Naar
boven
Logo Karel Geenen

Maximaliseer je inkomsten door een goede advertentiepositie!

Veel webmasters maken gebruik van één of meerdere publisher netwerken zoals Google Adsense, Yahoo! of een ander afilliate netwerk om een passief inkomen op te bouwen. Wanneer jij ook gebruik maakt van deze manier van inkomsten genereren zul je ervoor moeten zorgen dat je het maximale uit de advertenties haalt! Dat wil zeggen de juiste positie, het juiste formaat en het juiste aantal.

Dit artikel gaat wat dieper in op deze drie cruciale punten voor een optimaal resultaat.

Advertentiepositie

Het belangrijkste is dat je advertenties gezien worden en het liefst door zoveel mogelijk bezoekers. De advertentie moet dus op de juiste plaats getoond worden.

Er is geen blueprint voor de juiste positie. Elke website is anders en elke doelgroep is anders. Over het algemeen geldt wel dat advertenties midden bovenaan de pagina het meest gezien worden. Dit omdat de aandacht van de bezoekers als eerste naar dit gedeelte van de website getrokken wordt.

Hieronder vind je een “heat map” van Google (dank u Google) welke aangeeft welke posities (in het algemeen) het best presteren.

Heatmap

Veel blogmasters ( deze term verzin ik overigens ter plekke en lijkt me wel geschikt voor mensen die een weblog bijhouden) plaatsen de advertenties aan de rechter zijkant. Zoals je op de heatmap kunt zien is dit niet de ideale plaats, sterker nog, het is de minst presterende positie!

Het is verstandiger om de advertenties net boven en net onder de post te plaatsen. Nogmaals, het blijft testen! Zoals je op mijn pagina kunt zien plaats ik wél advertenties aan de rechterkant. Na tests is gebleken dat dit voor mijn website wel werkt…

De lay-out van de advertenties

Uit veel tests is gebleken dat advertenties met dezelfde opmaak als de website veel hogere CTR’s behalen. Dit komt omdat bezoekers advertentieblind zijn geworden voor alles wat op een advertentie lijkt en niet bij de opmaak van de website past.

Maak dus gebruik van dezelfde kleuren, lettertype en tekstgrootte voor een optimaal resultaat. Maar ook hier verschilt het weer per website. Op fora is gebleken dat advertenties met totaal verschillende kleuren ook heel goed kunnen werken. Het sleutelwoord is ook hier weer testen, testen en nog eens testen!

 
Het juiste aantal advertenties

De grootste fout die veel webmasters maken is het plaatsen van teveel advertenties. Google laat bijvoorbeeld niet meer dan drie advertentieblokken per pagina toe. Maar dat wil niet zeggen dat je er dan ook drie moet gebruiken!

Wanneer je teveel advertenties op je website plaatst, is het mogelijk dat bezoekers de website verlaten omdat ze geïrriteerd raken door de vele advertenties. En dit kan natuurlijk nooit het doel zijn. Een ander nadeel is dat je ook minder per klik betaalt krijgt. Dit omdat alle advertenties samen voor veel pageviews zorgt maar minder kliks. Het resultaat is een lagere CTR.

De regel is dat je het advertentieaanbod tot een minimum moet beperken. Op deze manier zorg je ervoor dat je bezoekers niet op een levensgroot reclamebord terechtkomen en krijg je meer per klik betaalt.

 
Conclusie

Elke website is anders en elke bezoeker is anders. De truc is om te testen! Kijk wat werkt en kijk wat niet werkt. Op deze manier kom je tot de ideale advertentiepositie, advertentieopmaak en advertentiehoeveelheid! 


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
Ben de eerste die reageert!

Reageren