Naar
boven
Logo Karel Geenen

E-mailmarketing: Eerste contactmoment!

Aanmelders voor een nieuwsbrief krijgen na hun inschrijving vaak een eenvoudige bedank-pagina te zien. Een gemiste kans, want de lezer is op dat moment geïnteresseerd in jouw informatie, dus maak daar gebruik van

“Bedankt voor je inschrijving, vanaf nu ontvang je wekelijks onze nieuwsbrief”. Met deze ongeïnspireerde mededeling worden inschrijvers van een direct mail of nieuwsbrief vaak verwelkomd. Dit is erg onbevredigend, want de lezer is op dat moment geïnteresseerd in jouw informatie en daarom kun je het ijzer maar beter smeden als het heet is. Met enkele simpele ingrepen maak je het eerste contactmoment daarom veel effectiever. Een drietal suggesties.

3 Tips:

1: Verwijs de inschrijver naar je oude nieuwsbrieven en laat hem lekker bladeren door het archief. Is je content interessant en niet al te gedateerd dan levert dit direct extra pageviews op.

2: Beloon de lezer direct voor zijn inschrijving en doe een leuk aanbod. Hier kun je in een bevestigingsmail of -boodschap op de site direct op inspringen: “Wij waarderen je inschrijving zeer en om dit te onderstrepen krijg je…” Zo vergroot je meteen zijn loyaliteit.

3: Maak de lezer wegwijs op je website en benadruk in de bevestigingsmail waarom jouw site ideaal is voor HEM. Breng je beste artikelen onder de aandacht, verwijs naar je forum of maak duidelijk dat hij heel eenvoudig contact met je kan opnemen voor een afspraak.

Tenslotte

Dit zijn slechts drie suggesties om de ontvangers van je nieuwsbrief direct te boeien, maar je kunt er natuurlijk nog veel meer verzinnen. Houd daarbij altijd de gebruiker in het achterhoofd (wat schiet hij ermee op?) en formuleer zoveel mogelijk in korte en krachtige call-to actions (wat wil je dat hij doet?).

Besteed je serieus aandacht aan je bevestigingsmail of -boodschap dan is je eerste contactmoment direct effectief.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rutger Steenbergen
Rutger is eindredacteur van MedischOndernemen. Met zijn bedrijf SEO Zwolle schrijft hij webteksten en geeft hij SEO-trainingen in Zwolle.
4 reacties op "E-mailmarketing: Eerste contactmoment!"
  • Bjorn van der Neut zegt:
    21 aug, 2009 om 09:27

    Ik zit meteen te denken aan bijvoorbeeld een product te tonen die in de aanbieding is. Of hem verwijzen naar de webwinkel etc.

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    21 aug, 2009 om 09:44

    Je pakt de koe bij de horens maar ik denk dat je het breeder kunt trekken. Voor mijn gevoel zijn er 2 soorten mailings.

    Mailings die jij als eigenaar bewust stuurt op een bepaalt moment naar alle abonnees maar voor mijn gevoel zijn er ook nog mailing die automatisch verstuurd kunnen worden aan de hand van de tijd die iemand ingeschreven staat. b.v. een introductie mailing die je na/binnen 24 uur zou kunnen versturen. Een soort enquette voor meer info na 2 weken, etc etc bedenk maar mooie momenten welke je kunt automatiseren.

    Ken ook sites die automatisch aan het einde van de week de nieuwe blogposts bundelt en die verstuurd als een nieuwsbrief.

    Reageren
  • Internetmarketing Isinet zegt:
    23 aug, 2009 om 10:18

    Uit de nieuwsbrieven van Karel kun je ook heel wat nuttige kennis putten. Belangrijk is om het gevoel te geven dat je de bestemmeling op een persoonlijke manier benadert. De opmerking van Parkeren Schiphol vind ik dan ook bijzonder interessant. Hou er wel rekening mee dat in dat geval de opvolgingsmails niet in het midden van de nacht verzonden worden ;)

    Reageren
  • Fashiontwins zegt:
    03 mei, 2011 om 20:31

    Soms worden nieuwsbrieven inderdaad alleen maar verzonden omdat de deadline er weer aan zit te komen.

    Het jammere aan al deze marketing berichten over nieuwsbrieven is dat er wordt uitgegaan dat je al een grote lijst hebt.
    Hoe en waar kan ik mensen werven voor mijn nieuwsbrief ? Dit naast de nieuwsbrief box op mijn website.

    Zo zijn er commerciele lijsten te koop voor email marketing??
    Weten jullie hier meer van ?

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014