Naar
boven
Logo Karel Geenen

Maak autoresponders persoonlijk!

Je leest nu artikel 1 uit mijn reeks over ‘Hoe je kunt profiteren met Autoresponders’. Vandaag vertel ik waarom het van belang is om autoresponders persoonlijk te maken.

Autoresponders zijn een van de beste marketingtools die er zijn en toch merk ik dat bijna niemand ze volledig benut. Met autoresponders kun je een bedrijf zowat volledig op de automatische piloot zetten. In een reeks artikelen zal ik laten zien hoe je autoresponders volledig benut zodat elke bezoeker in een klant verandert.

Autoresponders worden vaak gebruikt om direct op een email te reageren of om een bevestiging te geven van bijvoorbeeld een betaling. Het goed instellen van autoresponders kan je op deze manier veel tijd schelen in de dagelijkse werkzaamheden. Maar dat is niet waar ik het nu over heb. Ik heb het over een manier om autoresponders in te zetten om de verkopen te doen stijgen.

Alsof je in een cafe zit..
Laat ik eerst beginnen met het basis principe. Een van de fouten die ik het meeste tegenkom bij bedrijven is dat emails onpersoonlijk overkomen bij de lezer. Het is een must.. echt een must.. dat je emails zoveel mogelijk persoonlijk maakt. Iets simpels als ‘beste Bob’ boven een email kan de conversie al met 30% verhogen! Zorg dus voor zoveel mogelijk persoonlijke informatie. De klant hoeft niet te weten dat het een autoresponder is. Zo lijkt het alsof je de moeite hebt gedaan, om speciaal voor die persoon, een bericht te typen.

Een goede tip is om net te doen alsof je iemand in een cafe tegenkomt. Je hebt de persoon nog nooit gezien… wat zou je tegen hem zeggen? Aan marketingtaal kan je beter niet beginnen: “Onze core business is een volledig geoptimaliseerde procestechnologie door direct management automatiseringen.. ?!?.. beter is om een persoonlijk gesprek te beginnen. Laat je de persoon inzien dat hij het product nodig heeft en laat je hem zelf beslissen. Het gaat er vooral om dat je op hetzelfde niveau komt als degene met wie je praat. Probeer contact te maken.. bouw een vriendschap op. Het gaat er dus om dat je een band met iemand opbouwt en 1 op 1 communiceert. Je koopt eerder iets als een vriend een product aanraadt.

Op internet zijn twee woorden belangrijk: geloofwaardigheid en vertrouwen. Probeer dit dus in elke mail op te bouwen. Vertel wie je bent en wat je doet. Probeer manieren te vinden om de lezer ervan te overtuigen dat je weet waar je het over hebt (en dat je de expert bent op jouw gebied).

De kracht van een goede autoresponder ligt erin dat je eerst iets doet voor de lezer en  jezelf op de tweede plaats zet. Doe dit door informatie weg te geven (een artikel.. handige tips.. iets wat je echt even wou vertellen.. een nieuwe ontwikkeling binnen het bedrijf.. etc..)
Dit is ontzettend belangrijk, maar wordt veel fout gedaan. Het is natuurlijk heel begrijpelijk dat je zo snel mogelijk wil proberen je product te verkopen.. maar persoonlijk verwijder ik alle commerciele mailtjes zonder ze te openen.. jij toch ook? Bouw eerst een goede band op met de lezer, en daarna (als je in de ogen van de klant geloofwaardig en te vertrouwen bent) kan je een product aanraden. En dan, omdat de lezers je kennen en weten dat wat je zegt belangrijk is, kopen ze het product. Gewoon omdat jij het bent.

Als je dit ene principe snapt gaat er een wereld voor je open. Warm mensen op… maar verkoop niet.. laat de mensen zelf beslissen.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Daan Walraven
Daan werkt bij Bikkelhart.
21 reacties op "Maak autoresponders persoonlijk!"
  • Wosko Jagora zegt:
    19 mei, 2008 om 14:48

    Daan, ik denk dat je wel een goed punt hebt. Alleen, ik zie je schrijven dat je een reeks over profiteren met autoresponders gaat brengen en ik mis een beetje de context. Zou het niet interessant zijn om de serie te starten met een korte uitleg over autoresponders en waarom iemand automatische antwoorden zou willen genereren? Tenminste, dat lijkt mij relevante informatie voor lezers die misschien nog niet met autoresponders werken. Of is die informatie voor alle lezers hier al gesneden koek?

    Reageren
  • Daan Walraven zegt:
    19 mei, 2008 om 16:47

    @ Wosko
    De artikelen gaan niet over de gebruikelijke manier om automatisch een antwoord te genereren. Het gaat erom hoe je autoresponders zo opzet, dat nadat iemand zijn emailadres achterlaat er automatisch ingesteld wordt dat diegene een aantal dagen later een email ontvangt.. en daarna bijvoorbeeld 2 maanden later.. en dan weer een maand later. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt om backend producten te verkopen. Omdat niet iedereen zin heeft om elke klant apart te mailen bieden autoresponders een oplossing. Meestal worden deze mailtjes echter gezien als spam en in de prullenbak gegooid. Daarom wilde ik eerst even ingaan op het belang om emails zoveel mogelijk persoonlijk te maken.. zodat ik er straks naar kan terug verwijzen.

    Vaak stoppen mensen met marketing als de koop is gesloten.. in mijn visie begint het dan pas.

    Reageren
  • positie zoekmachine zegt:
    19 mei, 2008 om 21:20

    Het wekt zeker de intresse, ik mis echter een voorbeeld om een en ander te verduidelijken. Geen kritiek want ik ben het met de theorie helemaal eens maar tegelijkertijd wel erg benieuwd hoe je hier inhoud aan zou willen (gaat) geven.

    Gr,
    PZ

    Reageren
  • Wosko Jagora zegt:
    20 mei, 2008 om 07:20

    @Daan: wat je in je reactie schrijft, is eigenlijk wat ik bedoel. Die informatie had ik bovenaan het artikel verwacht :) Bedankt voor die toelichting in elk geval.

    Reageren
  • dave zegt:
    20 mei, 2008 om 10:22

    Wat de meeste (zelfs de grote spelers) autoresponders missen is een systeem waardoor er geen mails meer worden gestuurd vanaf het moment dat iemand uiteindelijk toch je product heeft gekocht. Laten we zeggen dat die persoon bij de 4e van de 10 mails koopt, dan krijgt hij meestal nog die andere 6 ook in zijn bus gedropt en dat kan wel eens voor wat irritatie zorgen..

    Dave

    Reageren
  • Erwin zegt:
    21 mei, 2008 om 23:52

    We zitten in de autohandel en er zijn maar weinig website bouwers die het concept van autoresponders begrijpen. Voor veel geld bouwen ze een slap aftreksel van een standaardsite, maar ze vergeten dat een website moet verkopen. Of ze denken dat hun visie heilig is om producten (lees: auto’s) te verkopen. “Omdat anderen dat ook zo doen”, is vaak een van de belangrijkste argumenten. Ons uitgangspunt is dat we nog veel moeten leren over gedrag van websitebezoekers en dat we daarom flexibel moeten zijn in de reacties en communicatie naar klanten. Dus met het eenmalig inrichten van een site en die lange tijd laten lopen kun je dus niet meer optimaliseren.
    Eén van de vele goede dingen om te doen is inderdaad personaliseren. Maar nog nergens heb ik als het ware een beslissingsboom gezien die, afhankelijk van de vragen van een klant, een bepaalde serie van automatische emails verzendt.
    Is zoiets mogelijk? Kan dat met aweber.com?

    Reageren
  • Cor zegt:
    22 mei, 2008 om 05:09

    @Dave
    Aweber biedt de mogelijkheid om
    een adres te onderbreken tijdens een campagne.

    Reageren
  • dave zegt:
    22 mei, 2008 om 09:06

    @Cor…op basis van wat precies kan je onderbreken en moet je dat manueel doen ?

    Dave

    Reageren
  • edwin zegt:
    22 mei, 2008 om 16:37

    Autoresponders hebben als voordeel dat er zelfs bij afwezigheid of buiten de kantooruren een directe reactie is op een verzoek, dat is altijd prettig voor een klant. En idd een gepersonaliseerd antwoord ( beste Edwin.. ) maakrt een verschil. Nadelen zijn er ook, autoresponders zijn o.a. magneten voor spam, sommige personen zijn effectief overtuigd dat ze een live communicatie hebben, zodat ze een correspondentie beginnen met een responder.

    Reageren
  • Michael zegt:
    26 mei, 2008 om 22:50

    Heeft er iemand onder jullie ervaring met autoresponders “Aweber” en “Getresponse”? Naar welke versie gaat jullie voorkeur en waarom?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    27 mei, 2008 om 05:37

    Gebruik al jaren Aweber en ben er super tevreden over!

    Reageren
  • Michael zegt:
    27 mei, 2008 om 17:54

    Voor max. 10.000 mensen op uw mailinglijst: GetResponse: 17,95 dollar/maand, Aweber: 69 dollar/maand. Beide voor ongelimiteerd e-mails verzenden. Ik had graag geweten of GetResponse even goed is aangezien er toch wel een aardig prijsverschil is. Bedankt Karel maar zijn er soms nog anderen die ervaring hebben met beide diensten??

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    27 mei, 2008 om 18:07

    Oei, zie nu dat Aweber inderdaad flink omhoog is gegaan. Twee weken geleden was dit nog 179 dollar voor 1 jaar…

    Reageren
  • Daan Walraven zegt:
    27 mei, 2008 om 18:15

    Er zijn toch ook veel gratis autoresponders? Die kun je helemaal aan passen aan je eigen wensen. Het kost niks.. het is ongelimiteerd en je bepaald zelf wat er gebeurd…

    Ik zou echt nooit zoveel geld betalen. 69 dollar per maand.. niet normaal veel geld!

    Reageren
  • Michael zegt:
    28 mei, 2008 om 17:14

    Ik ben eerlijk gezegd nog geen enkele gratis ongelimiteerde autoresponder tegen gekomen met alle mogelijkheden en zonder advertenties. Waarom gebruiken mensen dan een betalende versie zoals Karel? Ik wil zelf geen software installeren. Het moet echt wel volledig web-based zijn. Misschien kan je enkele opnoemen, zou wel handig zijn…

    Reageren
  • Michael zegt:
    04 jun, 2008 om 08:30

    Karel,

    de reden dat de prijs van Aweber de hoogte is ingegaan komt blijkbaar door de integratie van de nieuwe Aweber e-mail Analytics tool (interessante mogelijkheden!).

    Bestaande klanten van Aweber zijn niet verplicht deze nieuwe tool te gebruiken maar kunnen hiervoor wel steeds upgraden.

    Bij nieuwe klanten zit het automatisch in het pakket (vandaar de verhoging van de prijs dus…)

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    04 jun, 2008 om 08:52

    @Michael

    Ah, dat wist ik nog niet! Bedankt voor de tip!

    Reageren
  • [...] leest nu artikel 3 uit mijn reeks over ‘Hoe je kunt profiteren van Autoresponders’. In het eerste artikel vertelde ik over het basisprincipe. Ik raad ook iedereen aan het tweede artikel te [...]

    Reageren
  • GeldVerdienenWebsite .nl zegt:
    17 jul, 2008 om 20:45

    TIP: Zoek in Google op ‘opensource autoresponder software’

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    18 jul, 2008 om 11:38

    Maar hoe moeilijk kan het zijn zoiets zelf te maken. Cronjob om te checken wanneer iemand een email moet ontvangen…

    Wel hebben we boogiepop draaien die de returnedmail mailbox uitleest en analyseerd zodat niet bestaande email adressen ed ook eruit gefilterd worden maar dat is weer een stukje techniek achter de mailscripts.

    Reageren
  • marcel luntungan zegt:
    17 jan, 2011 om 23:53

    Goed artikel, met nuttige info, dank!

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014