Naar
boven
Logo Karel Geenen

Virale marketing tips

Zoals al wel bekend zal zijn bij de meeste kan virale marketing zeer interessant zijn om meer bezoekers op je website te krijgen en dus meer potentiële klanten.

Virale marketing is één van de meest productieve en goedkoopste manier om meer bezoekers aan te trekken. Het bestaat al heel lang. Er zijn al een aantal (grote) bedrijven die virale marketing toepassen. Vaak is dit in een vorm van een kleine game. Wanneer je de game dan nog een keer wil spelen (omdat je die superprijs wil winnen) moet je eerst de game doorsturen naar een vriend of vriendin. Zodra zij zich ook aanmelden voor de game krijg jij weer een credit en mag je het nog eens proberen. Hoe meer vrienden je uitnodigt, des te vaker je mag proberen om de prijs te winnen.

Toch hoef je geen groot bedrijf te zijn om een virale marketing campagne op te zetten. Hieronder volgen enkele tips voor een succesvolle virale marketingcampagne.

 

Stap 1
Maak een goed product of dienst. Logisch zul je zeggen. Toch is het wel van groot belang dat je product de moeite waard is. Anders zul je misschien wel veel bezoekers krijgen maar zal niemand uiteindelijk het product kopen. Een ander voordeel van een echt goed product is dat mensen het eerder tegen vrienden zullen vertellen. (En belangrijk aspect van virale marketing..)

Stap 2
Geef iets gratis weg aan gebruikers in ruil voor het aanraden van jouw website of het inschrijven op je nieuwsbrief. Het gratis product kan een Ebook zijn, één of ander script, een video, een geluidsbestand waar een interview met een expert op staat enz. enz. Zolang het gratis product maar te maken heeft met de doelgroep waar je het product voor verkoopt.

Stap 3
Zorg ervoor dat er voldoende links in het gratis product staan die verwijzen naar je website. Wanneer ze bijvoorbeeld meer informatie willen over het onderwerp kunnen ze eens op je website kijken.

Stap 4
Zet de virale campagne op gang. Dit is één van de belangrijkste stappen.  Veel webmasters denken dat het balletje vanzelf wel zal gaan rollen. Dit is helaas niet het geval. Een succesvolle virale campagne zal toch echt eerst op gang gebracht moeten worden. Vertel over je gratis product op forums, op je website en overal waar het maar kan. Als het eenmaal loopt dan zul je een echt sneeuwbaleffect krijgen. Het product zal zich verspreiden als een virus, vandaar ook de naam: “Virale Marketing”.

 

Belangrijk is wel om bij de gratis producten te vermelden dat de informatie doorgestuurd mag worden maar dat de links en dergelijke niet veranderd mogen worden. Anders zul je zien dat iemand anders zijn of haar links in het product vermeldt en zal het sneeuwbaleffect niet voor jou werken maar voor iemand anders.. En dat willen we natuurlijk niet!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
2 reacties op "Virale marketing tips"
  • marc zegt:
    18 mei, 2007 om 17:05

    Hoi Karel,

    Je teksten zijn erg goed maar visueel zou karelgeenen.nl wel iets spannender kunnen zijn. Mocht je, als test, een artikel willen opleuken met een speciaal voor dat stuk bedacht beeld dan maak ik dat graag voor je. Je stuurt me een stukje en ik maak het beeld. En ik de lijn van bovenstaande betoog; GRATIS!

    met vriendelijke groeten,

    Marc

    Reageren
  • Hypotheek Deventer zegt:
    07 okt, 2009 om 20:41

    Het is inderdaad een goed idee om op deze manier links en bezoekers te krijgen. Maar wat moet je als je geen fysiek product verkoopt.

    Uren beschikbaar stellen?

    En wat moet je bedenken als je geen product kunt laten zien?

    Ik heb al eens gedacht aan een schiet op alle bank logo`s totdat alleen ons eigen logo over blijft. Lukt dat binnen een bepaalde tijd het je gratis een aantal uurtjes advies gewonnen.

    Maar of dat nu iets is?

    Iemand suggesties? Ik hoor het graag!

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014