Naar
boven
Logo Karel Geenen

Sinds wanneer drinken we seo?

En zo moet het niet! Ik kreeg vandaag een nieuwsbrief van Adforesult (kijk hier voor de online versie). Ik zag een advertentie met de volgende tekst: “Een zoekmachinemarketing campagne inzetten…. * hoe zet je zoekmachinemarketing effectief in? Zoek het op in MarketingMAX.

Ik was wel benieuwd. Naar wat MarketingMAX is, maar vooral naar de tips over effectieve AdWords campagnes. Dat is toch mijn vak tenslotte. Dus daar wil ik veel, heel veel over lezen! Dus ik klik op deze advertentie, en vervolgens land ik op de volgende pagina…..

Markatingmax

Zie: http://www.marketing-online.nl/marketingmax/

En ik zie gewoon helemaal niets over zoekmachine marketing, of wat dan ook. Maar ik zie iets van checklists, cases, artikelen e.d. Dus ik ga maar eens op zoek. Op zich is het namelijk vrij duidelijk dat ik hier zoeken kan. Dus ik zoek op SEO, gewoon omdat ik daar toevallig mee bezig ben voor een klant leek mij dat interessant.

En wat schetst mij verbazing: het eerste resultaat gaat over senSEO. Niet bepaald iets waar ik naar op zoek ben, en als dat het relevantst is wat zij te bieden hebben, dan heb ik het eigenlijk al weer gehad.

Maar…. ik was op zoek naar SEO, dus ik zal SEO krijgen. Dus ik kijk naar de rest van de resultaten. En alleen op positie 2 staat het woord SEO gearceerd. Zal dit het enige artikel zijn wat ze hebben over SEO, of waar het woord SEO in word gebruikt(als in zoekmachine optimalisatie, niet die te laffe koffie)? Ik stel al hevige vragen bij de relevantie van MarketingMAX, maar ik klik op de 2e link (omdat dat de enige is waarbij SEO enigszins relevant lijkt).

Vervolgens kom ik op een pagina waarop ik in moet loggen, of mezelf in moet schrijven. Geen probleem denk ik: ik schrijf me in! Maar dat blijkt geld te kosten. Op zich hadden ze me hier wel even op mogen wijzen van tevoren, maar geen probleem denk ik. Wat zijn dan mijn voordelen voor een halfjaarabonnement voor €65,- excl. BTW dat automatisch word verlengt als ik het niet opzeg? Dat staat er niet bij….

Ik ben al weer klaar en ben vertrokken. Te meer omdat ik nog veel gegevens moet invullen ook. Dus wat doen de marketingspecialisten (ik mag toch aannemen dat marketingonline en marketingMAX dit zijn, gezien hun merknamen)?

Een paar verbeterpunten zoals ik ze toe zou passen:

  1. De advertentietekst wat aanpassen. Ik had niet gezien dat het geld kost, omdat dit pas achter het plaatje komt. Een beetje verscholen is beter voor de klikratio moesten ze gedacht hebben. (zie afbeelding)

    En dat dit het klikratio omhoog zal werken, zal ongetwijfeld kloppen. Maar het conversieratio zal er niet beter op worden, omdat men (1) moet denken (en Steve Krug zei ooit “Don’t make me think”) en (2) de verwachting sluit niet aan bij wat men krijgt voorgeschoteld.Een tekst als “Een effectieve zoekmachinemarketing campagne en honderden andere artikelen? Neem een proefabonnement voor slechts €65,- op MarketingMAX. “
  2. Als je zoekt op SEO, niet senSEO op de eerste positie weergeven. Sterker nog, ze hadden een aparte landingspagina moeten maken voor mensen die via deze link kwamen. Bijvoorbeeld met de zoekresulaten voor zoekmachinemarketing. Die resultaten zijn wel relevant, en sloot beter aan bij de verwachting van de klant.
  3. Gelijk een button “Neem een Proefabonnement” heel groot op de website laten zien, zodat het duidelijk is dat je een abonnement moet nemen (sluit aan bij de verwachting)!
  4. Minder vragen stellen bij het invulformulier. De volgende vragen kunnen weg blijven:
    1. Bedrijfsgrootte
    2. Vakgebied
    3. Functie
    4. Factuuradres (geef de optie “mijn adres is niet mij factuuradres” en zorg er voor dat deze invoervelden pas worden getoond als het vinkje word aangezet).
    5. Tijdelijke inloggegevens: of laat de klant het zelf bepalen (niet tijdelijk) omdat ze het zo makkelijker kunnen onthouden of stuur de inschrijven direct een e-mail met zijn persoonlijke gegevens ter bevestiging, met een automatisch gegenereerd wachtwoord. Dit laatste is wel zo netjes, omdat ze het dan bevestigen. (Maar ik weet niet hoe dit juridisch in elkaar zit, dus misschien zitten hier wel wat haken en ogen aan)

Kortom

Ik stoorde me aan deze actie, vooral omdat ik senSEO zag, waar ik SEO intypte. En dat is denk ik een dooddoener. Maar niet getreurd: er zijn zoveel senSEO fouten gemaakt dat ze niet de eerste en zeker niet de laatste zullen zijn. Zo zie je maar: off-line marketing is een vak apart en niet voor iedereen weggelegd.

Of overdrijf ik nu een beetje? Of zien andere mensen nog meer “vergissingen” in deze mailing? En wat vinden jullie veel gemaakte fouten bij mailings of webmarketing in het algemeen? En wat stoort jullie op het internet? Laat maar horen!

Meer info? Check mijn persoonlijk profiel of kijk eens op www.markvanloon.com.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mark van Loon
10 reacties op "Sinds wanneer drinken we seo?"
  • Coen Heijnders zegt:
    19 aug, 2008 om 12:23

    Hoi Mark,

    Leuk stukje en een uitstekend voorbeeld uit de praktijk. Ik denk dat wij (als online marketeers) ons al snel aan dit soort acties kunnen storen.

    Bij veel organisaties zie je vaak genoeg dat er geen personen dedicated met online marketing bezig zijn. Te vaak is het een ondergeschoven kindje, wat al snel blijkt uit bijvoorbeeld invulformulieren. “Laten we maar zoveel mogelijk vragen, want dan weten we direct alles” lijkt me geen goede gedachte.

    Reageren
  • Mark van Loon zegt:
    19 aug, 2008 om 15:01

    Helemaal mee eens.

    Reageren
  • Edwin zegt:
    20 aug, 2008 om 09:24

    Wat mij stoort: seo of online marketingproducten verkopen die geen enkele (meer)waarde hebben. Met als enige doelstelling zorgen voor regelmatige inkomensten voor de verkoper.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    20 aug, 2008 om 09:44

    @Edwin

    Kun je misschien een specifiek voorbeeld geven?

    Reageren
  • Edwin zegt:
    20 aug, 2008 om 13:55

    - wij melden uw site aan bij honderden zoekmachines voor de éénmalige prijs van..
    - ontelbare regionale en internationale directory listings voor honderden euro per jaar, zonder noemenswaardige trafiek of seo voordelen.
    - geautomatiseerde link building technieken(bulk submissions )
    en ga zo maar verder…

    Reageren
  • Mark van Loon zegt:
    21 aug, 2008 om 11:10

    @Edwin, ik ben het met je eens dat in SEM-land het koren goed van het kaft moet worden onderscheiden. Maar gelukkig is er naast een boel kaft, ook veel koren te vinden hoor!

    Reageren
  • Edwin zegt:
    21 aug, 2008 om 13:10

    Gelukkig wel, maar online vindt je in verhouding veel meer more-money-less-work-people.Of dat komt door de relatief jongere groep die online activiteiten heeft, durf ik niet te zeggen. De onpersoonlijkheid van het medium en de eenvoudige manier om anoniem of met fictieve identiteiten te werken, spelen ook een grote rol.

    Reageren
  • Linda van Berendonk zegt:
    26 aug, 2008 om 22:50

    Poeh ik denk dat als we al onze irritaties op tafel gaan gooien over de vele SEO/SEA praktijken op het net; dan kunnen we een avondje vullen ;-) Zelf probeer ik het met een glimlach voorbij te gaan.

    Maar nu over je artikel; inderdaad een staaltje “zo-moet-het-niet”. Ik denk dat er iemand heeft lopen slapen.

    We zouden ook eens voor de gein de vele AdWords advertenties moeten verzamelen die op een 404 eindigen. Of nieuwsbrieven waarbij je via de afmeldlink op een 404 komt ;-)

    Ik heb al zo vaak op het punt gestaan hier een keer een artikel over te schrijven. Al denk ik dan dat je aan een paar uurtjes niet genoeg hebt. Dus ik gooi de “irritaties” (kan er vaak erg om lachen) naast me neer en leer ervan met de hoop dat ik zelf nooit zulke fouten ga maken!

    Leuk dat je in ieder geval je ogen open houdt!

    Reageren
  • joris zegt:
    27 aug, 2008 om 17:56

    Wat mij stoort is het gebrek aan geloofwaardigheid van heel wat websites en online campagnes. En daar is MarketingMAX een mooi voorbeeld van. Wat krijg je als je seo verwart met senseo? Nonsenseo!
    De keywords zijn natuurlijk erg belangrijk. Maar uiteindelijk gaat het er niet om dát je (potentiële) klanten je site of je landingspagina vinden, maar wel om wát ze ervan vinden. Na “dat” komt “wat”. Als je de klant probeert te misleiden en hem ergert, is één enkele click genoeg: adieu klant, adieu conversie!
    En behalve met een geloofwaardige, relevante (scannable!) content, de juiste links en een doordachte call to action, heeft die geloofwaardigheid óók te maken met de structuur en de psychologie van de tekst. Online marketing is nauw verwant met direct marketing. Webcopy lijkt op DM-copy en is toch ook weer net anders. De inhoud en de vorm van de webtekst, de taal en de stijl zijn belangrijk. Ja hoor, zulke amateuristische, slordige teksten (taalfouten, manke zinsconstructies, enz.) zijn ideaal om klanten weg jagen. Ik noem dat “negatieve conversie”…

    Reageren
  • Jean Paul Bateaux zegt:
    09 sep, 2012 om 18:07

    Vind dit ook geen strategie voor de toekomst eerlijk gezegd. Inderdaad negatieve conversie.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014