Naar
boven
Logo Karel Geenen

Kleursymboliek op je website

colorwheel_browsersafeZoals zo vaak besproken zijn treffende teksten van groot belang voor je website. De teksten moeten je bezoekers aanspreken en aanzetten tot een actie. Daarnaast wil je graag dat de teksten ook zoekmachinevriendelijk zijn. De indeling, navigatie en lay-out van je website zijn ook van groot belang. Maar vaak wordt er een belangrijke facet over het hoofd gezien: kleurgebruik.

Symboliek kleuren

Een kleur kan de gemoedstoestand beïnvloeden. Schoolborden zijn bijvoorbeeld bewust donkergroen omdat dit een rustgevende uitwerking heeft. Uit onderzoek is gebleken dat in een blauwe ruimte mensen het eerder koud kregen dan in een rode ruimte.

Culturele verschillen

In diverse landen en culturen hebben kleuren een verschillende symbolische betekenis. Zwart is in de Westerse wereld bijvoorbeeld een kleur van de rouw terwijl in het Oosten de kleur wit geassocieerd wordt met rouw. Logischerwijs kan dit voor miscommunicatie zorgen als je hiervan niet op de hoogte ben.

Wie is je doelgroep?

Voor de toepassing van kleuren voor je website is het belangrijk om te weten of je doelgroep bijvoorbeeld overwegend man, vrouw of wellicht voornamelijk jongeren of kinderen zijn. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat kinderen, jongeren en volwassen op een andere manier kleur beleven.

Verschil mannen en vrouwen

Zelfs tussen vrouwen en mannen zijn er verschillen waar te nemen. Mannen neigen namelijk meer naar de koelere kleuren zoals blauw- en groentinten terwijl vrouwen over het algemeen warmere kleuren prefereren (rood- en oranjetinten).

Is een kleur “in”?

Uiteraard zijn kleuren ook trendgevoelig. Dit gaat niet alleen op voor de laatste mode maar geldt zeker ook voor diverse websites door de jaren heen. Laat je niet teveel leiden door trends maar ga uit van je eigen identiteit. Tenslotte moet je website uitstralen wie je bent en waar je voor staat.

Betekenis kleuren

Op de website About.com kun je ook per kleur bekijken welke andere kleuren hiermee goed matchen. Daarnaast wordt er een uitgebreide beschrijving gegeven van de betekenis van de kleur. Een zeer handig hulpmiddel als je nog in de oriëntatiefase zit van je nieuwe website. Wanneer je website internationaal gericht is dan is het raadzaam om eens naar het overzicht te kijken met de wereldwijde betekenis van kleur.

Op Wikipedia worden de onderstaande symboliek van kleuren benoemd zoals dit over het algemeen in onze westerse wereld wordt ervaren:

Blauw

Waarheid, helderheid, waardigheid, status en macht

Bruin

Mannelijkheid, stabiliteit en gewichtigheid

Geel

Energie, vreugde, geestkracht, luchtigheid en lichtheid van het bestaan

Geelgroen

Nieuw leven, voorjaar en groeikracht

Grijs

Saai, vervelendheid, grauwheid en massa

Groen

Vruchtbaarheid, vrede en natuur

Oranje

Feest en overvloed

Paars

Leden van het koninklijk huis, rijkdom en verfijning; rouw, ingehouden emotie

Rood

Liefde, passie, warmte en vlammen

Violet

Helderziendheid, wijsheid, spiritualiteit, succes, spirituele groei, kracht, genezing, onafhankelijkheid en bescherming

Roze

Liefde, humor, vriendschap en trouw

Wit

Licht, zuiverheid, netheid en leegte

Zwart

Dood, rebellie, duisternis, ellende, einde, elegantie, mysterie, wraak en ondergang.

Conclusie

Natuurlijk is dit overzicht niet zaligmakend. Er zijn zoveel verschillende kleurschakeringen mogelijk met ieder een eigen betekenis. Toch is het verstandig om rekening te houden met het feit dat kleuren wel degelijk een symboliek hebben en associaties oproepen bij je bezoekers. Pas daarom niet zomaar lukraak kleuren op je website toe maar verdiep je eerst in de achtergrond van kleuren en je doelgroep. Verder kun je hier nog een handig overzicht van call to action kleuren vinden.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
6 reacties op "Kleursymboliek op je website"
  • Dries zegt:
    24 mrt, 2009 om 15:12

    interessant artikel!

    Reageren
  • Mark van Loon zegt:
    25 mrt, 2009 om 09:52

    Zeker interessant artikel. Wat is je bron eigenlijk? Want de wetenschap is nog niet helemaal uit de functie van kleur.

    Kleur kent eigenlijk drie onderdelen (tint, verzadiging en intensiteit).

    Tint is wat mensen doorgaans kleur noemen (oranje, rood, wit). Er word in de wetenschap echter min of meer aangenomen dat het effect van verzadiging en intensiteit op attitude naar een bepaalde kleur veel groter is (en deze zin is dan niet echt een schoolvoorbeeld van schrijven voor het web).

    Kijk ook eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleur

    Reageren
  • marianne zegt:
    25 mrt, 2009 om 21:23

    @Mark inderdaad is wetenschappelijk nog niet alles onderbouwd of bewezen. De resultaten zoals gepresenteerd in dit artikel zijn op basis van vele publicaties die hierover bestaan. Ik heb me met name gebaseerd op het geleerde tijdens mijn opleiding en diverse bronnen op het internet.

    Over het algemeen kan gesteld worden dat we in de Westerse wereld andere waarden hechten aan kleuren dan in het Oosten.

    Daarbij worden bijvoorbeeld door godsdienst/cultuur bepaalde kleuren geassioceerd met bijvoorbeeld goed en kwaad.

    Ten slotte heb je nog de mensen die overwegend visueel zijn ingesteld en met name sterk reageren op kleuren. Zij zullen met name naar de lay-out en kleurstelling van je website kijken en minder naar de teksten.

    Kortom er is niet eenduidig wat te zeggen over kleurgebruik maar de gepresenteerde betekenissen in het artikel kunnen als een prima leidraad dienen.

    Reageren
  • Plien zegt:
    26 mrt, 2009 om 11:03

    Leuk om te lezen waarom ik intuïtief koos voor overwegend blauw en oranje, met een tikkeltje geel-groen. En verder natuurlijk veel WIT!

    Reageren
  • Adriaan zegt:
    01 apr, 2009 om 13:08

    Wel handig om te weten wat verschillende kleuren betekenden inderdaad. Misschien kun je net zoiets eens schrijven over afbeeldingen. Met mijn website heb ik geprobeerd de plaatjes op vrouwen te richten. Dit omdat zij uiteindelijk toch vaak beslissen.

    Reageren
  • Richard zegt:
    12 apr, 2009 om 16:22

    Hoe kan je kleuren het beste combineren?

    Bruin: mannelijk…
    Geel: energiek…
    Oranje: overvloed…

    Zijn dit de kleuren die ik moet gebruiken om de mannen een auto aan te prijzen die zij dan actief (energiek) in overvloed aankopen?

    Hoe moet ik dit zien?

    Hoe combineer ik kleuren die aanzetten tot conversie?

    Reageren

Reageren