Naar
boven
Logo Karel Geenen

Vergeet Google AdSense, verdien meer met de AdWords Remarketing code!

Een vrij dubieuze titel, ik geef het toe! Maar dit artikel gaat dan ook over een stukje guerrilla marketing waar de grenzen nog bepaald moeten worden.

Misschien ben je al bekend met Google AdWords Remarketing. In het kort komt het hier op neer: bezoekers die je website hebben bezocht maar niet de gewenste actie hebben ondernomen kun je in een “lijst” plaatsen. Deze lijst kun je dan middels Google AdWords advertenties (op het inhoudsnetwerk) targeten. Nog niet duidelijk wat het is? Bekijk dan eerst deze video: Wat is Remarketing?

Remarketing code

Het implementeren van Remarketing is erg eenvoudig, het enige wat je hoeft te doen is een code op de gewenste pagina’s plakken. That’s it.

Remarketing werkt zeer goed

Voor een groot deel van onze klanten bij Yargon maken we gebruik van Remarketing, en dit werkt vaak erg goed. De dienst op zich is dus interessant.

Maar deze dienst is bedoeld voor het retargeten van bezoekers op je eigen website. Of misschien toch niet helemaal…

Remarketing op externe websites?

En hier komt de guerrilla tactiek: waarom zou je deze code alleen op je eigen website plakken? Ik ben al een aantal voorbeelden tegengekomen van bedrijven die deze code op een andere website plaatsen, een website waarvan zij géén eigenaar zijn.

Een voorbeeld:

We hebben een webwinkel die laptops verkoopt, website A. Verder hebben we bijvoorbeeld Vergelijk-alle-laptops.nl, een vergelijkingswebsite waar dus laptops vergeleken kunnen worden, website B.

Deze websites hebben niets met elkaar te maken, en opereren geheel onafhankelijk. Het spreekt voor zich dat de bezoekers van website B erg interessant zijn voor website A (de webwinkel).

Website A vraagt aan website B of ze hun eigen AdWords Remarketingcode op de hun website mogen plaatsen. Op die manier krijgt website A dus een lijst met potentiële kopers, maar wordt deze Remarketinglijst gevuld door bezoekers van website B.

Nieuwe manier van advertenties verkopen?

Op zich is dit een erg slimme manier. De webwinkel in het bovenstaande voorbeeld “krijgt” een lijst met mensen die precies binnen hun doelgroep vallen, en de vergelijkingswebsite kan een vast bedrag vragen per nieuwe lead, per maand, enz. En aangezien dit een lijst is met zeer interessante leads, kan dit aardig wat opleveren.

Illegaal? Ethisch verantwoord?

Zoals ik al aangaf, persoonlijk vind ik het erg slim. Een typisch staaltje guerrilla marketing. De vraag is enerzijds of het eigenlijk wel mag, en anderzijds of we deze richting wel uit willen gaan. Ik kan me voorstellen dat het als consument niet zo’n fijn gevoel geeft dat je straks op allerlei verschillende “lijsten” staat.

Of het is toegestaan door Google weet ik niet, ik heb er in ieder geval niets over kunnen vinden. Maar als het officieel is toegestaan, dan opent zich een hele nieuwe markt voor publishers. In plaats van advertenties te verkopen, verkoop je gewoon een plaatsje in je broncode (waar de Remarketingcode wordt geplaatst)!

Ik ben erg benieuwd wat jullie van deze tactiek vinden!

Zelf een Google AdWords specialist worden?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
12 reacties op "Vergeet Google AdSense, verdien meer met de AdWords Remarketing code!"
  • Martijn Couprie zegt:
    21 jan, 2011 om 11:47

    Ik gebruik deze techniek al een tijdje, mits goed getarget levert het conversies op en is het goede en goedkope branding. Ik denk dat Google dit nog even stilzwijgend toestaat, ook om te kijken wie het gebruikt en waarvoor. Als het werkt zou het maar zo kunnen dat Google het alsnog als ‘nieuwe’ optie uitrolt (audience retargetting?).

    Illegaal is het zeker niet, tenzij de cookie wetgeving ineens toch doorgevoerd wordt. Wat wel kan is dat het tegen Google’s richtlijnen indruist.

    Ethisch gezien zie ik er ook geen probleem mee. Het leidt over het algemeen tot relevantere advertenties (uitzonderingen daargelaten). Advertenties financieren nu eenmaal een groot deel van het gratis internet en als dit advertenties relevanter maakt is dat wat mij betreft een win/win situatie.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      21 jan, 2011 om 11:48

      Bedankt voor je opinie Martijn! Kan me er zeker in vinden!

  • [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Karel Geenen, Uitgeven & Media en Valmira Shala, Yodoo.nl SEO Forum. Yodoo.nl SEO Forum heeft gezegd: Yodoo found: Vergeet Google AdSense, verdien meer met de AdWords Remarketing code!: Een vrij dubie… http://bit.ly/dPcl6x seo marketing [...]

    Reageren
  • Ruud zegt:
    21 jan, 2011 om 12:30

    Wanneer ik je tekst en je verwijzing naar de youtube met de remarketing van google goed begrijp, doet Google het al, had ik dat ook al in de praktijk geconstateerd en doet o.a. Criteo het ook, wereldwijd. Zolang Google groter blijft in die hobby, zullen zij er nog geen bezwaar tegen hebben.

    Maar nu allemaal tezamen genomen, schrijvend als affiliate èn als internet-gebruiker : voortdurend de hele dag herinnerd worden aan alles wat je een keer bekeken hebt, dus niet alleen waar koop-interesse voor heeft bestaan, leidt tot een sterke verhoging van de irritatie-graad.
    Is het zeker géén versterking van de branding en zal op termijn kunnen leiden tot “afstomping” van de interesse, het wordt “TE veel” en te sterk lijken op “Big Brother is watching you”.

    Mbt tot de affiliate marketing zal het tot afkalving aanleiding geven.

    In het algemeen gaat de vergelijking op met de oorzaak van de financiele crises in de afgelopen tijd : de hebberigheid van enkelen zal ten koste gaan van het totaal. Natuurlijk leidt het in eerste instantie tot winstvergroting, dat is de valkuil.

    Ben me ervan bewust dat deze woorden velen tegen de haren in zal strijken. Maar in de internet-”handel” zullen we óók de belangen van de kandidaat klant “zelfregulerend” moeten behartigen. Waarschijnlijk hebben we net de EU-dreiging afgewend, gaan we zelf de zaak nog eens versterken ? Nee toch , hoop ik. ;-)

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      21 jan, 2011 om 12:31

      Bedankt voor je uitgebreide en inhoudelijke reactie Ruud!

    • Martijn Couprie zegt:
      21 jan, 2011 om 14:00

      ‘Is het zeker géén versterking van de branding’
      Sorry, maar dat is onzin. Er wordt niet voor niets zoveel irritante reclame gemaakt. Vliegtickets.nl, Carglass, Mediamarkt etc etc. Mensen hebben een lage betrokkenheid bij veel producten en diensten (maakt het wat uit of carglass of quickfit je voorruit repareert?) en er hangt vaak weinig van de beslissing af (je voorruit moet nou eenmaal gemaakt worden). Reclames zijn daarom irritant (ze blijven hangen) en to-the-point (carglass repareert, carglass vervangt). Grote merkbekendheid, duidelijke merkwaarden. Irritante, maar effectieve branding. Of dat ook bij jouw bedrijf, product of dienst past hangt af van hetgene dat je aanbiedt en het merk dat je probeer op te zetten.

      Ik vraag me af of een significant van de internetters remarketing / retargeting als ‘irritant’ of ‘creepy’ ervaart, zo ja of dat wennen is of permanent en of dat ligt aan de gebruikers of aan de advertenties.

      Overigens, Google doet niks, Google biedt het als mogelijkheid aan. Criteo’s personalisatie van retargeting gaat een stuk verder, met banners die echt ‘op maat’ gemaakt worden.

  • Aschwin Wesselius zegt:
    21 jan, 2011 om 12:31

    Wat zou voor Google een reden kunnen zijn om hier tegen in te gaan? Google leeft o.a. van de advertenties en dit is een nieuwe methode om er meer mee te bereiken. Wat kan Google het schelen waar die advertentie terrecht komt? Ik vind het heel slim en zal het zeker gaan onthouden.

    Reageren
  • Ruud zegt:
    21 jan, 2011 om 14:39

    @Martijn Couprie: Dat irritante reklame beklijft, kunnen we het over eens zijn.

    Er is verschil : de kreet “ik ben toch niet gek of carglass repareert” in een uiting die je òf weg kunt leggen òf uit kunt zetten of eenmalig kunt negeren,

    danwel bij elke internetpagina met één of meerdere advertentieblocs alwéér herinnerd wordt aan dat apparaat van de een, het kledingstuk van de ander etc bij bijna elke pagina op internet opnieuw. Zelfs nadat je al elders hebt gekocht en het dus zinloos is geworden.

    Het is diè paranoia waar ik op doel. Dan zal het merk Z…, of het merk W… etc daar op den duur wel degelijk onder lijden, zodra men in de gaten krijgt dat ze dáár de informatie tijdens het website-bezoek “negatief” gaan gebruiken door je te achtervolgen.

    De een zal reageren met die bedrijven te ontwijken, de ander zal de proxy-methode meer gaan toepassen en een kleine hoeveelheid zal alsnog kopen en voor de toekomst beter uitkijken, al met al een negatieve web-ervaring.

    Reageren
    • Martijn Couprie zegt:
      21 jan, 2011 om 15:02

      Ook online advertenties kun je gewoon negeren, geen verschil dus met offline reclames. De irritatie over (online) advertenties bestaat al, deels omdat ze niet relevant zijn, deels omdat ze in de weg zitten bij wat de internetter wil bereiken (tekst lezen, video zien etc). Retargetting maakt advertenties voor bepaalde groepen relevanter. Geen wondermiddel, maar in sommige gevallen wel effectief.

  • Ruud zegt:
    21 jan, 2011 om 15:25

    niet wanneer je dat ene specifieke produkt waar je ooit naar gekeken hebt, telkens opnieuw ziet staan, telkens weer.
    Dan ontstaat in je denken eerst de verwondering, de herkenning, en dan valt het kwartje.
    Vervolgens draait de weegschaal om en wijzigt het beeld naar een negatief oordeel, met effekt naar anderen, naar de gehele markt via internet.

    Reageren
  • Robbie Noordhuis zegt:
    22 jan, 2011 om 16:03

    Een bekend online postorderbedrijf waar ik de naam nu maar even niet van zal noemen doet inderdaad aan deze vorm van marketing. Ik heb daar in het verleden eens een aantal producten bekeken en die kom ik nu overal weer tegen in banners van dit bedrijf op verschillende sites (o.a. via Google Adwords/Adsense).

    Een slimme marketingtruc inderdaad, maar erg blij ben ik er niet mee. Mijn IP staat in hun database, gekoppeld aan producten waar ik mogelijk in geinteresseert ben zonder dat ik hierom heb gevraagd. Als ik nou een account bij een dergelijke webshop zou hebben en er staat in de algemene voorwaarden dat ik bij aanmelding toestemming geef om deze gegevens bij te houden, a la. Maar dat ik puur door het bezoeken en bekijken van producten gelogd wordt in hun database; ik denk dat dit echt op het randje zit.

    Ik denk dat over dit onderwerp nog wel vele discussies zullen volgen. Persoonlijk zeg ik “not done”.

    Reageren
  • Bastin van oers zegt:
    23 jan, 2011 om 22:53

    Mooi artikel en erg bruikbaar. Ik ben van mening dat we op deze manier ook precies kunnen aanbieden wat de consument zoekt. Anders zat hij niet op de vergelijkingssite. Geen spam dus, maar zinnige content en dus handig voor iedereen.

    Bastin van Oers
    SEO Online Marketing

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014