Naar
boven
Logo Karel Geenen

De Long Tail heeft de toekomst!

Ooit gehoord van de Long Tail? Ik interesseer me al een tijdje voor dit concept en heb ook net het boek van Chris Anderson, The Long Tail gelezen. Een prachtig boek met goede strategieën voor (internet) marketeers. Als je nog nooit van de Long Tail hebt gehoord raad ik je aan het boek van Chris hier te bestellen (Nederlandstalig!).

In het kort komt Long Tail hier op neer:

De wereld en de economie is gebaseerd op hits (nummer 1 verkopen). Waarom? Omdat er simpelweg niet genoeg schapruimte in de winkels is om bijvoorbeeld alle soorten dvd’s te verkopen. Dus wat doet een winkelier, hij verkoopt alleen de dvd’s die goed verkopen. Logisch natuurlijk.

Maar al die dvd’s die niet verkocht worden (omdat ze niet in de winkels liggen) is daar dan geen markt voor? Natuurlijk wel maar consumenten weten simpelweg niet dat ze bestaan, vandaar de redenering dat de wereld en economie gebaseerd is op hits (met hits bedoel ik dus geen kliks maar nummer 1 verkopen).

Door de distributiebeperking (schapruimte beperking in het geval van winkels) kunnen dus niet alle producten aangeboden worden. En dat is zonde! Alle dvd’s die niet aangeboden kunnen worden zijn qua omzet vaak groter dan alleen de hits!

En dat is de Long Tail, hieronder vind je een long tail grafiek:

Long tail grafiek

Waar het rode eindigt is vaak het assortiment van een winkel. Dit zijn de hits. Er is echter nog een lange staart met producten die niet in het assortiment zitten omdat er simpelweg niet voldoende schapruimte is.

Toch kunnen de producten in de lange staart wel verkocht worden. Hoe dan? Het sleutelwoord is “internet”! Op internet is onbeperkte schapruimte (atomen worden bits) en de opslagkosten zijn bijna nul.

De long tail geldt echter niet alleen voor producten. Bij veel zaken is de long tail betrokken. Een mooi voorbeeld hiervan zijn zoekwoorden. Een aantal zoekwoorden zorgen voor veel verkeer (je hoofdzoekwoorden) maar wanneer je alle zoektermen waar je bijvoorbeeld maar 1x op gevonden wordt bij elkaar optelt zal dat meer verkeer zijn dan de hoofdzoekwoorden.

In een volgend artikel zal ik wat meer aandacht besteden aan de long tail van zoekwoorden. Dit artikel is puur bedoeld om je te introduceren met de long tail.

Wil je meer weten over de long tail en wat de mogelijkheden zijn bestel dan hier het boek van Chris Anderson, The Long Tail – waarom we meer verkopen van minder. Een échte aanrader!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
15 reacties op "De Long Tail heeft de toekomst!"
  • Joost de Valk zegt:
    20 feb, 2007 om 14:07

    Het is natuurlijk een goed boek, dat ben ik helemaal met je eens, maar het zou geloofwaardiger over komen als je niet zo opzichtig je affiliate links er in knalde :)

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    20 feb, 2007 om 14:20

    Het is geen geheim dat er een affilliatelink in staat Joost. Toch begrijp ik wat je bedoelt, mensen gaan nu waarschijnlijk denken dat ik het boek niet eens heb gelezen..

    Daar had ik wat beter over na moeten denken ja. Van de andere kant, het IS een goed boek. Als mensen het dan toch bestellen, mag ik er dan niet een paar euro op verdienen? Ik steek ook veel tijd in mijn artikelen en daar mag gerust iets tegenover staan..

    Maar zoals gezegd, het was niet zo verstandig..

    Bij deze:

    De links hierboven zijn afilliatelinks mensen, wanneer je een boek besteld via deze links verdien ik er inderdaad een paar euro op!

    Reageren
  • Joost de Valk zegt:
    20 feb, 2007 om 14:58

    Ik zou gewoon voortaan (aff) achter je affiliate links zetten, dat moeten mensen gewoon leren begrijpen :)

    Reageren
  • Dave zegt:
    20 feb, 2007 om 16:23

    Het stoort me in ieder geval niet…als je iemand zijn boek promoot mag je daar best wat $$ aan verdienen..haha

    De long tail strategie bij zoekwoorden zijn al ruime tijd bekend (en winstgevend gebleken) en een handige tool die je daarbij een goed inzicht geeft is hittail.com. In 2 maand tijd meer dan 1600 long tails verzameld..

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    20 feb, 2007 om 16:29

    Dat is precies waar het volgende artikel over gaat Dave! Maar even een vraag, wat doe je met die 1600 keywords? Hoe ga je ermee om? Schrijf je nieuwe artikelen rond die woorden?

    Ben benieuwd hoe je die long tail keywords gebruikt…

    Reageren
  • Lode Broekman zegt:
    20 feb, 2007 om 16:46

    Was zelf ook erg enthousiast over het boek (zoals zoveel anderen). Goed doordacht, leesbaar geschreven en vooral in de praktijk toepasbaar (wat nog wel eens ontbreekt bij andere boeken). Ben benieuwd naar het vervolgartikel.

    Reageren
  • Dave zegt:
    20 feb, 2007 om 16:46

    Hey Karel,

    Ben dit weekend begonnen aan een artikel over het uitzoeken van de ‘goede long tails’ en welke de moeite lonen of niet, hoe je ze gebruikt,etc….dat zal deze week wel ergens verschijnen als ik nog ergens een gaatje vind om dat af te werken.

    De long tails vormen meestal (er zijn altijd uitzodneringen natuurlijk) 30 / +50% van een website dus als je ze niet gebruikt laat je behoorlijk wat liggen..

    Reageren
  • Jorg Ruis zegt:
    20 feb, 2007 om 16:50

    Leuk stuk -

    @Dave – hittail.com geeft idd longtailtermen weer, maar wel degene waar je al op wordt gevonden. Meer nice to know, dan need to know denk ik dan (toch?)

    Ikzelf ben meer benieuwd naar de zwarte vlek waar je nog niet op wordt gevonden. De juweeltjes, waar ook je concurrentie nog niet op zit. En zodoende dit te gebruiken in zowel SEA als SEO.

    Reageren
  • Dave zegt:
    20 feb, 2007 om 16:56

    Hey Jorg,

    Klopt..het zijn inderdaad de termen waarop je wordt gevonden. Maar even een klein vb –>

    Je hebt een zoekwoord waar je 1 keer werd op gevonden omdat je op de 65 plaats staat in google en iemand het geduld had om ver genoeg te gaan zoeken. Wat als die keywords/combinatie 250 bezoekers/dag kan genereren ? En wat als je voor die combinatie in de top 10 kan geraken…

    Als je voor 20 longtails die behoorlijk wat verkeer genereren in de top 10 kan komen te staan ipv de 50-100 plaats kan je dat behoorlijk wat bezoekers opleveren.

    Dus in dat opzicht is het weten van die data uitermate belangrijk..

    Als je de zwarte vlekken wilt vinden moet je wordtracker, keyworddiscovery,etc gaan gebruiken…

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    20 feb, 2007 om 17:29

    Inderdaad Dave! Maar het geinige is dat de longtails dan opeens geen longtails meer zijn.. Zoals Chris in zijn boek schrijft, “de hits van vandaag zijn de longtails van morgen” en andersom geldt dat natuurlijk ook!

    Reageren
  • Fablio zegt:
    20 feb, 2007 om 17:40

    ‘long taile’ is een dure aangelegenheid.
    Vraagt een groote infrastructuur!
    Goed boek voor de schrijver en verkoper van het boek.
    Typisch een denkstop

    Fablio

    Reageren
  • Dave zegt:
    20 feb, 2007 om 19:38

    Als je wordtracker, etc gaat gebruiken worden het inderdaad geen goede longtails meer. Eenmaal iets populair wordt gaat iedereen het natuurlijk gaan gebruiken. Maar als je kan terugvallen op je eigen data wordt dat natuurlijk wel iets interessanter….

    Reageren
  • Jorg Ruis zegt:
    21 feb, 2007 om 20:15

    Hi Dave,

    Goed voorbeeld, eens. Thanks voor de tip(s), ik ga mij er eens in verdiepen.

    Gaat iemand hier overigens naar TheNextWeb op 1 juni te Amsterdam?

    Reageren
  • Rick van Bommel zegt:
    21 feb, 2007 om 22:59

    Prima artikel, en volgens mij ben je met de longtail zoekwoorden ook nog goedkoper uit en stukken gerichter omdat je dan vaker geen algemene goed scorende zoekwoorden gebruikt maar wat minder gebruikte en meestal beter gerichte keywords !

    Dus hogere CTR en minder Payment Per Click, wat wil je nog meer?

    Reageren
  • Dejan Stojanovic zegt:
    23 mrt, 2007 om 20:12

    Long-tail = niche-marketing. Niets nieuws onder de zon. Voordat internet uberhaupt bestond had je al gespecialiseerde shops met winkeliers (inkopers) die bepaalde doelgroepen bedienden door gericht in te kopen en de waren te stallen. Deze inkopers waren de facto info-mediars en tegelijkertijd inkopers en retailers. Internet maakt het mogelijk om alleen de info-mediair functie te vervullen zonder dat je zorg hoeft te dragen hoeft te dragen voor inkoop en fulfillment. Keerzijde van deze medaille is dat een koper met onzekerheid en lange wachttijden te maken krijgt. Als koper ben je volledig afhankelijk van de verkoper. Verdienmodellen in deze rol zijn ook heel anders – het spectrum van vraag en aanbod wordt oneindig opgerekt, maar de commissie (marge) welke een info-mediair ontvangt is minimaal.

    Reageren

Reageren