Naar
boven
Logo Karel Geenen

Wat Bol.com kan leren over zoekmachine optimalisatie

De mensen die al wat langer meegaan in de zoekmachine optimalisatie wereld weten dat kleine verschillen grote gevolgen kunnen hebben. Ben je nieuw in de zoekmachine optimalisatie wereld dan heb je in de eerste zin van dit artikel meteen iets bijgeleerd…

Zo is er het fenomeen title-tag. Deze tag, die de titel van een pagina aangeeft, is ontzettend belangrijk binnen de zoekmachine optimalisatie. Je geeft hier namelijk mee aan waar een bepaalde pagina over gaat. Logisch dat Google deze tag dan ook hoog waardeert.

Het is dus verstandig om de belangrijkste zoekwoorden van een bepaalde pagina mee te geven aan de title-tag. Maar een goede title-tag heeft meer “regels”, en dat is waar Bol.com in mijn ogen nog kan verbeteren…

Regels van een goede title-tag

Allereerst zullen we de “regels” van een goede title-tag eens op een rijtje zetten:

  • Moet de onderliggende pagina goed beschrijven;
  • Er worden maximaal 64 karakters weergegeven in de zoekresultaten, houd hier rekening mee;
  • De belangrijkste zoekwoorden van de pagina moeten in de title-tag voorkomen;
  • De belangrijkste zoekwoorden moeten vooraan worden geplaatst;
  • De uiteindelijke titel moet uitnodigen om op door te klikken.

Wat Bol.com kan leren over deze “regels”

Onlangs was ik op zoek naar een Nintendo DS lite, de volgende resultatenpagina was het gevolg:

Zoals je kunt zien is het laatste resultaat in de afbeelding van Bol.com. We zullen eens even inzoomen:

De volledige titel luidt:

Bol.com | Nintendo DS Lite – Wit, Nintendo | Games

In het geval van Bol.com zou het dus verstandiger zijn om bol.com naar achteren te plaatsen zodat het voornaamste zoekwoord, in dit geval Nintendo DS Lite, vooraan komt te staan. De titel die ik Bol.com dus zou aanraden is:

Nintendo DS Lite – Wit, Nintendo | Games | Bol.com

Mieregene*k?

Voor sommigen komt dit misschien over als pietluttig. Maar dan wil ik je eens even aanraden om naar de resultaten voor die van Bol.com te kijken. De eerste drie doen het namelijk allemaal op de manier die ik adviseer. Uit eigen ervaring weet ik ook hoe belangrijk een juiste title-tag is. Sterker nog, zowat alle zoekmachine optimalisatie specialisten ter wereld zijn het met me eens.

Conclusie

Deze conclusie is tweeledig. Ten eerste kan Bol.com hier zijn voordeel mee doen. Begrijp me niet verkeerd Bol.com, jullie zoekmachine optimalisatie is over het algemeen dik in orde. Maar het wijzigen van de title-tag zou wel eens zeer positieve gevolgen kunnen hebben voor de bezoekersaantallen. Beloven jullie dat de resultaten met onze lezers worden gedeeld J?

De andere kant van deze conclusie is dit jij als online marketeer dus ook eens aandachtig naar je title-tags moet kijken. Doe er je voordeel mee!

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
40 reacties op "Wat Bol.com kan leren over zoekmachine optimalisatie"
  • Marco zegt:
    22 dec, 2009 om 16:35

    kleine moeite om aan te passen lijkt me.

    Reageren
  • Ruud Kok zegt:
    22 dec, 2009 om 16:36

    Qua ranking zou het achteraan plaatsen van de merknaam een positieve impact kunnen hebben, maar wellicht dat in het geval van bol.com de naamsbekendheid ook kan helpen om de CTR te verhogen. In een dergelijk geval kan een brandname aan het begin van de title wel toegevoegde waarde hebben.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      22 dec, 2009 om 16:42

      Dag Ruud,

      Heb ik ook over nagedacht en daar heb je zeker een goed punt. Dit is iets wat ze zullen moeten testen (of allang gedaan hebben :-))

    • Jaap zegt:
      22 dec, 2009 om 16:43

      Mee eens, Ruud!
      Bol.com moet het juist van hun merknaam hebben. Als grootste in hun soort hebben ze inmiddels aardig naam gemaakt en daarmee een stuk vertrouwen.

      Over het algemeen gaat bovenstaand SEO vuistregel op, maar bij grote spelers als bol.com kan je het ter discussie stellen.

    • Jacob Ras zegt:
      24 dec, 2009 om 23:53

      Goed punt Ruud, dacht er zelf ook aan. Ik denk dat er weinig zijn die nog nooit gehoord hebben van Bol.com, die naamsbekendheid willen ze natuurlijk gebruiken in de zoekresultaten.

  • Martijn Couprie zegt:
    22 dec, 2009 om 16:43

    @marco: dat hangt er helemaal van af hoe het systeem van Bol.com aan de achterkant is opgebouwd. Bedenk wel dat een webwinkel als Bol.com al gauw miljoenen pagina’s bevat. Dan pas je niet even iets zo aan. Dan heb je het al snel over een aanpassing aan de database die veel programmeerwerk en veel computertijd vraagt.

    @Karel: ik zie op SEOmoz nergens staan dat de paginatitel zoals jij die voorstelt belangrijk is. Het kan natuurlijk best een bewuste keuze zijn. Het merk Bol.com is een sterk merk, met een hoge bekendheid. Het kan dus zo maar zijn dat het eerst vermelden van de merknaam leidt tot een hogere CTR.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      22 dec, 2009 om 16:46

      Ik heb het linkje even aangepast. Nu kom je direct op de pagina van SEOmoz waar als tweede puntje dit wordt aangegeven.

  • Ellen den Ouden - bol.com zegt:
    22 dec, 2009 om 16:46

    @Karel, dank voor de suggestie en de aandacht voor bol.com.

    Het is een bewuste keuze om bol.com vooraan in de title te plaatsen. Bol.com is een sterk merk, en we gebruiken dat onderscheid graag om een aansprekend zoekresultaat te tonen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      22 dec, 2009 om 16:49

      Dank voor je bericht Ellen. Ik begrijp jullie redenering.

      Waar je denk ik wel rekening mee moet houden is dat deze wijziging wel voor een hogere positie kan/zal zorgen. Zeker op de eerste pagina maakt een positie 6 of top 3 veel verschil.

      Persoonlijk denk ik dat je per saldo meer bezoekers zult krijgen door het optimaliseren van de title-tag, maar dat is iets wat getest zou moeten worden :-).

      Ik vind het in ieder geval erg cool dat jullie zo snel reageren, toevallig een Google alert ingesteld?

    • Marco zegt:
      22 dec, 2009 om 20:52

      Gaat het om bol.com of gaat het om het boek/product??

      Ik zie het onderscheidend vermogen niet hoor?

  • Ellen den Ouden - bol.com zegt:
    22 dec, 2009 om 16:53

    Om het snelheidsraadsel op te lossen: je kwam langs op de twitter. Zie ook http://twitter.com/bol_com

    Reageren
  • Lennaert zegt:
    22 dec, 2009 om 18:38

    Uiteraard heeft Bol.com grote naamsbekendheid. Kijk ik erger naar de relatief ‘lage’ positie die ze hebben en de vergelijkingssites plus het “afbeeldingen blok” erboven vraag ik me af of bezoekers de positie van Bol überhaupt zullen halen en niet al op een andere link klikken, voordat Bol van zijn naamsbekendheid kan profiteren.

    Daarnaast denk ik dat de prijs(dus vergelijkingssites) bij een Nintendo ds minstens een net zo belangrijkere rol speelt als de naamsbekendheid van de leverancier. Al is dat mijn persoonlijke gevoel en weer een hele andere discussie….

    Reageren
  • Michel zegt:
    22 dec, 2009 om 19:02

    Over pietluttig gesproken, het is bol.com, niet Bol.com [sst] ;)

    Ik ben het met de strekking eens, maar ik denk dat het bol.com wellicht inderdaad meer zal gaan om merkbekendheid, dan die ene bezoeker nog naar zijn website lokken.

    bol.com wekt wellicht jusit vertrouwen op bij de potentiele bezoeker en is daarom juist welkom aan het begin van de zin…

    bovendien wordt de title tag niet alleen voor zoekmachine optimalisatie gebruikt, maar staat het natuurlijk ook gewoon bovenin de titelbalk, en wordt het zichtbaar als je wil gaan bookmarken. Kunnen voor bol.com ook prima redenen zijn om hun naam eerst te willen vermelden..

    Reageren
  • Gert-Jan zegt:
    23 dec, 2009 om 00:01

    Zowat iedereen is het met je eens zeg je…o.m.g.

    Reageren
  • Sales Vacatures zegt:
    23 dec, 2009 om 00:30

    Leuk dat bol.com meteen reageert, wat ik me nu alleen af vraag is of ze hier mee getest hebben of niet?

    Ik denk namelijk dat er niet zo zeer naar de bol.com in de title tag gekeken word, maar dat er automatisch al naar de website naam gekeken word.

    Reageren
  • Internetmarketing Isinet zegt:
    23 dec, 2009 om 05:59

    Hoi Sales,

    De titels worden hoe dan ook eerder/meer bekeken dan de URL’s in de resultaten. Het lijkt me niet onbegrijpelijk van Bol.com om de merknaam uit te spelen. De vraag is of ze door de focus op merknaam de andere spelers die wel in de top 5 staan kunnen overtreffen.

    Wat de titel van de homepage betreft, alsook de description op de verschillende pagina’s kan wel een verbetering gerealiseerd worden.

    Waar ik ook het nut niet van inzie is dat op de productpagina’s de title verspreid is over 100 regels…

    Reageren
  • Nienke Buiskool Leeuwma zegt:
    23 dec, 2009 om 08:48

    Bij ECI ben ik hier ook mee bezig. Ik heb er zelf voor gekozen om ECI achteraan in de titel te zetten omdat de focus nu juist op de vindbaarheid is gelegd. Ik denk dat iemand die op een product zoekt meteen het product terug wilt zien. Als je deze voorin zet wekt dat ook vertrouwen op omdat de zoekopdracht naadloos aansluit bij het resultaat.

    En de techniek achter de website is inderdaad erg lastig dus dat kost veel tijd om goed neer te zetten.

    Reageren
    • Nico van Kooten zegt:
      23 dec, 2009 om 10:01

      “En de techniek achter de website is inderdaad erg lastig dus dat kost veel tijd om goed neer te zetten.”

      En dat is een van de redenen waarom kleinere webwinkels “gevaarlijk” kunnen zijn voor de grotere. Ik weet uit eigen ervaring dat je met een SEO flexibel pakket goed kunt ranken op titel/productnaam zonder al te veel extra moeite.

      “Ik heb er zelf voor gekozen om ECI achteraan in de titel te zetten omdat de focus nu juist op de vindbaarheid is gelegd.”

      Mag ik vragen waarom je nu bij ECI het ISBN nummer als eerste keyword in de titel ziet? Lijkt me niet niet de meest voor de hand liggende keus?

    • Jacob Ras zegt:
      25 dec, 2009 om 00:00

      Ben het met Nico eens, vreemde keus om het ISBN nummer vooraan te plaatsen. Als je wat meer tabs opent zie je alleen nog maar dat nummer in de tabnaam staan… Verder zie ik de titel van een boek helemaal niet in de title verschijnen, alleen dit:

      9789058040473, Boeken, Spanning, Avonturenroman | ECI boeken, cd’s, dvd’s en games

      (Heb een willekeurig boek eruit gekozen). Zelf zou ik er iets als dit van maken:

      DE HEL VAN ’63 ELFSTEDENTOCHT (D. van den Heuvel) – Boeken, Spanning, Avonturenroman | ECI boeken, cd’s, dvd’s en games | 9789058040473

      ISBN nummer toch nog erin, al heb ik geen idee hoeveel er daadwerkelijk op ISBN nummers gezocht wordt.

  • Nienke Buiskool Leeuwma zegt:
    23 dec, 2009 om 10:05

    @Nico Dat klopt, wordt nu aangepast dus dat komt in orde.

    Ik zou zeggen, blijft het allemaal volgen op ECI en je zal zien dat er nog veel meer goede dingen aankomen.

    Reageren
    • Jacob Ras zegt:
      25 dec, 2009 om 00:01

      Oeps, had niet gezien dat je hier al gereageerd had, in dat geval doet mijn reactie hierboven er niet toe.

  • Anne Jan Roeleveld zegt:
    24 dec, 2009 om 10:56

    Bol.com kan nog veel meer leren op gebied van zoekmachine optimalisatie.
    Vorige week was de website niet bereikbaar (zie: http://www.flickr.com/photos/annejan/4191764239/in/photostream/ ) en 10 minuten later stond de “niet bereikbaar” pagina geïndexeerd in Google (zie: http://www.flickr.com/photos/annejan/4192546218/in/photostream/ ). Er was dus geen noindex meta tag aan de tijdelijke pagina toegevoegd.

    Veel mensen op Twitter plaatsten de URL van de tijdelijke pagina en deze werd veel geretweet. Toen de website weer online kwam, heeft Bol.com de “niet bereikbaar” pagina niet laten redirecten. Dat betekent dat alle twitteraars die op de link klikken (nu nog steeds) naar http://www.bol.com/common/error/WEB-INF/jsp/error/store_closed.html gaan.

    Reageren
    • Anne Jan Roeleveld zegt:
      24 dec, 2009 om 11:15

      Ik zie nu dat de links niet goed werken. WordPress zet de haakjes er ook bij. Even handmatig weghalen en ze werken. :)

    • Karel Geenen zegt:
      24 dec, 2009 om 11:27

      De linkjes ziin aangepast. Bedankt voor je aanvulling. Overigens moet ik wel zeggen dat bol.com best snel is met reageren. Na 5 minuten hadden ze al gereageerd op dit artikel.

      En het nadeel van een grote organisatie is dat als er technisch iets mis gaat dit ook meteen grote gevolgen heeft. Alhoewel ik niet twijfel dat ze er van hebben geleerd!

    • Ellen den Ouden - bol.com zegt:
      24 dec, 2009 om 12:39

      @Anne Jan, dank voor je suggesties. Er zat inderdaad een fout in de “niet bereikbaar” pagina, dit wordt op korte termijn opgelost.

  • Fitnessapparatuur zegt:
    24 dec, 2009 om 11:11

    Als bol.com met de meeste zoekresultaten van een product niet verder dan plaats 5 / 8 komt zou ik zeker de title tag aanpassen zodat dit eventueel een top 3 posititie wordt. Van de andere kant denk ik dat als iemand een product zoekt wat o.a. bol.com in het assortiment heeft dat ze direct naar de website van bol.com zullen gaan om het vervolgens daar te zoeken

    Reageren
  • Edwin zegt:
    24 dec, 2009 om 11:39

    Jij stelt dat zowat alle zoekmachine optimalisatie specialisten ter wereld het met jou eens zijn m.b.t. het gebruiken van keyword als eerste woord in de title.

    Wanneer ik op de link klik zie ik dat er slechts lichte consensus over is en dat alleen een beperkte groep het heel erg belangrijk vindt. Dit lijkt mij daarom een klassiek geval van een slechte interpretatie van onderzoeksgegevens.

    Ik vind het van belang om de naam van de website als eerste naar voren te laten komen. Dit wekt vertrouwen bij de zoekmachine en potentiële klant. Daarnaast werkt het nog goed voor de naamsbekendheid.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      24 dec, 2009 om 11:49

      Ieder staat nu natuurlijk vrij om te kiezen Edwin. Ik weet alleen uit eigen ervaring dat een title-tag veel kan doen aan je posities.

    • carlo zegt:
      26 dec, 2009 om 14:47

      De stelling is juist, je plaatst het beste je belangrijkste keyword vooraan – punt (dat is als je voor de beste positionering gaat uiteraard)

  • Jaap van Goor (Vaarwinkel) zegt:
    25 dec, 2009 om 11:44

    Leuke tip. Zelf doen we al langer titel boek – categorie -Vaarwinkel. We scoren daarmee inderdaad hoger en vaker dan bol.com.
    Toen ik de test echter deed zag ik meteen wel een ander punt waar je wellicht eens aandacht aan kan besteden. Soms verschijnen er nieuwe uitgaven van een bestaand boek. Het is administratief logisch om dan een nieuw boek in de database aan te maken. De vorige uitgave van het boek zetten wij dan op niet leverbaar, maar laten we wel bestaan. Mensen die dan op die pagina komen krijgen een melding om door te klikken naar de nieuwe uitgave. Nu zie ik echter dat de niet leverbare boeken soms in Google veel beter scoren, omdat deze pagina’s al langer bestaan (?).
    Wat is wijs? Pagina’s met niet meer leverbare producten weglaten, automatisch laten doorverwijzen of iets anders?

    Reageren
    • Nico van Kooten zegt:
      25 dec, 2009 om 13:21

      Het helemaal weglaten van een pagina die goed rankt is natuurlijk “zonde” en daarvoor zijn alternatieven. Het laten doorverwijzen (met b.v. een 301 redirect) naar een nieuwe uitgave is uiteraard prima. Daarnaast zou je voor niet meer leverbare producten een speciale landingspagina kunnen aanmaken met een uitleg en diverse suggesties. Wat veel sommige webwinkels doen is een redirect naar de categorie pagina maar dan loop je m.i. wel het meeste risico op een weigering.

    • Karel Geenen zegt:
      25 dec, 2009 om 22:34

      Een oplossing is een nieuwe pagina aanmaken en het oude boek via een 301 redirect laten doorverwijzen naar de nieuwe pagina. Nadeel is dan dat je op een gegeven moment de traffic op de zoekwoorden van het oude boek gaat verliezen. Wat je dan misschien beter kunt doen is toch de oude pagina laten staan en via een melding aangeven dat dit boek vervangen is door…

  • Pascal (Hotels Online) zegt:
    28 dec, 2009 om 21:23

    Uit ervaring heb ik ook betere resultaten met produktnaam voorop. De mensen klikken dan ook eerder omdat hun ook direct op het gezochte item valt.

    Kan me in de situatie van Bol.com ook begrijpen dat ze op hun merknaam gokken. Als ik bol.com zie staan, klik ik er ook vaak direct op. Of dit nu plaats 1 of 5 is, maakt mij niet uit.

    Reageren
  • Marcel Peeters zegt:
    29 dec, 2009 om 21:32

    Nu is bol.com ook niet echt een lange naam…. Dus het kost je maar 7 tekens. Welke uiteraard wel verloren zijn. Maar ik denk ook in dit geval dat het vertrouwen meer leeds opleverd dan dat het zou opleveren als ze hoger stonden

    Reageren
    • Nienke Buiskool Leeuwma (ECI) zegt:
      30 dec, 2009 om 09:02

      Dan is eigenlijk de vraag:

      Wat is de CTR bij een positie 3 zonder Bol in de titel en
      wat is de CTR bij een positie 6 met Bol in de titel

      Wat is vervolgens de conversieratio van beide posities?

      Het lijkt mij dat je hier alleen iets over kunt zeggen door het te testen.

      De positie is van “Medeplichtig”

  • Danny Verhoeven zegt:
    04 jan, 2010 om 06:09

    Leuk dat Bol.com zelf ook reageert en dus laat zien actief mee te kijken op internet wat er over hun wordt geschreven…

    Reageren
  • 12x zoekmachine optimalisatie bullshit zegt:
    27 jan, 2010 om 12:24

    [...] waarom maar niet helemaal volstoppen met zoekwoorden? Nou, daarom niet! Spammert! Hoe je wel met de title-tag moet omgaan…Meerdere title-tagsMaar misschien kan ik dan meerdere title-tags aanmaken? Slim [...]

    Reageren
  • anton zegt:
    11 feb, 2010 om 20:21

    wat ik nog graag wil horen, of het belangrijk is om het isbn te vermelden op je productpagina. Als je zoekt met alleen een isbn, dan komen er regelmatig betaalde adw advertenties naar boven. Bij andere zie je het isbn zelfs in de title staan.
    Met andere woorden wie zoekt er allemaal op het isbn?
    En is dit per product verschillend?

    Reageren
  • Jaap van Goor (Vaarwinkel) zegt:
    12 feb, 2010 om 16:58

    ISBN kan je alleen op boeken, cd’s dvd’s ed. krijgen. Dus niet voor andere producten. Ik zou een ISBN zien als een zoekwoord bij het product, dus wel op de productinformatie pagina, maar om het nu prominent (in een advertentie) op te nemen lijkt me wat onlogisch.
    ISBN opnemen is ook service naar de klant, want die kan daaraan in principe zien om welke druk het bijvoorbeeld gaat.

    Reageren
  • Google past je title-tag aan, opgelet! zegt:
    22 feb, 2013 om 15:26

    [...] ook weer eens leuk om deze discussie over het wel of niet vooraan plaatsen van de merknaam in je title-tag opnieuw te open…. Het lijkt er dus op dat Google kiest om deze vooraan te plaatsen. Wellicht dat zij dit hebben [...]

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014