Naar
boven
Logo Karel Geenen

Loop jij ook 17% mobiele omzet mis? Doe de test!

Gemiddeld genomen surft 17% van jouw bezoekers met een mobiel apparaat. Dat is bijna 1 op 5! Hoe zit het met jouw website? Lees het onderstaande artikel en kom er snel achter.

Het “onderzoek” naar mobiel verkeer

Yargon heeft binnen een deel van de eigen klantenkring een intern onderzoek verricht naar het percentage mobiele verkeer. De resultaten spreken voor zich. Het gemiddelde percentage mobiel verkeer is maar liefst 17% (n=197, periode 1 mei 2012 – 15 september 2012)

Verder valt op dat de spreiding bijzonder klein is. Slechts een enkele website scoort onder de 10% of boven de 23%.

Ook het type website is zeer divers waarbij lead-generatie sites en webwinkels, binnen uiteenlopende branches, een gelijk aandeel hebben.

Welk mobiel apparaat?

Uit een iets kleinere dataset (n=60) is er ook een onderscheid gemaakt tussen de verschillende mobiele apparaten. Hierbij valt het volgende op:

  • Ruim 50% van het mobiele verkeer gebruikt een iPad
  • Ruim 20% van het mobiele verkeer gebruikt een iPhone

Oftewel, ruim 70% van al het mobiele verkeer is afkomstig van een Apple-device met iOS.

Conclusie nav. het onderzoek

Mobiel verkeer, en de daarbij behorende devices, is een serieuze speler geworden. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat jouw website ook op de mobiele apparaten er goed uitziet en nog belangrijker, werkt!

Sterker nog, wanneer dit laatste niet het geval is loop je dus gemiddeld 17% van je omzet mis. Dat kan het verschil zijn tussen een winstgevende onderneming of eentje die de deuren kan sluiten…

Wat je nu eerst moet doen!

1. Bekijk percentage mobiel verkeer

Allereerst is het misschien wel eens interessant om te kijken hoeveel procent van jouw bezoekers mobiel verkeer zijn. Binnen Google Analytics is dit zeer eenvoudig.

Wanneer je bent ingelogd in Google Analytics klik je bovenin op “geavanceerde segmenten”, kies je “mobiel verkeer” en tenslotte op toepassen:

2. Test je website op mobiele apparaten!

Vergeet de zogenaamde online emulators waarmee je kunt testen of je website werkt. Deze werken namelijk niet! Om de meest betrouwbare resultaten te krijgen dien je gewoon te testen met het apparaat zelf.

Zorg dus dat je op zijn minst een iPad en iPhone tijdelijk tot je beschikking hebt en test er flink op los. Bekijk pagina’s, doe testbestellingen, vul formulieren in enz. Doe datgene wat je van een bezoeker verwacht en kijk of dat het überhaupt wel mogelijk is.

Werken bepaalde zaken niet zoals ze zouden moeten werken? Werk aan de winkel. Want die 17% omzet gaan we toch niet laten liggen?


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
13 reacties op "Loop jij ook 17% mobiele omzet mis? Doe de test!"
  • Teunis van Wijngaarden zegt:
    19 sep, 2012 om 09:52

    Is de conclusie niet wat kort door de bocht? Kun je die 17% verkeer wel zo rechtstreeks omzetten naar omzet? Misschien zijn de mobiele bezoekers die onderweg zijn wel veel minder geneigd om te kopen.

    En wat me leuk lijkt om te weten: worden sites die voor mobiel geoptimaliseerd zijn ook vaker door mobiel bezocht? Bijv. vanwege Google Mobile. Ik beheer namelijk een mobiel-geoptimaliseerde site, en die scoort 35%.

    Mocht je er wat over vinden, dan houd ik me aanbevolen. ;)

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      19 sep, 2012 om 10:07

      Het is inderdaad wat kort door de bocht, maar je begrijpt mijn punt ;-).

      Je andere vraag is ook heel interessant, ga het eens uitzoeken!

  • ruud zegt:
    19 sep, 2012 om 11:56

    wij vinden het moeilijk om te bepalen of we hier echt verkopen uit halen in vergelijk met de investering.
    maar 17% is wel veel, onze site werkt wel op ios maar niet optimaal dus bedankt voor de tip.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      19 sep, 2012 om 12:04

      Graag gedaan Ruud!

  • Alex zegt:
    19 sep, 2012 om 12:20

    sterker nog: als je je afvraagt waar al je klanten blijven bij mooi weer (strand), dan kun je misschien nog een paar mee pikken die vanaf het strand zitten te shoppen.
    Dan kan je met mooi weer ook nog een beetje omzet draaien :-)

    Reageren
  • ruud zegt:
    19 sep, 2012 om 12:24

    we kennen allemaal het gezegde toch: vrouwen bloot handel dood.
    dat gaat voor ons zeker op.

    Reageren
  • Singh zegt:
    19 sep, 2012 om 12:28

    Karel,
    meten = weten!
    weten = omzet!

    MVG

    Reageren
  • Dirk zegt:
    19 sep, 2012 om 13:16

    Ben benieuwd of jullie de conversie van mobiele bezoekers ook hebben vergeleken met het totale bezoek. Wanneer wij hier bij sites naar kijken is de conversie van ipad-bezoekers vaak gelijk aan die van het totale bezoek. Dan ben je met optimalisatie dus vooral bezig met ‘slechts’ 8,5% van het bezoek. Ook nog een flinke doelgroep, maar al wel stukke kleiner.

    Reageren
  • JP zegt:
    19 sep, 2012 om 15:17

    Op mijn website zijn 33% van de bezoekers mobiel. Moet nog een responsive design maken… niet optimized voor mobieldus

    Reageren
  • JP007 zegt:
    19 sep, 2012 om 20:09

    JP babydekentjes?

    Reageren
  • Johan zegt:
    25 sep, 2012 om 16:28

    L.S.,

    Mijn iphone gebruik ik om te bellen en om te kijken naar emailtjes.De behandelijng doe ik liever op de gewone labtop of desktopcomputer.

    Groetjes Johan

    Reageren
  • Gilbert zegt:
    04 okt, 2012 om 07:57

    Je website moet het gewoon überhaupt overal doen. Verschillende hardware, verschillende besturingssystemen, verschillende browsers etc. Bij elkaar opgeteld nog veel meer winst of verlies te halen. 17% is natte vinger werk, maar geen bewijs.

    Reageren
  • [...] conslusie: geen goede mobiele site? Dan verlies je bezoekers aan de concurrent! Gemiste kans!Karel legde in dit artikel uit hoe je in Google Analytics kunt zien hoeveel procent van je bezoekers, mobiele bezoekers [...]

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014