Naar
boven
Logo Karel Geenen

Internet voor ondernemers: de kip met de gouden eieren?

Seth Godin, de Amerikaanse marketinggoeroe, heeft met ‘Meatball Sundae’ een nieuw pareltje uitgebracht. Zijn recente boek beschrijft krachtig waarom het internet onze manier van zakendoen radicaal zal veranderen, ongeacht de bedrijfsgrootte of de sector waarin men actief is.

Het boek schetst haarfijn de veranderende communicatiemaatschappij die er voor zorgt dat online communicatie en e-commerce een steeds belangrijker onderdeel van het marketingbeleid van ondernemingen zal moeten worden. Want, onze klanten en prospecten omarmen het internet aan een tempo dat we niet voor mogelijk houden.

Is het internet dan het walhalla voor een onderneming die met zijn doelgroep wil communiceren? De kip met de gouden eieren?

Helaas … De meeste ondernemingen falen danig als het om online communicatie gaat. Ze slagen er niet in om op de informatiesnelweg op te vallen, mensen op hun site krijgen of van sitebezoekers klanten te maken. De magie van het internet gaat aan hen voorbij. Omdat het web of de zogenaamde ‘nieuwe marketing’ niet werkt? Neen. Omdat online communicatie een aparte benadering vraagt, een andere instelling vraagt, een nieuw type onderneming vraagt. Het internet vereist geen betere marketing. Het vereist betere producten, betere diensten en betere organisaties.

Hierin is het boek anders dan alle andere publicaties over internet en ondernemen. Godin verheerlijkt het internet niet. Hij toont de kansen en de valkuilen. En legt als een van de enige de link tussen bedrijfsstrategie en internet. Godin stelt vast dat nieuwe, jonge ondernemingen goed scoren met online communicatie. Omdat ze hun producten, diensten of ganse onderneming in functie van de veranderende communicatiemaatschappij kunnen bouwen. Waarbij marketingstrategie en marketingacties perfect op elkaar afgestemd zijn, als een rally-piloot en zijn co-piloot. Een verouderde strategie in lijn zetten met internet communicatie lukt niet.

Als u klanten wil maken via het internet, werk dan eerst aan een vernieuwende organisatie of een vernieuwende manier van zakendoen. Besef dat we niet meer leven in een maatschappij waar enkelen communiceerden met de monddode massa, maar in een wervelende communicatiemaatschappij waar de massa de controle over onze communicatie aan het overnemen is.

Het boek brengt een aantal belangrijke trends in kaart, waarmee we rekening moeten houden als we met internet commercieel willen scoren:

Directe communicatie tussen producent en gebruiker. Producenten treden steeds meer in communicatie met en verkopen steeds vaker aan eindgebruikers. De tussenschakel wordt geëlimineerd. Meer zelfs, organisaties kunnen nu producten maken voor hun klanten, in plaats van klanten te zoeken voor hun producten. Niet door tegen klanten te schreeuwen in advertenties, maar gewoon door via het internet in conversatie te gaan.

De stem van de klant klinkt steeds luider. De klant krijgt steeds meer autoriteit en mogelijkheid om zijn/haar mening of commentaar te ventileren. De nood om producten en diensten te lanceren die beantwoorden aan hun behoeften wordt steeds groter. Klantenservice en naverkoop-service winnen fenomenaal aan belang. Blogs veranderen lezers en kijkers in schrijvers. En één commentaar over uw product op een blog (positief of negatief) kan een hogere positie halen op zoekmachines als Google dan de commerciële pagina van uw product op uw website.

Hoe meer boodschappen, hoe groter de nood aan authentieke verhalen. Uw klanten horen over uw bedrijf vertellen langs steeds meer kanalen. U zult uw verhaal dus zeer goed en eerlijk in de markt moeten zetten. Iets zeggen of beloven, en finaal iets anders doen, kan u duur te staan komen.

Hoe groter de informatiechaos, hoe minder aandacht voor uw boodschap. Complexe boodschappen scoren niet op het internet. Ze gaan verloren in de massa, omdat uw klanten en prospecten ze meer (willen) oppikken. Communiceer dus snel en kort.

Kleine spelers rukken op, de grote jongens krijgen het moeilijk. De dominantie van grote spelers is door het internet onder druk komen te staan. Het internet heeft nieuwe, kleine businessmodellen kans gegeven om markten te veroveren. Bijna van achter de keukentafel. Waarom nog moeite doen om een boek uit te geven via een uitgever als een website en een e-commerce module volstaan? E-commerce is de nachtmerrie van vele grote organisaties.

Uw homepage verliest aan belang. Zoekmachines als Google hebben uw website letterlijk aan flarden gescheurd. Ze zetten uw bezoekers netjes af waar zij informatie kunnen vinden, en dat kan om het even waar zijn op uw site. Leg dus niet alle focus op uw homepage, maar verzorg elk onderdeel van uw site.

De explosie aan media gaat verder. Vindt u de media en communicatie momenteel één grote chaos? Het wordt nog erger. De ondernemingen die hier leren mee omgaan zullen overleven, anderen zullen hun tanden kapot bijten op de totale versnippering van communicatietechnieken.

Een rechtstreekse communicatielijn en verkoop tussen klanten onderling. De klassieke communicatielijn producent-gebruiker is doorgeknipt. Op sociale netwerksites als Facebook of Netlog wordt over uw product, dienst of onderneming duchtig gecommuniceerd. Van gebruiker tot gebruiker. Mond-tot-mond reclame in het kwadraat.

Conclusie:
Wilt u scoren met het internet, fans en klanten maken via uw website of uw blog? Zet uw bedrijfsstrategie in lijn met de ‘nieuwe internetconsument’ en vertel een verhaal dat van persoon tot persoon doorverteld wordt, van blog tot blog, dat circuleert binnen een netwerk en een onuitwisbare indruk nalaat. Of in Godin’s woorden uitgedrukt: “Make something worth talking about, and make it easy to talk about.”

Dit artikel is ook verschenen op de persoonlijke weblog van Peter Desmyttere.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Peter Desmyttere
Peter Desmyttere adviseert en begeleidt ondernemers op vlak van marketing en communicatie. Zijn dienstverlening bestaat uit het verlenen van strategisch marketingadvies, het uitvoeren van een marketing audit en het schrijven van een marketingplan.
2 reacties op "Internet voor ondernemers: de kip met de gouden eieren?"
  • Edwin zegt:
    20 nov, 2008 om 20:15

    Als je de doelgroep eens grondig analyseert, merkt je dat de potentie van het internet drastisch daalt naargelang de leeftijd stijgt. Niettemin is dit, zeker toekomstgericht, een niet te versmaden communicatiemiddel.

    Reageren
  • Wendelien Vos zegt:
    23 nov, 2008 om 22:10

    dag Peter,
    dank voor je heldere artikel.
    Klopt het dat het artikel voornamelijk gaat over B2C? Ik werk namelijk vooral voor bedrijven die opdrachten willen binnenhalen bij overheden, bijvoorbeeld. Als ik hen help met een nieuwe digitale nieuwsbrief, dan blijkt dat de site zo verouderd is, dat er geen verbinding mogelijk is tussen site en nieuwsbrief…Veel gemiste kansen enzo.
    Weet jij misschien waar ik meer info over B2B internetmarketing kan vinden? ALvast bedankt!
    Wendelien

    Reageren

Reageren