Naar
boven
Logo Karel Geenen

Zoekmachine optimalisatie in “de digitale regio”

Meer en meer verkiezen zoekmachines ervoor om zoekresultaten te laten zien van bedrijven die in de regio van de zoeker gevestigd zijn. De regio wordt op Internet steeds belangrijker en daarmee ook de zoekmachine optimalisatie op regionaal gebied. Wat dat betreft is de ontwikkeling van een zoekmachine bijna te voorspellen als gekeken wordt naar de offline wereld. De regio was altijd al een hele belangrijke factor in consumentengedrag ,het is dan ook een logisch gevolg dat het gedrag van een zoekmachine daar aansluiting bij probeert te vinden. Google probeert zo dicht mogelijk bij de zoeker en haar behoeftes te komen. De regio is daarbij ontzettend relevant.

Online vs. Offline

Ik zie opmerkelijke parallen met de marketing in het offline tijdperk en veel principes zijn in de wereld van regionale zoekmachine optimalisatie ook toepasbaar. De manier waarop is alleen wat anders maar de basis is op een aantal punten heel erg vergelijkbaar. Ik zal een aantal punten waarmee u direct aan de slag kan behandelen, om e.e.a. te verduidelijken.

  1. Mond tot mond
  2. Regionale ondernemers spinnen garen bij mond tot mond reclame, klanten uit uw regio zijn eerder geneigd bij u te kopen als een ander ze dat adviseert. Google speelt hier met haar Maps applicatie ook op in. Klanten hebben de mogelijkheid om bij uw vermelding in Google Maps een beoordeling te schrijven en sterren toe te kennen aan het bedrijf. Enige tijd geleden heb ik dit voor een klant van mij toegepast. Klanten in haar onderneming werden gevraagd een beoordeling te schrijven in Google Maps, als tegenprestatie konden de klanten die hier gehoor aan gaven bij het volgende bezoek aan het bedrijf rekenen op een goede fles wijn.

    Het resultaat van deze actie is dat het bedrijf van de onderste positie in Google Maps is gestegen naar de eerste positie en daar, naar het schijnt, niet meer weg te krijgen is. Het resultaat is dat ze ruim 24% meer bezoekers op haar website ontvangt en regelmatig nieuwe klanten in de zaak heeft die refereren aan de positieve beoordelingen in Google Maps. Dit lijkt erg op het mond tot mond principe en is ook voor uw bedrijf toepasbaar.

  3. Persberichten
  4. Persberichten schrijven is iets wat we altijd al deden als we met ons bedrijf in de aandacht van de lezer wilden komen. Internet heeft dit alleen maar makkelijker gemaakt. Via Hotfrog of de Ondernemer.nl bent u zelfs in staat om zonder tussenkomst van de redactie een artikel te plaatsen. Een mooie kans om elke week een positief bericht over uw bedrijf de deur uit te doen.

    Vanuit zoekmachine perspectief biedt dit ook prachtige kansen. Dergelijke websites worden goed gewaardeerd door Google en vaak bezocht omdat ze actueel zijn. Als ondernemer kunt u hier gebruik van maken door persberichten te schrijven waar trefwoorden in verwerkt zitten. Google neemt deze pagina’s op in haar zoekresultaten en met name zoekwoorden die zich in een nichemarkt bevinden worden vaak op pagina 1 geplaatst. Een mooie kans voor u om hier rekening mee te houden en lezers via het persbericht naar uw website te leiden. Zie hier een voorbeeld van een persbericht dat ik voor de Ondernemer heb geschreven over regio marketing en dat gewoon op pagina 1 staat van Google. Een oud principe dat nieuwe mogelijkheden biedt.

  5. Flyers en links
  6. Flyers neerleggen bij bedrijven, instellingen en verenigingen waar uw doelgroep zich bevindt is zo oud als de weg naar Rome. Ook op Internet is dit principe toepasbaar alleen de verpakking is wat anders. We drukken nu geen flyers maar verzamelen links op websites waar uw regionale doelgroep te vinden is. Denk hierbij aan bevriende bedrijven die zich in dezelfde branche bevinden maar een andere dienst leveren, bedrijvengidsen  en verenigingen waar uw doelgroep komt. Niet alleen werkt u hiermee aan regionale bekendheid ook voor uw ranking in Google heeft dit positief effect. Google zal uw beter gaan herkennen als regionale onderneming en zal dit in haar zoekresultaten terug laten komen. Zorg er wel voor dat in de links uw trefwoord (dienstverlening) en de plaats of regio vermeld staan waar u werkzaam bent. Bijvoorbeeld “sportzaak Ommen”.

  7. Regionaal adverteren en Adwords
  8. Advertenties in een huis aan huis krant of regionaal dagblad hebben het meeste succes als de actie regionaal gericht is. Kreten als “Nijkerkers deze week 25% korting” zorgen ervoor dat klanten in uw regio zich aangesproken voelen, de regio is een sterk verbindende factor, advertenties die zich daarop richten zorgen voor een uniek “wij” gevoel en versterken voor uw onderneming de band met uw potentiële klanten. Bij het adverteren in Google Adwords gaat deze regel ook op. In het algemeen wordt er op advertenties die vertoond worden in een bepaalde regio met daarin het trefwoord verwerkt, beter geklikt. Het regionale karakter van een advertentie wekt betrouwbaarheid en heeft hiermee een voorsprong op een advertentie die dat niet heeft. Bent u bijvoorbeeld een reclamebureau in Zwolle. Dan krijgt u meer respons op uw advertentie als u “Reclamebureau Zwolle” gebruikt i.p.v. “Reclamebureau”. Mijn advies is om met Adwords zeer lokaal te adverteren, liefst per stad of gemeente en voor elke regio een aparte advertentie aan te maken met daarin de naam van de stad.

  9. Infotorials in bedrijven gidsen en Landingspagina’s
  10. Een positief verhaal in de Gouden Gids, uiteraard in uw regio ondergebracht had als doelstelling om de regionale klanten te vertellen over de dienstverlening die op haar regio van toepassing was. Mensen lazen deze stukken en bezochten naar aanleiding daarvan wel, of niet uw zaak. Met uw website heeft u de mogelijkheid om pagina’s te maken die gericht zijn op regionale zoekers. Deze landingspagina’s richten zich helemaal op 1 trefwoord of een trefwoord combinatie.

    Aangezien steeds meer zoekers, zoekopdrachten in combinatie met een plaatsnaam in toetsen liggen hier kansen om uw doelgroep te bereiken. Via het Adwords programma voor zoekwoorden krijgt u inzicht op welke combinatie in uw regio gezocht wordt. Landingspagina’s kunt u zoveel aanmaken als u wilt en zijn een investering voor de lange termijn. Eenmaal een goede, op de regio gerichte landingspagina gemaakt, dan blijft u bezoekers via Google ontvangen. Op deze pagina’s verteld u waar u werkzaam bent, wat u doet, hoe u het doet en probeert bezoekers contact met u op te laten nemen. Een voorbeeld voor een landingspagina in Google ziet u hier in de zoekresultaten op het trefwoord “hoog in Google Zwolle”. Met deze pagina ontvang ik ongeveer 36 bezoekers per maand maar ik heb er al wel 3 klanten aan over gehouden.

Ik hoop met dit artikel u, als regionale ondernemer of als lezer van deze blog, weer een aantal handreikingen te geven waarmee u direct aan de slag kan. Aanvullingen hierop zijn zeer welkom en ik ben benieuwd naar andere tips en tricks. Mijn volgende blog zal gaan over het een regionale campagne op het Internet met als onderwerpen, de mediamix, de keuze van kanalen een actie website en de vormgeving.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gerrit Hopster
Gerrit Hopster is specialist in regionale online marketing voor het MKB en helpt MKBers meer klanten uit de regio te winnen d.m.v. online marketing.
17 reacties op "Zoekmachine optimalisatie in “de digitale regio”"
  • Matthias zegt:
    23 sep, 2009 om 13:39

    Leuk is dat die oude wetten eigenlijk nog steeds van toepassing zijn. Had het nooit zo bekeken eigenlijk, leuk en bruikbaar. Ik vraag me echte wel af of de ontwikkeling van zoekmachines zich laat voorspellen.

    Reageren
  • Dries (SEO Optimizer bvba) zegt:
    23 sep, 2009 om 17:02

    Wij hebben eens reclame gemaakt op de radio :)

    Reageren
  • Xtence zegt:
    24 sep, 2009 om 22:59

    Ik optimaliseer altijd vor de regio bij klanten die een winkel hebben of diensten aanbieden in die betreffende regio, dat is long tail.

    Reageren
  • Gerrit zegt:
    25 sep, 2009 om 15:34

    @ Xctence, inderdaad long tail en daarom erg belangrijk. Specifieke zoekwoorden, gerichte zoekers en hogere conversies.

    Reageren
  • Wendelien Vos zegt:
    29 sep, 2009 om 10:27

    ‘Klanten in haar onderneming werden gevraagd een beoordeling te schrijven in Google Maps, als tegenprestatie konden de klanten die hier gehoor aan gaven bij het volgende bezoek aan het bedrijf rekenen op een goede fles wijn….’

    …..ook als ze een slechte beoordeling schreven? ;)

    Ik denk dat de klanten die afkwamen op de goede beoordelingen het niet leuk vinden als ze horen dat er een vergoeding tegenover stond… Dat vermindert toch de waarde van die beoordeling.

    Reageren
  • Gerrit zegt:
    29 sep, 2009 om 14:55

    Ik denk dat dat wel mee valt Wendelien. Ontevreden klanten schrijven geen beoordelingen (behalve slechte als ze heel ontevreden zijn), ook niet voor een fles wijn. Het is alleen maar een manier om klanten, die toch al positef zijn, aan te sporen dit te delen en ze daar voor te belonen.

    Reageren
  • Fons Walleyn zegt:
    01 okt, 2009 om 08:00

    @ Gerrit, ik ben niet akkoord dat ontevreden klanten hun mening niet schrijven. Je moet maar eens kijken bij de beoordeling van sommige hotels op boeking-sites…

    Reageren
  • Gerrit zegt:
    01 okt, 2009 om 08:13

    @ Fons, ik ben het met je eens Fons. Wat ik bedoel is dat een gemiddeld tevreden klant minder snel zijn mening geeft dan een tevreden of ontevreden klant. Op booking sites etc. is het schering en inslag dat mensen een ontevreden mening laten horen. In Maps ben ik het nog niet tegen gekomen.

    Reageren
  • Hypotheek deventer zegt:
    05 okt, 2009 om 10:43

    Plaatselijke e-marketing werkt erg goed. Onze site is volledig geoptimaliseerd voor de regio Deventer. Regionaal scoren we dan ook zeer goed in de serp`s.

    Van grote landelijke spelers kan onze site het niet winnen, zeker niet als het gaat om linkbuilden. Immers een landelijke site kan voor alle regio`s laten linken vanaf de plaatselijke startpagina`s, netnummerpagina`s en de digistad pagina`s. ze kunnen zich echter niet volledig op een regio optimaliseren.

    Het resultaat is dat de regionale vestigingen (vaak vertegenwoordigd op 1 pagina van zo`n site) bij lange na niet zo goed regionaal scoren.

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    05 okt, 2009 om 15:37

    Over het algemeen schrijven mensen juist als ze niet tevrede zijn. Hetzelfde die je in fora als je een probleem hebt. Iedereen wil geholpen worden maar als er uiteindelijk een oplossing is posten ze die zo goed als nooit en daarmee vind je vaak genoeg mensen met hetzelfde probleem maar nooit met de oplossing.

    Reageren
  • Internetmarketing Isinet zegt:
    12 okt, 2009 om 11:41

    @ Parkeren Schiphol, die ervaring hebben wij inderdaad ook

    Reageren
  • Gerrit zegt:
    13 okt, 2009 om 16:32

    @Isinet
    @parkeren Schiphol

    Ik ben van mening dat mensen over het algemeen schrijven als ze heel tevreden zijn of heel ontevreden. De grijze massa (beetje tevreden, ontevreden) schrijft niet of nauwelijks, de reisbranche uitgezonderd.

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    14 okt, 2009 om 11:32

    Heb je voorbeelden? We leven in Nederland waar iedereen voornamelijk vn het klagen is. De meeste sites proberen natuurlijk wel te stimuleren dat mensen ook positief reageren omdat de reacties anders vertekenen maar ga jezelf maar na. Je komt terug van een mooie vakantie. Ga je dan online iets schrijven over het hotel? Was het slecht dan wordt er juist geschreven zodat andere mensen niet hetzelfde mee hoeven te maken wordt er dan gedacht.

    Reageren
  • Hypotheek deventer zegt:
    30 okt, 2009 om 15:11

    Kijk eens bij De Telegraaf.nl. Verschrikkelijk wat een commentaar.

    Daar zit echt niks positiefs bij.

    Reageren
  • Trampoline zegt:
    02 nov, 2009 om 06:49

    Vooral die eerste tip is een goed idee inderdaad. Hier ga ik eens mee aan de slag!

    Reageren
  • My-friends zegt:
    07 nov, 2009 om 21:54

    Idd, mond aan mond nog steeds het beste. En dat flesje wij en google map gedoe, goede tip!!!

    Reageren
  • Bedrijfskleding Aprintex zegt:
    08 nov, 2009 om 10:42

    Leuke tips, thx !

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014