Naar
boven
Logo Karel Geenen

Google Adwords gaat Pay Per Action testen

Is er een specifieke actie die je bezoekers moeten afronden op je website? Weet je hoeveel die actie je waard is? Wanneer je deze vragen kunt beantwoorden zul je wel geïnteresseerd zijn in het nieuwe prijsmodel van Google Adwords.

Met deze tekst opent de Google Adwords Blog. Google is namelijk een nieuw systeem aan het testen waarbij je alleen hoeft te betaling als er daadwerkelijk een formulier wordt ingevuld (lead) of als er een product wordt verkocht.

Dit zou natuurlijk een hele stap vooruit zijn voor adverteerders op het Google netwerk, alleen betalen als er daadwerkelijk de gewenste actie wordt ondernomen op je website! Google wordt dan meer een soort afilliate.

Google Adsense publishers kunnen kiezen of dat zij advertenties tonen van het huidige model (PPC) of advertenties van het nieuwe model (PPA). Op dit moment is dit systeem nog in bèta fase en alleen beschikbaar in de VS.

Hier volgen wat details van het systeem:

Pay per action advertenties worden alleen vertoont in het Google content netwerk. Publishers kunnen specifieke PPA advertenties kiezen die relevant zijn aan zijn of haar website en in een nieuw advertentieblok plaatsen.

Er kan gekozen worden uit verschillende advertentieformaten (tekstlinks, afbeeldingen). Ze komen echter ook met een nieuw advertentieformaat! Een zeer interessante als je het mij vraagt. Dit nieuwe advertentieformaat betreft een hyperlink die je aan een bepaald woord of zinsdeel mag geven. Zo kun je de advertentie perfect in een tekst verwerken. Wanneer je dan over de link gaat met je muis zie je een tekst als “ads by Google”.

Je kunt een vast bedrag bepalen wat je graag zou willen betalen voor een afgeronde actie/verkoop. Je betaalt alleen als de actie of verkoop ook echt daadwerkelijk is afgerond en dus niet per klik of vertoning.

Met het bestaande Google conversie meetsysteem kun je meten of dat een actie of verkoop ook daadwerkelijk wordt afgerond.

Al met al zijn dit zeer interessante ontwikkelingen binnen de zoekmachine marketing, zeker nu één van de grootste spelers met een dergelijk systeem op de markt gaat komen. Toch zou ik graag de mening willen weten van zowel adverteerders als publishers. Als je je geroepen voelt kun je hieronder reageren…

Zelf een Google AdWords specialist worden?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
3 reacties op "Google Adwords gaat Pay Per Action testen"
  • Roel Willems zegt:
    22 mrt, 2007 om 13:00

    Zeker een interessante ontwikkeling. Een nieuw formaat vind ik als beheerder van een website en werkzaam in de online marketing zeker een aanvulling (adwords gaat web2.0 ;-)).
    Het zal even afwachten worden hoe het nieuwe systeem aanslaat en zeker hoe het in te zetten is. Maar ik ben wel erg benieuwd want je kan je klanten wel een beter overzicht van de kosten en ROI geven. Waardoor online marketing natuurlijk alleen maar interessanter wordt.

    Reageren
  • SaSh zegt:
    01 aug, 2007 om 13:26

    Heeft iemand al een idee, hoever ze zijn met het testen? En op welke termijn kunnen we deze dienst verwachten voor de adverteerder?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    01 aug, 2007 om 14:09

    Ik geloof dat sommigen dit al kunnen, je moet een minimaal aantal conversies halen per maand. Ik verwacht dat het overigens niet meer zo lang zal duren voordat iedereen dit kan gebruiken…

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014