Naar
boven
Logo Karel Geenen

Mobiel internet

mobiel-internetSinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een Smartphone. Een geweldig apparaat waarmee ik kan internetten, e-mailen en prachtige foto’s en filmpjes kan maken. En oh ja ik kan er ook nog mee bellen ook.

Ik moet eerlijk bekennen dat het feit dat ik nu mobiel internet zeker ook wat zegt over de fase waarin mobiel internet in Nederland zich nu bevindt. Laten we het erop houden dat ik niet zo voorloper ben op dit gebied. Recent onderzoek van Nielsen toont deze toename ook aan. Mobiel internet is geen luxe meer maar een absolute vereiste aan het worden.

Toenemende behoefte naar mobiele websites

Mobiel internet neemt een ware vogelvlucht. Dit heeft onder ander te maken met de geweldige mobiele telefoons die op de markt komen en de mogelijkheid om voor een vast maandbedrag gebruik te maken van mobiele internetdiensten.

De toename van het mobiele internet resulteert in een toenemende vraag naar mobiele websites.  Wanneer je met je mobiele telefoon een gewone website bezoekt dan is de gebruikerservaring vaak niet optimaal. In het onderzoek Mobiel Internet in Nederland 2008 van OMI2, Jungle Rating en Multiscope.nl  komen een aantal zaken naar voren om die gebruikerservaring te vergroten:

Navigatie

Een reguliere website is in bijna alle gevallen te groot om in één keer op een mobiele telefoon te tonen. De gebruiker zal dus flink van links naar rechts moeten scrollen en in- en uitzoomen om bij de juiste content te komen. Bij een goede mobiele site is de navigatie aangepast aan de mogelijkheden van het toestel en wordt alleen van boven naar beneden gescrolled.

Functies

Veel functies van normale websites werken simpelweg niet op een mobiel toestel, met name als het gaat om ‘rich media’ toepassingen als Flash, streaming media en sommige downloads. Ook het gebruik van

(JAVA) scripting zal doorgaans niet goed werken op mobiele telefoons.

Laadtijd

Websites zijn doorgaan veel ‘zwaarder’ dan mobiele sites en hebben veel meer laadtijd nodig en putten zware toepassingen de batterij van een toestel sneller uit.

Technologie

Zaken als gebruikersherkenning en betalen voor diensten en producten vereist voor mobiel internet andere technologische oplossingen dan de methodes die bij het vaste internet gebruikelijk zijn.

Mobile advertising

Voor adverteerders is het niet te voorspellen hoe hun webadvertentie op een mobiele telefoon zal uitpakken. Bovendien laten ze met webadvertenties op een mobiele telefoon specifieke kansen voor targeted mobile advertising liggen.

Kortom een mobiele website vraagt om een andere benadering dan een traditionele website. De doelgroep is in vele gevallen anders alsmede de informatiebehoefte. Bekijk het volledig onderzoek en ontdek welke aanbieders gespecialiseerd zijn in het maken van mobiele websites en hoe je de vindbaarheid van een mobiele website kan vergroten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
10 reacties op "Mobiel internet"
  • Rob Klaassen zegt:
    02 mrt, 2009 om 09:46

    Ik heb het idee dat de groep die nu mobiel internet heeft nog redelijk specifiek is. Het is nog geen goede afspiegeling van de samenleving. Vanaf een bepaalde leeftijd willen de mensen juist weer een telefoon waarmee ze kunnen bellen en niet te moeilijk en een andere groep vind het te duur dus dan blijven de mensen over die er echt gericht naar op zoek zijn.

    Ik heb zelf niet zo’n problemen met alle sites. De meeste die ik lees komen toch gewoon in mijn RSS reader binnen dus vaak kom ik nieteens op de websites via mijn telefoon.

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    02 mrt, 2009 om 13:01

    http://webwereld.nl/nieuws/55900/iphone–koning-van-het-mobiele-internet.html

    66,61 procent van het bezoek in afgelopen maand komt van het mobiele besturingssysteem van Apple.

    Gaan we hier dan ook de trend zien dat mobile sites voor meerdere platformen geoptimaliseerd moeten worden en voor meerdere resoluties?

    Reageren
  • Jens Swelson zegt:
    03 mrt, 2009 om 08:37

    Als men de prijzen van mobiel internet nou ook eens verlaagd naar ongeveer een tientje per maand, dan neem ik ook wel een abonnement. Ik vind 20 euro p/m hier nog veelste duur voor.

    Hopelijk veranderd dit met de veiling van de nieuwe frequenties, binnenkort. Dat zou ook een impuls kunnen zijn voor mobiel adverteren enzo, denk ik.

    Reageren
  • Enrique van Doezelaar zegt:
    06 mrt, 2009 om 14:11

    Mobiel internet gaat zeker een hit worden en voor mobiel internet betaal je nu maar 10 euro extra bovenop het abonnement om te bellen. Websites dienen inderdaad aangepast te worden aan de mobiele gebruiker.

    Er zijn nog te veel verschillende mobiele browsers die soms wel en vaak ook niet het handheld-stylesheet gebruiken (of zoals de symbian browser het stylesheet voor handheld gewoon negeren). Ik hou me nu al een jaar bezig met het geschikt maken van websites voor mobiel gebruik. Valt nog niet altijd mee om het op alle mobiele systemen goed te krijgen. Apple’s iPhone valt op door zijn perfecte weergave van websites die geschikt gemaakt zijn. Maar ook met dit mooie apparaat kan je gewone websites niet prettig bekijken. Nog veel werk te doen, dus.

    Reageren
  • Bram Koster zegt:
    06 mrt, 2009 om 19:33

    Zelf heb ik ook mobiel internet op mijn mobiel. Het begint een verslaving te worden. Even in de bus de koersen checken. Maar sommige site’s zijn niet echt voor een mobiel gemaakt en de laadtijd van sommige site’s is ook om opa van te worden.

    Reageren
  • Maarten Bierman zegt:
    06 mrt, 2009 om 23:53

    Om te beginnen is het belangrijk om mobiel internet op te splitsen in twee groepen. De mensen die een data-abonnement, dus internet, op hen mobiele toestel hebben en de mensen die via hen laptop,tablet o.i.d via een USB-stick, PMCIA-card internet gebruiken.

    De laatste groep behoort namelijk ook tot `mobiel internet` gebruikers. Deze mensen hebben totaal geen last van navigatieproblemen of sites die spontaan in frames worden opgedeeld. Ze gebruiken immers hen laptop als hardwaredevice.

    Met andere woorden. Surfen of browsen is nog lastig op je Smartphone, gewone GSM of PDA. Dat heeft te maken met de schermresolutie, vaak 320*240 en de browser software die gebruikt wordt. Op een Windows gebaseerde mobile device lukt het al vrij aardig, maar verwacht bijvoorbeeld niet teveel van surfen op een Blackberry.

    De wat grotere en bekende sites zoals uiteraard Google en bijvoorbeeld KPN of Nu worden automatisch opgemaakt in de resolutie van je mobile device. Of bekijk eens de welbekende startpagina….Op je PC wordt alleen de linkerstrook gevuld.

    Misschien nog een tip. De extensie .mobi is speciaal uitgegeven door SIDN om sites te maken, om te vormen, naar leesbare info op je mobile device.

    Dus als je een “gewone”site intypt. Vervang dan .nl eens door .mobi Wie weet is die aanbieder al zover…

    Reageren
  • Stijn zegt:
    07 mrt, 2009 om 12:52

    Ik vind het typen nog zo lang duren met een mobiel. Zelfs met de Iphone gaat het nog niet echt goed. Je mobiel zou eigenlijk spraakherkenning moeten hebben.

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    09 mrt, 2009 om 10:57

    Oh heb er weinig problemen mee op de iphone. Het toetsenbord leert snel en hersteld eventuele fouten automatisch.

    Alleen zonde dat Flash niet werkt. Ik wilde dit weekend naar de BNN website maar die heeft een flashcontrolle dus je komt helaas niet op de website.

    Reageren
  • Richard zegt:
    09 mrt, 2009 om 11:08

    De extensie .mobi is wel speciaal uitgegeven voor mobiel, maar het blijkt toch dat men gebruik maakt van subdomein m. op het bestaande domein. De extensie .mobi blijkt veelal gebruikt te worden voor nieuwe mobiele websites, niet om bestaande sites mobiel aan te bieden.

    Zo bijvoorbeeld ook KPN met de website http://www.kpnvandaag.nl en de mobiele versie m.kpnvandaag.nl

    Het beste is om een site aan te bieden die aangepast is naar de specificaties van de betreffende UserAgent die de bezoeker gebruikt. Voor mobiele handsets zijn er ongeveer 5000+ verschillende handsets/useragents die geclusterd geprogrammeerd kunnen worden.
    Lijsten met specificaties zijn via internet wel te vinden.

    Bij KPN is het mogelijk om van de kpn-klanten per mobiele bezoeker een unieke XID meegezonden te krijgen in de header om zo de gebruikers te herkennen en je site te kunnen personaliseren.

    (Ik werk bij KPN en zit reeds 9 jaar in mobiele content diensten, nl. sinds het opstarten van imode)

    Reageren
  • Linda Blackberry fan zegt:
    30 okt, 2011 om 17:34

    @Maarten

    Surfen op een blackberry was in 2009 al superieur aan een Iphone of android. De gebruiksvriendelijkheid is gewoon een stuk hoger, het is geen toeval dat de hele zakelijke wereld de blackberry gebruikt!

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014