Naar
boven
Logo Karel Geenen

Ik houd personeel van facebook weg!

Deze uitspraak komt niet van mij, maar van een zaakvoerder van een groot softwarebedrijf  uit Oudenaarde. Ik was eind december te gast in zijn bedrijf voor een lezing ‘Zo maakt u klanten via digitale media’.

Na de lezing, op de afsluitende receptie, kwam de man zijn gal spuwen over al het slechte dat internet te bieden heeft. Hij wees mij de burelen aan van de werknemers die volgens hem meer op sites op YouTube en facebook zaten, dan dat ze werkten. Binnen het bedrijf was een serieuze discussie aan de gang om social media sites te blokkeren.

Deze klok hoor ik de laatste tijd wel meer luiden. Het programma ‘Koppen’ op TV-zender één besteedde onlangs zelfs een reportage aan het ‘fenomeen’ facebook. Ze gingen bij het reclamebureau Duval Guillaume filmen en interviewden werknemers en zaakvoerder André Duval. Deze innovatieve reclamemaker had de hype natuurlijk al in de armen gesloten.

Mag ik even het woord ‘hype’ in de mond nemen? Ik heb de indruk dat Vlaanderen in 2008 sociale media echt ontdekte, waar in andere landen het nieuwe er al lang af is. Werkgevers zijn met andere woorden nog onwennig bij de snelheid waarmee we allemaal, en het personeel in het bijzonder, online netwerken gingen gebruiken. En, wees gerust, zullen blijven gebruiken.

Maar … dit debat gaat niet over technologie, maar over mensen. En mensen hebben altijd domme dingen gedaan. Bovendien gaat het over meer dan de vraag of dit tijdverlies en verlaagd rendement met zich meebrengt. De belangrijkste zorg voor u als ondernemer is volgens mij dat er geen cruciale bedrijfsinformatie verkeerdelijk verspreid wordt.

Daarover gaan werkgever en werknemer in de toekomst duidelijke, wellicht schriftelijke, afspraken moeten maken. IBM ontwikkelde hiervoor zelfs haar ‘Social Computing Guidelines’. Naast het feit dat ze het belang erkend van blogs, wikis, sociale netwerken, virtuele werelden en sociale media, geeft het bedrijf aan werknemers duidelijke richtlijnen wanneer ze online praten over IBM of over IBM-gerelateerde zaken.

Bijvoorbeeld:

  • Vermeld uw naam, en indien nodig uw functie binnen IBM;
  • Maak duidelijk dat u spreekt in eigen naam, en niet in naam van IBM;
  • Probeer toegevoegde waarde te geven, maak uw informatie opbouwend en ‘waardevol’ voor lezers. Het merk IBM wordt het best vertegenwoordigd door haar eigen mensen en wat zijn publiceren straalt af op het merk;

U vindt het volledige rapport op http://www.ibm.com/blogs/zz/en/guidelines.html.

Het opleggen van restricties aan uw personeel bij het gebruik van technologie is niet productief, net zoals hun gedrag proberen te sturen u iets bijbrengt. Maak eerder duidelijke en volwassen afspraken.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Peter Desmyttere
Peter Desmyttere adviseert en begeleidt ondernemers op vlak van marketing en communicatie. Zijn dienstverlening bestaat uit het verlenen van strategisch marketingadvies, het uitvoeren van een marketing audit en het schrijven van een marketingplan.
13 reacties op "Ik houd personeel van facebook weg!"
  • Jens Swelson zegt:
    21 jan, 2009 om 17:55

    Ik las pas nog ergens dat het juist goed was als werknemers af en toe even wat anders gingen doen op internet, even zulke sites bezoeken. Het scheen dat ze hierna weer productiever waren dan als ze dit niet gedaan hadden.

    Reageren
  • Dave 2 zegt:
    21 jan, 2009 om 20:11

    Met personeel vallen er meestal geen afspraken te maken :o

    Dave

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    22 jan, 2009 om 10:31

    Deze afspraken staan bij ons gewoon in de personeelsgids. Mits binnen de perken……….

    Reageren
  • Barry Meijer zegt:
    22 jan, 2009 om 11:12

    Duidelijke regels werkt altijd beter dan verbieden.
    Wanneer je het gaat verbieden kan dat bijna alleen maar averechts werken.

    Gelukkig komt social networking mijn functie alleen maar ten goede.

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    22 jan, 2009 om 10:52

    Beter is om als personeel, individu, (voorlopig) gewoon niet te vinden te zijn !

    (denk aan het ontbreken van wetgeving, macht van de overheden, zorgverzekeraars, overnieuwsgierige werkgevers, zomaar kwaadwillende etc.)

    Wanneer wordt Internet volwassen ?

    (T)on van Houten

    Reageren
  • Tom Broekhoven zegt:
    22 jan, 2009 om 12:00

    Social networking wordt bij ons juist toegejuicht en aangemoedigd, mits er geen hele dagen gehyved wordt ;)

    Reageren
  • edwin zegt:
    22 jan, 2009 om 12:45

    niks nieuws onder de zon, na het koppelen van bedrijfspc’s met internet vonden bedrijfsleiders al snel dat hun personeel teveel privaat online zat

    Reageren
  • Dries zegt:
    24 jan, 2009 om 11:24

    Ik denk dat overal wel eens gesurft wordt naar bepaalde websites die niet in het bedrijfsjargon passen. Zolang het niet uit de hand loopt denk ik dan? Nouja.. wat facebook betreft loopt het een ongeloofelijke vaart maar persoonlijk heb ik daar geen interesse in. Ik vind facebook nogal te persoonlijk en zoals hier aangehaald, zo kunnen mensen ook je tracen enzovoort.. trouwens, facebook is een plaag: je verliest er je tijd mee en zijn nu ook al het slachtoffer van spam.. 2 dingen om facebook al opzij te laten liggen tenzij je een SEO verhaal wil starten maar dan nog.

    Reageren
  • Erwin Sigterman zegt:
    25 jan, 2009 om 21:04

    Social Networking = Kennismanagement!!!

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    26 jan, 2009 om 08:53

    @erwin

    Niet persoonlijk bedoeld.
    Internet en Intranet zijn ‘slechts’ middelen.

    ‘ouderwets’ en ‘face to face’ netwerken = Kennismanagement!!!

    Ton van Houten

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    26 jan, 2009 om 08:59

    Excuus,

    Vergeten.

    Internet is een goed middel.

    Reageren
  • Marc Broos zegt:
    27 jan, 2009 om 09:32

    Facebook is fantastisch, ik heb op een efficiënte, snelle en goedkope manier de meeste van mijn vrienden voor mijn trouwfeest kunnen uitnodigen. En het klopt, hier in België lopen ze lichtjaren achter qua seo en social marketing;

    Reageren
  • Mirza Cuk zegt:
    10 feb, 2009 om 12:19

    Iets verbieden lijkt mij niet handig. Werknemers zullen altijd op zoek gaan naar andere manieren.

    Ik zou voorstellen de communicatie binnen het bedrijf te verbeteren door middel van social software.

    Reageren

Reageren