Naar
boven
Logo Karel Geenen

Online enquête en maak kans op..!

Online EnqueteVorige week heb ik een bestelling geplaatst bij een groothandel in kantoorartikelen. Om hun waardering uit te spreken, kreeg ik tot mijn grote vreugde bij mijn bestelling een gratis Dvd-speler. Kijk dat noem ik nog eens een leuk relatiegeschenk. Ik word als nieuwe klant in het zonnetje gezet, want ik ben speciaal!

Zeg maar nee dan krijg je er twee
Enkele dagen later ontving ik een enquête met betrekking tot relatiegeschenken van dezelfde kantoorgroothandel. Als ik de enquête zou invullen dan maakte ik kans op……precies dezelfde Dvd-speler! Het speciale gevoel dat deze organisatie me had gegeven, verdween als sneeuw voor de zon. Hadden ze misschien een goedkoop partijtje Dvd’s op de kop getikt die ze aan de straatstenen niet kwijt raakten.

Suggestieve vragen
Desondanks besloot ik de enquête in te vullen en bij de eerste vraag ging het gelijk al mis. De vraag luidde: “Heeft u al relatiegeschenken uit ons nieuwe assortiment besteld?” Ik vinkte keurig “Nee” aan. Vervolgens kreeg ik allemaal inhoudelijke vragen over het relatiegeschenkenassortiment. Aangezien ik totaal niet bekend ben met het assortiment was het voor mij onmogelijk om de overige vragen naar waarheid in te vullen.

De volgende vraag vond ik ook noemenswaardig: “Hoe belangrijk is de bedrukking van relatiegeschenken voor u?” A. “Bedrukking is heel belangrijk vanwege de hoge attentiewaarde” of B. “Ik bestel relatiegeschenken onbedrukt”. Meerdere antwoorden mogelijk.

En wat te denken van: “Welke rol spelen merken bij de aanschaf van relatiegeschenken voor u?” A. “Ik ga voor vooraanstaande merken”. B. “Het merk is minder van belang, de prijs is veel belangrijker.” Kortom of je bestelt vooraanstaande merken (wat is eigenlijk een vooraanstaand merk?) of de prijs is doorslaggevend. De kwaliteit wordt geheel buiten beschouwing gelaten. Of wekt men hier de suggestie dat een vooraanstaand merk van hoogstaande kwaliteit is en de mindere bekende merken automatisch niet.

Schaalverdeling
Tot slot waren er een aantal vragen met een schaalverdeling van 1 tot en met 5. Als uitleg stond vermeld: 1= heel graag en 5 = niet graag. Wat zijn dan de tussenliggende waarden? 1. Heel graag, 2. Graag, 3. Niet zo graag, 4 Niet zo heel graag, 5. Niet graag?

Ik vraag me altijd af hoe deze schaalverdeling wordt geïnterpreteerd door zowel de respondent als de onderzoeker. Het is al vaker gezegd, maar voor de verandering zeg ik het gewoon nogmaals: ” Het testen van een enquête is essentieel”  Maar nog belangrijker is een goede definitie van het onderzoeksdoel en de doelgroep. Als je hier al de plank finaal misslaat dan kan je testen wat je wilt maar dan zullen de uitkomsten hoogstwaarschijnlijk onbetrouwbaar zijn.

Een geschenk zet ons in beweging
Wij Nederlanders zijn dol op gratis hebbedingetjes. Wanneer we bij het invullen van een enquête kans maken op een mooi geschenk zet ons dat in beweging. Als je het onderzoeksdoel en de doelgroep niet goed afbakent, is de respondent snel geneigd om maar “iets” aan te vinken aangezien de vragen totaal niet relevant voor hem zijn. In feite bedanken we in zo’n geval de respondent met een (vaak waardeloze) geschenk voor het waardeloos invullen van een nog waardelozer onderzoek.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
10 reacties op "Online enquête en maak kans op..!"
  • Online Succes zegt:
    20 jan, 2009 om 14:30

    Een goede enquete maken is maatwerk. Meestal voer voor specialisten. Toch zijn er velen die het wiel zelf proberen uit te vinden en dan krijg je bovengenoemde resultaten. Dit zal toch niet door een specialist gedaan zijn.

    Online enquête en maak kans op..! GRATIS AANDACHT, DAT WEL.

    Helaas worden allerlei (vervuilde) of onzin gegevens klakkeloos door de media overgenomen als zijnde de waarheid.

    Onderzoek heeft uitgewezen dat…..

    Ton van Houten

    Reageren
  • D. Bloem zegt:
    20 jan, 2009 om 17:36

    Het is eerlijk waar. De meeste enquetes zitten vol met fouten. Is het nou echt zo moeilijk om een enquete te maken waarin de antwoorden niet op verschillende manieren kunnen worden geïnterpreteerd?

    Blijkbaar! Mijn mede student-werknemers (deeltijd studenten) blijken hier ook moeite mee te hebben. Als ik ze dan wijs op de verschillende manieren waarop zaken geïnterpreteerd kunnen worden, reageren ze: “O ja, dat kan je ook zo opvatten”.

    Zaak is in mijn ogen om je (en dat is voor een groot deel marketing) goed te verplaatsen in de verschillende type klanten. Doe je dit goed, heeft een enquete ten minste waarde. Ik zie degene die de antwoorden moet onderzoeken al te werk gaan….. Allemaal voor niets!

    En om even te reageren op: Onderzoek toont aan dat……. Ik ben ook altijd benieuwd hoe dat onderzoek dan wel niet gepleegd is en net zo belangrijk: Door wie….?

    Reageren
  • Erik zegt:
    20 jan, 2009 om 20:04

    Ik snap soms echt niet hoe weinig er wordt nagedacht over onderzoeken. Soms worden er antwoorden in de mond gelegd of heb je alleen keuze uit net niet antwoorden.

    Vooral het gebruiken van voorgekauwde antwoorden op een open vraag leidt tot lastigheidjes.

    Reageren
  • Jens Swelson zegt:
    21 jan, 2009 om 11:29

    Haha, erg herkenbaar. ik kan me er ook verschrikkelijk aan ergeren. Aan van die enquêtes die totaal verkeerd zijn opgesteld of gewoon veelste lang zijn.

    Reageren
  • Online enquête en maak kans op..! zegt:
    21 jan, 2009 om 13:12

    [...] Marianne Schimmel for Karel Geenen, 2009. | Permalink | Geen [...]

    Reageren
  • Website promotie zegt:
    21 jan, 2009 om 13:38

    Inderdaad, een oude truc. Hema gaf destijds bij elke autoverzekering een TomTom. De apparaten werden als restpartij ingekocht, maar goed, het werkt aantrekkelijk.

    Dat je bij het invullen van een enquete zo’n zelfde apparaat krijgt, moet je voor lief nemen :)

    Wat betreft de vragen. Houd je je enquete online, dan kun je handigheidjes inbouwen door bepaalde vragen over te slaan. Of: “Ga door naar vraag 6″.

    Reageren
  • Barry Meijer zegt:
    22 jan, 2009 om 11:16

    @Jens Swelson: Vooral het TE lang maken van een enquete is een hele grote ergenis.

    Reageren
  • Mario zegt:
    25 jan, 2009 om 17:31

    Wat velen zich vaak niet realiseren, ongeacht of een enquête nu goed of slecht is opgezet, is het volgende:

    ‘Het feit dat iets meetbaar is, maakt het niet automatisch belangrijk.’

    Ik zie de meeste enquêtes als bezigheidstherapie. Tijdverspilling. Prijzen zijn geen lokkertje voor mij, hoe groot of klein dan ook.

    Reageren
  • D. Bloem zegt:
    27 jan, 2009 om 09:19

    Nou, ik denk dat dat ook een beetje andersom redeneren is ‘het feit dat iets meetbaar is…..’ Ik bedoel, als er een onderzoeksvraag is en deze kan je niet met desk research beantwoord krijgen, blijkt soms dat de enige/beste oplossing is: een (dure) enquete lanceren.

    Er zijn natuurlijk wel belangrijke richtlijnen voor het maken van een enquete, deze worden vanaf het MBO niveau marketing al bestudeerd (daarna niet altijd toegepast maar dat terzijde). Dat veel ‘grote’ (merk)namen toch nog slechte enquetes hanteren kan ik met mijn verstand moeilijk bij….

    Reageren
  • Leander zegt:
    03 dec, 2010 om 14:12

    Inderdaad erg slordig van het bedrijf om hetzelfde relatiegeschenk te geven. Getuigt allerminst van interesse in de klant – jouw reactie was aanzienlijk positiever geweest als ze een hoofdtelefoon cadeau hadden gedaan :)

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014