Naar
boven
Logo Karel Geenen

Nieuwsbrief, korte termijn of lange termijn denken?

Dagelijks krijg ik ongeveer tien nieuwsbrieven binnen van de grotere bedrijven. Niet omdat ik interesse heb in hun producten maar om te kijken hoe de nieuwsbrief eruit ziet en wat er in staat.

Eén ding valt me op. Van al deze grote bedrijven is de nieuwsbriefinhoud nagenoeg hetzelfde; gericht op keiharde sales.

Deze nieuwsbrieven staan vol met (nieuwe) producten en diensten die het bedrijf verkoopt. Ik ga niet zeggen dat dit verkeerd is maar ik vraag me wel af of dat er niet meer omzet met deze nieuwsbrieven gehaald kan worden als ze het iets anders zouden aanpakken.

Inhoud van de nieuwsbrief
De inhoud van de nieuwsbrief is erg afhankelijk van de doelgroep. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn moeder erg tevreden is met de nieuwsbrief van de Wehkamp. En de nieuwsbrief van de Wehkamp is gericht op keiharde sales. Het staat vol met nieuwe producten en aanbiedingen.

Toch kan ik me voorstellen dat er in die nieuwsbrief ook kledingtips terug zouden komen. Dit is niet gericht op sales maar op vertrouwen opbouwen en een hoog “interessant om te lezen” factor.

De vraag is of dat Wehkamp dit ook echt heeft getest…

En in de laatste zin staat dus ook mijn tip voor jou: testen wat werkt!

Voorbeeld: website die gereedschappen verkoopt
Stel je hebt een webwinkel die gereedschappen verkoopt (sleutels, boormachines enz.). Een nieuwsbrief is voor een dergelijke doelgroep een goed marketinginstrument. Maar moet je deze nieuwsbrief vol gaan stoppen met (nieuwe) producten en aanbiedingen?

Ik zou het iets anders aanpakken. Als je gaat kijken naar de doelgroep, klussers, weet je dat ze veel met hun handen bezig zijn en veel klussen. En klussen is een ideaal onderwerp om tips over te publiceren.

Dus in plaats van een nieuwsbrief gericht op keiharde sales zou ik een nieuwsbrief uitgeven met handige klustips. Dit heeft een aantal voordelen. De lezers (mits de tips interessant zijn) zitten te wachten op de volgende nieuwsbrief en de webwinkel blijft onder de aandacht.

En als de lezer dan eens een nieuw stuk gereedschap nodig heeft, aan wie zal hij dan denken? Juist! De webwinkel die om de zoveel tijd die vreselijk handige tips stuurt.

Uiteraard hoeft een dergelijke nieuwsbrief niet alleen uit tips te bestaan. Een goede mix van producten en tips kan ook werken.

Zoals ik eerder al heb aangegeven is elke doelgroep anders en zul je moeten testen wat voor jouw doelgroep werkt. Niet elk onderwerp leent zich voor een nieuwsbrief met tips!

Wel geloof ik meer in het opbouwen van een relatie via een nieuwsbrief dan meteen maar proberen veel te verkopen…


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
7 reacties op "Nieuwsbrief, korte termijn of lange termijn denken?"
  • jef cleemput zegt:
    21 feb, 2008 om 13:19

    Zelf ben ik ingeschreven op de nieuwsbrieven van bv 3 suisses en vooral mango (omwille van de prachtige foto’s) ook daar vallen heel wat tips te rapen om zelf de nieuwsbrief aan te passen.

    Ik heb wel de mening dat een nieuwsbrief keigoed moet zijn om te overleven. Amateurs worden zo bedankt met een unsubscribe (als ie werkt tenminste) Als fatsoenlijk bedrijf kan je beter geen nieuwsbrief hebben dan een minder goede want het is tenslotte toch je uithangbord naar de Wondere Wijde Wereld toe

    Reageren
  • Lex van Dommelen zegt:
    21 feb, 2008 om 13:39

    Het laatste voorbeeld kom je tegen bij paradigit. Zij geven ook tips met hun nieuwsbrieven mee. Zoals hoe beveilig ik mijn pc of zoiets. En producten

    Dit is slim gedaan, want mensen zijn dan sneller geneigd om naar de winkel te gaan voor hulp. Zo kunnen ze ook weer omzet draaien aangezien de mensen naar de winkel komen, kopen ze misschien nog iets ‘omdat ze er toch zijn’.

    Reageren
  • Rianne zegt:
    26 feb, 2008 om 16:15

    Karel,
    ik ben het vaak met je eens, maar nu even niet. Nieuwsbrieven die gericht zijn op sales, hebben mijn absolute voorkeur. Tussen alle mail van familie en vrienden waarin al zoveel te lezen staat, heb ik juist erg behoefte aan overzichtelijke nieuwsbrieven waarin wordt aangeboden waar het omgaat: de verkoop/aanbiedingen van het product van merk X/Y. Zo ben ik fan van de nieuwsbrief van de Hema, Perrysport en de nieuwsbrief van de Wehkamp trekt ook regelmatig mijn aandacht. Ik zou dus het tegenovergestelde willen beweren: gebakken lucht en zogenaamd leuk inhoudelijke nieuwsbrieven werken niet. Die lappen tekst die je vanaf je beeldscherm zou moeten lezen…. Wellicht kunnen in jouw voorbeeld de klustips wel visueel worden weergegeven, daar geloof ik wel in!

    Reageren
  • Anne zegt:
    27 feb, 2008 om 22:17

    Zoals in zoveel gevallen, ligt volgens mij de waarheid hier in het midden.
    Het doel van een op sales gerichte nieuwsbrief is uiteindelijk natuurlijk het maken van die sale. En door de producten helder en overzichtelijk aan te prijzen, zul je mensen toch verleiden via je nieuwsbrief die aankoop te doen. Dan wil je niet wachten op het moment dat ze iets uit zichzelf nodig hebben en ze denken – ach die “zo en zo” heeft altijd van die gezellige nieuwsbrieven, ik ga eens zoeken of hij ook in zijn assortiment heeft wat ik nu pas nodig heb.
    Immers – een goede salesnieuwsbrief weet ook mensen tot een aankoop te verleiden waar ze achteraf van denken – hmmm, leuk ding, maar had ik het nu eigenlijk echt nodig?

    Anderzijds wil je als salesnieuwsbrief wel opvallen tussen al die andere aanbieders – dus een extra in de vorm van een of enkele bruikbare tips o.i.d. kan net even die extra trekker zijn.

    Reageren
  • Indert zegt:
    01 mrt, 2008 om 22:04

    Als ik ergens een hekel aan heb is een nieuwsbrief met enkel aanbiedingen, aanbiedingen en nog eens aanbiedingen. Die lees ik nooit!

    Reageren
  • suzan zegt:
    10 nov, 2010 om 16:31

    Goede tips alleen gaat het jammer genoeg niet voor alle branches op. Want wat voor tips geef je als je kantoorartikelen verkoopt?

    Reageren
  • 22sales zegt:
    05 mei, 2011 om 21:21

    Je kunt je nieuwsbrief toch ook zo indelen dat er 80% voor de Sales is ingericht en 20% informatief?

    Reageren

Reageren