Naar
boven
Logo Karel Geenen

Instagram, wel of niet zakelijk gebruiken?

Foto’s maken is populairder dan ooit en het wordt ons ook nog eens extra gemakkelijk gemaakt door de verbazend goede resultaten van de camera’s in onze smartphones. Instagram heeft het delen van foto’s tot kunst verheven en is immens populair met meer dan 100 miljoen gebruikers wereldwijd.

Facebook en Instagram

In april werd de populaire app ook beschikbaar voor de Android gebruikers en het grootste nieuws was natuurlijk dat Facebook in de persoon van Mark Zuckerberg de app overnam voor het luttele bedrag van 735 miljoen dollar, al werden er ook bedragen van 1 miljard genoemd. Onlangs is bekend geworden dat Instagram meer dagelijkse mobiele gebruikers kent dan Twitter.

Ook de groeicijfers van Instagram blijven nog steeds verbazen. Of Zuckerberg daarmee value for money heeft binnengehaald is lastig te zeggen, maar voor Facebook is Instagram zeker een waardevolle acquisitie. De tijd zal leren welke ontwikkelingen over en weer in de twee netwerken terug zullen komen en hoe ze elkaar versterken.

Wat is Instagram?

Het is juist de eenvoud van de app die deze zo populair maakt. In feite kun je er niets anders mee dan foto’s delen met je vrienden. Je maakt een foto of kiest eentje die je op je telefoon hebt staan, gooit er al dan niet een effect overheen, je voegt een beschrijving toe en je deelt de foto met je Instagram vrienden. Tegelijkertijd kun je deze foto ook plaatsen op tal van andere sociale media als Facebook, Twitter, Flickr, Tumblr en Foursquare. Dat is de basiswerking van Instagram. Daarnaast kun je binnen de app de foto’s van je vrienden bekijken, foto’s ‘liken’ of van commentaar voorzien.

Over de kwaliteit van de foto’s valt te twisten, maar het gebruiksgemak, het sprekende vierkante formaat, de gelikte filters die veel fotofoutjes verdoezelen en de uitgebreide mogelijkheden om de foto’s te delen met alle mogelijke netwerken en websites maken Instagram op dit moment tot een heel populaire app voor zowel de iPhone als Android telefoons. Gelukkig heeft de overname van Facebook nog niet tot noemenswaardige veranderingen geleid in de werking van de app. Wel is de integratie met de facebook timeline verbeterd en komen foto’s (als je dat wilt) automatisch terecht in een apart fotoalbum op Facebook.

Wat kun je er mee?

Dat is leuk, foto’s delen met je vrienden en dan maar wachten op likes…. Voor sommige Instagrammers is dat een uitdaging op zich. Mensen met duizenden ‘vrienden’ en elke foto die wordt geplaatst lever steevast honderden likes op, ongeacht de kwaliteit. Maar ook beroemdheden als onze eigen Doutzen Kroes maken veelvuldig gebruik van Instagram om ons een fotografisch inkijkje in hun leven te gunnen. @doutzenkroes1 (dat heb je als je niet snel je eigen naam vastlegt) heeft op moment van het schrijven van dit artikel 134.000 volgers en dat voor iemand die zelf maar 48 personen volgt. Elke foto van haar wordt natuurlijk ontelbare keren gedeeld en geliked over alle sociale netwerken en leidt tot berichten in de media.

De potentie van Instagram

De mogelijkheden van Instagram zijn legio, net zoals dat geldt voor andere sociale media. Je kunt jezelf onder de aandacht brengen van vrienden, familie en collega’s. Maar ook voor wildvreemden en als je het zakelijk bekijkt ook (potentiële) klanten.

Naast het gebruik van de app zelf heeft Instagram nog een wapen in de strijd. De website zelf blinkt uit door eenvoud, er is domweg niets te doen behalve een account aanmaken. Je kunt er geen foto plaatsen en zelfs je eigen foto’s bekijken of die van anderen is duidelijk niet de basis van de website. Instagram is duidelijk gericht op mobiele gebruikers. Maar vergis je niet, achter deze mobiele gigant schuilt een krachtige api. Deze maakt het mogelijk alle data op te halen en er van alles mee te doen, zelfs voor een groot deel zonder authenticatie. Nee, je foto’s zijn niet veilig op Instagram! Uiteraard zijn je persoonlijke gegevens als likes, comments en user feed wel verborgen achter een token.

Mede hierdoor zijn er verschillende initiatieven ontplooid voor het gebruik van Instagram. Enkele voorbeelden zijn http://printstagr.am/ en http://statigr.am/. Ook voor het integreren van je instagram foto’s op een website zijn er vele opties en plugins voor de verschillende cms-systemen. Een zoekopdracht levert duizenden resultaten op. Het is duidelijk dat een groot aantal partijen probeert mee te liften op het succes van Instagram.

Als je Klout.com gebruikt om je “influence factor” te berekenen dan tellen de Instagram resultaten ook mee en met  veel volgers en likes kan dat natuurlijk leuk bijdragen.

Zakelijk inzetten

Daar waar Facebook en Twitter zich aan alle kanten open stellen om ook zakelijk gezien je voordeel te behalen heb ik daar tot op heden op Instagram nog niet veel van gemerkt. Het is dan ook niet bij uitstek een middel om een zakelijke boodschap uit te dragen en kent ook niet het fenomeen van ‘delen’ om zo tot een viraal effect te komen. Gelukkig maar, vind ik persoonlijk, want laat dit ene netwerk dan maar vrij blijven van dit soort effecten.

Toch kan het netwerk ondersteunend zijn aan je zakelijke beslommeringen. Zie het eerder genoemde voorbeeld van Doutzen Kroes. Zij gebruikt het eigenlijk zoals het hoort, zij deelt momenten uit haar leven met haar netwerk via Instagram. Een fotomoment. Zoals ik het zie is Instagram bij uitstek geschikt om (persoonlijke) foto’s eenvoudig te delen met je netwerk. De kick dat een mooie foto dan wat meer likes oplevert dan andere foto’s is toch ook waar het mede om draait. Natuurlijk voeg je een persoonlijke noot toe aan je online sociale leven door fotomomenten te delen, maar het feit dat anderen dat weten te waarderen door deze foto’s te liken of van commentaar te voorzien, hetzij op Instagram, Facebook, Twitter of anderzijds is, hoe je het ook brengt, toch een egostrelende bijkomstigheid.

Instagram Policy

Elk netwerk kent zijn regels, ook die regels die nergens beschreven zijn. Dit geldt net zo goed voor Instagram. Net zo goed als er ook een groot aantal gebruikers zich daar niets van aantrekt. Zo is het not done om foto’s af te kraken of om negatief commentaar te leveren. Commentaar wat duidelijk bedoeld is ter zelfpromotie is ook niet wenselijk. Persoonlijk hou ik er ook niet van als er alleen maar foto’s worden geplaatst die overduidelijk niet met een mobiele telefoon zijn gemaakt. Dat je een enkele keer dit wilt delen met je netwerk kan ik begrijpen, maar de charme van Instagram is dat je die momenten deelt die je spontaan tegenkomt en snel met je mobiele camera vastlegt.

Instagram, doen of niet?

Moet je als bedrijf nu aan Instagram of niet? Dat is lastig te beantwoorden, want stel je eens voor…. 100 miljoen gebruikers…. En wie weet volgend jaar 200 miljoen. Dat is een grote vijver met een een heleboel vissen. Maar zoals met alle sociale media kost het tijd en energie om hier succesvol aan mee te doen.

Persoonlijk ben ik met Instagram begonnen, omdat ik het leuk vond, fotograaf ben en dol op het vierkante formaat. Erg actief ben ik niet bezig met het netwerk uit te breiden, ik volg zelfs meer mensen dan ik word gevolgd en diegene die ik volg zijn of de moeite waard of het zijn mensen die automatisch zijn toegevoegd toen ik de app voor het eerst gebruikte, je kunt natuurlijk meteen controleren wie in je sociale netwerken al instagram gebruiken.

Representatief  voor een succesvolle instagrammer ben ik dus niet. Maar ik plaats mijn foto’s als stream op mijn website, ik deel mijn foto’s op facebook en twitter en met de ruim 1300 foto’s die ik gemaakt heb tot nu toe heb ik een aardig levensverhaal opgebouwd voor de relatief korte periode dat ik het gebruik. Ik geloof dat dit er aan bijdraagt dat mensen die mij volgen mij wat beter leren kennen en hierdoor ook eerder een (zakelijke) relatie durven aan te gaan.

Daarnaast is het in het kader van internetmarketing wellicht ook zinvol. Doe maar eens een zoekopdracht met de term “instagram ariebruinsma”. Dit levert websites op waar mijn fotostream wordt gegenereerd waar ik het bestaan niet van wist.

Succesvol Instagrammen

Toch zijn er voorbeelden van bedrijven die Instagram onderdeel maken van hun formule. Playboy, Jamie Oliver, ABC News zijn enkele van de bedrijven die Instagram gebruiken om een fotostream te delen met hun netwerk. En succesvol als toevoeging aan hun andere activiteiten. De vraag is echter of met de opkomst van Pinterest dit niet achterhaald is. Dat is alvast leuk materiaal voor een volgend artikel.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met Instagram en of jullie het wel succesvol zakelijk inzetten. Laten we van elkaar leren!

Arie Bruinsma (ariebruinsma op Instagram)


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Arie Bruinsma
Arie is specialist op het gebied van 360 graden productrotaties en productfotografie. Met een achtergrond in e-commerce en fotografie kent hij het klappen van de zweep.
10 reacties op "Instagram, wel of niet zakelijk gebruiken?"

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014