Duplicate content, vinden en voorkomen

Karel
22/7/2009
Karel
22/7/2009
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd
duplicate-content

Regelmatig krijg ik de vraag wat duplicate content nu precies is en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn. Laat ik beginnen door te vertellen dat duplicate content inderdaad een probleem kan zijn. Duplicate content (of gedupliceerde inhoud) is simpel gezegd twee of meer pagina's die identiek zijn qua inhoud.Duplicate content kan op twee manieren voorkomen, op je eigen website (intern) of op een andere website (extern).

Waarom is duplicate content een probleem?

Wanneer er sprake is van duplicate content wil dat dus zeggen dat er twee of meer pagina's zijn met dezelfde inhoud. Voor Google heeft in principe maar één pagina waarde, de andere pagina's bieden in ieder geval géén toegevoegde waarde. Met andere woorden, deze andere pagina's zijn eigenlijk een vervuiling voor de index van Google.Dat is precies de reden dat Google duplicate content "bestraft". In veel gevallen kan Google wel zien wie de originele pagina gepubliceerd heeft, en zal de andere pagina's dus "bestraffen". Maar let op, dit is niet altijd het geval! We kunnen er dus maar beter voor zorgen dat we duplicate content voorkomen.

Duplicate content intern

De meeste pagina's van je website zijn uniek. Je contactpagina bevat bijvoorbeeld hele andere inhoud dan je productpagina. Toch zijn er een aantal pagina's die wel erg veel op elkaar kunnen lijken:

  • Binnen e-commerce sites kan het zijn dat een categoriepagina dezelfde producten bevat als bijvoorbeeld een zoekpagina;
  • Printvriendelijke pagina's.

Voor beide problemen zijn er eenvoudige oplossingen. Voor het e-commerce probleem kun je het canonical attribuut gebruiken. Het probleem van de printvriendelijke pagina's is op te lossen door de toegang tot deze pagina voor Google te ontzeggen. Dit doe je door de metatag: <meta name="robots" content="noindex" /> aam de pagina toe te voegen (in het "head" gedeelte).

Duplicate content extern

Bij externe duplicate content kunnen we twee soorten onderscheiden, duplicate content die we zelf plaatsen en duplicate content waarbij anderen onze teksten overnemen.

Duplicate content eigen schuld

Bij deze vorm hebben we dus (bewust of niet) content op onze website geplaatst die ook al op andere websites voorkomt. Wanneer je dit bewust hebt gedaan om adviseer ik je om dit niet te doen. Je schiet er niets mee op. Ten eerste zal Google je hiervoor "bestraffen" en ten tweede is het niet erg aardig ten opzichte van de originele publiceerder.Maar er zijn ook situaties waarbij je onbewust duplicate content op je website plaatst. Het meest voorkomende voorbeeld wat ik hier kan geven is die van de productomschrijvingen in webwinkels. Het merendeel van de webwinkeliers gebruikt de productomschrijving die ze van de fabrikant of leverancier hebben gekregen. En die productomschrijvingen komen dus ook bij andere (concurrenten) terecht.Mijn advies hier is dus om unieke productomschrijvingen te maken. Dit heeft twee voordelen, ten eerste heb je geen last meer van duplicate content (en je concurrenten nog wel ;-) ) en ten tweede kun je teksten schrijven die meer verkoopgericht zijn. Een win-win situatie dus!

Duplicate content, schuld van anderen

Bij deze vorm ben je dus de dupe van webmaster die jouw teksten kopiëren. Geen goede zaak natuurlijk. Mijn advies is om dergelijke website zo snel mogelijk te identificeren en de webmasters te sommeren jouw inhoud van hun website af te halen!

Duplicate content controleren

Er zijn verschillende manieren en tools om te controleren of dat je website de dupe is geworden van duplicate content. Hieronder vind je enkele van deze tools:

  • Copyscape: de meest bekende. Vul hier eenvoudig je de url van je webpagina in en je ziet meteen welke websites jouw content hebben geplaatst;
  • Google: Eenvoudig maar effectief. Vul gewoon een stuk tekst van je website in (plaats deze dan wel tussen aanhalings- en sluitingstekens) en je ziet op welke pagina's deze content nog voorkomt.

Via Shimon Sandler

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier