Naar
boven
Logo Karel Geenen

Upgrade je PPC advertenties

Pay per ClickPPC (Pay Per Click = Betalen Per Klik) is hot. Veel bedrijven proberen het. Er haken echter ook veel bedrijven af. Waarom? Ze kunnen de advertenties simpelweg niet laten presteren. Met andere woorden, niemand klikt op de advertenties. Wanneer er dan toch op geklikt wordt levert de klik niets op. Dit is de reden dat veel bedrijven stoppen met PPC advertenties. Maar wacht! Er is nog hoop. Hier volgen drie manieren om ervoor te zorgen dat je PPC campagne toch de beoogde vruchten afwerpt.

De advertentie
Allereerst moet de advertentie aantrekkelijk zijn en moet de advertentie de zoektermen van de (toekomstige) klant bevatten. Wanneer mensen zoeken op “tweedehands jeans” moet deze zoekterm ook in de advertentie voorkomen. Dit zorgt voor een veel hoger doorklik percentage. En het doorklik percentage (CTR/Click Thru Rate) is cruciaal voor een geslaagde campagne.

 

Wanneer je met Google Adwords adverteert kun je gebruik maken van de automatische keyword functie: {keyword: }. Wanneer je dit ingeeft bij de titel van de advertentie komt daar automatisch de zoekopdracht van de bezoeker te staan. Zorg er wel voor dat je na de dubbele punt een algemeen zoekwoord ingeeft. Dit woord wordt dan gebruikt wanneer de zoekopdracht bijvoorbeeld te lang is en dus niet in het titelvak past. Ik zou bijvoorbeeld de volgende term kunnen gebruiken: {keyword: internet marketing }.

 

Zoekwoorden en advertenties
Probeer niet al teveel zoekwoorden in de advertentie te proppen. Probeer in plaats daarvan aparte advertenties te schrijven voor de verschillende zoekwoorden of zoekwoordgroepen. Onderzoek heeft uitgewezen dat het gebruik van één zoekterm (zin of woord) veel hogere CTR’s oplevert.

 

Landingspagina
De landingspagina is de pagina die de bezoekers te zien krijgen nadat ze op je advertentie hebben geklikt. Wanneer bezoekers op een advertentie klikken hebben ze een bepaalde verwachting. In de advertentie heb je ze duidelijk (of nieuwsgierig) gemaakt, zorg er dan ook voor dat aan de verwachting ook voldaan wordt.

 
Om even bij het voorbeeld van de “tweedehands jeans” te blijven, wanneer bezoekers op de advertentie klikken met een dergelijke titel stuur ze dan ook rechtstreeks naar de pagina met de tweedehands jeans. Dit wordt door veel bedrijven echter niet gedaan. In plaats daarvan sturen ze de bezoeker naar een algemene pagina over jeans of nog slechter over kleding in het algemeen. De bezoeker moet dan zelf maar uitzoeken waar de tweedehands jeans verkocht worden.
Zoals je zult begrijpen is dit een slechte zaak. Waarom zou je de toekomstige klanten als die moeite laten doen? De kans is groot dat ze halverwege de zoektocht wegklikken van de site!

 
Wil je meer weten over PPC adverteren en Google Adwords? Schrijf je dan in op mijn nieuwsbrief rechtsboven op deze pagina en je ontvangt gratis mijn 30 pagina’s tellende rapport over Google Adwords!

Zelf een Google AdWords specialist worden?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
Ben de eerste die reageert!

Reageren