Naar
boven
Logo Karel Geenen

Welk type inkomende links hebben een positieve invloed op je rankings in Google?

Lang niet meer alle type inkomende links dragen daadwerkelijk bij aan een hogere positie. Die tijden zijn over. Maar hoe kun je als ondernemer nu inschatten welke links wel een positieve invloed hebben op je rankings?

In dit artikel ga ik deze vrij simpele methode uitleggen.

Welk type links zijn niet interessant?

In de onderstaande video legt Matt Cutts uit welke type links Google “minder interessant” vindt:

Welk type links zijn wél interessant?

Uit de bovenstaande video blijkt welke type links niet (meer) interessant zijn. Wanneer je goed luistert naar Matt hoor je een duidelijke rode draad. Ik zal die rode draad in mijn eigen woorden omschrijven:

Interessante links zijn links die bewust door de webmaster zijn geplaatst met als doel om een meerwaarde te bieden voor een bezoeker op die betreffende pagina.

Laten we die zin eens even “ontleden”:

  • Bewust door de webmaster zijn geplaatst: De webmaster heeft er zelf voor gekozen om die specifieke link op die specifieke plaats met die specifieke anktertekst te plaatsen.
  • Meerwaarde te bieden voor een bezoeker: De link is puur en alleen bedoeld voor de bezoeker. Voor deze bezoeker moet het een meerwaarde zijn dat die link daar staat. Elke andere reden (vaak seo-gerelateerd) is niet voldoende!

Simpel nietwaar?

Inderdaad. Zoekmachine optimalisatie is helemaal niet zo moeilijk. Want als je over het concept “inkomende links” nadenkt en je ook weet waarom dit zo belangrijk is dan weet je ook direct welke type links wel en niet interessant zijn!

 

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
11 reacties op "Welk type inkomende links hebben een positieve invloed op je rankings in Google?"
  • Anja zegt:
    19 okt, 2012 om 12:45

    Ik kwam kort geleden een voorbeeld tegen dat backlinks in een footer op niet relevante websites (zoals een domein te koop die vol staat met seo content en een advertentie site) voor heel veel backlinks kan zorgen en een snelle stijging in de rankings.
    Die backlinks zijn wel bewust door (dezelfde) webmaster geplaatst, maar bieden geen enkele meerwaarde voor de bezoeker (alleen maar seo-gerelateerd en puur om veel backlinks te genereren naar mijn mening).
    Nu dacht ik dat deze methodes niet meer zouden moeten werken en ik ben dan ook heel benieuwd of dit een tijdelijke snelle stijging zal zijn.

    Reageren
  • Martin zegt:
    19 okt, 2012 om 13:11

    Karel,

    ik heb ruim 200 backlinks staan, maar zie deze niet terug in het SEMrush backlinks rapport. Niet bij URL links als subdomein links.
    Weet jij waar dit aan ligt??

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      20 okt, 2012 om 13:19

      Dat is lastig te zeggen en denk dat je daar eerder bij SEMrush voor moet zijn.

  • ilse zegt:
    24 okt, 2012 om 11:50

    Ik doe niet meer aan “SEO”. Het grappige is dat het aantal bezoekers gestegen is van 15K/maand naar 28K in 3 maanden.

    Reageren
  • Damian zegt:
    04 nov, 2012 om 14:19

    Is eigenlijk best wel logisch. Google verkiest kwaliteit boven kwantiteit.

    Reageren
  • Debby zegt:
    06 nov, 2012 om 22:11

    Vraag: ik heb gehoord dat het ook een positieve invloed heeft op je ranking als je zelf links plaatst naar relevante, externe sites/artikelen.
    Dus als je zelf backlinks verschaft. Klopt dat?

    Reageren
  • Nathan Veenstra zegt:
    01 jun, 2014 om 12:05

    Wellicht wat laat Debby, maar aangezien er niet gereageerd is, toch nog mijn antwoord:

    Ja, dat klopt. Google waardeert het wanneer jij jouw lezers helpt naar meer relevante informatie. Je geeft zelf al aan dat het gaat om links naar relevante externe sites of artikelen. Dat is dus ook de reden waarom Google het waardeert: het draait om relevantie. Hoe dit uiteindelijk (positief) effect heeft op jouw eigen ranking is moeilijk te zeggen. De Google algoritmes wegen allerlei aspecten van je site en pagina in de context van je pagina. Dus hoeveelheid woorden tegen het aantal interne en externe links, afbeeldingen, backlinks etc.

    Doe vooral wat goed voelt. Ik verwijs in de meeste teksten zeker 1 keer door naar een andere website waar (meer) relevante informatie staat.

    Reageren
  • Dave Verheggen zegt:
    05 jun, 2014 om 11:40

    Beste Karel,

    Ik ben een volger van je geweldige site en heb er al veel van opgestoken.
    Mijn vraag is de volgende:
    We zijn voor http://www.vitrinemasters.com proberen om links te verkrijgen.
    Weet jij hoe ik nu kan ontdekken of de links van bijvoorbeeld http://hallo.kvk.nl/ follow of no follow zijn.
    En hoe kan ik zoiets controleren.

    groetjes Dave Verheggen

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      05 jun, 2014 om 11:42

      Mijn belangrijkste advies is om hier niet op te focussen! Wanneer je toch wil weten of een link follow of nofollow is kun je dit doen door in Google Chrome op de link te gaan staan en dan “element inspecteren” te kiezen. In de broncode zie je dan, wanneer het nofollow is, rel=”nofollow” staan.

  • Dave Verheggen zegt:
    05 jun, 2014 om 12:25

    Beste Karel,

    Waarom moet je je hier niet op focussen?
    Is het niet zinloos om links te verkrijgen als ze toch nofollow zijn?

    groetjes Dave

    Reageren
  • Dave Verheggen zegt:
    05 jun, 2014 om 12:27

    Beste Karel,

    Ik zal proberen de vraag anders te formuleren.
    Wanneer weet je of een partij een goeie linkpartner is?

    groetjes Dave

    Reageren

Reageren