Tegenwoordig bieden veel internetbedrijven een vorm van zoekmachine optimalisatie aan. Zij vragen daar vaak grof geld voor. En hoewel sommige bedrijven het waard zijn bestaan er ook erg veel cowboys.
Sommige beloven een eerste plaats binnen Google, dit is onmogelijk! Sterker nog, bedrijven kunnen dit niet beloven. Garanties bestaan nu eenmaal niet in de zoekmachine optimalisatie wereld.
Zoekmachine optimalisatie is overigens helemaal niet moeilijk, het kost gewoon erg veel tijd. Hieronder volgen enkele simpele basis tips die ikzelf toepas.
Richt je op de juiste zoekwoorden
Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen is het belangrijk dat je optimaliseert voor de juiste zoekwoorden. Het heeft geen zin om je te richten op zoekwoorden die geen resultaat met zich meebrengen.
Bekijk je concurrenten
Wie zijn je concurrenten voor bepaalde zoekwoorden en waarom staan zij bovenaan? Als je dit achterhaalt hebt weet je wat je moet doen om ervoor te zorgen dat jouw website bovenaan komt.
De juiste titel
Een zeer belangrijk punt is de titel van je webpagina. Zorg dat deze informatief is (zodat mensen doorklikken) én dat de titel de zoekwoorden bevat waar je voor wil scoren met die pagina.
Content
Wanneer je een goede titel hebt geschreven is het belangrijk dat de tekst die op de pagina staat ook de zoekwoorden bevat die je in de titel gebruikt. De tekst moet dus overeen komen met de titel.
Links, links en nog eens links!
Het belangrijkste van zoekmachine optimalisatie is het verkrijgen van kwalitatieve links naar je website. In het volgende artikel wat ik eerder schreef, Zoekmachine optimalisatie, goede links en slechte links , staat uitgebreid beschreven wat goede links zijn. In de onderstaande artikelen kun je lezen hoe je deze links kunt verkrijgen:
- 5 manieren om goede links te verkrijgen
Slimme linkstrategie
Het verkrijgen van hoge PR links in 6 stappen
Voor wat meer informatie over hoe je bijvoorbeeld de concurrenten kunt bestuderen en wat een goede titel is voor een pagina raad ik je aan om mijn gratis ebook te downloaden (zie rechtsboven deze pagina).
Dit artikel mag wel wat meer voorbeelden hebben, het is nu wat te oppervlakkig voor mij. “Hoe kan ik zien wie mijn concurrenten zijn?” of “wat is een goede titel?”, dat zijn vragen die je niet beantwoordt maar je wel wilt aansporen.
Inderdaad Trufu, je hebt gelijk. Ik was vergeten om erbij te vermelden dat voor meer inhoudelijke informatie het gratis ebook van mij kan worden gedownload.. Heb het er nu alsnog bijgezet, bedankt voor de tip!
Je hebt het over ‘de juiste zoekwoorden’ karel, misschien kun je de mensen daar wat meer over vertellen. Veel mensen willen namelijk gaan optimaliseren op zoekwoorden waarvoor veel te veel concurrentie is. Vertel ze hoe ze dit beter aan kunnen pakken met andere, ‘brandable’ (Vergeet even de nederlandse vertaling heirvan) keywords…
@Bram
Er staat bij het stukje over de juiste zoekwoorden een link naar een artikel wat ik al eerder heb geschreven en wat precies beschrijft wat goede zoekwoorden zijn..
Goede zoekwoorden zijn woorden die goed converteren, ongeacht of deze nu veel of weinig verkeer naar je site brengen.
En hoe kom je daar achter ? Testen….:-)
Ha Karel, leuke tips. Soms ontschieten wel eens wat dingen en altijd prettig even jezelf weer bij te spijkeren via jou website.
Beetje jammer van de interpunctiefouten en hoe kort het is, maar verder wel leuke tips inderdaad.
leuke tips!
Bedankt voor de tips
Leuk artikel, bedankt voor de tips!
Edit: Geen zoekwoorden in het naamveld a.u.b.