Naar
boven
Logo Karel Geenen

Help mijn website is offline

gehacktAls eigenaar van een website doe je er van alles aan om te zorgen dat je website goed vindbaar is op het internet. We verdiepen ons in zoekmachinemarketing, maken een schitterende design en schrijven krachtige teksten. Maar heel vaak wordt er een belangrijke factor vergeten en dat is de bereikbaarheid en beschikbaarheid van je website.

Je kan een nog zo’n perfect geoptimaliseerde website hebben maar als je website negen van de tien keer offline staat of traag reageert houdt je alsnog de bezoekers niet vast. Maar hoe vind je nou een betrouwbare hostingpartij? De hostingmarkt kenmerkt zich namelijk nog steeds door hobbyisme en ondoorzichtigheid.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook een aantal (veelal) grote partijen die een uitstekend pakket aan diensten aanbiedt. Maar iedere hosters profileert zich als de beste op het gebied van beschikbaarheid en bereikbaarheid. Hoe weet je nu dat je met een betrouwbare partij te maken hebt en aan welke specificaties moet een hostingpakket voldoen om te zorgen dat jou website goed draait?

Technische specificaties

Geen enkele website of oplossing is hetzelfde. Het is daarom moeilijk om eenduidig aan te geven aan welke specificaties een pakket moet voldoen. Kan je oplossing op een shared server draaien of heb je een eigen dedicated server nodig? Een tussenoplossing zoals bijvoorbeeld een VPS is tegenwoordig ook mogelijk. Een goede provider zal altijd doorvragen en samen met jou de specificaties doorlopen!

Zijn de servers in eigen beheer?

Heb je rechtstreeks met de provider te maken of is het een reseller? Het nadeel van een reseller is dat deze als tussenpartij fungeert. Dit kan vertragend werken in de communicatie als er bijvoorbeeld problemen zijn.

Fysieke servers

Waar staan de fysieke servers en zijn deze ondergebracht in een datacentra? Met name het laatste is van groot belang en geeft de mate van stabiliteit, betrouwbaarheid en veiligheid aan. Een goed datacentra is namelijk voorzien van 24/7 faciliteiten op het gebied van beveiliging, stroomvoorziening en koeling.

Uptime garantie

Veel providers schermen met uptime garanties van 99,99%. “De website zal gedurende het hele jaar 99,99% online zijn.” Nee dus! Verdiep je goed in deze materie. Beschikbaar is wat anders dan bereikbaar en omgekeerd. Men hanteert hier verschillende definities en sommen voor. Onderhoud en updates worden bijvoorbeeld buiten deze som gehouden. Veel providers adverteren met een vergoeding als de uptime niet behaald wordt. Wanneer je in de Algemene voorwaarden en SLA duikt dan zul je zien deze garantie vaak weinig inhoudt.

Support

Op het moment dat er onverhoopt wat misloopt dan is het natuurlijk belangrijk dat het snel wordt opgepakt. Op welke tijden kun je de helpdesk bereiken en via welke kanalen? Wanneer je voor een budgethoster kiest onthoudt dan dat je deze vaak alleen per e-mail  kan bereiken. Niet echt effectief dus als je een bedrijfskritische website hebt draaien.  Is de partij 24/7 te bereiken en wat zijn de kosten als je buiten kantoortijd support nodig hebt.

Algemene voorwaarden en SLA

Lees de Algemene voorwaarden  en de eventueel beschikbare SLA goed door. Hoe komt de provider zijn afspraken na en welke garanties worden er gegeven? Wat zijn de consequenties als deze niet worden nagekomen?

Datalimiet

Met name op het gebied van datalimiet wordt er geen eenduidig beleid gevolgd door providers. Als je het limiet overschrijdt dan wordt bij de ene provider het account afgesloten en bij de andere krijg je achteraf een rekening gepresenteerd. Informeer er goed naar wat er gebeurt als je schijfruimte en dataverkeer overschrijdt.

Control panel

Hoe ziet het control panel eruit en hoe uitgebreid is het? Kun je zelf het één en ander instellen of moet je voor elke wissewasje aankloppen bij de provider? Zijn er ook statistieken beschikbaar?

Beveiligingsfaciliteiten

Hoe is de infrastructuur opgebouwd. Wat gebeurt er als er apparatuur uitvalt of de stroom uitvalt? Wat is  het back-up beleid van de provider? Is het mogelijk om aanvullende faciliteiten aan te schaffen zoals SSL certificaten, firewalls, anti-spam of back-up. Allemaal zaken die afhankelijk van je situatie belangrijk kunnen zijn.

Meningen van anderen
De betrouwbaarste bron is altijd nog ervaringen van anderen. Vraag eens na in je omgeving en kijk op websites zoals Webhosters, Webselect en Hostingvisie.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
13 reacties op "Help mijn website is offline"
  • JM zegt:
    20 feb, 2009 om 10:49

    Karel, een goed artikel! Ik heb zelf jarenlang ervaring met een groot aantal verschillende hostingpartijen.

    Dit gebeurd als je bij allerlei klanten met allerlei hosting partijen geconfronteerd wordt. Mijn ervaring is veelal niet goed. Klanten kiezen vaak voor budgethosting. Als je een betrouwbare website wilt hosten is dat niet mijn advies.

    Een ander probleem is dat als je als bedrijf accepteert dat klanten zelf de hosting doen, is dat je gebeld wordt als er problemen zijn met de website, hij is offline, maar goed, niet jouw fout, de hostingprovider is gewoon slecht.

    Om deze problemen te voorkomen is een voorwaarde die ik heb voor de ontwikkeling van iedere website dat de hosting wordt gedaan bij mijn vaste hostingpartner. Na jarenlang ellende gehad te hebben bij diverse partijen (bijv. lycos, hostingdiscounter) ben ik met Argeweb in aanraking gekomen. Ze zijn niet de goedkoopste, maar behoren wel tot de top van Nederland. Ik doe nu ruim 5 jaar zaken met ze en het bevalt prima. Stabiele servers, een goede helpdesk die ook telefonisch te bereiken is.

    Welke provider heeft jouw voorkeur Karel?

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    20 feb, 2009 om 11:30

    Ik gebruik ook mijn vaste hoster voor mijn klanten. Anders krijgen ze een eisenpakket waar een andere hoster aan moet voldoen om mijn eigen CMS goed en stabiel te kunnen draaien. Valt me nog tegen hoe weinig hosters bijvoorbeeld imagemagick geinstalleerd hebben ed.

    Reageren
  • Jeroen Edig zegt:
    21 feb, 2009 om 01:11

    Ik kan je nog steeds Nxs internet aanraden.

    Nxs is al 9 jaar een goed lopend hosting bedrijf.

    Reageren
  • Frank van Leersum zegt:
    21 feb, 2009 om 10:04

    Ik heb inmiddels ook aardig wat ervaring met hosting opgedaan. Ik heb mijn weblog onlangs verhuist naar Strato, maar daar werd hij zo langzaam van dat ik hem maar weer terug heb verhuist.

    Als je meer wilt lezen over mijn Strato ervaringen: http://aureon.nl/design/wordpress-strato-mysql/

    Reageren
  • Website promotie zegt:
    21 feb, 2009 om 19:19

    Hosting is inderdaad ontzettend belangrijk. Maar goed, afhankelijk van je wensen kun je een goede partij uitkiezen. Als standaard gebruiker heb je niet veel nodig.

    Partijen waar ik goede ervaring mee heb: Web2Host.nl, Yourhosting.nl, Hosting2go.nl (goedkoop!).

    Reageren
  • Jens Swelson zegt:
    21 feb, 2009 om 21:41

    Als je website bij een grote partij staat, garandeert dat niet meteen dat het een goede partij is. Een kennis verhuisde naar Strato en de laadtijd van zijn weblog werd ineens meer dan 5 seconden. Bij zijn oude webhoster(een studentenbedrijfje) was dit ong. 1 seconde.

    Wat meer doorzichtigheid zou fijn zijn.

    Reageren
  • Mario zegt:
    22 feb, 2009 om 02:30

    Mijn sites draaien op Amerikaanse servers, via een NL reseller, die een uitmuntende service leverd. Support 24/7. Problemen worden direct opgelost, maakt niet uit of midden in de nacht een mailtje stuur of in de middag. De reacties and oplossingen komen razend snel.
    Downtime heb ik in de jarenlange samenwerking niet langer dan enkele minuten meegemaakt. Op geen elk domein.

    Reageren
  • Mario zegt:
    22 feb, 2009 om 02:30

    elk = enkel

    Sorry voor de typos.

    Reageren
  • johan zegt:
    03 mrt, 2009 om 11:33

    na zeer dramatische ervaringen met een dure host; active24; met een dramatische service en een groot probleem daar met mijn site online te houden verhuist naar een goedkope provider, ccc hosting.
    Mijn ervaring is dat hier een zeer goede helpdesk is; problemen en vragen sneller dan word aangeven op de site worden opgelost; een goede backup service van dit bedrijf en het belangrijkste; zelden is mijn site uit de lucht. ccc hosting is een klein bedrijf met ook uit de cijfers blijkende; zeer goede resultaten

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      03 mrt, 2009 om 11:52

      Ik zit zelf ook bij CCC hosting…

    • johan zegt:
      14 aug, 2009 om 14:55

      ook U was een tevreden klant van ccc hosting….; maar u bent daar niet meer. Ook ik ben op zoek naar een andere “partij” voor een site; ik ben helaas nu zeker het laatste half jaar veels te vaak offline.
      Is oxcilion wat…..?
      U bent daar ook heen “verhuist”. Waarom deze vraag aan u. als iemand veel weet over internet marketing en “geld verdienen” met internet; dat deze zijn site ook onderbreng bij een goede isp hoster

    • Karel Geenen zegt:
      17 aug, 2009 om 13:55

      Oxillion is voor mij een tophoster!

  • Bram Koster zegt:
    06 mrt, 2009 om 19:29

    Zelf zit ik bij hosting2go, een bedrijf met weinig voorwaarden. De uptime is goed, mijn site is vrijwel altijd beschikbaar. Het enige nadeel is de helpdesk. Die is alleen in de week per mail berijkbaar.
    Zeker wel een aanrader!

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014