Naar
boven
Logo Karel Geenen

Zoekmachine optimalisatie, zelf doen of uitbesteden?

Helaas heeft niet iedere webmaster de tijd om zelf de zoekmachine optimalisatie te verzorgen. Meestal heeft de webmaster andere taken en is de webmaster liever bezig met de inhoud van de website. Er blijft dan weinig tijd over om ook nog alle zoekmachine optimalisatie technieken onder de knie te krijgen.

Gelukkig kunnen deze webmasters wel bedrijven inhuren die de zoekmachine optimalisatie voor hun rekening kunnen nemen. In dit artikel gaan we eens bekijken waar een zoekmachine optimalisatie bedrijf aan moet voldoen en of je een dergelijk bedrijf in de hand moet nemen of dat je het beter zelf kunt doen.

Zoekmachine optimalisatie is sterk resultaat afhankelijk. Of de doelen worden bereikt, of de doelen worden niet bereikt. Een doel is bijvoorbeeld bereikt als de website met een bepaald zoekwoord bovenaan staat binnen een bepaalde tijd.

 
Zoekmachines

Met het fenomeen zoekmachines is tegenwoordig meer dan een biljoen euro gemoeid. De zoekresultaten worden dus zeer serieus genomen door deze zoekmachines. Des te beter de zoekresultaten des te meer mensen gebruik zullen maken van deze zoekmachine en des te groter het marktaandeel van deze zoekmachine zal worden. En zoekmachine optimalisatie draagt niet altijd bij aan relevante zoekresultaten. Het logische gevolg is dat niet alle zoekmachine optimalisatie technieken gewaardeerd worden, de kans bestaat zelfs dat je website een penalty krijgt van de zoekmachines en dat zal de ranking negatief beïnvloeden.

Uiteraard vindt bijvoorbeeld Google het niet erg dat sites goed ranken, zolang het maar met verantwoorde zoekmachine optimalisatie bereikt wordt en niet via bijvoorbeeld doorway-pages of linkfarms.

Een ander feit is dat de algoritmen van de zoekmachines regelmatig veranderen en dat niemand precies weet wat er nu voor zorgt dat een bepaalde website op nummer 1 staat. Het kan daarom verstandig zijn om een zoekmachine optimalisatie bedrijf in de hand te nemen, zij zijn er fulltime mee bezig en zijn op de hoogte van de nieuwste technieken en aanpassingen.

 
Doe het zelf of uitbesteden?

Afhankelijk van je doelen kun je beslissen of dat je het zelf gaat doen of dat je de zoekmachine optimalisatie gaat uitbesteden. Als je ervoor kiest om het zelf te doen heb je enige HTML en PHP kennis nodig en kennis van servers. Verder is het ook handig als je goed bent in teksten schrijven.

Maar het belangrijkste is tijd, veel tijd! Zoekmachine optimalisatie vergt erg veel geduld en tijd. Je moet links ruilen/zoeken, teksten (her)schrijven, je site (her)designen en alles goed bijhouden.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een software te gebruiken om alles wat te vereenvoudigen. Een goed voorbeeld hiervan is Seoelite (aff.) van Brad Callen.

Doe het zelf is echter niet voor iedereen weggelegd. Kleine websites kunnen wel gerund worden door één persoon, bij grotere websites wordt het al een stuk moeilijker.

 
Zoekmachine optimalisatie uitbesteden

Allereerst is het belangrijk om te weten dat professionele zoekmachine optimalisatie niet goedkoop is! Zoals gezegd kost zoekmachine optimalisatie zeer veel tijd en deze uren moeten natuurlijk wel betaald worden. Uiteraard levert een goed zoekmachine marketing bedrijf uiteindelijk wel meer op, maar hier kan wel een hele tijd overheen gaan.
Waar moet je op letten?

Het is belangrijk dat het bedrijf zich al bewezen heeft. En het liefst met meerdere websites met verschillende zoekwoorden. Het is bijvoorbeeld heel anders om goed te ranken op “Nokia 6130” dan op “Afvallen”. Verder is het belangrijk dat het zoekmachine optimalisatie bedrijf geen illegale technieken gebruikt waardoor je site misschien zelfs wel gebanned wordt door de zoekmachines!

Verder moet het bedrijf sterke teksten kunnen schrijven dus het is handig om eens wat voorbeeldteksten te vragen die zij ooit hebben geschreven. Op deze manier kun je zien of dat de schrijfstijl aansluit bij jouw wensen. De meeste bedrijven vragen een vast bedrag per maand zonder enige garantie. Als je dus het verkeerde bedrijf uitzoekt loop je het risico je geld te verliezen. Zoekmachine optimalisatie bedrijven zijn vaak erg kieskeurig in de opdrachten die ze aannemen, dit omdat er vaak meer dan genoeg werk is.

 
Zoekmachine optimalisatie kosten

Verwacht geen lage prijzen, tenzij je een bedrijf neemt wat nog nooit iets heeft gepresteerd of een bedrijf wat nog geen enkele referentie heeft. Het is echter ook mogelijk dat de prijs bewust laag is om de concurrentie voor te blijven maar aangezien iedereen die goed is voldoende werk heeft is dit zeer onwaarschijnlijk.

Het meest ideale uitgangspunt is een “betalen voor prestatie” model. Toch kan ik je alvast waarschuwen dat er weinig bedrijven zijn die een dergelijk model hanteren. Het belangrijkste is dat je naar referenties vraagt, wat heeft het bedrijf al gepresteerd?

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
10 reacties op "Zoekmachine optimalisatie, zelf doen of uitbesteden?"
  • Eduard Blacquière zegt:
    21 mei, 2007 om 09:25

    …SEO is not that difficult to do, neither is bookkeeping, but I still pay someone else to do it. Don’t forget the basic economic principle of specialization. Sure we can all do anything if we want to, but where is our time best spent? …

    Reageren
  • Mark zegt:
    21 mei, 2007 om 09:58

    Hoi Karel,

    Bedankt wederom voor je bericht. Bovenstaand is een goed artikel. Jammer is dat er duizenden bedrijven zijn die seo en zoekmachine marketing aanbieden. Kaf van het koren scheiden is al lastig daardoor. Zeker als je niet weet waarop je moet letten. Je moet een behoorlijke studie doen om te kunnen achterhalen wie nou wel en niet goed is. Een prestatie-model is een prima tool voor de klant, maar minder voor de aanbieder. De tijd en energie is geleverd (waarvoor betaald dient te worden) en alleen Google kan uiteindelijk bepalen of klant in top-10 komt of niet. Sterker nog, top-5 is een must tegenwoordig.

    De kracht ligt dus in het advies naar de klant. Wat zijn de parameters voor welslagen, wat is het vooronderzoek geweest voor klant. wat is de waarde van dat vooronderzoek. Ik denk dat dit ook een zeer belangrijk onderdeel is om te zien of je een goede partij in de arm hebt genomen of niet. Daarnaast mag aanbieder een bewijs leveren door bestaande klanten te publiceren op een webpagina en de zoektermen plus ranking te laten zien. Aan de aanbieder om te bepalen hoe up-to-date deze rankings zijn.

    Vooronderzoek plus referenties/ testimonials zijn volgens mij een must. Tevens zou er een vergelijkingssite moeten komen die aangeeft welke partijen haar beloftes nakomen en welke prijs daarvoor gevraagd wordt. Tevens een moeilijkheidsgraag inbouwen voor welke zoektermen men een toppositie heeft laten behalen.

    In de titel van je mail staat : Google is met een grote schoonmaak bezig. Nou dat kun je wel stellen. Ik weet dat ik geduldig moet zijn en niets moet veranderen, maar bij mij zijn nu de resultaten dramatisch geworden. Kijk maar eens op http://www.acquiva.nl/internetsite-optimalisatie.php en zie de datum van mijn laatste update en vergelijk deze met de huidige google-rankings. (je hoeft enkel op de zoekterm te klikken). Sommige toppossities zijn geheel verdwenen.

    Hopelijk komt het snel op zijn pootjes terecht.

    Had jij nog een artikel in je gedachten over google is met een grote schoonmaak bezig. Want daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Wanneer begint de shuffle? Wanneer stopt de shuffle en wordt de index gevoed. etc. etc.

    groet en keep on the good work
    Mark
    http://www.acquiva.nl

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    21 mei, 2007 om 10:31

    @Mark

    Bedankt voor je uitgebreide reactie! Met de grote schoonmaak doel ik op dit artikel: http://www.karelgeenen.nl/20/google-adsense-gaat-mfa-en-arbitrage-accounts-afsluiten/

    Overigens hoor ik op het internet marketing forum ook verhalen van sterk wisselende zoekresultaten..

    Reageren
  • Bram Wenting zegt:
    21 mei, 2007 om 14:18

    Het “betalen voor prestatie” model kom je inderdaad niet vaak tegen in de SEO-wereld! Dit is natuurlijk zo omdat bedrijven geen resultaten kunnen garanderen, ga dus ook niet in zee met bedrijven die je #1 posities beloven!!!

    Reageren
  • Roy zegt:
    21 mei, 2007 om 19:49

    Ik kan je zo 2 bedrijven noemen die Performanced Based deals doen. Echter moet het voor een bedrijf ook wel leuk zijn om voor te werken, met 1000 euro aan verdiensten kom je er niet, waardoor je een groot deel van het thuissegment als snel af stoot.

    Reageren
  • Mark zegt:
    22 mei, 2007 om 09:42

    Hoi Roy,

    Welke partijen zijn dat dan? En wat zijn hun resultaten. En daar bedoel ik niet alleen maar mee de positionering van de zoekterm, maar ook de zoekterm an sich!

    Op Pogolofobie kan ik je zo in de top-10 krijgen (bcwik.web-log.nl), maar op bedrijfsuitje wordt dat toch flink lastiger.

    Hoe presteren zij?

    groet
    Mark

    Reageren
  • Antoine van de Kruys zegt:
    01 jun, 2007 om 11:12

    Inderdaad aan top 10 posities op woorden waar geen traffic op zit heb je ierg weinig. Hiermee lach je misschien mee maar het gebeurd!

    Een zoekmachineoptimalisatie-traject moet gewoon geld opleveren.
    Allereerst moet er een marktvooronderzoek zijn. Als je hier niks van hoort en je enkel termen moet opgeven, vergeet het dan maar.

    Ook de werkwijzes(implementatie) van de bureau’s onderling verschillen nogal. Sommige halen zelfs de volledig optimalisatie weg zodra je stopt met betalen.

    Tip: vraag welke klanten ze hebben geholpen en bel er steeksproefgewijs een paar op en vraag naar de resultaten. Deze moeten merkbaar zijn bij de verantwoordelijke in de organisatie bij een succesvol project.

    Wat ik zelf nog vaak tegenkom is dat prospects vaak al al verwachten voor bedragen onder de 1000 euro op de moeilijkere keywords hoog te scoren.

    Mvrg. Antoine van de Kruys

    Reageren
  • Roy zegt:
    04 jun, 2007 om 09:33

    Mark, bij performance based marketing gaat het natuurlijk niet om resulaten in de rankings, maar om resultaten in het algemeen.

    Het doel is meer verkoop/omzet/leads genereren en niet meer traffic. Dus op welke positie een zoekterm staat is niet relevant, het gaat juist om de conversie.
    Hoge rankings is een middel welke dit doel kan behalen, maar niet het doel an sich. Een uitzondering zou bijv. een produkt of merknaam zijn.

    Tuurlijk is het gerelateerd, maar daar hoef je je als bedrijf juist geen zorgen over te maken.

    Twee partijen van wie ik zeker weet dat ze dat doen is het bedrijf waar ik zelf werk: onetomarket en ik weet dat Traffic Builders dit ook doen.

    Reageren
  • Mark zegt:
    28 feb, 2008 om 18:10

    Hoi Karel,

    Door de promotiereactie van Lex kwam ik plots op deze pagina terecht. Ik dacht even dat het weer een mooi nieuw artikel van je was. Maar al lezende had ik al zoiets van….heee…karel…die is toch wel heel algemeen en zeer zeer bekend. Daarna zag ik het pas. Maar één zinsnede viel mij opeens op

    “Het meest ideale uitgangspunt is een “betalen voor prestatie” model. Toch kan ik je alvast waarschuwen dat er weinig bedrijven zijn die een dergelijk model hanteren. Het belangrijkste is dat je naar referenties vraagt, wat heeft het bedrijf al gepresteerd?”

    Nu ben is Acquiva en Brandnewmedia gestart met Opmax (www.opmax.nl). Hoe sta jij hier tegenover?

    groet
    Mark

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    28 feb, 2008 om 22:43

    Lijkt me wel een mooi product Mark. Vraag me echter af of er voor jullie dan nog wel voldoende marge overblijft.

    Hebben jullie ook een selectie? Ik kan me voorstellen dat als een klant met het zoekwoord hypotheek aan komt zetten het een ander verhaal is…

    Reageren

Reageren