Naar
boven
Logo Karel Geenen

Effectief met Mailings, Banners of Adwords

Om de kans op conversie te maximaliseren, is het noodzakelijk dat de verwachtingen van de bezoeker overeenstemmen met dat wat er op de website word aangeboden. Dit blijkt uit de Marketing Experiments Conversion Index. In dit artikel zal ik verder ingaan op de Conversion Index, en hoe deze te gebruiken. De Conversion Index ziet er als volgt uit:

C = 4M + 3V + 2(I-F) – 2A

  • C: Kans op conversie;
  • M: Mate van overeenkomst tussen verwachting van de klant en aanbod van de website;
  • V: De helderheid en kracht van de propositie of aanbod;
  • I: De stimulansen tot het wegnemen van frictie;
  • F: De hoeveelheid frictie;
  • A: Vrees tot het invullen van persoonlijke gegevens.

Uit deze formule blijkt dus dat het belangrijk is aan de verwachtingen van de consument te voldoen op een website. En deze verwachtingen kun je deels beïnvloeden door de communicatie in de bron (zoals een mailing, banner, of Adwords campagne). Aan de verwachtingen voldoen kan doormiddel van effectief en juist inzetten van verschillende landingspagina’s.

Hoewel bovenstaande misschien wel les 1 in webmarketing is, zijn er nog veel bedrijven die hun landingspagina niet aan de verwachtingen laat voldoen en te weinig verwachtingen scheppen in de bron van de campagne. Laten we eens naar wat voorbeelden kijken van hoe het wel en vooral hoe het niet moet:

Mailings
Laatst kreeg ik een mailing binnen (hier bekijken) die er op aandrong een hotel te boeken met een arrangement van de finalisten van de Uri Geller Show. Ik verwacht dus een dergelijk arrangement te kunnen boeken als ik klik. Verwachtingen zijn dus wel duidelijk geschept, alleen Mailing Ebayomdat ik op de algemene pagina van het hotel land, word er zo slecht aan mijn verwachtingen voldaan. Bovendien, als ik verder zoek, kan ik helemaal geen Uri Geller arrangement vinden. Geen conversie dus, wel kosten.

Veel beter is de mailing van eBay. Ik verwacht dat ik ergens op kan bieden voor het goede doel, vanwege de grote kop in de mailing. Als ik klik op het Golf VIP-arrangement verwacht ik hierop te kunnen bieden. En dat is ook het geval. Als ik oprecht geïnteresseerd was, had ik dus zeker overwogen te bieden.

Banners
Banner Yacht en randstadYacht en Randstad. Beide één onderneming, maar niet met dezelfde communicatiestrategie blijkbaar. Randstad maakt verwachtingen door simpelweg te zeggen dat je moet klikken voor alle vacatures. Yacht zegt iets over brandhoppers, wat bij mij weinig verwachtingen op doet komen. Aangezien ik bij Randstad ook nog eens alle vacatures krijg (na een selectie te hebben gemaakt in drie klikken), wat precies aansloot bij mijn verwachtingen. Bij Yacht krijg ik iets vaags als een definitie van een brandhopper. Hier ben ik dus al weer heel snel vertrokken.

Adwords
YouStyle heeft een Adwords campagne lopen op de zoekwoorden “online heren kleding kopen”.  Aangezien “kleding heren” en “shoppen” verwacht ik te kunnen shoppen voor herenkleding op deze website. “Exclusieve producten” vertelt mij dat het niet goedkoop zal zijn, maar wel goed. Verwachtingen genoeg dus.

Adwords voorbeeld

Ik land echter op een pagina waar ik wat sokken en andere onrelevante kleding zie. En dat terwijl er wel gewoon een pagina vol algemene herenkleding is. Zo zouden ze ook een vrouwenkleding landingspagina moeten maken, en een voor iemand die geen geslacht in zijn zoekwoorden heeft staan. Dan is alles super relevant, en worden de juiste verwachtingen geschept.

De betere advertentie komt van JeansOnline.nl op dezelfde zoekwoorden.

Voorbeeld Adwords

In de advertentie wordt er geadverteerd voor bepaalde merken, wat bij mij al verwachtingen schept. Daarnaast gaat het om jeans (zoals in de URL te zien), dus ik verwacht (voornamelijk) jeans. Vervolgens land ik op een pagina waarop ik moet kiezen naar het heren of dames assortiment te willen. Als ik kies voor het heren assortiment kan ik alle kleding bekijken (en eventueel kopen).

Conclusie
Zoals gezegd, het afstemmen van campagne en landingspagina is niet schokkend en evenmin nieuw. Toch doen veel bedrijven dit te gebrekkig, helemaal niet, of niet goed. Dus om de kans op conversie vanuit een banner, mailing of Adwords campagne te verhogen, is het belangrijk dat de volgende eisen in acht worden genomen:

  • Schep verwachtingen in de bron. De ontvanger moet snel en zonder na te kunnen denken verwachtingen hebben. Niet alleen qua commercieel aanbod, maar ook qua design (waar ik het in dit artikel niet eens over gehad heb), om zo lekker door te kunnen stromen en te vinden waarvoor met in eerste instantie geklikt heeft.
  • Daarnaast moet je, om aan de verwachtingen te kunnen voldoen, veel verschillende landingspagina’s maken, die naadloos aansluiten bij het aanbod én de lay-out/inhoud van de bron!

Tot zover mijn tweede artikel op dit blog. Ik ben weer benieuwd naar je mening, vragen en/of commentaar!

(bron: Marketingexperiments.com)


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mark van Loon
11 reacties op "Effectief met Mailings, Banners of Adwords"
  • Karel Geenen zegt:
    21 mrt, 2008 om 20:50

    Wederom een mooi artikel Mark! Wel vind ik de formule wat vage variabelen bevatten. De rest is uitstekend uitgelegd!

    Reageren
  • Indert zegt:
    22 mrt, 2008 om 15:58

    Ik ben niet zo marketingtechnisch, maar ik wil uiteraard heel graag weten wat de kans op conversie is, maar met die formule kom ik er niet uit. Want zoals Karel zegt – sommige variabelen zijn wat vaag. In mijn zin, ik weet niet hoe ik erachter kan komen wat de frictie is en dat soort zaken. Is zoiets wel te berekenen?

    Reageren
  • Meer bezoekers zegt:
    22 mrt, 2008 om 19:58

    Goed, ik stem in met Karel en Indert dat sommige variabelen onduidelijk vaag zijn. Echter, met de genoemde voorbeelden kun je al een heel eind uit de voeten. Het gaat er niet om dat alles exact volgens de regeltjes is, maar dat het werkt.

    Reageren
  • peter zegt:
    23 mrt, 2008 om 09:50

    Kan er een fout in je website zitten: Het artikel ‘Weg met Welkom op je website” (oid) is niet te vinden. Links komen altijd weer terug naar het artikel waarop ik nu reageer, veel van je andere links komen trouwens ook daar terecht. Sterk minpuntje

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    23 mrt, 2008 om 10:08

    @Peter
    Hier lijkt alles nu weer te werken. Zijn de laatste tijd wel wat problemen met de host. Ben ze aan het oplossen.

    Reageren
  • Mark zegt:
    25 mrt, 2008 om 08:49

    @indert en “meer bezoekers” ik ben het eens met het verhaal dat variabelen soms wat vaag zijn en misschien zelfs niet geheel objectief te meten. Echter, het is zo dat je over de variabelen nadenk en deze probeer te verbeteren om de kans op conversie te verhogen en niet alles op wetenschappelijke manier hoef te meten. Als de variabelen of het verhaal niet duidelijk is, zal ik eens op MarketingExperiments.com kijken voor meer info. Als jullie gerichte vragen hebben, kunnen jullie die natuurlijk gewoon stellen.

    Reageren
  • Tom zegt:
    25 mrt, 2008 om 10:07

    Leuk artikel. Ik hoor vaak van eigen klanten dat ze ergens op gevonden willen worden of dat zij ergens voor willen adverteren. Wanneer ik dan echter vraag waarop de bezoeker moet uitkomen krijg ik vaak het antwoord: “ja dat moet toch onze Homepage zijn…”

    Het verwachtingen scheppen lukt meestal wel aardig, maar dat ze vervolgens ook echt uitkomen is meestal nog een ander verhaal. ik zie af en toe dat door het instellen van een goede landingspagina conversieaantallen verdubbelen.

    Reageren
  • Lex van Dommelen zegt:
    26 mrt, 2008 om 10:48

    Heel mooi artikel. En ook duidelijk wat de mensen verwachten van een advertentie/banner/campagne.

    Ik snap alleen de formule niet.. Kan dit misschien duilijker verklaard worden? Of moet ik gewoon googlen :P.

    Reageren
  • Roelof zegt:
    26 mrt, 2008 om 11:30

    Goed artikel, de enkele keer dat ik op een adwords advertentie klik merk ik vaak dat de landingspagina niet goed geoptimaliseerd is naar hetgene waar ik naar zocht.

    Ik denk dat bedrijven hier veel meer effort in moeten steken en hiermee hun revenue van deze advertenties kunnen vergroten.

    Reageren
  • Mark zegt:
    26 mrt, 2008 om 11:45

    @lex: googlen doet wonderen inderdaad. Op MarketingExperiments.com staat ook de gehele formule. Maar om nog een poging te doen:
    C= de kans op conversie (duidelijk zat neem ik aan)
    M= de mate van overeenkomst tussen de verwachting van de bezoeker en datgene wat er werkelijk op de website word aangeboden.
    V= het aanbod dat op de website word gedaan (opbrengsten minus kosten voor de klant). Opbrengsten is bijvoorbeeld genot, geluk of gezondheid, kosten kan geld zijn, maar ook tijd, of inbreuk op privacy
    I= de dingen die gedaan zijn om frictie te verminderen: bijvoorbeeld een professioneel en betrouwbaar design, onafhankelijke keurmerken, foto van de aanbieder op de website, heldere voorwaarden etc.
    F= de hoeveelheid frictie. Moet ik bijvoorbeeld mijn creditcard nummer geven, of persoonlijke gegevens als telefoonnummer?
    A= de vrees tot het invullen van persoonlijke gegevens (wat mij betreft is dat een wezenlijk onderdeel van frictie, maar wat MarketingExperiments betreft niet). En dan nog een aanvulling (hoe vaker ik het zelf lees, hoe beter ik het zelf begrijp): A is ook de mate van vrees tot het maken van een conversie, zoals: is de prijs hier wel het laagsts, heb ik dit product echt nodig en kan ik de boel nog ruilen als ik niet tevreden ben.

    Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is!!

    Reageren
  • Lex van Dommelen zegt:
    26 mrt, 2008 om 13:31

    @Mark,

    Ja nu is het zeker duidelijk! Hartelijk bedankt :D

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014