Naar
boven
Logo Karel Geenen

De basis van web analytics – een introductie

Om het meeste uit je web analytics te halen is het belangrijk eerst een aantal concepten te begrijpen. We bespraken al eerder een aantal tips om meer uit je data te halen en er daadwerkelijk actiepunten van te maken. Vandaag doen we een stap terug en bekijken we de fundamentele termen en concepten binnen web analytics. Bekijk het als een introductie.

Terug naar de basis

In dit artikel komen (beknopt) de fundamentele elementen van web analytics aan bod. Ik begin met de volgende termen: het bedrijfsdoel (gewenste resultaat), doelstellingen, statistieken, KPI’s, specifieke doelen, dimensies en segmenten. Hiermee leggen we de basis, zodat je straks de berg data die je hebt verzameld beter begrijpt en er daadwerkelijk inzichten uit kunt halen, die je vervolgens omzet naar actiepunten.

Definitie

Web Analytics is het meten van kwalitatieve en kwantitatieve data van je website, (en die van de concurrentie), om de online beleving van je klanten en prospects continue te kunnen verbeteren, wat leidt tot het behalen van de gewenste resultaten (on- en offline).

Een hele mond vol, laten we maar bij het begin beginnen..

Hiërarchie

Dit is de hiërarchie van de verschillende elementen die we gaan behandelen. Hiermee wil ik laten zien dat je het één eigenlijk niet zonder het ander kunt zien. Het is van belang ze allemaal te begrijpen om het volledige beeld te kunnen bevatten.

Bedrijfsdoel → gewenste resultaat

Met het bedrijfsdoel bedoelen we eigenlijk het gewenste resultaat, het antwoord op vragen als: Waarom bestaat je website, wat hoop je te bereiken voor je bedrijf door middel van je website en waar liggen de prioriteiten van de website? Een aantal voorbeelden: meer verkopen genereren, marketing effectiever inzetten of simpelweg: klanten tevreden stellen.

Maak dit doel simpel, realistisch en praktisch, het helpt richting te geven aan de analyses.
Wanneer dit ‘hoofddoel’ duidelijk is, wordt het makkelijker om de data effectiever te gebruiken. Je zorgt dan voor een strategisch focuspunt.

Doelstellingen

Doelen zijn specifieke strategieën die gebruikt worden om het bedrijfsdoel te behalen. Je gaat als het ware nog een niveau dieper in op het gewenste resultaat. Je beantwoordt de “hoe” vraag. Om voort te borduren op het voorbeeld, “meer verkopen genereren” als gewenst resultaat, hoe worden er meer verkopen gegenereerd?

XYZ

Specifieke strategieën bestaan bijvoorbeeld uit:

  • Het meer doen van X  - we gaan meer cross / up selling doen.
  • Het verbeteren van Y – het verbeteren van het winkelwagentje.
  • Het verminderen van Z – het aantal bounces op een pagina verminderen.

Het draait dus om het bepalen van een strategie, waarmee je het bedrijfsdoel kunt behalen.

Statistieken

Statistieken (metrics in de veelal Engelse uitleg m.b.t. Web Analytics), zijn de cijfers die je ziet in Google Analytics. Je zou ze ook kunnen omschrijven als de uitkomsten. Er zijn twee soorten statistieken:

  • Absolute aantallen – de bezoeken, unieke bezoekers, paginaweergaves etc.
  • Percentages – conversiepercentage, bounce rate, % nieuwe bezoeken etc.

Statistieken (mits goed gekozen), kunnen je vertellen of het wel of niet goed gaat met je website.

KPI’s – Kritische Prestatie Indicator

De KPI’s zijn statistieken die iets vertellen over de voortgang van je doelstellingen. Ze gaan over het proces en zijn onlosmakelijk verbonden met je bedrijfsdoel. Je pakt de meest belangrijke statistieken die passen bij je strategie.

Volg je het nog? ;-)

Een voorbeeld: Stel, wij houden een webinar en hebben daarvoor 250 mensen uitgenodigd, het aantal mensen dat aanwezig is, (% van genodigden), vertelt ons iets over het succes van de webinar. Maar het aantal mensen dat tijdens de webinar vragen stelt, (% van de aanwezigen), vertelt ons nóg meer over de betrokkenheid van onze bezoekers. Beide zijn statistieken, maar de laatste vertelt ons méér met betrekking tot een belangrijk doel van de blog en zou voor ons een KPI kunnen zijn.

Andere voorbeelden van KPI’s zijn: Conversie percentage, Bouncepercentage, Gemiddelde bestelwaarde en loyaliteit (bezoekfrequentie en geschiedenis in Google Analytics).

Handvatten voor het kiezen van een KPI

  • Simpel
    Maak ze makkelijk en eenduidig zodat iedereen ze begrijpt. Dan ziet iedereen in waarom het nodig is om in actie te komen.
  • Relevant
    KPI’s zijn uniek voor ieder bedrijf en gekoppeld aan de eigen doelen. Kopieer dus geen KPI’s van andere bedrijven, blijf bij de strategie en zorg voor relevantie.
  • Op snelheid
    De meeste KPI’s kosten geen maanden van je tijd voordat de resultaten geanalyseerd kunnen worden, waaruit acties voortvloeien. Let hierop wanneer de KPI’s worden benoemd.
  • Meteen bruikbaar
    De verzamelde data moet meteen bruikbaar zijn, er kan direct actie worden ondernomen. Hangt dus erg samen met het eerste punt: Simpel.

Specifieke doelen

Verwar dit punt niet met de doelstellingen, de specifieke doelen zijn namelijk numerieke doelen die je opstelt als indicator van je succes. Deze formuleer je veelal per maand, kwartaal of jaar, omdat seizoenen en feestdagen hierop van invloed kunnen zijn.

Een beknopt voorbeeld voor een webshop:
Bedrijfsdoel = verkopen
Doelstelling = meer cross- / upselling
KPI = grootte van de bestelling
Specifiek doel = 80 euro per bestelling = x euro per maand.

Dimensies

Dimensies zijn kenmerken van je bezoekers, bijvoorbeeld: via welk zoekwoord kwamen ze op de site binnen? Wat is de locatie van de bezoeker? Het hoeveelste bezoek is dit? Welke acties ondernemen ze op je site, kijken ze bijvoorbeeld een video of vullen ze een formulier in? Kwamen ze via een campagne (bv. Google Adwords of Facebook advertenties) binnen? Enzovoorts.

Het geeft inzicht in het gedrag van de bezoekers, maar ook welke campagnes bijvoorbeeld wel of niet goed werken, of via welke zoekmachine de website het goed doet met bepaalde zoekwoorden.

Segmenten

Bij het segmenteren van je bezoekers pak je een aantal dimensies samen en maak je daar één groep van. Bijvoorbeeld: alle mensen uit groningen die een bestelling hebben gedaan in augustus.

Zonder de data te segmenteren is het niet goed mogelijk beslissingen te nemen. De ruwe data zoals aantal bezoeken en unieke bezoekers vertellen je opzich niets. Wanneer je dit verder gaat segmenteren op bijvoorbeeld de bron: waar komen mensen vandaan? – zoekmachines, social media of direct verkeer? – dan pas heb je het inzicht om acties te formuleren.

Misschien gaat het aantal conversies gestaag omhoog, maar hoeveel van die conversies komt van bezoekers via zoekmachines? Is dat de afgelopen tijd gedaald, dan ligt daar een grote kans voor verbetering = hogere conversie!

Tot slot

Dit was een eerste introductie in web analytics, ik hoop dat je als beginner een start hebt kunnen maken in de complexe wereld van data verzamelen. Houd de blog in de gaten voor meer beginners-artikelen.

Leer nu meer over dit onderwerp!

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Communicatie & Content Manager bij Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.
Ben de eerste die reageert!

Reageren