppen ?

In plaats van al die mensen via dezelfde tunnel naar je kassa te krijgen voorzie je beter verschillende wegen voor elk van hun.

Alle wegen leiden uiteindelijk naar Rome maar hoe bekender/duidelijker de weg is dat een prospect moet nemen, hoe groter de kans dat ze gaan converteren.

Altijd handig in dit stadium om crazyegg of clicktale op je landingspagina en daaropvolgende pagina’s te gooien om te observeren wat er goed/verkeerd gaat.

6. Denk uit het standpunt van je bezoeker

In plaats van alle features van je product(en) op te sommen en neer te pennen hoe goed je producten zijn, kruip eens in de kleren van je bezoekers en kijk even mee door hun ogen.

Geen kat die interesse heeft in hoe goed je product is en wat het wel of niet meer kan dan dat van de concurrentie.

Wat een bezoeker wil horen is wat/hoe  het product hem/haar kan helpen. Welke voordelen/hulp/besparingen,/etc gaat hij of zij eruit halen..Klinkt eenvoudig maar is het niet en het wordt nog te weinig toegepast.

Meestal zijn we zo vol van onze producten dat we vergeten te vertellen wat er voor de toekomstige klant in zit…

Voor een webwinkel niet altijd even makkelijk om op een landinsgpagina te gaan vertellen wat de producten kunnen betekenen (tenzij je enkel adverteert voor 1 product, als je voor een ‘groep’ gaat adverteren, zoals ons hondenbrokken voorbeeld, is dit bijna onmogelijk..) voor een prospect maar je moet zeker wel zien dat je zoveel mogelijk de taal (en woordgebruik) van de mensen die jij verwacht gaat spreken.

Je hoeft (nog)geen ingewikkelde zaken te gaan doen op landingspagina’s. Enkel een beetje boerenverstand en een paar basis zaken op punt zetten kan al een wereld van verschil maken !

Aan de slag nu :)


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dave Lorrez
Dave is een Belgische internet marketing specialist en schrijft ook op zijn eigen blog E-tail.
40 reacties op "Landingspagina optimalisatie: Zo hoort het…"
  • [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Karel Geenen, Yourhosting en Marketing RSS NL, Yodoo.nl SEO Forum. Yodoo.nl SEO Forum heeft gezegd: Yodoo found: Landingspagina optimalisatie: Zo hoort het…: Landingspagina optimalisatie..fancy woord … http://bit.ly/aGxQr9 seo marketing [...]

    Reageren
  • Bedrijfsuitje zegt:
    19 jul, 2010 om 11:47

    (Bijna) niks irritanter dan gesponsorde zoekresultaten in google die je vervolgens doorwijzen naar een pagina waar je alsnog door een doolhof heen moet om te bereiken wat je zoekt… best logisch dat het grootste deel van je doelgroep daar niet eens de moeite voor neemt.

    Interessant artikel! Binnenkort maar weer eens alle advertenties langslopen om te controleren of ze aan al deze voldoen :-)

    Reageren
  • HR Advies zegt:
    19 jul, 2010 om 12:04

    Ben het met bedrijfsuitje eens, vooral in een tijd waarin je meteen wilt vinden wat je zoekt zijn dergelijke pagina’s verschrikkelijk irritant. Voor webmasters nog een hoop te evrbeteren voordat ze kunnen voorzien in de wensen van hun doelgroep. Gemiste kans zou ik zeggen

    Reageren
  • Lammert zegt:
    19 jul, 2010 om 15:04

    Weer bedankt voor je heldere uitleg!

    Reageren
    • Dave zegt:
      21 jul, 2010 om 09:50

      My pleasure :)

  • InternetiQ Zoekmachine Marketing zegt:
    19 jul, 2010 om 20:36

    Thanks, duidelijk verhaal! Op een vraag (zoekopdracht) “hondenbrokjes” moet het antwoord “hondenbrokjes” komen.

    Reageren
    • Dave zegt:
      21 jul, 2010 om 09:53

      De vraag is natuurlijk wat iemand precies zoekt als hij/zij enkel het woord hondenbrokjes gebruikt..Op zoek om die te kopen en welke, bepaalde soort, bepaald merk..maar misschien op zoek naar info want de hand heeft brokjes X gegeten en is nu ziek of ik heb me net een hond aangeschaft en ben op zoek naar wat het beste voor hem is…

      Meestal niet zo evident om gelijk het juiste antwoord naar voor te schuiven

  • HR Communicatie Advies zegt:
    20 jul, 2010 om 13:31

    Mooi verhaal! Kan ik me helemaal in vinden.

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    20 jul, 2010 om 15:20

    een aantal mooie tips om je eigen website nog eens goed te bekijken.

    Reageren
  • Jacques Bakx zegt:
    20 jul, 2010 om 15:49

    Hoe beter de landing pagina aansluit bij de intentie van de zoekopdracht hoe hoger je conversies. Maar wat vinden klanten van je winkel? Voeg (tijdelijk) een chat applicatie toe met live monitoring en je maakt flinke verbeter slagen.

    Reageren
  • Wieger Waardenburg zegt:
    20 jul, 2010 om 19:18

    Goed verhaal weer Dave!

    Reageren
    • Dave zegt:
      21 jul, 2010 om 09:53

      Doen we altijd met plezier ;)

  • Fitnessapparatuur zegt:
    20 jul, 2010 om 19:45

    Goed verhaal, ik denk dat je landingspage content moet bevatten waar je op zoekt. Bij ons komt bij het zoekwoord hometrainer informatie een info pagina naar boven en bij hometrainer kopen een product categorie hometrainers. Dus mensen die specifiek info zoeken willen geen lijst producten maar die willen weten wat een hometrainer inhoud en waar je op moet letten bij het kopen

    duidelijk verhaal dave

    Reageren
    • Dave zegt:
      21 jul, 2010 om 09:56

      Zoals hierboven vermeld, niet altijd even makkelijk..Het kan best zijn dat wanneer er hometrainer kopen wordt gebruikt men toch nog in een oriënterende fase zit en nog een paar vragen heeft alvoor ze willen overgaan tot een aankoop.

      Ik zie bij eigen projecten dat er bij de echt commerciële opdrachten (waar de intentie er wel is om te kopen, zoals bij jouw voorbeeld), de infolinks nog steeds goed worden gebruikt..

      Kwestie van meten en weten zeker …

    • fitnessapparatuur zegt:
      28 jul, 2010 om 16:24

      Woorden als loopband, roeitrainer, enz. wordt verreweg het meest op gezocht. Hier hebben we ook het meeste verkeer op. Alleen zijn dat klanten die nog heel breed zoeken en ook het meeste “trash” veroorzaken.

      De mensen die zoeken op hometrainer kopen zijn de best converterende klanten

      En als mensen zoeken op hometrainer eindhoven, of loopband tunturi, dat zijn mensen die al gericht gaan kopen. Dat zijn bij ons goed converterende klanten

  • Hypotheekrente zegt:
    21 jul, 2010 om 09:15

    ZooPlus heeft je verhaal blijkbaar al opgepikt.
    Als ik nu zoek op ‘hondenbrokken’, kom ik op de pagina met ‘droog hondenvoer’. Zou wel leuk zijn als de mensen van ZooPlus binnenkort eens laten weten of de conversie daadwerkelijk is verbeterd.

    http://www.zooplus.nl/shop/honden/hondenvoer_droog/

    Reageren
    • Dave zegt:
      21 jul, 2010 om 09:57

      Dat heeft ze een consulting van een paar honderd (durf ik zeggen duizend bij bepaalde bedrijven) euro uitgespaard :o Ze mogen me wel een gratis zak opsturen nu..haa

  • Online Succes zegt:
    22 jul, 2010 om 10:22

    Goede artikel.

    Terug van weggeweest.

    Ton van Houten

    Reageren
  • Zoekmachine optimalisatie zegt:
    22 jul, 2010 om 10:25

    Goed artikel. Erg prettig ook dat je eea visueel maakt met de afbeeldingen.

    Reageren
  • Jonathan Johnson zegt:
    22 jul, 2010 om 16:16

    Goeie post. Dat word weer lekker wat uurtjes in al me squeezepages stoppen -_-’

    Reageren
  • Espresso apparaat zegt:
    23 jul, 2010 om 17:11

    Fantastische post Karel!

    Reageren
  • Easy Website Optimalisatie zegt:
    25 jul, 2010 om 21:20

    Duidelijke uitleg waarom zoekmachine optimalisatie hand-in-hand gaat met website optimalisatie. Erg vaak hebben de twee een aparte loop, maar daarom is het advies ook goed om aan beiden te denken!

    goede post.

    Groeten,

    Stijn Driessen

    Reageren
  • Kurt Franckx zegt:
    26 jul, 2010 om 09:45

    Een zeer heldere toelichting. Prima artikel, zoals we gewoon zijn van jou.
    Thx,
    Kurt

    Reageren
  • Amro zegt:
    26 jul, 2010 om 17:01

    Goed artikel maar ik vind wel dat je je taalgebruik iets kunt temperen. Voor de rest vind ik dat er ook wel iets over AIDA bij moet staan maargoed. Je wilde het kort houden.

    Reageren
    • Dave zegt:
      26 jul, 2010 om 17:37

      Zou niet onmiddellijk een goede reden kunnen bedenken om mijn manier van schrijven/spreken aan te passen :o

  • Internet Marketing zegt:
    27 jul, 2010 om 09:24

    Ik denk dat hij/zij doelt op de WTF die twee keer in je artikel voorkomt. Voor mij persoonlijk is het niet storend trouwens ^^.

    Reageren
  • Business development zegt:
    27 jul, 2010 om 12:03

    Inderdaad. Daar doelde ik op en ik denk niet dat het kwaad kan alleen het verhoogd wel de kwaliteit van dit blog. Voor de rest heb ik geen aanmerkingen.

    Reageren
    • Dave zegt:
      27 jul, 2010 om 12:10

      Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zich daar aan storen maar ik ben nogal een eigenzinnig mens die weigert om de mainstream te volgen.. Ik ben wie ik ben….

      En voor wat hoort wat..ik een paar verkeerde woordjes gebruiken en jullie een tip krijgen :)

    • Hypotheekrente zegt:
      02 aug, 2010 om 10:19

      Artikels lezen vlot, niks op aan te merken.

    • Kredietplanet zegt:
      06 aug, 2010 om 10:34

      Die woordjes storen niet, maakt de tekst zelfs leuker om te lezen, met deze “persoonlijke” toets. Dt-fouten daarentegen :-)

    • Dirk zegt:
      08 aug, 2010 om 22:26

      waarom zou er zich iemand aan storen, zulke teksten lees ik veel liever.

    • fitnessapparatuur zegt:
      09 aug, 2010 om 14:51

      Ik vind het ook niet storend, het is een blog en dat mag best een tikkeltje persoonlijk/ informeel zijn.

  • Angie zegt:
    02 aug, 2010 om 13:40

    Goeie post, dank je wel!
    Angie.

    Reageren
  • Ronald zegt:
    03 aug, 2010 om 18:36

    Artikel gelezen en meteen aan mijn lijst met favoriete artikelen toegevoegd. Handig als naslag werk! Duidelijk taalgebruik perfecte uitleg a.d.h.v. illustraties.

    Wachtend op meer van zulke goede posts.

    Reageren
    • Dave zegt:
      03 aug, 2010 om 18:40

      Waren er maar 48h in een dag :)

  • Marco zegt:
    05 aug, 2010 om 10:01

    supergoed artikel!

    Reageren
  • vloerenservice zegt:
    12 aug, 2010 om 11:16

    Goed artikel, lekker vlot geschreven ook

    Laatst nog een paar uurtjes aan besteed op deze manier

    Reageren
  • Jan Gerritsen zegt:
    25 aug, 2010 om 00:45

    Op mijn website werk ik hier ook mee, alle pagina’s langs gelopen op bugs. Super artikel!

    Reageren
  • MXcrosskleding zegt:
    06 sep, 2010 om 15:05

    We hebben deze website nu een paar weken draaien, hier moeten we nog mee aan de slag. Maar het is inderdaad van GROOT belang de potentiele koper naar de juiste pagina te sturen anders verlies je de focus van de klant. Op het moment van klikken is de klant het meest geinteresseerd in DAT onderwerp waar de klant naar gezocht heeft.

    Komt hij dan op een algemene pagina dan zoekt de klant verder en zal niet snel meer op jouw pagina terug komen

    Reageren
  • Sander zegt:
    23 dec, 2010 om 16:12

    Goed artikel. Je hebt niets aan een landingspagina als met vervolgens de website direct weer verlaat. Duidelijke navigatie vind ikzelf erg belangrijk. Ook een duidelijke knop/link naar eventuele conversie pagina’s is belangrijk. Men moet in zo kort mogelijke tijd de informatie/diensten/producten kunnen vinden die ze willen. Veel informatie/afleiding spammen zorgt puur voor meer ‘bouncing’ en heb je niet aan. Kort, krachtig en eenvoudig is de key.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014