Naar
boven
Logo Karel Geenen

Autoresponders in de praktijk deel 2

Je leest nu artikel 2 uit mijn reeks over ‘Hoe je kunt profiteren van Autoresponders’. In het eerste artikel vertelde ik over het basisprincipe. Vandaag ga ik hier verder op in en vertel ik hoe je dit in de praktijk toepast. Na het lezen van dit artikel weet je precies wat je wel en vooral niet moet doen als je een autoresponder opzet.

Introductie
Deze reeks van artikelen gaan over autoresponders die automatisch berichten versturen, niet die autoresponders die direct reageren op een verzoek. De autoresponders worden automatisch ingesteld op het moment dat iemand zijn emailadres ergens op de website invult en degene ontvangt dan in de periode daarna de van te voren opgezette berichten.

De berichten zijn dus van te voren opgezet en daar ligt ook de kracht: je krijgt meer orders binnen zonder dat je er zelf naar hoeft om te kijken. Als je autoresponders goed toepast kun je rekenen op 20 tot 30% meer omzet.

Het denkproces
Een paar maanden geleden kwam ik op een website. Ik was helemaal niet zo geinteresseerd in de diensten van de website.. maar ik gaf wel een reactie op de blog. Ik kan me eigenlijk niet eens meer zo goed herinneren welke website het was.. Bij de reactie vulde ik vanzelfsprekend mijn emailadres in en daarna was ik het alweer vergeten… Tot ik een aantal dagen later een mailtje ontving van de eigenaar van de website. Hij zei dat hij had gezien dat ik gereageerd had in zijn blog en hij had een aantal tips voor mij over dat onderwerp.

In de maanden die volgden bouwden we een band op. Hij gaf mij om de zoveel tijd informatie waar ik veel aan had.. hij vertelde me over andere producten die hij goed vond.. hij liet me de laatste nieuwstjes weten.. ik werd in zijn belevingswereld betrokken en begon in te zien dat dit wat voor mij kon betekenen.

Ik merkte dat hij wist waar hij het over had en ik ging hem zien als een autoriteit op zijn gebied. Toen vertelde hij me over een uniek product dat hij aanbood op zijn website. Hij was er erg enthousiast over. Ik wist dat deze producten veel voor mij konden betekenen en besloot er eens naar te kijken. Ik ging er van uit dat het wel een goed product zou zijn omdat hij het zei. Dus toen nam ik de beslissing om het te kopen. Als ik niet op die blog gereageerd had.. was ik er nooit achter gekomen.

Dit is de gedachtengang van een bezoeker tot en met de aankoop. Overdreven natuurlijk. Maar dit laat wel het proces zien van een goede autoresponder. De persoon had het product anders nooit gekocht.

Persoonlijke mails door attributen uit een database
Het is natuurlijk een rare tegenstelling. Email versturen aan duizenden personen tegelijk en dan toch zoveel persoonlijke informatie erin verwerken dat elke persoon denkt dat de email speciaal voor hem geschreven is.

Autoresponders maak je persoonlijk door het gebruik van attributen. Attributen bieden de mogelijkheid om bepaalde gedeeltes in een tekst open te laten. De juiste persoonlijke informatie wordt dan bij het versturen van de mail toegevoegd.

Bijvoorbeeld:

Beste (naam),

Hoe gaat het ermee? Ik heb je onlangs (gekocht product) toegestuurd. Ik hoop dat je er veel (soort plezier) plezier mee hebt. Als er nog vragen zijn dan hoor ik die graag. Ik heb onlangs een artikel geschreven over (onderwerp), genaamd (naam artikel) en dacht dat je daar wel in geinteresseerd was.

En de persoon die de email leest ziet dan:

Beste Bob,

Hoe gaat het ermee? Ik heb je onlangs de video van de lama’s toegestuurd. Ik hoop dat je er veel kijkplezier mee hebt. Als er nog vragen zijn dan hoor ik die graag. Ik heb onlangs een artikel geschreven over humor, genaamd 10 tips waarmee je iedereen aan het lachen maakt en dacht dat je daar wel in geinteresseerd was.

Je kan zoveel gegevens in de database stoppen als je wilt.. maar zorg wel dat het ook weer niet te overduidelijk wordt dat je automatische informatie invoegd.

Tip: Je kunt deze attributen ook plaatsen in het onderwerp van een email bericht. Zo’n persoonlijk onderwerp verhoogt het aantal mensen dat de mail opent.

Zo kom je achter persoonlijke informatie
De beste manier om achter persoonlijke gegevens te komen is natuurlijk om hier naar te vragen op het moment dat degene zijn email adres achterlaat. Je kan het simpel houden en alleen vragen naar een naam (bijvoorbeeld bij een nieuwbriefregistratie) of je kan naar meer gegevens vragen. Ben creatief en bedenk een leuke vraag of iets waarmee je net achter dat ene persoonlijke feit komt. Als een bezoeker zich registreert of iets koopt kom je al achter meer informatie (verjaardagen.. waar iemand woont etc). Je kan ook, als je het goed opzet, een mail sturen met de vraag om persoonlijke informatie. Gebruik je creativiteit. Ga bijvoorbeeld voor een prijsvraag of noem het een klantenonderzoek.

Weet wel waar de grens ligt
Belangrijk is om in de gaten te houden waar de grens ligt. Het werkt goed en het is echt een uitkomst.. maar je zult het nooit zover moeten laten komen dat je iets doet wat niet eerlijk is tegenover de lezer. Het is niet de bedoeling dat om iemand op een slinkse wijze ergens in te lokken. Het is aan ieder om daar een eigen invulling aan te geven.

Let op! Gebruik een privacybeleid
De persoonlijke gegevens worden door de autoresponder opgeslagen in een database (bijvoorbeeld een mysql). Belangrijk om te weten dat als je persoonlijke gegevens opslaat in een database je van een privacybeleid gebruik moet maken. Het is wettelijk verplicht dat je bezoekers laat weten wat er met hun persoonlijke gegevens gebeurt.
Vertel waarom de gegevens worden opgeslagen en ook waar de gegevens niet voor worden gebruikt. Zo is het goed om te vermelden dat je niet van plan bent te gaan spammen. (Het op deze manier sturen van persoonlijke email – let op het woord persoonlijk- is geen spam).

De 4 pilaren van email marketing (© volgens Daan Walraven ;-) )
Aan de hand van mijn eerste artikel kun je 4 punten onderscheiden waar een succesvolle autorespondercampagne aan moet voldoen.

  1. Ben persoonlijk
  2. Ben geloofwaardig en geef vertrouwen
  3. Geef eerst iets aan de ander en denk daarna pas aan jezelf.
  4. Warm mensen op, maar verkoop niet. Men beslist zelf.

Het principe
Een aankoop is een emotie: het toegeven aan een verlangen.. het oplossen van een probleem..
Het verlangen wordt aangewakkerd door de 4 pilaren op te bouwen. Zorg dus dat elk mail hieraan voldoet, zodat bij elke mail de pilaren sterker en sterker worden. Zodat er na een aantal maanden een sterk bouwwerk staat.. dat niet meer zo snel omvalt. En vanaf dat moment kun je blijven bouwen.. als je een pilaar verwaarloost valt alles om.. dus dat kan je beter niet doen.

Zodat als het moment zover is dat je een product wilt aanraden.. 1. iemand de mail opent omdat jij het bent.. 2. de mensen je vertrouwen en je als een expert zien.. 3. ze je niet zien als een te commerciele jongen.. 4. ze ervan uit gaan dat het de moeite waard zal zijn.

Een voorbeeld van hoe het niet moet…

Deze email ontving ik een tijd geleden.In het onderwerp stond:
“Mijnheer Daan, u wilt toch ook deze lcd-tv winnen?”
Ik verwijderde het direct zonder te openen.

Dit bericht gaat in de prullenbak, omdat:

  • Het is onpersoonlijk: Iedereen weet dat het hier gaat om een mailtje dat naar honderden anderen is gestuurd. Dit zijn de mailtjes die je dagelijks ontvangt en alleen daarom al werkt zo’n titel niet. Het feit dat ik mijnheer en u wordt genoemd helpt ook niet, omdat ik zo normaal niet wordt aangesproken en daarom geen binding voel. Het feit dat ik bij mijn naam genoemd wordt is geen personalisatie. Dit is gewoon een naam in een onpersoonlijk mailtje.
  • Niet te vertrouwen en ongeloofwaardig: Door de titel te lezen krijg je al een idee waar de rest over gaat. Het gaat waarschijnlijk om een actie van een commercieel bedrijf.. Je opent de mail en wordt direct geconfronteerd met een of andere reclameboodschap met het bericht dat je een tv kunt winnen. Uit ervaring weten we dat de kans dat je het wint heel klein is. Ik geloof het dus niet en ik ga geen moeite doen om die mail te lezen. Sowieso denk ik niet dat ik ooit iets ga kopen van zo’n bedrijf. Ik ken ze niet eens.
  • Het bedrijf gaat duidelijk voor eigen gewin: De bedenker van de actie denkt waarschijnlijk dat hij lezers trekt door iets weg te geven. Er gebeurt het tegenovergestelde. Het is te commercieel. Ze geven niks weg, ze vragen alleen maar om iets. What’s in it for me? Niets..
  • Ze gaan te snel achter de koop aan: Dit is de eerste mail die ik van hen ontving. Ik heb er totaal geen binding mee.

Dus:

  • Ben persoonlijk: Een zin als: “Ons bedrijf heeft een efficiente oplossing voor”.. verandert in “ik heb een manier gevonden waarop je makkelijk..”. Dat is precies hetzelfde maar gewoon veel meer 1 op 1. Maak een persoonlijk verhaal, bouw een band op.
  • Bouw geloofwaardigheid en vertrouwen op: Laat zien dat je weet waar je het over hebt. Probeer zo professioneel mogelijk over te komen. Kom met sterke inhoud.
  • Geef aan de ander: Geef bijvoorbeeld ebooks of handige tips. Betrek de persoon in jouw wereld..  Laat de persoon inzien dat dit echt iets voor hem is.
  • Warm mensen op: Als je achter een verkoop aangaat wordt het te commercieel en gaat er een verdedingsmechanisme werken. Je mail wordt als spam gezien.

Kortom
Tot zover de basis waaraan elke autoresponder moet voldoen. Maak de berichten dus persoonlijk maar zorg er wel voor dat je binnen de grenzen blijft. Als je een autorespondercampagne opzet, dan is het goed om volgens de 4 pilaren te werken. Het in dit artikel genoemde denkproces kan je een beeld geven van hoe iemand denkt.

In het volgende artikel ga ik (eindelijk ;-) ) in op creative manieren om autoresponders in te zetten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Daan Walraven
Daan werkt bij Bikkelhart.
3 reacties op "Autoresponders in de praktijk deel 2"
  • Liefya zegt:
    29 mei, 2008 om 19:33

    Ik wacht met spanning deel 3 af.
    Ik was van plan binnenkort Aweber te gaan gebruiken, dacht dat het niet zóveel kostte. Jammer. Ik gebruik op het ogenblik Enormail (Nederlands en gratis is niet perfect, maar ja) Als iemand een alternatief weet 10-15 euro per maand wil ik wel betalen.

    Reageren
  • Ray zegt:
    07 jul, 2010 om 11:10

    Enormail ligt er al dagenlang uit zonder vooruitzichten :-(

    Reageren
  • Linda zegt:
    25 nov, 2010 om 10:47

    Tja, ik gebruik al jaren AWeber. Is uitstekend maar wel duur, zeker als je grote emaillijsten hebt. Dacht daarom voor een ledenlijst het eens met Enormail te gaan proberen. Maar helaas, die ligt er nog steeds uit. Is er iemand die hier iets meer van weet, zou het ooit nog gaan werken?

    Reageren

Reageren