Naar
boven
Logo Karel Geenen

Linkbuilding: 300 links voor €49,95? Onzin! Niet. Doen.

Je hebt ze vast wel ooit gezien, die prachtige linkbuilding-aanbiedingen. Iets in de trant van: “Voor slechts €49,95 krijgt u 300 links van hoge kwaliteit”. Vaak wordt er ook nog bij vermeld dat alle links handmatig voor je worden geselecteerd en aangevraagd.

Ik kan je alvast één ding verklappen: dit is onmogelijk! Sterker nog, het kan er zelfs voor zorgen dat je linkbuilding profiel dermate wordt beschadigd, dat het negatief is voor je rankings.

Toch zijn er dagelijks nog veel ondernemers die hier intrappen, en denken op deze manier snel hoog te scoren in Google. Ik zal ook even uitleggen waarom dit niet waar kan zijn…

Wat kost één link nu eigenlijk?

Om te kunnen bepalen of dergelijke aanbiedingen überhaupt wel mogelijk zijn zullen we hieronder eens berekenen wat het aanvragen van één link nu ongeveer kost:

Bij het aanvragen van een link moeten we meestal de volgende stappen doorlopen. Let op, het gaat hier over een link die ook daadwerkelijk waarde heeft, dus niet een simpele aanmelding bij één of andere directory…

  1. Het zoeken van een linkpartner. Uiteraard moeten we eerst op zoek naar een geschikte linkpartner. Dit betekent op zoek gaan naar een website die over hetzelfde onderwerp gaat, en eentje die ook al waarde heeft (lees: zelf ook al voldoende inkomende links ontvangt). Hoewel je met slimme zoekopdrachten binnen Google een dergelijke site redelijk snel kunt vinden, zul je altijd de website moeten bezoeken, en deze aan een kort onderzoek onderwerpen. Geschatte tijd: 6 minuten.
  2. Nu we een geschikte website hebben gevonden, zullen we de webmaster een mail moeten sturen. We moeten dus op zoek naar de juiste contactgegevens, en een persoonlijke mail sturen (geautomatiseerd kan ook, maar de kans dat je link dan geplaatst wordt is erg klein). Geschatte tijd: 5 minuten.
  3. Opvolgen van de plaatsing. De mail is gestuurd, en nu is het dus afwachten maar. Na een week niets gehoord? Dan kun je de webmaster opnieuw gaan mailen. In het beste geval wordt je link wel meteen geplaatst. Maar feit is dat je dit ook zult moeten nakijken. Deze laatste stap heeft dus een grote invloed op de totale tijd, maar voor het gemak gaan we ervan uit dat dit “slechts” 10 minuten zal kosten.

Deze ene link heeft ons nu dus al 21 minuten gekost. En ik zal je een klein geheim verklappen, de kans is er klein dat elke link die je zo aanvraagt ook zal worden geplaatst. Sterker nog, ga maar uit van maximaal 30-40%.

Maar we zijn coulant richting de aanbieders van deze “superpakketten”, en gaan ervan uit dat 100% van de links wordt geplaatst. Totale tijd blijft dus 21 minuten.

Een gemiddeld uurloon van een zzp-er is €37 euro (een werknemer van een bedrijf is vaak nog veel duurder). Een simpele rekensom leert ons dan dat één link ons (37/60)*21 = €12,95 kost!

Kwaliteitslinks kosten nu dus eenmaal geld…

Zoals je in de bovenstaande berekening hebt kunnen zien is het technisch onmogelijk om 300 kwaliteitslinks te ontvangen voor €49,95. 300 links zouden ons namelijk minimaal €3885,- kosten.

Zelfs al zouden we het uurtarief met een factor 10 verlagen kosten die links ons nog steeds €388,50…

Mijn punt zal ondertussen wel duidelijk zijn…

Waarom zijn die links dan toch zo goedkoop

Dat is simpel. Het enige wat die bedrijven doen is een stukje software opstarten, en dan je website aanmelden bij allerlei automatische directories. Kost ze 5 minuten tijd, en de rest loopt automatisch.

Snel verdiend voor hen, alleen jij schiet er niks mee op. De links zijn vaak van zeer lage kwaliteit, afkomstig van websites die niets met jouw onderwerp te maken hebben, en vaak ook nog uit het buitenland.

Mijn advies: besteed die €49,50 liever aan een goed boek over zoekmachine optimalisatie, ga er eens lekker mee uit eten, …

Conclusie

Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het meestal ook niet waar… Nu weet je in dit geval dus ook waarom.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
57 reacties op "Linkbuilding: 300 links voor €49,95? Onzin! Niet. Doen."
  • Gerrit zegt:
    22 dec, 2010 om 11:15

    Goed dat je even waarschuwt Karel. Hoe vaak ik niet een mail ontvang van klanten waarin ze op het punt staan om iets dergelijks te doen. Ik zeg altijd dat het niet kan. Noem het maar oplichting wat mij betreft.

    Grtz G

    Reageren
  • Stefan zegt:
    22 dec, 2010 om 11:20

    Karel,

    Voor 99% met je eens. Toch heb je wel goede tools die je aanmelden op “topic related” directories of social media sites.
    Deze tools kosten veel geld en kennis.
    Dan is het wel handig dat iemand dit voor je doet. Je hoeft het immers maar een keer te doen. Tool kopen is dan veel duurder.
    Conclusie: vraag eerst op welke sites gepost wordt en hoe (capta etc).

    Reageren
  • Alex zegt:
    22 dec, 2010 om 11:22

    Hier ben ik het niet mee eens. Het gaat er maar net om hoe jij die backlinks in zet. Wat dacht je er bijvoorbeeld van om die backlinks te sturen naar een web 2.0 “hub” (bijv. een wordpress.com blog of een squidoo.com pagina) met relevante content en een link naar jouw website? Dit wordt dan voor 49,50 euro wel ineens een backlink met heel veel kracht.

    “Thinking outside of the box” is hier wellicht een leuke uitspraak.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      22 dec, 2010 om 11:37

      Gelukkig, het zou maar saai zijn als iedereen het altijd eens zijn zijn met mij…

      Ik begrijp dat je het hier niet mee eens bent, want op Sitedeals bied je deze dienst zelf aan ;-).

      Voor de ondernemer met weinig internet marketing kennis, zijn dergelijke aanbiedingen vaak erg verleidelijk, maar jij weet ook dat deze mensen die links rechtstreeks op hun website afvuren.

      En zoals ik uit je verhaal kan opmaken ben je het dus wel met me eens dat je die links beter niet rechtstreeks naar je eigen website stuurt.

    • Alex zegt:
      22 dec, 2010 om 13:26

      Ik verwachtte inderdaad al dat deze post geschreven was n.a.v. SD. Ik doe het zelf wel degelijk naar money sites, maar op een gegeven moment (bij X aantal links) zit je aan je limiet en heeft het geen zin meer. Je hebt dan de “sweet spot” bereikt en kan niet meer verder door slechts 1 type links te gebruiken.

      Je hebt kwaliteit en kwantiteit nodig als het gaat om hoog scoren in Google in concurrerende markten. Op een gegeven moment zijn de relevante links op en als je backlinks profiel er goed uit ziet (als in: duizenden andere links van verschillende bronnen zoals sitewide, blogs, social media, content), dan is er niks mis mee om dit te gaan doen.

      Vanuit een ander standpunt wellicht interessant: kan jij bewijzen dat deze links schadelijk zijn of is het slechts een aanname?

    • Karel Geenen zegt:
      22 dec, 2010 om 13:37

      Even ter verduidelijking, deze post is niet geschreven naar aanleding van SD, maar naar aanleiding van een vraag van een lezer…

      En ja, wij hebben klanten waarbij dit het geval is, en waarbij het duidelijk is dat dankzij dergelijke links de site niet hoger komt.

      Het gaat dan met name om beginnende webmasters, die denken zo snel links te kunnen scoren, en “even snel” hoog te scoren.

      Feit is dan dat het linkprofiel dermate onnatuurlijk is, dat Google de website niet snel veel credits zal geven.

      Natuurlijk moet ieder voor zich weten of hij dit doet, maar voor mij geldt de volgende regel: des te eenvoudiger het is om een link te scoren, des te minder deze waard is (in de meeste gevallen). En als je dergelijke links naar je moneysite stuurt, zul je misschien niet direct gestraft worden, maar zijn die links dus ook niet zoveel waard.

      Dat is mijn mening en ervaring ;-)

    • Karel Geenen zegt:
      22 dec, 2010 om 16:17

      Alex, ik heb een voorstel. Wat denk je ervan om een openbare test op te zetten?

      Ik betaal je 50 euro, en geef je een website, en over de ervaringen en resultaten kunnen we dan een mooie serie schrijven hier op Karelgeenen.nl.

      Wat denk je ervan?

    • Alex zegt:
      22 dec, 2010 om 17:02

      Vind ik een goed plan Karel, doe het zelfs graag gratis. Zullen we hier even per mail verder over praten? alexander@scitomedia.com

    • Karel Geenen zegt:
      22 dec, 2010 om 17:05

      Prima Alex! Ik stuur je morgen even er een mailtje over.

    • Piet zegt:
      24 dec, 2010 om 11:01

      Dit kan een leuk experiment worden mits jullie het goed aanpakken met verschillende variabelen toegepast op verschillende, maar wel vergelijkbare sites. Het ontaard al snel in een brij van oorzaak-gevolg relaties.

    • Alex zegt:
      27 dec, 2010 om 12:38

      Karel, heb nog geen mail van je ontvangen. Wil je het nog steeds proberen?

    • Karel Geenen zegt:
      27 dec, 2010 om 12:52

      Zeker Alex! Ik stuur je eerdaags een mail!

  • Bastin | SEO Online Marketing zegt:
    22 dec, 2010 om 11:37

    Goed artikel Karel!

    Ik kom het ook nogal eens tegen. Laatst iemand die dacht dat hij voor €3,00 per uur iemand kon laten linkbuilden.

    Wij zijn wel een verre mate van geautomatiseerd waardoor wij wel aardig wat massa kunnen maken (met een persoonlijke touch). Daarnaast zijn wij een heel stuk goedkoper dan jou freelancer van €37,00 doordat wij met studenten werken. Zij zitten wel hier op locatie zodat ik de kwaliteit goed kan monitoren.

    Groeten,

    Bastin van Oers
    SEO Online Marketing

    Reageren
  • Hans zegt:
    22 dec, 2010 om 12:01

    Dus als je een concurrent wilt pesten, kun je diens linkbuilding profiel voor slechts € 49,95 om zeep helpen?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      22 dec, 2010 om 12:09

      Leuk gedacht Hans :-). Maar nee, op zich niet zomaar. Want, zoals je aangeeft, kun je in principe alleen gestraft worden voor zaken die je zelf in de hand hebt, dus zaken die je zelf kunt aanpassen op je website.

      Maar, wanneer je linkbuildprofiel alleen uit dergelijke links bestaat, dan zal dat bij Google toch vragen oproepen, en dan bestaat de kans dat ze je website toch eens nader gaan onderzoeken.

      En vaak is het zo dat webmasters die gebruik maken van deze diensten, ook qua onpage-optimalisatie in een grijs gebied zitten (of door te weinig kennis, of bewust).

    • Dave zegt:
      22 dec, 2010 om 12:37

      @hans, de site van je concurrent om zeep helpen (door linkprofiel aan te tasten) is vandaag de dag nog steeds zo makkelijk als je zelf aangeeft.

      Het is trouwens een andere manier van “aan SEO doen”…Kan je een concurrent niet voorbijsteken dan saboteer je die gewoon.

      Kleine markten waar niet veel $$ te rapen valt zal je dit niet gauw zien maar van zodra je bij de grote jongens gaat wordt het uitkijken en zie je van alles gebeuren…

      Dave

  • Patrick Lotte zegt:
    22 dec, 2010 om 12:10

    Helmaal eens…er zijn overigens pakketten die veel duurder zijn maar denk dat er niet gaat boven eigen linkbuilding!

    Ja het kost tijd
    Ja het is saai
    Ja dit is dé manier om hogerop te komen!

    Reageren
  • Jille zegt:
    22 dec, 2010 om 12:31

    Maar wordt toch gevaarlijk dan, als je concurrent deze links voor jou inkoopt, kan hij je op een goedkope manier manier neerleggen. Jille

    Reageren
    • Crosstrainer zegt:
      04 jan, 2011 om 15:57

      Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, maar heeft iemand het getest?

  • Hubert Mooren zegt:
    22 dec, 2010 om 13:03

    Heel mooi dit. Is inderdaad complete onzin.
    Wij krijgen hier steeds meer mails vanuit India met dit soort aanbiedingen.

    Reageren
  • Jos zegt:
    22 dec, 2010 om 13:19

    Ik las vorige maand in een nieuwsbrief van Dave een onderzoek waaruit blijkt dat linkspam e.d. wel degelijk werkt (correct me if I’m wrong Dave).
    Of het verstandig is om te doen, is natuurlijk een andere vraag. Natuurlijke links van site met relevante content doen het ongetwijfeld beter, maar de aantallen doen er volgens mij wel degelijk toe. En als het moeilijk is om kwalitatieve links te krijgen, waarom dan niet een hoop links die weliswaar weinig waard zijn, maar per saldo toch het gewenste resultaat opleveren?
    Ik ga het in ieder geval uitproberen, niet met mijn moneysites uiteraard, dat vind ik toch ook nog een beetje te riskant.
    Ik houd jullie op de hoogte.

    Reageren
    • Dave zegt:
      22 dec, 2010 om 15:51

      er zijn genoeg voorbeelden te vinden waarbij blijkt dat ze wel degelijk (nog) werken ..Nu ik ben de laatste om te gaan vertellen dat je die toer op moet gaan ;)

  • Gullegever.nl Relatiegeschenken zegt:
    22 dec, 2010 om 13:55

    Nuttige informatie Karel. Ik heb deze aanbiedingen ook wel gezien, maar probeer het ook liever zelf. Met nuttige tips van dit blog natuurlijk ;)

    Reageren
  • Simple Seo Linkbuilder zegt:
    22 dec, 2010 om 14:08

    Bij Simple Seo hechten wij veel waarde aan een natuurlijke gevarieerde kwalitatieve opbouw van het aantal links naar een site bij het toepassen van linkbuilding.

    Ik vindt het dan ook een goed van Karel dat hij nog eens benadrukt dat het kopen van honderden of duizenden links voor een ongeloofwaardig bedrag niet zal bijdragen aan een kwalitatief link profiel. Je moet er toch niet aan denken dat je al die links moet gaan onderzoeken op kwaliteit en daarna proberen te verwijderen door de webmaster aan te spreken.

    Kwalitatieve links kan je bijvoorbeeld wel veilig genereren met guest blog posts en het toevoegen va je site bij directories met authoriteit.

    Reageren
  • Maarten zegt:
    22 dec, 2010 om 14:31

    De kostenberkening klopt echter niet, dit soort werkzaamheden wordt uitbesteed aan lgae loon landen zoals Indiers. Die kosten geen 37,- per uur maar eerder 0,37 per uur (en dan overdrijf ik niet eens).

    Maar ik geloof er ook niet in verder. Iemand uit een ander taalgebied kan onmogelijk goed waarderen of iets relevant voor je is.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      22 dec, 2010 om 14:36

      Precies, en zo iemand kan ook nooit een gepersonaliseerde mail sturen in het Nederlands ;-).

    • Bobbo zegt:
      24 dec, 2010 om 11:50

      Volledig mee eens Karel. Vaak moet je dan nog eens 1 titel en omschrijving opgeven die dan continu identiek herhaald wordt. Voor een site die het al goed doet kan het zelfs het omgekeerde resultaat opleveren.

  • Gerben zegt:
    22 dec, 2010 om 16:23

    Het kan zelfs goedkoper, als je je eigen tijd niet meerekent. ;-)

    Maar hier geldt zeker de uitspraak: if it’s too good to be true it probably is…..

    Reageren
  • Aschwin Wesselius zegt:
    22 dec, 2010 om 17:12

    Wat ik dan zou willen weten, hoeveel het kost om from scratch via een specialistisch SEO bureau een site op een leuke plaats te krijgen. Dit kost maanden natuurlijk, maar hoeveel kost het qua geld? Alvast bedankt!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      22 dec, 2010 om 20:58

      Dag Aschwin,

      Ik moet volledig meegaan met de reactie van Netnotion hieronder… Daar is dus helaas geen prijs op te plakken.

      Komt toch in de essentie toch neer op prijs per uur * aantal uur…

  • netnotion.nl zegt:
    22 dec, 2010 om 20:51

    @ Aschwin,

    Je kunt eigenlijk geen algemenere vraag stellen :)
    Dit verschilt per site, per branche en per seo bedrijf.

    Een website gericht op een niche met keywords waar vrijwel geen concurrentie op is, krijg je makkelijker hoog in Google dan een site voor hypotheken bijvoorbeeld.

    Reageren
  • Simple Seo zegt:
    22 dec, 2010 om 21:05

    Inderdaad prijs per uur * aantal uur en dan natuurlijk ook de effectiviteit van die besteedde uren meerekenen.

    Het beste kan je de resultaten opvragen van verschillende bedrijven en het aantal uren dat ze daarvoor nodig hadden dan weet je gelijk hoe effectief ze te werk gaan.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    Groetjes Wouter

    Reageren
  • Gerben Hoekstra zegt:
    23 dec, 2010 om 11:40

    De #1 op bedrijfskleding heeft ook een aantal van dit soort links hoewel het meerendeel nofollow lijkt:
    http://www.opensiteexplorer.org/www.bedrijfs-kleding.nl/a!links

    Reageren
  • Gedichten zegt:
    02 jan, 2011 om 22:21

    Zelf ben ik het ook aan het testen sinds 2 weken.
    Ben nu gestopt, van resultaat 3 naar 2. Nu even afwachten met de nieuwe links hoe site zich rankt.

    Ga geen nieuwe links ( laten) plaatsen om zo helder mogelijk resultaat te krijgen. Laat dit nog weten hier..

    Reageren
  • Tim de Vrind zegt:
    03 jan, 2011 om 14:33

    Inderdaad zeer vage voorstellen…. afgezien van de kwaliteit van die links, spelen zaken zoals deeplinks naar je site (welke en hoeveel?) en verschillende anchorteksten + aantal uitgaande links per pagina waarop je geplaatst wordt ook nog een (belangrijke) rol…

    Kwantiteit is ondergeschikt aan kwaliteit….

    Reageren
  • Goud zegt:
    05 jan, 2011 om 18:29

    Afgelopen maand ook een pakket gekocht van 2.500! links voor 50 pleuro + BTW.
    Ondanks dat de links met 5 verschillende keywords op crap plekken zullen zijn gekomen, lijk ik toch wel een vooruitgang te zien op die keywords in Google.nl
    De vraag is naturlijk hoe lang dit nog goed blijft gaan en hoeveel verbetering er komt van persoonlijke linkruils en on page optimalisation die ik ondertussen ook maak.
    Hier het overzicht na 4 weken:
    22>6, 89>15, 250+>3, 3>1, 7>2

    Reageren
  • Aschwin Wesselius zegt:
    05 jan, 2011 om 18:45

    Ik zie hier dus een aantal mensen testen met domeinen en die ‘schoon’ laten stijgen in de SE’s om een goede meting te doen. Ik snap het doel daarvan volkomen, maar wat is de strategie? Hoe ga je dan te werk en waar let je dan specifiek op? Misschien dat er iemand hier meer informatie over heeft of misschien een idee voor een artikel?

    Reageren
  • remco zegt:
    10 jan, 2011 om 20:18

    Ik heb van het bedrijf van de heer alex zo’n linkbuilding pakket afgenomen. en ben zeer te spreken over het resultaat! Uiteraard begrijp ik dit topic want het gaat ook zeer regelmatig fout! De kunst is een bedrijf vinden dat weet wat hij doet! Scitomedia is in mijn ogen zeker een bedrijf wat hiervan op de hoogte is. mocht iemand geïntresseerd zijn in welk domein het betreft kun je contact opnemen met mij voor de url en de termen.

    Reageren
  • internet marketing bureau zegt:
    07 feb, 2011 om 12:01

    @Karel, goede post, bedankt!
    Het meest interessante vind ik echter nog de discussie die volgt tussen jou en @Alex. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe het met jullie test staat. Is deze al gestart?

    Reageren
  • remco zegt:
    07 feb, 2011 om 13:27

    Alex a.k.a. Scitomedia doet mee aan een grote zoekmachine wedstrijd tussen enkele mede aanbieders van dit soort seo diensten. het gaat om de volgende zoekterm:
    http://209.85.229.99/#q=ledlights+nucash.nl+fantastico&gl=nl&pws=0&fp=1&cad=b
    Dan vraag ik me toch af waarom iedereen zo sceptisch is over dit soort diensten.

    Reageren
  • Alex zegt:
    07 feb, 2011 om 13:30

    @Remco: dank je voor de positieve feedback.

    @internet marketing bureau: ik heb helaas nog steeds niks vernomen van Karel en denk dat hij geen interesse meer heeft.

    Reageren
  • internet marketing bureau zegt:
    07 feb, 2011 om 13:42

    @Alex; Jammer, gemiste kans! Zelf hecht ik op dit moment ook meer waarde aan kwaliteit dan aan kwantiteit. Een test zou hier echter meer duidelijkheid in kunnen scheppen.

    Reageren
  • Alex zegt:
    07 feb, 2011 om 13:45

    Ik kan je in principe tientallen testen geven, maar kan me er iets bij voorstellen dat je deze liever ziet van een onafhankelijk persoon/bedrijf dan de aanbieder zelf.

    In ieder geval vind ik het nog steeds jammer (en onterecht) dat er constant wordt geroepen “dit is slecht, dit werkt niet” zonder enige vorm van bewijs. Er worden alleen aannames gedaan.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      04 mei, 2011 om 14:28

      Alex, ik heb zeker nog wel interesse. Maar zoiets heeft altijd een iets lagere prio, zoals je wel zult begrijpen.

      Ik kom er nog bij je op terug!

  • Rbunskoeke zegt:
    04 mei, 2011 om 14:16

    @Alex Jammer dat de test met karel niet doorging

    Mijn mening over automatische linkbuilding:
    Ik denk dat het niet negatief is voor je ranking, maar lichtelijk positief. Met de Google Panda Update wordt de waarde van zo’n link nog verminderd. Toch ga ik liever voor kwalitatieve linkbuilding. Omdat een kwalitatieve link op een relevante website veel meer waarde heeft dan bijvoorbeeld 50 nutteloze links en zal me niet verbazen dat de waarde van deze links nog meer daalt in de toekomst.

    Nog een tip voor de linkbuilders hier. Op mijn website/blog (gaat over online marketing) kan je een do-follow link verdienen in het artikel zelf. Dit kan je doen door een goede aanvulling te geven op het artikel.

    Succes en benieuwd of Karel nog reageerd op je Alex.

    Reageren
  • Michel Aanen zegt:
    04 mei, 2011 om 16:46

    @Karel; jammer dat je wel de tijd weet te vinden om iets af te schieten, maar er volgens niet de prioriteit aan weet te geven om het te staven. Wat stelt een dergelijk artikel dan nog voor? Zonder test en eerlijke onderbouwing is het enkel gebakken lucht.

    Begrijp me goed, ik focus zelf ook enkel op kwalitatieve links. Ik laat dergelijke aanbiedingen links liggen, omdat iets dat te goed klinkt om waar te zijn, dat vaak ook is. Ik heb het in die zin dus ook nog nooit getest en dus ook niet afgeschoten.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      04 mei, 2011 om 18:38

      Ik ga me niet telkens blijven verdedigen voor mijn standpunt.

      Okee, misschien werkt het (tijdelijk).

      Toch wil ik, en zal ik, iedereen blijven waarschuwen voor dit soort linkbuilding.

      Het is korte termijn visie. Voor mensen die serieus met hun bedrijf bezig zijn, en waarbij de website een belangrijke bron van inkomsten is, raad ik dit altijd af.

      Linkbuilding draait helemaal niet om veel links ontvangen. Daar is het principe helemaal niet op gebaseerd (het algoritme van Google). Het draait om goede content creeeren waar naartoe gelinkt wordt.

      En als er niemand naar je wil linken kun je beter naar je website kijken in plaats van op onnatuurlijke wijze je rankings te verhogen. Kun je beter de tijd en het geld investeren om linkwaardige content te maken. Want dat is in mijn ogen de lange termijn visie. Die het op den duur altijd wint van de korte termijn visie

      Op onnatuurlijke wijze links naar je website verkrijgen (links kopen) mag gewoon simpelweg niet van Google. Zie ook: http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=66736

      Ik wil het risico niet lopen, en wil al zeker niet aan klanten of lezers het advies geven om het wel te doen.

      Is een stukje ethiek. Ethiek die onze weblog heeft gebracht waar we nu staan (inclusief de bedrijven die daaruit zijn geboren).

      Conclusie:
      Iedereen moet zelf doen wat hij wil. Jij maakt zelf de keuzes. Ik ben er om de mensen, die het willen horen, te helpen met de juiste keuze te maken. Waarvan ik denk dat die goed is, gebaseerd op mijn ervaring.

      Uiteraard wil ik wel iedereen bedanken die de moeite neemt om hierover in discussie te gaan!

  • Rbunskoeke zegt:
    21 mei, 2011 om 02:51

    Prima conclusie en ben er mee eens! Alles blijft je eigen verantwoordelijkheid, kwaliteit boven kwantiteit. En voor de linkbuilders hier moet je afvragen wat niet makkelijkst voor jou is, maar het best voor jouw klant.

    Reageren
  • Levy zegt:
    21 sep, 2011 om 16:55

    Heeft er iemand ervaring met de site http://www.backlinkskopen.nl ?
    Ik vind het allemaal een beetje vreemd daar..
    ze zeggen het volgende: “Wees dus voorzichtig wanneer u voor een klein bedrag honderden backlinks kunt inkopen. Vaak heeft dit een averechts effect voor uw website”.

    Maar zelf bieden zij 1500 links voor 35 euro (geplaatst in 1 maand)
    En zelfs 18000 links voor 350 euro (geplaatst in 4 maanden)
    Mij lijken deze aantal zeer hoog en de periode is zeer kort.

    Zelf bouw ik 100 linkjes in 2 maanden..
    Om te testen heb ik vandaag een klein pakketje afgenomen bij hen van 100 links voor €6,50 (geplaatst in 1 week)

    Hiervoor heb ik 1 van mijn vele sites opgeofferd. Ik ben benieuwd naar deze partij..

    Na de bestelling heb ik trouwens geen mail terug gehad over hoe en wat. Daarna heb ik nog eens gemaild maar nog steeds niks terug. Ik wacht deze week nog even af..

    Ik houd jullie op de hoogte!

    Groeten Levy

    Reageren
  • Wouter @ linkbuilding expert zegt:
    21 sep, 2011 om 17:36

    Dan kan je wel concluderen dat ze die links voor dat bedrag niet handmatig gaan aanmaken en ze ook nog nooit gehoord hebben van een natuurlijke groei van het aantal links naar een site.

    Google prikt hier zo door heen. Toch ben ik benieuwd naar je resultaten. Heb je wel een nulmeting gedaan?

    Groetjes Wouter

    Reageren
    • Levy zegt:
      21 sep, 2011 om 17:43

      Ze doen dit idd via software die automatisch profielen aanmaakt.
      Nulmeting heb ik gedaan alles is seo vriendelijk op die site.

      Momenteel staat de site op de zesde pagina..

      Ben benieuwd, ik houd je op de hoogte!

      Groetjes wouter

  • James zegt:
    29 dec, 2011 om 14:42

    Dank voor de heldere uitleg !

    Ik vraag me af of men uberhaupt zelf kwalitatief goede links kan maken met behulp van een software pakket of dat dit altijd handmatig (na een nadere zoektocht) dient te gebeuren.

    Reageren
  • Ruben zegt:
    29 dec, 2011 om 19:00

    Ik geloof daar niet in.

    Je moet je eerst afvragen/realiseren wat het nut zijn van links en waarom ze zijn. Het de kwaliteit van de links geeft aan of de pagina betrouwbaar is en populair. Mensen zetten namelijk een link naar een website die voor hun betrouwbaar is/relevant is. Je linkt bijvoorbeeld naar een pagina omdat daar nuttige info op staat of meer informatie over dat onderwerp te vinden is (dus zorg voor relevante links). Zolang een softwarepakket/robot geen mens (perfect) kan imiteren, zullen de links ook niet kwalitatief goed zijn.

    Lang verhaal kort: nee het kan niet via een software pakket

    Reageren
  • Bart zegt:
    31 jan, 2012 om 08:28

    Amen to that ;)

    Reageren
  • Paul Raaijmakers zegt:
    14 nov, 2012 om 13:34

    Zelf houd ik me al enkele jaren bezig met linkbuilding. Ik heb al verschillende technieken en manieren uitgeprobeerd. Ik merk, zoals velen hier, dat kwantitatieve “linkspam” uit india slechts op korte termijn nut heeft. Daarna gaan rankings (soms na weken, soms na maanden) schommelen. Wat daar exact de reden van is, dat weet ik niet.

    Ik merk dat vooral article submission wel echt nut heeft. Het feit dat de linkcontext overeenkomt met het thema van de bestemmingspagina is erg gunstig. Je hebt invloed op de URL, op de H1, H2′s, op de ankertekst, op de bodycontent, enz.

    Voorheen bouwde ik linkprofielen voor mijn klanten op uit zowel kwalitatieve links (artikelsites, persberichten, bookmarkingsites, enz.) als kwantitatieve links (links vanaf engelstalige websites, onnatuurlijke ankerteksten, enz.). Tegenwoordig focus ik mij uitsluitend op kwalitatieve links. Ik merk dat dat veel tijd (en voor de klant dus geld) kost, maar wel écht zin heeft.

    Reageren
  • Thijs zegt:
    30 jan, 2013 om 14:46

    Vindt het wel een leuke test om met mijn website http://www.bedrijfsuitjestrand.nl te doen. Heb daar nu ook nog nul links naar toe. Interessant artikel!

    Reageren
  • echte naam of pseudoniem aub zegt:
    02 mrt, 2014 om 16:45

    Het komt inderdaad vaak bij de aanbiedingen binnen, ook op ons webmasterforum.
    Ik zelf maak er ook geen gebruik van, volgens mij heeft het maar heel even nut en de kans is zelfs groot dat je ervoor bestraft wordt.

    edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

    Reageren

Reageren