Naar
boven
Logo Karel Geenen

Bepaal exact de doelgroep van uw blog

Om te scoren met online communicatie via blogs, om aan een succesvolle online relatie met uw doelgroep te werken, moet u exact weten tot wie u zich richt. Uw online communicatie moet zich zowel ‘richten’ tot de juiste mensen, als informatie ‘verschaffen’ voor de juiste mensen.

Hoewel communicatie via blogs kan beschouwd worden als online pr (public relations), en ‘publiek’ een massa betekent, gaat het in sé over verschillende doelgroepen en niet over één groot algemeen publiek. Online doelgroepen kunnen bestaan uit:

  • klanten
  • prospecten
  • andere gebruikers
  • investeerders
  • concurrenten
  • vakorganisaties
  • journalisten
  • industrieën
  • zoekmachines
  • moderators op online forums of groepen
  • personeel
  • sponsors
  • adverteerders
  • drukkingsgroepen
  • bedrijven met links naar en van uw blog

Binnen elke subdoelgroep zullen er verdere opdelingen moeten gemaakt worden. Zeker binnen een doelgroep van klanten zult u moeten kiezen voor wie uw blog bestemd is. U kan dit doen aan de hand van volgende criteria: leeftijd, locatie, geslacht, socio-demografie, internetgebruik en klantentrouw.

De volgende stap: bepalen met welke content of informatie u met uw doelgroep gaat communiceren. Want, dit is de enige reden waarom uw doelgroep aan een online relatie met u gaat werken: zij willen een bepaalde informatie, u levert het.

Dit artikel is ook verschenen op de persoonlijke weblog van Peter Desmyttere.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Peter Desmyttere
Peter Desmyttere adviseert en begeleidt ondernemers op vlak van marketing en communicatie. Zijn dienstverlening bestaat uit het verlenen van strategisch marketingadvies, het uitvoeren van een marketing audit en het schrijven van een marketingplan.
2 reacties op "Bepaal exact de doelgroep van uw blog"
  • Marco Hendrikse zegt:
    21 nov, 2008 om 14:01

    Bij de criteria mis ik er toch wel een aantal. De belangrijkste vind ik leefstijl of mentaliteit. Zo deelt Motivaction de Nederlandse bevolking in naar 8 groepen. De moderne burgerij, opwaarts mobielen en hedonisten zijn voorbeelden van deze groepen. En daar kun je natuurlijk prima de onderwerpen en inhoud van je blog op afstemmen. Deze indeling wordt ook steeds vaker gebruikt in marketing en communicatie. Zo richt uitzendbureau Content haar hele werving van uitzendkrachten in rondom deze leefstijl en kun je op de site een Mentality-test doen.

    Reageren
  • René zegt:
    23 jan, 2009 om 11:33

    Ik krijg een beetje de indruk dat in dit artikel word gesuggereed dat doelgroepsegmentatie van essentieel belang is, terwijl in een artikel van een week later “heeft doelgroepdenken nog zin” wordt gezegd dat het steeds nuttelozer begint te worden. M.i. spreken ze elkaar wat tegen…

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014