Naar
boven
Logo Karel Geenen

4 mobile e-mail feiten die je moet weten en wat je er mee moet

Het gebruik van apps en mobile sites neemt toe, steeds meer mensen  hebben tegenwoordig een smartphone of tablet op zak. Dit betekent een hoop veranderingen voor digitale marketing. E-mail is een van de meest gebruikte functies op smartphones. Het is tijd voor marketeers om dit aan te pakken, want mobiele e-mail is niet meer te negeren.

1. Gebruik van e-mail op smartphones

Het gebruik van mobile e-mail groeit (nog steeds) door. De mobiele email marketing statistieken laten zien dat de opens op mobiele devices, smartphones en tablets al gelijk is aan het gebruik op webmail en desktop. Deze trend is het resultaat van de natuurlijke groei en het intensievere gebruik van smartphones en tablets. Maar de statistieken geven ook aan dat er nog flink wat verschil is afhankelijk van doelgroep, product en type email. Dus bekijk vooral ook uw eigen statistieken.

NB: Als de e-mail tool die u heeft geselecteerd dit niet (goed) rapporteert, kan ook gebruik worden gemaakt van een externe tracking tool die opens en kliks wél registreert per e-mail client en device. Er is dus geen excuus om de eigen mobiele email statistieken niet te bekijken

2. E-mail wordt geopend op smartphones, maar niet altijd

Er is geen directe scheiding tussen de mensen die hun e-mail op een mobiel openen en die hem op andere platformen openen. De ene dag openen zij emails op hun mobiel, andere dag bijvoorbeeld op een laptop. Het aantal mensen dat echter hun e-mail eerst op de mobiel opent en daarna nog op een ander platform is erg beperkt. Wel even iets om over na te denken, hoe kom je door het mobiele e-mail filter? Verwacht hier niet meer dan 2-3 procent heropeners.

Dit geeft al aan dat het niet erg nuttig is om een aparte versie van de e-mail te maken voor mobiel, maar liever een e-mail te maken die voor alle platformen geschikt is.

3. Verfijn je design

Om een e-mail eenvoudig te consumeren op een mobiel device worden andere eisen gesteld aan het design. Er is een kleiner scherm.  Keyboard, muis en Touch pad zijn vervangen door een nieuwe muis voor het touch screen (je vinger). Over het algemeen betekent dit dat het design aangepast moet worden.

Een perfect moment om niet alleen het template geschikt te maken voor mobiel, maar je e-mail template in zijn geheel eens te updaten. Een eenvoudiger design, met goed klikbare links en visuals is al een goede start. Door middel van gebruik van responsive design kan een e-mail zichzelf ook  automatisch aan de e-mail client. Zo kan een e-mail beter op de mobiel worden afgestemd, terwijl de desktop versie alle functionaliteiten behoud.  Let wel, als de e-mail op mobiel er niet goed uitziet zal 69% van de gebruikers deze direct deleten.

4. Vergeet de belangrijkste stap niet

Een prachtige, functionele e-mail op mobiel is dus een vereiste, maar dat helpt niet veel als het proces daarachter niet aansluit op de mobiele ervaring. Simpel gezegd, de ontvanger moet wel kunnen lezen, reageren, boeken en kopen. Het aanpassen van formulieren, de sales funnel en gehele website zijn daarbij misschien nog wel de belangrijkste stap. Zie je veel doorkliks maar geen conversies vanuit mobiele bezoekers? Aanpakken die website.

Rest nu de vraag: Is jouw email marketing al Mobile ready?


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Jordie van Rijn
Jordie is een zelfstandige email marketing consultant. Hij houdt zich bezig met slimme e-mailmarketing campagnes die de klantrelatie intensiveren.
Ben de eerste die reageert!

Reageren