Naar
boven
Logo Karel Geenen

Campagne gespot: “Lekkere” marketingactie van barbecueland.nl

Wij houden van leuke marketingacties, daarom starten we met een nieuw item op de blog: “Campagne gespot”. De eerste campagne die we hier delen is de marketing actie van Barbecueland.nl. Zij hebben hun marketing pijlen deze zomer gericht op een mix van on- en offline. Offline zetten ze in op guerilla en online speelt Facebook de hoofdrol.

Offline: Guerilla

In Amsterdam werd op diverse locaties “kingsize” stukken vlees opgehangen (met vermelding van de webshop uiteraard). Dit gebeurde ook in het Vondelpark waar veel mensen barbecuen. Bekijk de video:

 

Online “lokbabes”

De online campagne heeft een speciale rol voor Facebook. Ze gebruiken in combinatie met de eigen website een aantal Facebook profielen, deze speciale “lokbabes” promoten deze zomer de barbecues. Het is de bedoeling dat je kiest voor 1 van de 3 barbecues, deze zijn gekoppeld aan een Facebook “lokbabe” waar je vrienden mee wordt.

 

Door gebruik te maken van een opvallende profielfoto, (schaars geklede blonde of brunette), wordt er ingespeeld op de nieuwsgierige (..jaloerse..) partner. Die zal het profiel van de “lokbabe” checken en uitkomen op de profielpagina waar de boodschap duidelijk wordt. Dat is waar ze bij barbecueland.nl in ieder geval vanuit gaan!

 

De profielen van Barbie Kettle, Bo Bernini en Monika DaVinci zijn leuk ingevuld, compleet met bio en interesses. Toch vraag ik me af hoeveel partners na deze “grap” daadwerkelijk een barbecue hebben aangeschaft. Wat denk jij?

Heb jij ergens een mooie campagne voorbij zien komen die een plek hier op de blog verdient? Laat het ons weten en stuur een mailtje naar lianne@karelgeenen.nl!

Wil jij een succesvolle Facebookpagina? Ja toch?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Communicatie & Content Manager bij Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.
3 reacties op "Campagne gespot: “Lekkere” marketingactie van barbecueland.nl"
  • Chris van Marion zegt:
    23 aug, 2012 om 11:17

    Redelijk briljant. Online meets offline met deze actie.

    Reageren
  • Erik zegt:
    23 aug, 2012 om 12:20

    Mooie campagne waarbij een stuk van de waarde misschien ook wel zit in de berichtgeving over de actie.

    Wat me bij die facebook profielen wel opvalt is dat ze in de omslagfoto een product +prijs aanprijzen en als ik het goed begrijp nepprofielen gebruiken. is dat niet in strijd met de regels van facebook en reden tot een ban?

    Dat kan een hobbel zijn bij het bouwen van een relatie via Facebook.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      23 aug, 2012 om 12:26

      Ik zag je tweet hierover en ben het meteen gaan checken in de Facebook regelementen. Dit is wat ik heb gevonden:

      Omslagen moeten:
      i. vrij zijn van prijs- of aankoopinformatie, zoals ’40% korting’ of ‘Op socialmusic.com te downloaden’;
      ii. vrij zijn van contactgegegevens, zoals webadres, e-mailadres, postadres of andere informatie die is bedoeld voor de sectie Info op je pagina;
      iii. vrij zijn van Facebook-functie’s en acties, zoals ‘Vind ik leuk’ of ‘Delen’ of een pijl die van de omslagfoto naar een van deze functie wijst; en
      iv. vrij zijn van aanzet tot actie, zoals ‘Profiteer nu’ of ‘Vertel het je vrienden’.

      Dus ja je hebt gelijk, ze zijn met de omslag wel in overtreding. Ben benieuwd of ze hierop door Facebook worden gewezen.. en dan de kans krijgen het te veranderen, of meteen worden verwijderd.

      We gaan het volgen :)

Reageren