Naar
boven
Logo Karel Geenen

Google Analytics tip: Beter gebruik maken van de Site-Overlay!

In het artikel “Meer uit analytics deel 3: onderzoeken van gebruikersgedrag” sprak ik over het gebruik maken van de Site-Overlay in Google Analytics, en hoe je hier identieke links kon taggen om er zo voor te zorgen dat de Site-Overlay nog beter werkt. Het enige probleem is dan dat in de  inhoudsrapportages de getagte links worden gezien als unieke pagina’s. De oplossing voor het probleem, evenals het probleem zelf wordt hieronder uitgelegd!

Wat is de Site-Overlay
In de Site-Overlay in Google Analytics zie je een soort waas over je eigen website, en daarbij word bij iedere link aangegeven hoeveel mensen er op hebben geklikt, en nog een paar belangrijke gegevens.

Maar pas op!
Het probleem met de Site-Overlay is dat dubbele links niet als uniek worden gezien. Voorbeeld: stel je hebt een link in je menu die verwijst naar voorraad.html en een link in de tekst die ook verwijst naar voorraad.html. Het probleem is dat Google de kliks in de tekst en in het menu bij elkaar optelt en ook zo laat zien in je Site-Overlay. Dus kan je niet zien op welke link er precies geklikt wordt!

De oplossing
De oplossing is het taggen van je link. Zo kan je bijvoorbeeld achter de link in het menu “?lid=menu” zetten, zodat elke link uniek is. Ze blijven echter wel verwijzen naar dezelfde pagina. Met andere woorden: de technische werking heeft geen invloed van het toevoegen van de tag “?lid=menu”

Het volgende probleem
Het volgende probleem is dat Google Analytics vervolgens voorraad.html en vooraad.html?lid=menu als twee verschillende pagina’s ziet. Je inhoudsrapportages zullen deze dan ook als twee verschillende pagina’s zien en eigenlijk wil je dat niet. Ze moeten bij elkaar opgeteld worden.

De echte oplossing!

Als je nu je identieke links getagd hebt zodat ze uniek worden, moet je bij de instellingen van je Analytics account (het eerste scherm als je ingelogd heb) op instellingen bewerken klikken (zie afbeelding hieronder):

Google Analytics tips: Site overlay 1

Vervolgens klik je op bewerken bij “informatie over het hoofdprofiel van de website” (ook zoals hieronder aangegeven):

Google Analytics tips: Site overlay 2

En als laatst geef je bij “URL-queryparameters uitsluiten” het gedeelte op wat je in de tag na de vraagteken hebt staan en voor het = – teken. In het voorbeeld van dit artikel dus “lid”, zoals in het voorbeeld hieronder:

Google Analytics tips: Site overlay 3

Resultaat
Elke identieke link wordt nu in je Site-Overlay apart weergegeven, maar in je inhoudsrapportages als 1 gemeten! En dat levert waardevolle inzichten op!!

Laat even een reactie achter of stuur een mailtje als jullie er zelf ook wat aan hebben gehad en als er verrassende uitkomsten waren!

Auteur: Mark van Loon, www.markvanloon.com
Bron: Make Your Content Reports More Useful, van het Official Analytics Blog.

Leer nu meer over dit onderwerp!

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mark van Loon
17 reacties op "Google Analytics tip: Beter gebruik maken van de Site-Overlay!"
  • Karel Geenen zegt:
    20 jun, 2008 om 15:57

    Helder Mark! Goede post waar we veel aan gaan hebben! Bedankt…

    Reageren
  • Andre Scholten zegt:
    20 jun, 2008 om 17:47

    Aan deze oplossing heb ik ook wel eens gedacht, maar hij heeft een heel groot nadeel. Naast Google Analytics zal de Googlebot ook 2 verschillende pagina’s zien. Je krijgt voorraad.html dus dubbel geïndexeerd, en dat is slecht voor je positie in Google.

    Als je daar ook een fix voor weet zou je me erg van dienst zijn ;)

    Reageren
  • Mark zegt:
    21 jun, 2008 om 06:21

    @Andre: daar heb ik dus niet aan gedacht! Kan je toch zien hoe nuttig kennis delen is! Ik zal eens op zoek gaan naar een oplossing! Thanks

    Reageren
  • Dave zegt:
    21 jun, 2008 om 16:35

    Voor het analyseren van klikken gebruik ik liever crazyegg. Stukken gebruiksvriendelijker dan GA. Het enige voordeel die je met GA zou hebben is dat je het automatisch op alle pagina’s hebt staan terwijl je dat manueel moet doen bij CA..

    Dave

    Reageren
  • Andre Scholten zegt:
    22 jun, 2008 om 08:58

    @Dave: in de demo van Crazyegg lijkt het zo te zijn dat de bolletjes bij elke weergave weer opnieuw random rondom de links geplaatst worden. Hier krijg je dus ook niet echt een goed beeld van waar men klikt. Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik de tool nooit gebruikt heb en hem alleen van de demo ken.

    Ik zal ook proberen een oplossing te bedenken voor de GA siteoverlay, als ik hem heb kom ik er op terug.

    Reageren
  • Mark zegt:
    22 jun, 2008 om 14:14

    @Dave: eigenlijk ken ik Crazyegg ook alleen van de demo. Daar was ik niet zo van onder de indruk, dus heb het niet geinstalleerd. Maar dat zal ik dan eens proberen.

    @Andre: ik denk dat de oplossing zit in het gene wat ik hier boven heb beschreven in combinatie met een goede robots.txt, maar hier moet ik nog even naar kijken. Ik hou je op de hoogte als ik wat heb gevonden (ik zal het dan wel weer even posten op dit weblog).

    Reageren
  • Dave zegt:
    22 jun, 2008 om 14:35

    Je kan kiezen om enkel kliks op links te registreren of om alle kliks op je pagina te laten registreren. Als je het laatste kiest toont hij op welke link er werd geklikt, hoeveel kliks de link kreeg, hoe dat procentueel staat tegenover alle kliks en waar de bezoekers vandaan kwamen bij elke klik…

    Behoorlijk wat info en wat ik vooral heel handig vind is het visuele aspect, je hoeft geen cijfertjes te lezen, er wordt in de eerste plaats met kleuren gewerkt zodat je gelijk kan zien waar de belangrijkste zone’s zich bevinden.

    Verder kan je ook switchen naar een heatmap en nog een paar andere functies maar gebruik ik eigenlijk zelden…

    Wat mij betreft een stuk beter dan GA maar smaken verschillen natuurlijk :o

    Enige nadeel dat ik kan bedenken is het feit dat je het manueel moet inbrengen op alle pagina’s die je wenst te chekken.

    Dave

    Reageren
  • Wilco zegt:
    23 jun, 2008 om 18:11

    Is het geen optie om bovenstaande te combineren met wat André Scholten eerder schreef: http://andrescholten.nl/index.php/google-analytics-link-tagging-ook-optimaal-voor-seo/

    Dus niet ?lid=menu, maar #lid=menu waarbij je Analytics laat denken dat dit een aparte variabele is, terwijl de Googlebot maar één pagina zal indexeren.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    23 jun, 2008 om 19:50

    Klinkt inderdaad wel goed Wilco maar ik vraag me dan af waarom Andre hier zelf niet aan heeft gedacht?

    Reageren
  • Mark zegt:
    24 jun, 2008 om 07:17

    @Wilco,
    Ik zal het eens proberen! Je hoort nog van me…

    Reageren
  • André Scholten zegt:
    24 jun, 2008 om 11:48

    @Wilco: helaas negeert Google Analytics alles achter de # als het gaat om URL’s. Dat is dus geen oplossing.

    Een mogelijke oplossing is een uitbreiding op de oplossing van Mark. Maak een .htaccess aan met een redirect er in die alle adressen met ?lid=xxx er achter redirect naar hetzelfde adres zonder ?lid=xxx. Doe dit alleen voor de Googlebot/Slurp/MSN en klaar is kees. Dan hou je alles zoekmachinevriendelijk en kun je toch de site overlay gebruiken.

    Het is niet helemaal perfect, maar het is wel een eind in de goede richting.

    Reageren
  • Wilco zegt:
    24 jun, 2008 om 11:52

    Ik dacht dat die methode (op André’s blog) er juist voor was om ervoor te zorgen dat Analytics denkt dat de # een ? is, waardoor die variabelen wél worden meegenomen?

    Heb ik het fout, of is die methode wellicht niet meer bruikbaar? Waar zit het verschil?

    Reageren
  • André Scholten zegt:
    24 jun, 2008 om 12:49

    @Wilco: dat gaat om de campagne tags van Google Analytics. Google Analytics negeert alles wat na de # staat als het een url betreft. Maar als er campagne tags achter de # staan worden die uiteraard wel ingelezen en meegenomen.

    De siteoverlay werkt op basis van URL’s en dus heb je niets aan de # ;)

    Reageren
  • Mark zegt:
    24 jun, 2008 om 14:21

    Helder allemaal! Je hebt dus vraagtekens nodig om de URL voor Analytics uniek te maken! Met je htaccess dus de boel aanpassen om google bot niet boos te maken…

    Toch ook maar eens crazyegg proberen.

    Reageren
  • Evelina zegt:
    03 aug, 2008 om 09:08

    Volgens mij klopt die overlay toch niet helemaal?!?!
    Op mijn site geeft hij 0 kliks aan bij de contact gegevens en dat lijkt me erg stug.
    Weet iemand hoe dat kan?

    Reageren
  • Anne Jan zegt:
    04 sep, 2008 om 11:52

    Heel leerzaam artikel! Ga het gelijk toepassen. Thanks weer!

    Reageren
  • isaiha zegt:
    13 feb, 2009 om 17:55

    ik wil graag lid zijn met google wilen juli iets op me hotmail schrijfen over hoe je lid kund woorden

    Reageren

Reageren