Naar
boven
Logo Karel Geenen

Acht tips om de open rate van je e-mail-nieuwsbrief te verhogen

Wie per e-mail nieuwsbrieven verstuurt, wil natuurlijk wel dat de ontvanger ze opent en leest. Niet alleen heb je dus goede content nodig, je moet er ook alles aan doen om de open rate van je e-mail-nieuwsbrief te verhogen. Deze acht tips helpen je daarbij:

Tip 1: Maak duidelijk wie de afzender is

Nog voordat een ontvanger kijkt waar een nieuwsbrief over gaat, bekijkt hij wie de afzender van de e-mail is. Maak dit zo duidelijk mogelijk. Alleen een e-mailadres meesturen is hier uit den boze.

Ga bij het afzenderveld dus voor Bedrijf X en niet voor info@bedrijfx.nl. Een combinatie van beide kan natuurlijk ook: “Bedrijf X” <info@bedrijfx.nl>.

Tip 2: Schrijf een pakkende onderwerpregel

Zorg dat jouw nieuwsbrief opvalt met een prikkelende onderwerpregel. Een goede subject line nodigt uit om te openen en vertelt tegelijk waar de e-mail over gaat.

Kies bij een nieuwsbrief gericht op werkzoekenden dus niet voor een titel als:

  • Sollicitatienieuws

Maar liever voor:

  • Recruiters vragen om je Facebook-wachtwoord

De ideale lengte voor een onderwerpregel is maximaal 45 tekens, langere subject lines worden door veel mailprogramma’s meestal afgebroken.

Tip 3: Maak een sterke snippet of preheader

Een snippet of een preheader is de eerste tekst die wordt weergegeven onder of naast de onderwerpsregel. Bij veel nieuwsbrieven bevat de snippet standaardregels als:

  • Is deze e-mail niet goed leesbaar? Bekijk dan de webversie.
  • U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u bent ingeschreven voor…

Dat kan beter. Schrijf ook hier een prikkelende introductie die uitnodigt tot openen en verder lezen.

Tip 4: Verzend op de juiste dag

Welke dag en hoe laat je een e-mail-nieuwsbrief verzendt is van grote invloed op de open rate. Als je doelgroep vooral zakelijk is, is het bijvoorbeeld niet aan te raden een e-mail in het weekend uit te sturen aangezien de meeste mensen dan vrij zijn. Houd ook rekening met de tijd waarop je een e-mailing verstuurt. Net na de lunchpauze zijn werknemers bijvoorbeeld minder met hun werk bezig, en eerder geneigd je nieuwsbrief te openen.

Tip 5: Haal alleen de juiste opt-ins binnen

Maak van begin af aan duidelijk waar iemand zich voor inschrijft. Hoe vaak ontvangen zij een nieuwsbrief? Wat voor informatie kunnen zij verwachten? Misschien dat sommige opt-ins hierdoor afhaken, en dat is maar goed ook. Liever één ontvanger die je e-mail leest, dan tien die hem ongeopend weggooien.

Tip 6: Wees niet te bang abonnees te verliezen

Maak het je abonnees niet te moeilijk om zich uit te schrijven voor je nieuwsbrief. Niet alleen ben je wettelijk verplicht ontvangers de mogelijkheid tot opt-out te bieden, het heeft weinig nut iemand te blijven bestoken met e-mails die hij toch niet leest. Of je e-mails zelfs markeert als spam.

Tip 7: Vind de juiste zendfrequentie

Hoe vaak moet je een nieuwsbrief versturen? Wat is de ideale zendfrequentie? Het antwoord op die vraag kun je maar op één plaats vinden: bij de opt-in. Geef iemand die zich inschrijft de mogelijkheid te kiezen hoe vaak hij een e-mail-nieuwsbrief wil ontvangen.

Tip 8: Meten is weten

Niet elke doelgroep is hetzelfde. Bovenstaande tips helpen je daarom maar gedeeltelijk op weg. De beste manier om je open rate te verhogen is door verschillende dingen uit te proberen en de e-mailstatistieken te meten.

Maak gebruik van A/B-tests en probeer diverse onderwerspregels en verzendtijden om te kijken wat het beste werkt. Sleutel en tweak net zolang tot je de juiste vorm hebt gevonden en de open rate haalt die je voor ogen hebt.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Michael Linthorst
Michael Linthorst (1976) is internet ondernemer en ondermeer oprichter van Copernica BV.
9 reacties op "Acht tips om de open rate van je e-mail-nieuwsbrief te verhogen"
  • Nienke van de Haar zegt:
    21 jun, 2012 om 10:38

    En vergeet Social Media integratie niet. Het delen van de nieuwsbrief online trekt ook meer lezers.
    En je lezers kunnen zich direct aanmelden op je Twitter of Facebook account waardoor je weer nieuwe volgers krijgt.

    Reageren
  • Simone zegt:
    21 jun, 2012 om 14:16

    Bedankt voor de interessante informatie. @michael wat is beter: artikelen volledig in nieuwsbrief vermelden of intro’s te plaatsen met link naar volledig artikel op de website?

    Reageren
  • Michael Linthorst zegt:
    21 jun, 2012 om 14:44

    @ Simone: Het ligt een beetje aan het doel van je nieuwsbrief natuurlijk, maar ik zou voor de korte intro gaan met een lees-verder-link naar de eigen website.

    Vooral bij langere artikelen maakt het de nieuwsbrief een stuk overzichtelijker voor de lezer. Bovendien zorg je zo voor extra traffic naar je site.

    Reageren
  • Jordie van Rijn zegt:
    10 jul, 2012 om 18:56

    Bedoel je nu in tip 1 te zeggen om als mogelijke combinatie
    Bedrijf X als from name te gebruiken?

    En dus het emailadres in de from name weer te geven na de naam?

    Anders is het namelijk gewoon de email client die een combinatie van from name en emailadres weergeeft en heb je daar geen invloed op.

    Reageren
  • Michael Linthorst zegt:
    11 jul, 2012 om 15:19

    @ Jordie: Ik bedoelde inderdaad dat je in het afzenderveld, bij ‘from’ of ‘van’, zelf een combinatie van afzendernaam en e-mailadres kunt weergeven.

    Reageren
  • Jordie van Rijn zegt:
    11 jul, 2012 om 16:38

    Het e-mailadres werd uit mijn vorige comment gestript. :)

    Maar das toch een beetje raar en ik heb het nog nooit gezien. Waarom zou je dat e-mailadres er nog een keer extra bijplaatsen?

    Letwel, soms zie je wel een from name + e-mailadres, maar dat doet de email client omdat deze het zo weergeeft, niet omdat je het zo hebt ingegeven bij het verzenden van de nieuwsbrief.

    Reageren
  • Michael Linthorst zegt:
    11 jul, 2012 om 16:55

    @ Jordie: Het is inderdaad iets dat je niet heel vaak tegenkomt, maar het is een optie die je wel hebt.

    Het belangrijkste is dat je bij je afzender-informatie in ieder geval meer vermeldt dan alleen een e-mailadres.

    Reageren
  • Jordie van Rijn zegt:
    11 jul, 2012 om 17:03

    @ michael Daar heb je helemaal gelijk in.

    Voor de herkenbaarheid is het waarschijnlijk nog beter om andere elementen dan bedrijfsnaam toe te voegen, zoals bijvoorbeeld een eigen naam of merk. Tenminste, als de ontvanger je daar beter aan herkent.

    Je moet toch wel een hele knappe ontvanger zijn als je iemand herkent aan zijn e-mailadres (hetgeen bijvoorbeeld op twitter weer een heel ander verhaal is).

    Reageren
  • […] volledig personaliseren van een e-mail levert mooie resultaten op. Zo blijkt uit onderzoek dat het personaliseren van de onderwerpregel tot 26% meer opens leidt dan niet gepersonaliseerde e-mails. Voornamelijk de reisbranche profiteert […]

    Reageren

Reageren